Incarnation 23.01.2004 09:52:59 | |
---|
Koitin opetella tuota Steven 3-2-1-2 näpsyttelyjärjestystä, mutta tajusin että yhtä hyvin menee kun vetelee sillä josta itse tykkään eli 3-2-1-3-2-1. Koita Oan kirjoittaa 4-sormen taktiikasta nyt joku opas niin on ainakin jollekin siitä hyötyä (MINÄ)!!! "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
XernaX 23.01.2004 23:19:27 | |
---|
"Paskalla on tekijänsä." |
saikkpe 24.01.2004 13:10:37 | |
---|
Joo, menee taas vähän off-topic, mutta en malta olla lisäämättä, että tuolla kitarapuolella Django Reinhardtilla oli vasurissa vain kaksi toimivaa sormea - etusormi ja keskisormi. Muut menivät onnettomuudessa. Kuitenkin äijä oli yksi kaikkien aikojen kepittäjistä. Eli ei sormien määrä ratkaise, vaan se miten niitä käyttää. saikkpe |
Aminohappo 24.01.2004 21:05:49 | |
---|
Soitan aina pelkästään plekulla, mutta pitäisi kai opetelle soittaamaan kunnolla myös sormilla vai onko siitä mitään hyötyä. |
Incarnation 24.01.2004 22:02:55 | |
---|
Soitan aina pelkästään plekulla, mutta pitäisi kai opetelle soittaamaan kunnolla myös sormilla vai onko siitä mitään hyötyä. Plekuhan on aika rockrock meininki, mutta itse ainakin koitan suosia sormia vaikka ehkä edustamaani musiikinlajiin (metalli) ehkä sopisi paremmin pleku. Tätä makuasiaa kuitenkin kumoaa moni basisti, kuten esimerkiksi Steve DiGiorgio ja vielä todella menestyksekkäästi. Kummallakin opettelet soittamaan, niin ei tule tenkkapoo vaikka joutuisitkin ilman plekua soittopuuhiin. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
Soitan aina pelkästään plekulla, mutta pitäisi kai opetelle soittaamaan kunnolla myös sormilla vai onko siitä mitään hyötyä. Se on paljon hauskempaa :) Sormitekniikka on tietyllä tapaa monipuolisempi. Ja mitä niihin käytettyjen sormien määrään tulee, niin laajempi käden hyödyntäminen myös lisännee tätä monipuolisuutta. Ja ehkäpä Django oli uniikki nimenomaan sen kahden sormen tekniikkaansa ansiosta, ei niinkään siitä huolimatta... Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
http://www.stevedigiorgio.com |
sirdickyj 25.01.2004 20:54:48 | |
---|
Jos tunnette niin annatteko nimiä ja missä bändissä soittaa.. tahtoo nähdä kuka ossoo.. mä uskon että joku teistä kin osaa. Kiitos. jj hjelt, sooloartisti WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Oan 25.01.2004 21:52:10 | |
---|
Tässäpä tällainen lyhyt ja pikainen katsaus neljän sormen treenaukseen. Toivottavasti siitä on jollekin hyötyä. Ensimmäiseksi sormiin tulisi saada riittävästi voimaa. Koeta soittaa vaikkapa 1/8-nuottia monta tahtia, mutta käytä vain yhtä sormea. Pyri siihen, että kosketus on yhtä voimakas jokaisella sormella ja tahtikin pysyy kohdallaan. Vaihtele tempoa ja kuvioita - kokeile, pystytkö soittamaan kokonaisen biisin käyttäen näppäilyyn vain yhtä sormea! Kielten painaminen kiinni otelautaan vaatii voimaa, joten kannattaa harjoitella tapping-tekniikka kaikilla sormilla. Voit myös koittaa soittaa bassoa "väärinpäin", ikään kuin olisit erikätinen. Voimaa saa sormiin melko helposti. Vaikeinta on niiden tasainen liikuttaminen ja ylipäänsä sujuva soitto. Soita erilaisilla sormiyhdistelmillä. Kävelytä bassoa etu- ja keskisormen sijaan vaikkapa etusormella ja nimettömällä (järjestys numeroin: 1-3 tai 3-1); pikkurillillä, nimettömällä ja keskarilla (2-3-4 tai 4-3-2)...Ohessa jokunen Iron Maiden -henkinen kuvio kolmelle sormelle (toivottavasti eivät kuse kovin pahasti..)
----------9------------9-----------5------------7------ ------9------9------9-----9-----5-----5------7----7-- --7--------------7------------3------------5------------ ---------------------------------------------------------- Näppäilykäsi: 2 3 4 3 2 3 4 3..... (4 3 2 3 4 3 2 3...) --------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------- -0-0-0--0-0-0--0-0-0--0-0-0--0-0-0--0-0-0--3-3-3--3-2-0---- ---------------------------------------------------------3-3-3--3-3-3--5-5-5--3-3-3-- 4 3 2 4 3 2 4 3 2......... (2 3 4 2 3 4 2 3 4..) (välit tabseissa helpottavat laskemista; kaikki nuotit ovat siis samanpituisia)
Koeta soittaa toista kuviota sormituksilla 4-3-2-1-2-3 (tai 1-2-3-4-3-2). Triolien ja 6/8-tahtien soittaminen tällaisella sormituksella on hyvää harjoitusta. Yleisin tahtilaji lienee kuitenkin 4/4, ja yleisin tapa täyttää tuollainen tahti on 1/8-osien soittaminen. On makuasia, lähdetkö liikkeelle etu- vai pikkusormella, mutta molemmat järjestykset kannattaa treenata kuntoon (siis järjestykset 1-2-3-4 ja 4-3-2-1). Jokaisen kosketuksen on oltava yhtä voimakas ja soiton tasaista. Muutama yleinen vihje vielä tähän loppuun..: Älä jatka treenamista, jos sormiin sattuu. Ota rauhallisesti - sormiaan ei kannata turhaan teloa. Jos et soita bassoa, näpyttele sormillasi polvea, pöytää, pulpettia...tällainen kuivaharjoittelu auttaa voiman ja näppäryyden kehittämisessä ja lisäksi sillä voi ärsyttää muita :) Sormia kannattaa myös venytellä päivittäin. Mutta tärkeintä on kärsivällisyys - tekniikan täydellinen omaksuminen voi viedä vuosia. Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan, onko tämä sitten sen arvoista. Itse en ainakaan katso heittäneeni aikaa hukkaan, vaikka paljon hiottavaa löytyy vieläkin. Sellaista...Basses high! Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
Karlsson 26.01.2004 09:48:52 | |
---|
ÄÄÄäääääh! Saako kukaan muu näppylöitä inhottaviin paikkoihin näistä enemmän sormia on jee! -jutuista? Luulen, että liikaa nakkeja kielellä on vaan tiellä, jos havitellaan jotain high speed performance-bassottelua. Tosin moisen havitteluakin pidän kyseenalaisena. Kahden näppäilysormen hallinnassakin tuntuu olevan yleensä tarpeeksi tekemistä, niin miksi ihmeessä sotkea koko pakkaa yrittämällä väkisin vääntää neljän sormen systeemejä, joiden käyttö todennäköisesti jää oikean musiikin soittamisessa erittäin vähäiseksi? Kutsukaa vaikka ahdasmieliseksi, mutta sitähän minä olen. Oikea bassonatsi. "Hatala, hatala, hatala hey,
Play my sitar every day!"
- Dr. Bombay |
Incarnation 26.01.2004 16:26:54 | |
---|
No mäkin kokeilin tota 4-sormen taktiikkaa nyt jonkin aikaa eikä napannut. Treenaan nyt 3 oikean käden sormeakin ensin mestarilliseen kuntoon niin kattellaan sitten uudestaan... "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
käki 26.01.2004 16:31:49 | |
---|
Miun bassonsoitto perustuu ihan muihin asioihin kuin monisormitekniikkaan. Eääh, genresidonnaistahan se aika pitkälti on. Heviosastoon/suoraan ja nopeaan paukutukseen sopii hyvin tuo monisorminäppäilykin, vaan motownia keikutellessa sillä ei tee mittään. Asialliset hommat hoidetaan vasurilla, muuten tehdään töitä kuin ellun kanat. |
balzary 26.01.2004 16:32:13 | |
---|
No mäkin kokeilin tota 4-sormen taktiikkaa nyt jonkin aikaa eikä napannut. Treenaan nyt 3 oikean käden sormeakin ensin mestarilliseen kuntoon niin kattellaan sitten uudestaan... kolme sormea on ihan jees steve harris-koppotikoppottiin. vaikka mr harris ei itse sitä taida kolmella vetääkkään. Str prd skrz prdel! |
Incarnation 26.01.2004 16:43:27 | |
---|
Steve Digiorgio soittaa 3 sormella ja on kyllä ihan uskomattoman nopeaa soitantaa. Kyllähän sillä vasen käsikin ihan SUHT hyvin pelaa... :) "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |
vanttera 26.01.2004 17:03:22 | |
---|
Kolme sormea on käypä määrä. Silloin ei nopeatkaan 16-osa paukutukset puuduta ojentajaa, ja soitosta voi silti nauttia noin olotilanakin, ei vain opistomuusikoiden kiihottuneina katseina. Kevyesti siittä vielä pörinää ja tyylitajua niin vot. Haluaako joku yksityistunteja? Luvassa Jaloviinan juomista ja kivesten vertailua. Kaupanpäälle Turku-kierros ja tappelu. Lennu teki omakuvan. Tänks. |
Spetsnaz 26.01.2004 17:16:23 (muokattu 26.01.2004 17:18:51) | |
---|
Kolmella soittelen oikealla kädellä, pikkurilli on turhan lyhyt siihen puuhaan. kannattaa opetella 3-2-1-systeemi (eli nimetön-keskisormi-etusormi) siten, että jatkat kuviota kun vaihdat kieltä (tämä saattaa kuullostaa vaikealta, mutta kannattaa opetella). ps. Myung soittaa kolmella sormella, eikä tietääkseni käytä peukaloa ollenkaan slappaamiseen, vaan tekee slapin etu-ja keskisormella) Harris käyttää ilmeisesti kahta sormea, mutta iskee molemmat sormet ensiksi alas peräkkäin ja napauttaa kynnellä nostaessaan toiset nuotit perään. Tästä johtuu IMO rasittava kilkatikilkati-soundi. |
käki 26.01.2004 17:19:57 | |
---|
Kolme sormea on käypä määrä. Silloin ei nopeatkaan 16-osa paukutukset puuduta ojentajaa, ja soitosta voi silti nauttia noin olotilanakin, ei vain opistomuusikoiden kiihottuneina katseina. Kevyesti siittä vielä pörinää ja tyylitajua niin vot. Haluaako joku yksityistunteja? Luvassa Jaloviinan juomista ja kivesten vertailua. Kaupanpäälle Turku-kierros ja tappelu. Aahhahhaa...! Totanoini, täsä kaupunkis ei tartte kiärttä ku Hansa-kortteli ni joha tule päihi... Emmä ihmettel lainkka, et sää Tampprel dokailemas käyt. Asialliset hommat hoidetaan vasurilla, muuten tehdään töitä kuin ellun kanat. |
Oan 26.01.2004 20:29:10 | |
---|
miksi ihmeessä sotkea koko pakkaa yrittämällä väkisin vääntää neljän sormen systeemejä, joiden käyttö todennäköisesti jää oikean musiikin soittamisessa erittäin vähäiseksi? :) Neljän sormen tekniikka ei todellakaan ole vain nopeus-kysymys (siihen kun niin moni tuntuu viittavaan), vaan kyse on enemmänkin siitä kuinka koko käden hallitseminen monipuolistaa ja helpottaa soittamista. Ei siis mikään turha show-off. Eihän bassonsoitto todellakaan ole tekniikkalaji, mutta ei kai hyvän tekniikan hallitsemisesta ole toisaalta mitään haittaakaan... Mutta vaikenen toistaiseksi asiasta. Kukin tyylillään. Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia.
vanttera 26.01.2004 21:52:44 | |
---|
Aahhahhaa...! Totanoini, täsä kaupunkis ei tartte kiärttä ku Hansa-kortteli ni joha tule päihi... Emmä ihmettel lainkka, et sää Tampprel dokailemas käyt. Ei tarttekka mut Turku-kiarros ja tappelu pidetä erillää toisistaa. Eli ensi pohja, miälellää jossai lämpimäs. Sejjälkke mennä pristoli toho ruattalaiste yliopisto viäre. Siält lähdetä enne kymment daun taunii, missolla johonki kolmee ast. Sitku poke heittä ulos, mennä porukal semil. Oikasta veepeekoo pihan läpi ja kiivetä se aira yli. Semilt osteta makkaraperuna ja sit horjuta lyni ette taksijono. Siäl sit tapella. Lennu teki omakuvan. Tänks. |
käki 26.01.2004 22:03:38 | |
---|
Ei tarttekka mut Turku-kiarros ja tappelu pidetä erillää toisistaa. Eli ensi pohja, miälellää jossai lämpimäs. Sejjälkke mennä pristoli toho ruattalaiste yliopisto viäre. Siält lähdetä enne kymment daun taunii, missolla johonki kolmee ast. Sitku poke heittä ulos, mennä porukal semil. Oikasta veepeekoo pihan läpi ja kiivetä se aira yli. Semilt osteta makkaraperuna ja sit horjuta lyni ette taksijono. Siäl sit tapella. Näin siis Turussa. Tervetuloa koko muu Suomi :D PS. Kyl mää oon kans pelti niin gines ku olla voi viikolopul ain. Asialliset hommat hoidetaan vasurilla, muuten tehdään töitä kuin ellun kanat. |
Incarnation 26.01.2004 22:26:23 | |
---|
Näin siis Turussa. Tervetuloa koko muu Suomi :D PS. Kyl mää oon kans pelti niin gines ku olla voi viikolopul ain. Huh, onneksi en ole turkulainen. Jumalaa saan kiittää myös siitä etten ole myöskään porilainen enkä raumalainen. Vältän porilaisuuden juuri 60 kilometrillä, onneksi! :) Off-topic kukoistaa. "Oulun Riossa THX-äänet kun paukkaavat välillä niin, että munuaiset lepattaa ja perna komppaa jazz-tanssilla."
-Jaristoteles |