Aihe: sibelius-akatemia/muka/afrolaulu 1 2 | |
---|---|
![]() 27.08.2007 17:29:09 | |
Hienoa mennä kouluun ja huomata että vaikka pääaineena on afro,joutuu ensimmäisen vuoden laulamaan klassista. Eikä myöskään ole mahdollista(vielä) saada papereita myös laulunopettajaksi. Jeppejee! Tämä koskee toistaiseksi kaikkia(jazz-osastosta en tiedä..) joten harkintamyssyä päähän jos haluaa tosiaan laulunopetusta saada k.o laitoksessa | |
![]() 27.08.2007 17:31:23 | |
En enää ihmettele, miksi SibAlta pyrkii meidän kouluun niin paljon väkeä... Tyypit on Suomen korkeimmassa musiikkiyliopistossa ja hakee oppinsa amkeista. Missä mättää? Ad surdas auras canere | |
![]() 27.08.2007 20:17:25 | |
Missä mättää? Riippuu puhutaanko hakijan vai päättäjän päästä... | |
![]() 27.08.2007 20:44:59 | |
Joo.. Hieman kummaksun,varsinkin kun missään asiasta ei puhuttu ennen kuin vanhemmat opiskelijat kertoivat.Olisin mennyt ensimmäisille laulutunneille siinä uskossa että tässä nyt jatketaan samaa kaavaa. Lapsenkengissähän tämä laulunopetus on vielä suomessa,mutta on niitä opettajia ruotsissakin,miksei olla laitettu hakuun jos ei suomalaisten taito riitä? Mulla ei ole klassista vastaan yhtikäs mitään,se vaan ei ole se aine mitä mä sinne hain opiskelemaan.Tämä vuoden "hairahdus" kuitenkin syö minulta opetusaikaa afropuolelta mikä on huutava vääryys kun ei sellistiäkään laiteta soittamaan sellolla jazzia ja vähennetä sitä myönnetystä tuntimäärästä. Kyllä mä tuolla pysyn ja vingun ja valitan niin kauan että asia muuttuu.Ei se minun oppiaikanani ehdi muuttua,mutta edes joskus.. toisaalta,mielenkiintoista tutustua klassiseen tekniikkaan.Mulla ei siitä olekaan mitään käsitystä,Enkä mä vuodessa edes pääse niin pitkälle että mulla tekniikka sekaisin edes menisi. A-kurssin puolesta vaan huolettaa.. | |
![]() 27.08.2007 21:44:58 | |
Ohohs. Jännä mennä sanomaan mitään. Taiteen aloillakin tuollaista. Voisi verrata siihen, että ite opiskelen kemian tekniikkaa ja siitä huolimatta joudun opiskelemaan melko paljon myös matematiikkaa, fysiikkaa ja tietotekniikkaa. Ei tämä varmaan yhtään lohduta, mutta tulipa vaan mieleen. | |
![]() 28.08.2007 10:38:47 | |
Hieman kummaksun,varsinkin kun missään asiasta ei puhuttu ennen kuin vanhemmat opiskelijat kertoivat. Ohoh, aika jännä. Kyllä meikäläisille kerrottiin ihan selkeesti. Ootko kattonut mitä opinto-opas sanoo? Miksei olla laitettu hakuun jos ei suomalaisten taito riitä? Koska ei ole varaa palkata. Pari vuotta sitten afropuolen laulumaikkoja oli vielä joka sormelle kaksi, mutta nyt on vähenemään päin kun tuntiopettajia pistetään pellolle joka instrumentissa - ja suurin osa niistä tuntiopettajista keitä ei laiteta pihalle, lähtee vapaaehtoisesti. Mulla ei ole klassista vastaan yhtikäs mitään,se vaan ei ole se aine mitä mä sinne hain opiskelemaan.Tämä vuoden "hairahdus" kuitenkin syö minulta opetusaikaa afropuolelta.. Tosta kun jengi jaksaisi ihan säännönmukaisesti vikistä, mutta totuus on se että moni väsyy ekan vuoden jälkeen vikinään kun talon vastaus on kerran toisensa jälkeen "Eihän musiikkikasvatuksen osastolle haeta soittoa/laulua opiskelemaan vaan musiikkikasvatusta." toisaalta,mielenkiintoista tutustua klassiseen tekniikkaan.Mulla ei siitä olekaan mitään käsitystä,Enkä mä vuodessa edes pääse niin pitkälle että mulla tekniikka sekaisin edes menisi. Toivottavasti saat hyvän maikan. Huhuista huolimatta niitäkin siellä on, jopa semmoisia jotka osaa opettaa semmoisia asioita mistä ei-klasarikin hyötyy... A-kurssin puolesta vaan huolettaa.. Karua totuutta on se, että A-kurssia ei MuKan puolella enää tehdä ellei ole jo melkein B tehtynä kun taloon tullaan (tai paineta ihan hullua tahtia). B:nkin teko on harvinaista ellei tehdä pedagogiikkoja. Ei vaan aika riitä. C on kuitenkin MuKalla se "pakollinen" taso mihin pitää pääaineessa päästä, joten talo ei ole "velvollinen" tarjoamaan opiskelijalle C:tä enempää tunteja, ellei oppilaalla ole jotain hirmuisen hyviä perusteita (esim. ne pedagogiikkaopinnot missä se B kuuluu opintoihin). Yksi tapa olisi nykäistä B:hen asti MuKalla (joko koko homma tai vain kandiin asti) ja sitten hakea jazzille lyhyeen maisteriohjelmaan tekemään A, kunhan vaan suunnittelisi opintonsa siten että saisi mahdollisimman paljon hyväksilukua maisteriohjelmassa. Usko mua, ei se klasaripuolella sen helpompaa ole. Jopa vaikeampaa, sillä klasaripuolen hallitseminen ei enää nykyisin ole musamaikalle välttämätöntä, kun peruskoulun/lukion musiikin opetussuunnitelma on muotia toteuttaa kokonaan bändisoiton yms. epäklasarimman puitteissa. Suurimmat ongelmat koko talossa on uuteen tutkintojärjestelmään siirtyminen, mikä hiertää opiskelijoita (kukaan ei tiedä mistään mitään) ja joku ihme yliopistojen palkkausjärjestelmän uudistus, mikä hiertää opettajia (kukaan ei tajua miten taidetta voi opettaa tuloksiin perustuen). Vanhan ja kyynisen, melkein pois päässeen ehdotus: Valita ylioppilaskunnalle ja MAINEelle. KOVAAN ääneen. Se on oikeastaan ainoa tapa saada mitään aikaan tuossa talossa. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 28.08.2007 14:31:48 | |
En minä periksi anna,se on ihan varma. Mä kun olen jo "vanharouva" eli 28 niin mulle ei-oo-tarjonta ei mene läpi. Silläkin uhalla että jotku alkaa vaikeuttaa opintojani. Kyllä mä vielä keinot keksin.Tuo klassinenlaulu oli vaan sellainen isku vyön alle että meni tää alku tässä hengitellessä syvään. mulla on myös varsin paljon opintopisteitä jo vanhoista kouluista,joten saatan saada tahtoni läpi vielä sen A-kurssinkin suhteen.. Maria Tateno on lauluope,kuka lie,kun ei löytynyt mitään infoa henkilöstä. Ettei Izumiin( vai isumi) jollain tapaa liittyis. | |
![]() 28.08.2007 15:16:29 (muokattu 28.08.2007 19:45:35) | |
En minä periksi anna,se on ihan varma. Mä kun olen jo "vanharouva" eli 28 niin mulle ei-oo-tarjonta ei mene läpi. Silläkin uhalla että jotku alkaa vaikeuttaa opintojani. Oikein! Muista tsempata lapsukaiset mukaan yhteisrintamaan. Voi jestas mä en oo uskaltanu vielä ees käydä kattomassa miten nuoria tämän vuoden tulokkaat on... sitä tuntee itsensä aina niin ... RUPSAHTANEEKSI :D Maria Tateno on lauluope,kuka lie,kun ei löytynyt mitään infoa henkilöstä. Ettei Izumiin( vai isumi) jollain tapaa liittyis. Vaimonsa on tämä Maria, virallinen sukunimi Holopainen-Tateno. Olen kuullut pelkkää hyvää, nimenomaan popsuuntautuneilta (ja monilta "perinteisen" klasariopetuksen traumauttamilta), ja tunteja seuranneena voin sanoa että olisit voinut joutua paljon paljon paljon huonompiinkin käsiin, Marialla on sydän paikallaan ja järki päässä. Jaksaa jopa meikäläistä vaikka meillä meneekin henkilökemiat aika ristiin välillä, mutta silti käyttäytyy aina korrektisti, juttelee ja kannustaa :) Niin, no, mielipiteitähän on monia enkä tunne sua joten en sinänsä tiedä mistään mitään jne, aattelin vaan että kerrankin kun on hyvää sanottavaa jostakusta niin sanotaanpa ääneen :) [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 28.08.2007 19:32:29 | |
Kiitos kun kerroit ääneen.Hyvin huojentavaa!! On jotain mitä odottaa toiveikkaana.. Kunhan mä nyt aloitan ensin ne opinnotkin niin voi sitten ruveta polkemaan jalkaa.Nyt meillä on tämä "johdantoperiodi" Huomenna ollaan ensimmäistä kertaa yhdessä P-talolla..jänskää..Yllättävän AIKUISEN näköisiä me ollaan :) | |
![]() 28.08.2007 19:36:55 | |
Huomenna ollaan ensimmäistä kertaa yhdessä P-talolla..jänskää..Yllättävän AIKUISEN näköisiä me ollaan :) ...kunnes on Fuksiainen ja kello neljä aamuyöllä ja ketara jos toinenkin konserttisalin flyygelin mutkassa ja oksennus tuuban kellossa. Tai jotain ;) [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 28.08.2007 21:58:26 | |
no emmää semmosta :) Ihan hillitysti vaan..heh | |
![]() 30.08.2007 16:25:56 (muokattu 30.08.2007 16:30:57) | |
mulla on myös varsin paljon opintopisteitä jo vanhoista kouluista,joten saatan saada tahtoni läpi vielä sen A-kurssinkin suhteen. Pakko oli tarttua ja kuulostaa v:mäisemmältä kuin tarkoitankaan: Eihän kukaan niillä tutkintopapereilla laula, tärkeämpää on ottaa kaikki irti kaikilta opettajilta jota vaan tielle tulee. Parempi ottaa rauhassa tunnit ja opiskella sen minkä ehtii, kuin etsiä paniikissa ohjelmistoa kursseihin. Eli se on ihan sama mikä tutkinto sieltä on taskussa, pääasia on se, miltä kuulostaa. Monet laitoksista valmistuneet perustelevat osaamisensa/auktoriteettinsa ja pätevyytensä tehdyillä tutkinnoilla, millä ei loppujenlopuksi ole mitään tekemistä oikean elämän kanssa. Ei niitä keikkoja paperilla saa vaan tekemällä hyviä keikkoja. Eikä opetuspaikkoja saa pelkästään paperilla vaan opettamalla hyvin (ja suhteilla...) Sibiksen tilanne on kieltämättä huono, minkä tahansa laitoksen taso laskee jos sieltä lähtee Aija Puurtinen. Ja aina kannattaa nostaa meteli jos ei ole tyytyväinen saamaansa opetuksen laatuun. Mutta ensimmäisenä kannattaa lukea opinto-opas ja suunniltelma että mitä siellä luvataan. Sen jälkeen vasta suuttua siitä mitä ei tarjota. Tuntuisi hurjalta jos saisi opiskella sekä musiikinopettajaksi että laulunopettajaksi samalla, opintoviikkomäärä saattaisi olla hirveä ja opettajien tarve ainakin triplaantunut. Ja ei ole tarkoitus olla ilkeä. | |
![]() 30.08.2007 16:37:06 | |
Kyllä täällä ihan oman mielipiteensä saa sanoa vaikka se olisi eriävä kuin muiden. 1)minulle tämä a-kurssi tässä hetkessä on jostain syystä tärkeä ja haluan sen tehdä,ja saankin tehdä jos minulla vaan riittää rahkeet.Tutkinnoilla todistankin enemmän itselleni kuin muille.Ja siihenkin minulla On oikeus. 2)papereilla ei tosiaan opeteta mutta niihin töihin mihin minulla on matka niistä on hyvä apu 3)aija Puurtinen on varmasti hyvä opettaja muttei taatusti ainut.Se on vuoden virkavapaalla,sitä paitsi. 4)mukalta valmistuu monitaitoisia musiikinosaajia joilla on hyvä pedagoginen pohja.Toki suurin osa varmaan ajautuu musamaikoiksi mutta tuo on hieman vanhahtava käsitys että se on ainoa mitä sen jälkeen voi tehdä. 5)akatemian papereilla ja riittävällä määrällä erikoistumista voivat avautua myös ammattikorkeakoulujen opettajainhuoneen ovet.. JA ainahan pitää hakea työpaikkoja,antaa opetusnäytteitä jne. | |
![]() 30.08.2007 17:21:01 (muokattu 30.08.2007 17:21:37) | |
Siitä huolimatta, että papereilla ei todellakaan lauleta ;) , ne paperit vaikuttavat olennaisesti esim. palkkaluokkiin ja siihen miten laulajaan/opettajaan suhtaudutaan työmarkkinoilla. Harvapa meistä laulajista ihan pelkästään laulamalla saa elantoaan, vaan siinä sivussa myös opetetaan. Mitä paremmat paperit, sen parempi palkka, näin se vaan on. Tosin ennen työnsaantia täytyy useimmiten antaa laulu- ja/tai opetusnäyte, joka kertoo sitten oman karun/hienon totuuden laulamisen tasosta... Ad surdas auras canere | |
![]() 30.08.2007 18:07:16 | |
aivan fifi,hyvin puhuttu! Tiedätkö sä muuten tämän maria tatenon joka mua opettaa? | |
![]() 30.08.2007 18:45:33 | |
aivan fifi,hyvin puhuttu! Tiedätkö sä muuten tämän maria tatenon joka mua opettaa? En valitettavasti tiedä.. :( Tuo sibiksen opettajapolitiikka on syy, miksi monet ovat kirjoilla sekä meidän koulussa että sibiksessä ja tekevät kahta tutkintoa. Meidän koulussa saa nimittäin valita oman opettajansa vaikka talon ulkopuolelta. Henkilökohtaisesti pidän sitä hyvin ikävänä, että maamme musiikkikorkeakoulussa ei ymmärretä sitä, kuinka tärkeä oikea opettajakontakti on, ja kuinka yksi ja sama opettaja voi olla yhdelle hyvä, toiselle huono vaihtoehto. Meidän koulussa on taas suhtauduttu hyvin suurella ymmärryksellä oppilaan omaan tahtoon ja tajuun siitä, mikä on juuri minulle hyväksi, kenet juuri minä tarvitsen opettajakseni. Tässä on siis kyse siitä, ajatellaanko opettajien olevan oppilaita varten vai oppilaiden opettajia varten. Ad surdas auras canere | |
![]() 31.08.2007 20:04:00 | |
Tuo sibiksen opettajapolitiikka on syy, miksi monet ovat kirjoilla sekä meidän koulussa että sibiksessä ja tekevät kahta tutkintoa. Meidän koulussa saa nimittäin valita oman opettajansa vaikka talon ulkopuolelta. Henkilökohtaisesti pidän sitä hyvin ikävänä, että maamme musiikkikorkeakoulussa ei ymmärretä sitä, kuinka tärkeä oikea opettajakontakti on, ja kuinka yksi ja sama opettaja voi olla yhdelle hyvä, toiselle huono vaihtoehto. Meidän koulussa on taas suhtauduttu hyvin suurella ymmärryksellä oppilaan omaan tahtoon ja tajuun siitä, mikä on juuri minulle hyväksi, kenet juuri minä tarvitsen opettajakseni. Tässä on siis kyse siitä, ajatellaanko opettajien olevan oppilaita varten vai oppilaiden opettajia varten. Tällaiseen ongelmaan en ole kyllä törmännyt kansanmusapuolella. Olen saanut valita oman pääsoitinopettajani sekä sivusoitinopettajani. Muista osastoista en tiedä mitään. | |
![]() 31.08.2007 20:43:12 | |
Tällaiseen ongelmaan en ole kyllä törmännyt kansanmusapuolella. Olen saanut valita oman pääsoitinopettajani sekä sivusoitinopettajani. Muista osastoista en tiedä mitään. Ole onnellinen, kansanmusapuoli taitaa muutenkin elää omaa (onnellista) elämäänsä. Fakta: laulumusiikin koulutusohjelmaan pyrkijöille ilmoitettiin jo pääsykokeissa, että heidät tullaan sijoittamaan viranhaltijoille oppilaan mahdollisista muista toiveista huolimatta. Tällainen päätös tehtiin, koska jostain syystä uudet oppilaat halusivat mennä mieluummin tietyille tuntiopettajille kuin viranhaltijoille... Ad surdas auras canere | |
![]() 31.08.2007 22:10:14 | |
Ole onnellinen, kansanmusapuoli taitaa muutenkin elää omaa (onnellista) elämäänsä. Fakta: laulumusiikin koulutusohjelmaan pyrkijöille ilmoitettiin jo pääsykokeissa, että heidät tullaan sijoittamaan viranhaltijoille oppilaan mahdollisista muista toiveista huolimatta. Tällainen päätös tehtiin, koska jostain syystä uudet oppilaat halusivat mennä mieluummin tietyille tuntiopettajille kuin viranhaltijoille... Ok Onhan tuollainen aika v-mäistä. Mietityttää, että miksi sellaisia ihmisiä on viranhaltijoina, joiden tunneille ihmiset eivät halua mennä? Meillä taitaa olla pullat siis kohtuullisen hyvin uunissa. Markus | |
![]() 01.09.2007 00:54:48 | |
Mietityttää, että miksi sellaisia ihmisiä on viranhaltijoina, joiden tunneille ihmiset eivät halua mennä? Koska niitä on pirun vaikea saada siitä virasta pois. Siksi jengi haluukin virkaan, kun hakee duunia. Koska ellet mokaa ihan pirun pahasti niin sua ei VOIDA ulostaa siitä virasta pois. Sama ilmiö orkesterisoitinten ja muiden osastolta kiirinyt jo laulajien pariin. Aiemminhan hoidettiin oppilaalle se maikka kenet kukin haluaa, mutta koska yliopistolla on ilmeisesti lakisääteisesti pakko olla muitakin kun tuntiopettajia, niin "tyhjät" viranhaltijat plus miljardi tuntiopettajaa aiheuttaa semmoiseen loven talouteen jotta huhhuh. Ittekin kamulla hääränneenä tiedän että siellä ollaan kuin herran kukkarossa, mutta ottakaa nyt jumankekka siitä kaikki irti. Jossain vaiheessa ilkeä TalousHerra tulee ja viiltää syvältä. Sitä yllättää itsensä yllättävän usein toivomasta ettei akatemiasta olisi yliopistoa yliopistolakeineen tullutkaan. [i hear voices but at least they're on tune] | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)