Aihe: Monipuolista vahvaria?
1 2 3
losli
27.08.2007 12:46:08 (muokattu 27.08.2007 12:46:54)
Mitä tarkoitat looppiefektillä? Siis looperia, vahvistimen loopissa olevaa efektiä, vai jonkin ulkoisen mokkulan loopissa olevaa efektiä, jonka voi kytkeä on/off ko. mokkulan avulla? Suurinpiirtein tuollaista palettia mäkin olen miettinyt, mutta ongelmaksi tulee pedaalimalliset efektit, joiden ohjaamista ei ole mahdollista toteuttaa kovin halvasti.

DMC:n GCX Guitar Audio Switcher ja Ground Control Pro on yksi kombinaatio, jolla nuo saisi toteutettua. Custom Soundin hinta noille olisi 499 euroa kummallekkin. Ground Control Pro on siis midilankku, ja GCX on switcher/looppi-boksi.

Sitten on tietysti TC:n G-System ja Brunetin Vector, mutta ne ovat vielä kalliimpia kuin GCX ja GCP yhteensä. Ja tietenkin GigRigit sun muut systeemit, joissa setin kokonaishinta lähtee tonnista ylöspäin...

Tarkoitin yksinkerataista settiä, jossa olisi vaikka kaksi erilasita säröpedaalia vahvistimen edessä ja delay vahvistimen loopissa etusen ja päätteen välissä. Nämä mukaan luettuna Laneyn omat kanavat, pitäisi sitten saada potkittua päälle tai pois halutussa järjestyksessä midilankusta.

Itse ajattelin jotain midiohjattavaa releboksia tai vastaavaa, mutta mitä?
januszian
27.08.2007 15:58:42

Pääsääntöisesti kaikkein kovimmat high-gain vehkeet ovat olleet muilla osa-aluelilla huonompia. Perussoundi ja särö on yleensä rakennettu raskaampaan meininkiin, joten ne eivät minulla toimi kevyemmällä osastolla ollenkaan. Nämä ovat tietenkin niitä kuuluisia makuasioita ja omakohtaisia kokemuksia.

Pakko päästä vähän pätemään että tuo oli ENNEN kun tuli Mesa Roadster. (ja myös varmasti Roadking) Siitä saa IHAN mihin tyyliin vaan sopivaa kampetta. Ja siinä on oikeasti hyvä clean kanava.
Mutta tuo ei mahdu ketjun aloittajan budjettiin joten jätetään se "mene sinä Mesa mulkku runkkailemaan sinne putkien päälle" propaganda vähemmälle... :)
http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
Jaqqi1991
27.08.2007 18:13:59
Itse olen miettinyt juuri samoja. Vh100r ja trilogyä.. Menee vaan ensi kuun loppuun ennen kuin pääsen edes testaamaan kun silloin tulee vasta ensi kerran helsinkiin asiaa. Olisiko kocheista mihinkään monipuolisuutta etsittäessä?
We may be humans, but were still animals
januszian
27.08.2007 23:30:55

Itse olen miettinyt juuri samoja. Vh100r ja trilogyä.. Menee vaan ensi kuun loppuun ennen kuin pääsen edes testaamaan kun silloin tulee vasta ensi kerran helsinkiin asiaa. Olisiko kocheista mihinkään monipuolisuutta etsittäessä?

KOCH on hyvä mutta verrattuna VH100R:ään niin TÄYSIN eri maailmasta. Mun makuun ihan liian "pehmeä ja nätti" särö. Holopaisen Esahan käyttää KOCHia.
Kun taas VH100R on sellanen perus ärjy ja repivä. (parempien sanojen puutteessa...) Mutta josko se on oma juttu niin monipuolisia ovat.
http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
kimurantti1
28.08.2007 12:15:05
Tarkoitin yksinkerataista settiä, jossa olisi vaikka kaksi erilasita säröpedaalia vahvistimen edessä ja delay vahvistimen loopissa etusen ja päätteen välissä. Nämä mukaan luettuna Laneyn omat kanavat, pitäisi sitten saada potkittua päälle tai pois halutussa järjestyksessä midilankusta.

Itse ajattelin jotain midiohjattavaa releboksia tai vastaavaa, mutta mitä?

Tuo ei onnistu pelkästään releboksilla. Vahvistimen kanavien vaihtamiseen tarvitset kaksi relettä. Jokaiselle pedaalille, jota haluat erikseen kytkeä on/off tarvitset oman loopin.

DMC:n GCX:ssä on releet sekä loopit, ja Ground Control on tuon kanssa ehdottomasti parhaiten toimiva midilankku, nehän on suunniteltukin toimimaan nimenomaan yhdessä. Niissä on kuitenkin enemmän toimintoja kuin ilmeisesti tarvitset. Aivan minimissään systeemin voisi toteuttaa näillä:

Nobels MS-4 (relekytkin)
3x Nobels ALEX-1 tai Loop Master (boksi, jossa on looppi, jota voit midin avulla ohjata on/off)
Midilankku

Nuo yhdessä maksaisivat kuitenkin sen verran, että suosittelisin laittamaan muutaman satasen lisää, ja ostamaan DMC:n setupin. Jos sitten tuleekin fiilis lisätä pedaali tai pari settiin, tarvisi enää ostaa uusia romppeita.
Metallikitaristi
28.08.2007 20:21:49 (muokattu 28.08.2007 20:24:47)
Olisiko noille vh100r ja trilogylle vielä jotain vaihtoehtoa? Noissa molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Testaamaan pitäisi vielä kunnolla päästä

Näyttää siltä että alkaa bänditouhut joissa tarvitaan kunnon mättösäröjä ja hyviä soolosaundeja.

E. tietysti sekin houkuttaa että vh100r saa pari sataa halvemmalla mutta katsoo nyt alkuun siitä piittaamatta.

Oliko muuten kimurantti nuo soitettu pelkällä nupilla ilman pedaaleja sun muuta? Oliko särö ihan täpöllä vai oliko vielä paljokin varaa?
Petri-helena: "Mielestäni jokaisen kitaristin joka on soittanut muutaman vuoden pitäisi pystyä soittamaan improvisaatiosooloa e:stä 10 minuuttia...jos ei pysty, on paska!"
Jaqqi1991
28.08.2007 20:30:10
Miksi nimenomaan keinokuorma mukaan? Mielestäni keinokuorma on hevipeleissä aika turha. Bändivolumeilla ei tarvitse, ja kotivolumeilla siitä ei juurikaan mitään hyödy. Studiossa ehkä ok.

Tämä vähän ihmetyttää. Miksei kotiin keinokuormaa?
Tympee Huttunen
28.08.2007 20:37:23
Itse päädyin nimimerkki Jussimuksen H&K Trilogyyn, jonka haen viikonloppuna kotiin.
Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo.
Jaqqi1991
28.08.2007 20:38:07 (muokattu 28.08.2007 20:38:32)
Itse päädyin nimimerkki Jussimuksen H&K Trilogyyn, jonka haen viikonloppuna kotiin.

Prkl.. Olisin varmaan ostanut sen. No nopeat syövät hitaat :S
kimurantti1
28.08.2007 21:33:14 (muokattu 28.08.2007 21:37:25)
Metallikitaristi:
Olisiko noille vh100r ja trilogylle vielä jotain vaihtoehtoa? Noissa molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Testaamaan pitäisi vielä kunnolla päästä.

Mesan F-50 kannattaa testata, jos jossain sellaisen näet. F-sarjahan lopetettiin juuri, ja tilalle tuli hyvin samanhenkinen Express-mallisto. F-50, VH100R ja Trilogy ovat sitten kaikki aivan erilaisia pelejä.

Oliko muuten kimurantti nuo soitettu pelkällä nupilla ilman pedaaleja sun muuta? Oliko särö ihan täpöllä vai oliko vielä paljokin varaa?

Tarkoitatko noita Avenien biisejä? Asetuksia en tiedä kun en ollut äänityksissä paikalla, mutta sen tiedän, että ilman mitään pedaaleja kitara -> nuppi -> kaappi. Näin perstuntumalta sanoisin, että noissa pätkissä oli varmaan tehokkaat passiivimikit ja gainit jossain klo 3:n kohdalla. Jos joku oikeasti vielä tuosta enemmän säröä haluaa, niin vielä inasen olisi vielä gainia tarjolla, enemmänkin EMG:n aktiivimikeillä. Kuka tykkää ja kuka ei, mutta minun mielestäni on "ihan" kiva juttu, että särökanavan gain-potikat ovat käyttökelpoisia koko matkalta.

Jaggi1991:
Tämä vähän ihmetyttää. Miksei kotiin keinokuormaa?

Koska pelkästään päätteen "aukeaminen" ei riitä, jos halutaan muhea iso soundi. Toinen erittäin olennainen osa on se, kun kaiuttimet alkavat lepattaa, ja järkevällä kotivolumella tätä ei vielä tapahdu.
Iron Horse
28.08.2007 22:34:15
Koska pelkästään päätteen "aukeaminen" ei riitä, jos halutaan muhea iso soundi. Toinen erittäin olennainen osa on se, kun kaiuttimet alkavat lepattaa, ja järkevällä kotivolumella tätä ei vielä tapahdu.
Että se ei riitä, jos p'sk'sta saa ruisleipää, pitäis olla konvehtia. Tietty konvehti on paras vaihtoehto, mutta kyllä ruisleipä aina sonnan voittaa, vai?
Heavy Metal is THE LAW --+ -Kaulamikki, kompura, liikaa säröä ja kaikua -- KYLLÄ LÄHTEE !!
kimurantti1
28.08.2007 23:31:38 (muokattu 28.08.2007 23:35:30)
Että se ei riitä, jos p'sk'sta saa ruisleipää, pitäis olla konvehtia. Tietty konvehti on paras vaihtoehto, mutta kyllä ruisleipä aina sonnan voittaa, vai?

Ei se mun mielestä tee siitä edes ruisleipää. Voit ihan itse toki päättää, onko se pieni parannus 200-300 euron arvoista. Minä keksisin niille rahoille parempaakin käyttöä.
DZN
28.08.2007 23:49:03
Mä suosittelen anniversary Marsua, eli 6100 tai 6100LM. Midiohjattava, kolme kanavaa ja jokaisessa kanavassa oikeasti erilaisia moodeja. Pelkkä nuppi irtoaa noin 600€-900€ väliltä.

Kannattaa kokeilla, itse fiilistelen tota kovasti. Nykyään olen VHT:n kannattaja mutta ne ei taida mahtua budjettiin.
Aka. Dino and 6077dino
jussimus
29.08.2007 12:34:01

Hehe, nopeat tosiaan elää. Just ennen treeneihin lähtöä laitoin nupin myyntiin, ja sä buukkasit sen itelles kun olin vielä treeneissä. Treenien jälkeen kun tulin himaan niin olin saanut meilin, jossa kaveri sano hakevansa huomenna Trilogyn pois. Sanoin vaan että sori, mut ehti mennä jo :)
McNulty
29.08.2007 13:48:25
Minulla on tuo H&K Trilogy ja olen sitä kohtalaisen aktiivisesti ja ahkerasti täällä(kin) hehkuttanut. Se ei ole kaikkien laite, sitä en koita sanoa, mutta siinä on helkkarin paljon hyvää soundia yksissä kuorissa... etenkin laadukkailla putkilla (t)ehostettuna.

4 kanavaa joista Lead ja Ultra Lead yhteisellä EQ:lla, mutta omilla Gain-säätimillä kuitenkin. Sieltä löytyy 80s hevistä aina äärimmäiseen alakertavoittoiseen death metal hi-gain menoon asti kaikki tarvittava. Itse olen soitellut Lead-kanavalla Panteraa, Sepulturaa yms. Lead-kanava on sellainen lievästi brittiläinen hi-gain kanava, kun taas Ultra Gain tuo lisää Mesa-tyylistä alakertaa soundiin, tehden siitä aavistuksen jenkkimäisen.

Crunch-kanava toimii kevyestä bluesista aina hardrock ja hevi-touhuihin asti (tosin, boost-nappula pitää olla pohjassa). Boost-painikkeen kera tuosta kanavasta löytyy siis kaksi puolta. Miedompi crunch, joka ainakin omien TAD Premium putkien kanssa kuulostaa todellakin crunchilta... munakasta murinaa eikä mitään kihinää kuten niin monet "kiinan ihmeet".

Clean-kanava on vakiotilassa ja flattina kovasti sellainen pyöreä-pehmeä-lämmin... mitä näitä loppuunkulutettuja laatusanoja nyt onkaan. Ihan perushyvä clean, eikä mitään näkkäriä. Sparkle-painikkeen ansiosta kyseinen kanava herää ns. henkiin ja sieltä ulostuu sellainen Fenderin putkikoneista tuttu heleä (bright) tone. Todella ihana kun TADin putkien ja Celen V30 sekä Emin The Wizard elementtien kanssa samaan aikaan lämmin ja tukeva, mutta yläkerrassa se kristallinen yläpään heleys. Tykkään kovasti.

Tässä vielä muutama oma "kanavapresetti" mitä käytän missäkin:
- Clean (without sparkle) = Jazz ja retro-tyylinen puhdas soitto. Eli sinne missä tarvitsee hyvää ja "läskiä" puhdasta soundia.
- Clean (with sparkle) = Pop/Rock-puhtaat, joissa näppäilyjen ja muiden on erotuttava muun bändin touhuista.
- Crunch (w/o boost) = blues, kevyempi ja vanhempi rock... John Lee Hookerista Foo Fightersiin. Käytän todella usein ja gain-potikka vaihtuu aina soitettavan mukaan.
- Crunch (w/ boost) = vanhanliiton hevit ja hardrockit Deep Purplesta Maideniin. Joskus käytän myös oman bändin (Foo Fighters-tyylistä musaa) lead-kitaroinnissa.
- Lead = Kuten tuolla yllä kerroinkin, niin täältä soittelen sitten kaikki hi-gain meiningit. Oli kyse modernista hi-gain kermaisesta/laulavasta lead-soundista (kaulamikillä vedeltynä) tai demppi-infernosta scoopatulla soundilla, niin täältä lähtee.
- Ultra Lead = Käytän todella, todella harvoin. Ei ole oikein meikäläisen osastoa, vaikka viime aikoina olenkin käyttänyt tätä kanavaa TODELLA läskiin, mutta miedommalla gainilla varustettuun Foo Fighters-komppailuun. V30-elementtien läpi soundi on kyllä todella paksu, mutta ei tunkkainen. Siitä pitää huolen V30:n middle. Tällä Ultra Leadin soundilla ainakin V30:t toimivat todella loistavasti. Ei tietoakaan middlepiikeistä, vaan fättiä soundia ilman että menee muhjuksi ja puuroksi. Alakerta toistuu selkeästi ja tanakasti, keskialueita on sen verran että bändisoitossa kuuluu ja yläkerta neutraali.

Muita syitä miksi itse Trilogyyn tykästyin:
a) Siinä on Smart FXLoop, johon voin kytkeä viivekaiut ja muut modulaatiot... vasta etuasteen jälkeen siis. Se myös muistaa itse millä kanavalla FXLoop on päällä ja millä kanavalla ei. Eli jos haluan Choruksen clean-kanavalle, mutta en crunch-kanavalle, niin se onnistuu siten että siirryn clean-kanavalle, painan loop-painiketta, jotta looppi aktivoituu. Sitten siirryn crunch-kanavalle ja varmistan ettei looppi ole päällä... valmis.
b) Se tottelee MIDIä, eli voin ohjata tuolla Boss GT-8 multiefektillä myös nupin kanavanvaihtoa, Smart FXLooppia jne.
c) Presence-säädin ja FXLoopin Mix-säädin etupaneelissa.
d) Ulkonäkö... joka on toisten karkoitin, mutta meikäläisen houkutin. Se oikeasti innostaa soittamaan ja pitämään kojetta päällä :)
e) Hinta... suhteessa soundeihin. Kyllä jäi Mesan F-sarja kauas taakse soundeiltaan, kuin myös hinnaltaan kun ostopäätöstä pohtiessani testailin laitteita.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Guitaristi
29.08.2007 14:24:03

Bonecrusher, oisko sulla mitään ääninäytettä tosta trilogysta? Kiinnostaisi kuulla, kun ääninäytteet ko. nupista tuntuvat olevan harvassa...
Älä itke ruma lapsi, ota Pastilli?
McNulty
29.08.2007 14:33:22
Bonecrusher, oisko sulla mitään ääninäytettä tosta trilogysta? Kiinnostaisi kuulla, kun ääninäytteet ko. nupista tuntuvat olevan harvassa...

Ei ole vielä mitään merkittävää. On niin nihkeästi nauhoituskalustoa soittopaikalla ja kotona taas ei kehtaa sellaisilla volumeilla räimiä että vahvistimen todellinen puoli tulisi esiin. Olen kyllä kovasti hankkimassa pienimuotoista mobiili-äänityskalustoa jonka voisi roudata reenikselle ja soittaa pätkät.

GuitarWorldin sivuilla oli Paulin soittama pätkä, josta ei kyllä siitäkään vahvistimen todellista luonnetta ja monipuolisuutta ihan kuullut (lähinnä huonolaatuisen videon ja äänityksen takia).

http://www.guitarworld.com/article/hughes_kettner_trilogy_half_stack

Kun saan sampleja narulle, niin kirjoitan ko. vaffarista arvostelun tuonne Laitearvioihin.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
kimurantti1
29.08.2007 14:57:50
HuugoKettusen omilla sivuilla on Trilogysta ääninäytteitä. Tosin ovat musta aika karmeita, eikä varmaan anna kovin hyvää kuvaa vahvarista.
jussimus
29.08.2007 22:23:22
VH100R:nkö tilalle hankit, kun minullekin vaihtotarjouksen esitit?

Joo, saa nähdä onko koko hommassa mitään järkeä... :/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)