Aihe: Tokai Rockinbetter
1 2 3 4 58 9 10 11 12
hollmi-5
28.08.2007 09:28:59
Tuntuu että Rickenbackeria käyttävät ovat hieman fanaattisempia omasta soittimestaan kuin esim presarilla tai jazzarilla soittavat. Kopiointi on suurta kohteliaisuutta. Kukaan itseään kunnioittava ei kuitenkan kopioilla soittele. Eikö niin?

Tunnen poliiseja, jotka ostavat piraattituotteita. Niille kun selittää, että kai sinuakin harmittaisi, jos joku mafian mies tulisi palkkapäivänä ja ottaisi tilipussisi, niin hiukan kulma kurtistuu. Kai Tokai kuitenkin jotenkin asian on hoitanut? Eihän se ihan Viipurin torin levylafka kuitenkaan ole.
Soundit, piuhat ja kajarit.
M-Juhana
28.08.2007 09:30:15 (muokattu 28.08.2007 09:39:04)

No eikös mm. Amfisound ole tehnyt aika 1/1 kopioita Rikuista?? Onko heillä lisenssi?

Mielestäni tälläkin palstalla on jollain sellainen.

Muistanko väärin??

Lis : Onhan niillä oikein kuvastossa moinen, RBmaple.
TÖISSÄ
balzary
28.08.2007 09:32:30

Monet täälläkin ovat sitä mieltä että kun ei ole varaa alkuperäiseen niin kopio on ihan hyväksyttävä ostos. Outoa logiikkaa. Kopiointi on varastamista: varastetaan design, käytetään toisen yrityksen vaivalla rakentamaa brändiä ja tuotekuvaa ilman että että alkuperäinen yritys siitä saa mitään hyötyä. Päin vastoin, sen myynti vähenee.

Nyt ei ole tarkoitus pottuilla tai muuta sellaista, mutta eikös sulla ole Grecon Thunderbird-kopio?
MPU
28.08.2007 10:22:54 (muokattu 28.08.2007 10:25:02)
Mun mielestä kopioiminen on sallittua niin pitkään, kun tuotetta ei myydä alkuperäisenä. Aika vähissä olisi halvemman hintaluokan skitat jos esimerkiksi Straton kopiot ratsattaisiin pois markkinoilta. Joku taisi jossain mainita, että ei ne halvemmat kopiot vähennä aitojen ostamista. Päinvastoin, halvalla kopsulla soittanut saattaa vielä gassittaa aitoa ja sen joku päivä ostaakin. Kopio kun ei kuitenkaan ole "se aito" vaikka kuinka hyvä soittimena olisikin.
Itselleen saa tehdä niin tarkan kopion kuin huvittaa. Siihen ei Rikun eikä minkään muunkaan lakimiehetkään voi sanoa mitään. Eteenpäin myyminen on jo toinen asia. Mun mielestä jos myyjä kertoo reilusti kyseessä olevan ei-aito soitin ei ongelmaa ole. Tästä tietysti muut (mm lakimiehet) ovat eri mieltä.
Levyjen kopionti ja muut piraattituotteet eivät mene mielestäni samaan kategoriaan, niissähän kopiota myydään usein aitona.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Johnny Buzz
28.08.2007 10:36:33

Tollanenhan pitäis siis ostaa vielä, ennen kuin Rickenbacker saa oikeustoimensa päätökseen. Sittenhän tollanen ois harvinainen ja haluttu ritsa. Hmm.... melkeinpä vois harkita.
Soulstab live 15.9. @ Bar Mendocino, Helsinki
www.soulstab.com www.myspace.com/soulstab
J.Hollström
28.08.2007 10:39:56
Tollanenhan pitäis siis ostaa vielä, ennen kuin Rickenbacker saa oikeustoimensa päätökseen. Sittenhän tollanen ois harvinainen ja haluttu ritsa. Hmm.... melkeinpä vois harkita.

No jos siitä saa kiksejä, että omistaa moraalisesti epäillyttävän tuotteen, niin ei muuta kuin go for it. Teidän bändin tulevat mahdolliset levytkin kandee imuttaa laittomasti netistä, eiks je?
That's it, but not shit.
absqua
28.08.2007 10:45:41
No jos siitä saa kiksejä, että omistaa moraalisesti epäillyttävän tuotteen, niin ei muuta kuin go for it. Teidän bändin tulevat mahdolliset levytkin kandee imuttaa laittomasti netistä, eiks je?

Eikös sullakin ole pyörähtänyt kopioritsa poikineen?

Mä olen noista kopiohommista ihan samaa mieltä kyllä, panostan itse aitoon jne, mutta kyllä mullakin löytyy luurankoja kaapista jos sille tielle lähdetään.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
J.Hollström
28.08.2007 10:48:59

No kenelläpä ei olisi? Silti olen sitä mieltä, että noi on 15 cm:n syvyydeltä.
That's it, but not shit.
Johnny Buzz
28.08.2007 10:49:45

Eipäs nyt suututa pienestä provosoinnista. Ihmeen tiukasti pitää Riku tosta mallisuojasta kiinni. Luulisi, että heillekin olisi hyvää bisnestä lisenssoida malli eteenpäin jollekin laadukkaalle kopioiden valmistajalle (kuten juuri Tokai). Saisivathan tuolla tavalla nyhdettyä jokusen euron niiltä, joilla ei ole varaa oikeaan Rikuun. Etenkin, kun eivät pysty tällä hetkellä vastaamaan soittimille olevaan kysyntää edes kohtuullisilla toimitusajoilla. Näistä kopion ostajista voisi kuitenkin jokunen prosentti ostaa aidonkin, jos tykästyvät kovastikin kopioon. Aito on kuitenkin aina aito.

Toki ymmärän, jos Rickenbacker haluaa suojata mallejaan, jotta kopiot eivät rapauttaisi tunnetun valmistajan mainetta. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut esim. Fenkkujen kohdalla. Kunnioitettavaa Rickenbackerin asenteessa on se, että eivät ole lähteneet puhtaasti voiton maksimoinnin linjalle. Se harvinaista nykyisessä business-maailmassa.
M-Juhana
28.08.2007 11:14:12

No asia, kun alkoi kiinostamaan, niin Tokain omilla sivuilla mm. uusissa malleissa on sitten jo kopsu PRS-kitarasta...

Ja Fender kopsuja ei ole olleskaan...
TÖISSÄ
Boxeri
28.08.2007 12:10:20
No eikös mm. Amfisound ole tehnyt aika 1/1 kopioita Rikuista?? Onko heillä lisenssi?

Mielestäni tälläkin palstalla on jollain sellainen.

Muistanko väärin??

Lis : Onhan niillä oikein kuvastossa moinen, RBmaple.

Joo ja piirustukset löytyy Ikaalisten Soitinrakennuskoulusta. M Nevalaisen piirtämänä
http://www.soitinrakentajatamf.fi/223_soitinpiirustukset.html
Tuo kait ei ollut kenellekkään mitään salatiedettä? Ja julkisesti esillä oleva asia.

Itse asiassa minun soitin ei ole täysi kopio.. Mikit, mensuuri, lapakulma, talla, kaularauta, XLR-ulostulo jne.. ovat aivan eriä, kuin alkuperaisessä rikkebackerissa.

Sitäpaitsi jos oisin ostanut 4003 mallin niin ois jäänyt vielä rahaa johonkin muuhun kivaan, mutta halusin teettää itselleni ns. "omanversion" kys.mallisesta bassosta. Varmaan aidolla riculla soittavat vetää herneitä nenään, mutta eikat voi mitään.

Ja toiki alkuperäisen osto on vielä edessä.. Ihan varmasti kunhan sopiva sauma tulee eteen. Se on totta että joka oksalla kyseisiä pelejä ei kasva.

-boxeri-
Mee ja tiijä.. Tokkopa vaan.
fox
28.08.2007 13:04:37

No hei, kenelläpä ei! ;)

Mä olen noista kopiohommista ihan samaa mieltä kyllä, panostan itse aitoon jne, mutta kyllä mullakin löytyy luurankoja kaapista jos sille tielle lähdetään.

Ks. ylläoleva vastaus.. ;) Tähän Ricky-keskusteluun sen verran, että ei oo tiettävästi Tokailla mitään "virallista siunausta" tuohon toimintaan.. Täytyyhän jonkun niit tehdä, kun muinainen "King of the Kopies" Hoshino Group, tuosta puuhasta melko pitkälle luopui Fenderin, Rickenbackerin ja Gibsonin suuressa "Lawsuit"- jutussa 1976, tosin kolme suurta valtuutti Giban lakimiehet silloin puuhiin, F ja R pysytteli kulisseissa, ja seurauksena oli se, että Ibanez sisuuntui ja ryhtyi 1976-77 tekemään täysin omia malleja.. Osia toki sitten oli varastossa ja niitä löytyi omistakin malleista, jos vilasette hyvät basistit mun omakuvassa olevaa bassoa, siin saattaa olla jotain osia, jotka on peräisin jostain muun mallisesta vehkehestä, eihän hyviä palasia tietenkään kaatikselle... 8)
Muuten, turhana triviana.. 70-luvulla jenkkilässä kutsuttiin keinonahkahousuja nimellä "Ibanez pants"... ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
J.Hollström
28.08.2007 13:09:24
Varmaan aidolla riculla soittavat vetää herneitä nenään, mutta eikat voi mitään.

Itseasissa mulle ei tuu tästä mitään antipatioita, kun soitin on kuitenkin yksilöllisesti räätälöity ja uniikki(?) kappale. Se mikä henk. koht. närästää, on noiden sarjavalmistus vilunkipelillä. Varmaan toi sinunkin rikuaiheinen basso loukkaa jotain tuotesuojan alaisia juttuja, mutta en nää sitä niin isona syntinä kun esim. noi Tokain ruiskut.

Kaiken lisäksi noiden teettäminen yksittäiskappaleina on arvokkaampaa lystiä mitä orkkiksen ostaminen. Tämä nyt ei ole se issue mikä antaa siunauksen ko. toiminnalle, mutta kuten Boxeri sanoi, olisi hän saanut aidon pelin halvemmalla.
That's it, but not shit.
Johnny Buzz
28.08.2007 13:09:41

Osia toki sitten oli varastossa ja niitä löytyi omistakin malleista, jos vilasette hyvät basistit mun omakuvassa olevaa bassoa, siin saattaa olla jotain osia, jotka on peräisin jostain muun mallisesta vehkehestä, eihän hyviä palasia tietenkään kaatikselle... 8)

Todella nätti basso tuo sun omakuvan vehjes. Mikäs tuo on soittimiaan?
Teijo K.
28.08.2007 13:11:39

http://www.spelektroniikka.fi/

Tuolta kun otatte kitarasivun ja kelaatte sitä tarpeeksi alaspäin, niin löytyy

*
RB -tyylinen basson alatalla ja pohjalevy, kromi. 4 -kielinen.
Ei ruuveja mukana.
RB -style bass tailpiece, crome.
String spread: 52.5 mm (2.067").

SPTBB125 RB 72.00€ väliaikaisesti myyty loppuun

Aika uskollinen kopio, mutta ollut "väliaikaisesti" loppu jo kuukausitolkulla ja epäilen että tulee olemaan hamaan tulevaisuuteen. Toi mölö talla on suurimmassa osassa kopioita se "issue" mikä pilaa mulle ulkonäön kokonaan. Lieneekö joku laittanut SP-elektroniikalle viestiä vai ei Rikun tehtailta, vai mikä lienee syynä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
fox
28.08.2007 13:18:52

Todella nätti basso tuo sun omakuvan vehjes. Mikäs tuo on soittimiaan?

Se on niit kivoja Ibanez Artisteja, tarkalleen 2615B Artist, tehty joskus 1976 ennen kuin Ibanez loppuvuodesta otti sarjanumerot käyttöön.. Ibaneesilla oli Artist-sarjassa 3 bassoa, vuosien varrella, 2625B vuodelta 1978 tais se "paras" olla.. 8) Tosin parhaus on aina suhteellista, toki, mutta ainakin eniten silmäkarkkia siinä, split-block inlayt ja kaikki.
Noi Artist-bassot on melko pieninä sarjoina tehtyinä kovinkin harvinaista herkkua.
hollstro
28.08.2007 13:21:59

Nyt ei ole tarkoitus pottuilla tai muuta sellaista, mutta eikös sulla ole Grecon Thunderbird-kopio?

On mulla, muita ei olekaan. Silti olen kopiosta sitä mieltä että homma on hanurista.

PS: Myyn sen Grecon eniten tarjoavalle.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
fox
28.08.2007 13:25:25

On mulla, muita ei olekaan. Silti olen kopiosta sitä mieltä että homma on hanurista.

PS: Myyn sen Grecon eniten tarjoavalle.

Mitä joutavia, sitte kumminkin harmittelet... ;)
J.Hollström
28.08.2007 13:25:30
On mulla, muita ei olekaan.

Mites se Tokain nuhaton, jossa on koko kaula dead stoppia?
That's it, but not shit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)