Aihe: Spectral Enhancer??
1
Loopis
28.08.2007 13:55:35
Mitä kyseinen laite tekee? Sopiiko se enemmän studioympäristöön vai livekeikoille?
Roberto
29.08.2007 11:03:51

Noi on niitä vehkeitä jotka luovat kerrannaisia valituille taajuuksille. Aphexin Big Bottom ja dbx:n 120A on samaa osastoa. Mut studioon vai livehommiin.. ehkä kalastukseen verkon painoiks. :)
stnprkl
29.08.2007 14:13:27 (muokattu 29.08.2007 21:57:37)
Noi on niitä vehkeitä jotka luovat kerrannaisia valituille taajuuksille. Aphexin Big Bottom ja dbx:n 120A on samaa osastoa. Mut studioon vai livehommiin.. ehkä kalastukseen verkon painoiks. :)

Toi dbx 120A on ainakin ihan käypänen peli livehommiin. Tietää vaan mihin sitä käyttää ;)
Ja nyt näistä uudemmista MAXX BCL (kirjoitetaaks se noin) on ainakin tolla Röningillä ollu jo pari vuotta käytössä ja on tykänny kovasti. Terttu voi kertoa tästä lisää.

Edit: Niin siis tossa MAXX BCL:ssä on aika paljon kaikkee muutakin pelkkä enhancer/exciter puoli. Kompuraa, limitteriä eq:ta jne. jne.
Viltsu audiokantaja
Antti1
29.08.2007 17:06:53
Noi on niitä vehkeitä jotka luovat kerrannaisia valituille taajuuksille.

Itseasiassa tuo lienee exciterin hommia. Niillä harjoitetaan parillisten harmoonisten luomista, dynaamista ekvalisointia, filttereiden kanssa pelleilyä ja ties mitä. Enchancerien toiminta perustuu enemmänkin viiveiden kanssa puljaamiseen yms., mutta laitteesta riippuen noi nimitykset on kyllä ihan yhdentekeviä. Noin kuitenkin periaatteen tasolla.

Tunnettu esimerkki Exciteristä on esimerkiksi Aphexin Aural Exciter ja enchancerista BBE Sonic Maximizer.

Mä käyttäisin enempi studiossa, livenä tulee helposti muutenkin jo puukkoa soundiin liikaa mukaan monien tekijöiden summana.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
dewil
29.08.2007 17:38:15

=Ilmanraikastin ;)
Eipä oo tullut livepuolella kaipailtua moista.
Studio-osastolla säästeliäästi käytettynä toisinaan oiva.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Antti1
29.08.2007 20:10:37
=Ilmanraikastin ;)

Aika hyvä analogia. Mieto hajustus tekee mukavan raikkaan olon, Wunderbaumista lähtee järki. Yleensä toimii kotivessassa parhaiten, mutta kovimmat jätkät ottaa mukaan autoonkin, ainakin tuon jälkimmäisen...
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
rintapek
30.08.2007 12:20:27

Erillislaitteista minulla ei ole kokemusta, joten ei ole mihin verrata.

Bändillä on nyt reilun vuoden päivät ollut tuo Behkun digipöytä, jonka efektiprossuista tuokin algoritmi löytyy.
Kun lelut on, niin leikkiä täytyy, eli olen tuota enhanceria treeniksellä testaillut.
Nollasta kun osaamattomana lähtee liikkeelle, niin aikansa tuossa on mennyt, ennekuin tuolla mitään järkevänoloista saa aikaan, mutta yritysten ja erehdysten kautta viime aikoina on alkanut löytyä ihan keikkakelpoisiakin asetuksia.

Tuo raikastustermi on tosiaankin kuvaava.

Plussaksi ainakin minä lasken sen, että äänenpainetta nostamatta saa laulun ulos huomattavasti selkeämmin. En keskialuepuukosta kuitenkaan puhuisi.
Mitä tuossa olen mikkejä eri asetuksilla vertaillut, niin tuon läpi vedetyssä mikissä oli kyllä selkeimmät ja "raikkaimmat" äänet ja volaa itse asiassa piti pudottaa, että mikit pysyivät balanssissa.

Miinusta taas se, että kiertoherkkyys tuon kanssa kasvaa exponentiaalisesti.
Monitoreihin ei voi laittaa. Tai ainakaan minä en voi. Vielä.

En ole keikalla vielä kokeillut. Noissa säädöissä on kuitenkin vielä hakemista.
Bändin kanssa on kuitenkin sen verran nähty laulujen eteen vaivaa, liiderimme kanssa olemme hioneet stemmoja parikymmentä vuotta, niin ei viitsi heittää työtä hukkaan jonkun hilavitkuttimen harkitsemattomalla/osaamattomalla käytöllä.
Nämä tämänhetkiset asetukset tuolla efektillä kun kuitenkin kuulostavat korvaani ..ööh... liian prosessoidulta.
One kind of music only - the good kind
Spede Pasolini
30.08.2007 12:40:16
Mitä kyseinen laite tekee?

90-lukua.

,,,,,,,..-
Roberto
30.08.2007 13:16:30

90-lukua.

Hahah! Nimenomaan..
rintapek
30.08.2007 13:26:20

90-lukua.

Jumatsuikka. Tuossahan on siis eväät siihen, että mun bändi nuorenee kertalaakista kolmekymmentä vuotta. ;-)
One kind of music only - the good kind
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)