Aihe: Perus kompura livekäyttöön
1 2
Loopis
27.08.2007 10:35:41
Eli olen tässä ostamassa perus-PA:ta jolla pystyy pieniä pubi ja baarikeikkoja heittämään. Mulla kun nyt ei ole liikaa rahaa laittaa noihin laitteisiin niin kysyisin että mitkä kompurat ja gatet olis semmosia peruslaitteita joita kannattais ostaa? Eli ei ole 500 euroa laittaa yhteen kompuraan. Olisko joku DBX266 XL hyvä perus kompura/gate? Vai olisko suurinpiirtein samassa hintaluokassa muita?

Kiitos.
aimotuska
27.08.2007 10:46:54
Olisko joku DBX266 XL hyvä perus kompura/gate?

Mulla on noita nelisen kappaletta, eikä oo valittamista. Siihen rahaan erinomainen vehjes. Juu, kyllähän se on vähemmän huomaamaton kuin esim. 166, mutta kun tuo on jo tuplaten kalliimpi...

Tää pesee kyllä kaikki alesikset ja behringerit mennen tullen.
Tyhymä
Loopis
27.08.2007 11:02:20
Tää pesee kyllä kaikki alesikset ja behringerit mennen tullen.

Jees. Pitääpä harkita jos muutaman tommosen tilais. Ei hinnalla pilattu :)

Mitäs muita perusvermeitä sinne räkkiin tarvis? Ainakin laululle joku perusefekti. Suosituksia samasta hintaluokasta?
Reddie
27.08.2007 11:17:41
Jees. Pitääpä harkita jos muutaman tommosen tilais. Ei hinnalla pilattu :)

Mitäs muita perusvermeitä sinne räkkiin tarvis? Ainakin laululle joku perusefekti. Suosituksia samasta hintaluokasta?

Lexiconin MX200. Hyvä soundi, pirun helppo käyttää. Plussana USB-ohjattavuus. Ja suosittelen kyllä harkitsemaan vielä tota 266XL:ää. Ei siinä sinällään mitään vikaa ole, hintaluokkansa paras, mut 166XL on vaan kivempi.. :P
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
The Vairus
Loopis
27.08.2007 11:51:30
Lexiconin MX200. Hyvä soundi, pirun helppo käyttää. Plussana USB-ohjattavuus.

Tossa on on kaksi prosessoria niin tarkottaako se sitä että sitä voi käyttää kahteen eri kanavaan eri säädöillä?
Reddie
27.08.2007 11:56:12
Tossa on on kaksi prosessoria niin tarkottaako se sitä että sitä voi käyttää kahteen eri kanavaan eri säädöillä?

Nimenomaan, tai sitten kahta efektia (esim. reverbi ja dilsa) samaan kanavaan.
Adam & Santtu
The Vairus
aimotuska
27.08.2007 11:56:35
Lexiconin MX200. Hyvä soundi, pirun helppo käyttää.

Mut sehän on multiähvekti. Kannattaneeko siinä välttämättä maksaa muista mausteista, jos on hakusessa pelkkä dynamiikkapuoli? Ei siinä mitään jos se vaan toimii, mutta jotenkin mä oon enempi näitä right-tool-for-the-right-job-ihmisiä. :)
Tyhymä
Reddie
27.08.2007 11:58:35
Mut sehän on multiähvekti. Kannattaneeko siinä välttämättä maksaa muista mausteista, jos on hakusessa pelkkä dynamiikkapuoli? Ei siinä mitään jos se vaan toimii, mutta jotenkin mä oon enempi näitä right-tool-for-the-right-job-ihmisiä. :)

Khyylkhyyl, mutku Looppis kysäs tos kans kato pelkästään laululle efektejä. :)
Adam & Santtu
The Vairus
Loopis
27.08.2007 11:59:58

Mun huono ilmaisu. Eli jatkokysymys olikin että mitä muita efektejä räkkiin tarvis. Eli just laululle multiefekti jne. Eli mitä perusvärmeitä räkissä tarvis että olis semmonen perusräkki jossa on mitä tarvii livenä.
aimotuska
27.08.2007 12:14:52 (muokattu 27.08.2007 12:34:57)
Khyylkhyyl, mutku Looppis kysäs tos kans kato pelkästään laululle efektejä. :)

Jahah, ja takkia hakemaan... :)

Mun huono ilmaisu. Eli jatkokysymys olikin että mitä muita efektejä räkkiin tarvis. Eli just laululle multiefekti jne. Eli mitä perusvärmeitä räkissä tarvis että olis semmonen perusräkki jossa on mitä tarvii livenä.

Pannaanpas tähän vielä se ikiaikainen toteamus, että ei sinne räkkiin mitään ole pakko laittaa, jos sitä ei itse tarvi. Yleensä siellä näkyy just kompuroita ja multiefektejä, koska iäntä on mukava toisinaan vähän rajoittaa ja maustaa. Mut aina noillekaan ei oo mitään tarvetta.

Eli älä laita mitään jos et itse niitä tarvi. Halu ostaa jotain on yleensä aika huono tarve, johon jokainen äijä tosin syyllistyy kun gigantin ovet edessä aukeaa. ;)
Tyhymä
Reddie
27.08.2007 16:07:16 (muokattu 27.08.2007 16:07:39)
Joo piti itse kanssa todeta et osta tarpeesi mukaan. Jos idea on että joku muukin (esim. vuokrauksen seurauksena) käyttää räkkiäsi, niin osta 4-6 kanavaa kompuraa ja gatea ja pari multiefektiä. Mielellään vielä sillä tavalla että kompurat ja gatet on samaa peliä, tai samantyyliäsiä, esim. just 3x 266XL. Multiefektejä kartoittelet sit sen mukaan mitkä tuppaa olemaan "alan standardeja".

Jos taas idea on että räkki tulee pelkästään omaan käyttöösi, voit mennä paljon spesifimpään tavaraan. Esim. joku etuaste laululle (esim. dbx 376), tietty kompura rumpuryhmään ja tietty kompura bassolla. Tää on sit taas ihan siitä kiinni, mitä tarviit ja mitä keksit.

Disclaimer: Mun mielipide
Adam & Santtu
The Vairus
miffe
29.08.2007 10:01:10
Hen.koht toteamuksena ilmoittaisin vastenmielisyyteni 266XL-kompuraa kohtaan, kokemukseni perusteella ei sovi ainakaan bassolle,rupesi tulemaan turhia rutinoita ko.instrumenttiin, laulua kompuroidessa ässät rupes korostumaan luonnottoman paljon. hommasin 166-kompuroita myöhemmin ja ero oli tosiaan huomattava!

Ihan samat ovat kokemukset allekirjoittaneella. Tosin tänpäiväinen keikka on sellainen, että melkein toivoisi, että olisi edes noita 266XL, koska täällä on vain 1kpl Alesis 3630 ja sellaista en ikipäivänä signaaliketjuun kytke.
turkulainen
Roadari
30.08.2007 08:09:20
Ihan samat ovat kokemukset allekirjoittaneella. Tosin tänpäiväinen keikka on sellainen, että melkein toivoisi, että olisi edes noita 266XL, koska täällä on vain 1kpl Alesis 3630 ja sellaista en ikipäivänä signaaliketjuun kytke.

Sinä senkin nykyajan tissiposki! ;)
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Locrian
30.08.2007 09:00:22
Vielä tohon ainaiseen kysymykseen et mitä sinne räkkiin _tarttis_ vs. millä jengi vetää. Nää siis
siitä näkökulmasta et mä tulisin teidän etupäähän säätämään jotain omaa keikkaa.

Effupuolelle mun mielestä riittää jos löytyy ihan perus TC:n M1 ja D2. Eli periaatteessa kaks kaikua ja dilsa. Mä en ite tykkää ikinä vetää ilman kahta kaikua. Jos sitte haluaa sijoittaa niin miksei joku M3000 ja vaikkapa SPX ton D2:sen kaveriks. Eli D2 nyt ainakin on aina varma sijoitus jos haluaa ruveta etupää räkkiä kasaamaan. Ja aina ku multiprossuista on kyse ni kumpikin kone omaan sendiin eikä mitään balance kikkailuja!

Dynamiikkaan mulle periaatteessa riittää kunhan on tarpeeks. Mä oon aika friikki dprossujen kanssa joten kaikki menee mitä mulle annetaan ja useimmiten loppuu kesken :). Lähtökohtasesti kompuroita joissa on säädettävät aika-arvot on must ainakin bassolle ja lauluille. Eli esim. niitä 166:sia. Pistetään vaik neljä. Lisäks voi sit pistää mitä tahansa peruskamaa joku kaheksan kappaletta lisää. neljäki riittää. Quadit on yleensä houkuttava vaihtoehto mut ei ainakaaan allekirjottaneen mieleen. Niiden atakki on perkussiivisissa saundeissa jotenki just paska ja lauluissa tai koko skaalan soittimissa noilla ei tee mitään, niinku esim, kiipparikiskan ryhmäkompurana- ne vaan menee kyykkyyn ja joko pitää lytyttää ihan sikana tai sit ei yhtään. Geittejä mä en kaipaa välttämättä yhtään, mut neljä kappaletta olis ihan kingiä olla. Mieluummin Drawmer ku DBX.

Eli tommosella kuuden unitin räkillä mä vetäisin ihan tarpeeks tyytyväisenä, niinku vetäis todennäköisesti 90% tän maan sepistä. Rahaahan noihin saa meneen vaikka kuinka, mut ne esoteerisemmat kamat tulee kuitenki aina sitte bändin oman sepän kautta jos tulee. Tämmöstä kelailin...
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
miffe
30.08.2007 10:00:07
Sinä senkin nykyajan tissiposki! ;)

Eräs äänentoistofirman omistaja sanoi, että aikanaan ostettiin Alesista sen takia, koska Behringer oli liian kallista.

Mut on se vaan *tanan karua, kun tääl tarkkaamokopissa on mun vieressä valojäärille (no okei, täl kertaa teen itse molemmat) Compuliten Spark 4D sekä 96 himmenninlinjaa ja mulle (tai siis äänimiehelle) Mackie- + Alesis-osastoa. Ei näin!

PS. Toi prossuosastokin on kaks metriä mun selän takana ja vielä sillai vinosti, että on pakko nousta tästä jakkaralta (kyllä, ei edes kunnollista työtuolia, vaikka päivät on 10+ tuntia), jos haluaa säätää yhtään mitään.
turkulainen
Roadari
30.08.2007 10:59:22
Eräs äänentoistofirman omistaja sanoi, että aikanaan ostettiin Alesista sen takia, koska Behringer oli liian kallista.

Mut on se vaan *tanan karua, kun tääl tarkkaamokopissa on mun vieressä valojäärille (no okei, täl kertaa teen itse molemmat) Compuliten Spark 4D sekä 96 himmenninlinjaa ja mulle (tai siis äänimiehelle) Mackie- + Alesis-osastoa. Ei näin!

PS. Toi prossuosastokin on kaks metriä mun selän takana ja vielä sillai vinosti, että on pakko nousta tästä jakkaralta (kyllä, ei edes kunnollista työtuolia, vaikka päivät on 10+ tuntia), jos haluaa säätää yhtään mitään.

Joo. Eihän se mikään herkku vehjes enää nykyaikana ole. Aikoinaan se oli pirun kiva kun se oli edullinen ja siinä pysty säätämään aika paljon parametreja. Ja se suurinpiirtein teki sen mitä lupasi.

Taidanpa tuntea tuon venuen kuvauksesta. Kaiken lisäksi sinne piipuhyllyn kahvikioskiin ei kuule mitn.
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
kauppi
30.08.2007 11:35:52
Ja aina ku multiprossuista on kyse ni kumpikin kone omaan sendiin eikä mitään balance kikkailuja!

Henk. koht. tykkään esim. M1:llä heittää koneen parallel-tilaan ja toiseen koneeseen esim lyhyt plate ja toiseen pitkä halli. Balancella sitten maun/biisin mukaan helppo säätää kaiun "rakennetta"/pituutta.
miffe
30.08.2007 12:48:14
Taidanpa tuntea tuon venuen kuvauksesta. Kaiken lisäksi sinne piipuhyllyn kahvikioskiin ei kuule mitn.

Ei niin paha juttu kuin se, etten mä täältä nää tota lavan etureunaa/yleisön eturiviä kuin seisomalla tolpillaan ja ne kelen Q&A mikit on siellä. Ja sit kun se kysyjä pitää sitä mikkiä reisiensä välis ja ollaan PA:n edes (okei, ripustettu kulkusilloista tommosten häkkien sisään, mutta kuitenkin). Tai sit puhuja kuiskaa pöntön mikkiin puolen metrin päästä... ja vielä hiljentää ääntään, kun alkaa sitä itse kuulemaan ämyreistä. Voi jessus sentään.

Ja tässä jakkaralla istuessa tos puhujapöntön takana on ihan kirjaimellista ainoastaan puhuva pää, jos kyseessä on alle 180cm pituinen henkilö.
turkulainen
Locrian
30.08.2007 19:49:53
Henk. koht. tykkään esim. M1:llä heittää koneen parallel-tilaan ja toiseen koneeseen esim lyhyt plate ja toiseen pitkä halli. Balancella sitten maun/biisin mukaan helppo säätää kaiun "rakennetta"/pituutta.

Mä en pystyis tollaseen ollenkaan- heikki palais nanosekunnissa. Mä käytän kyl ihan samaa kaikurakennetta mut mun on ehdottomasti saatava noi eri lähtöihin. Meinaan et kun sinne snareen mä pukkaan vaan sitä lyhyttä ja vaiks huiluun vaan sitä pitkää ni ei ihan heti taivu tossa moodissa ;)
Tyhmästä päästä kärsii koko tyhmä hippi. Ostetaan Liquid Mix jos joku nyt haluaa luopua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)