Aihe: Monipuolista vahvaria?
1 2 3
Metallikitaristi
24.08.2007 16:30:00 (muokattu 24.08.2007 16:31:15)
Olen etsinyt tässä uutta vahvistinta tuon line6 tilalle. Haussa on erityisesti monipuolisuutta, väh. 3kanavaa ja myös mättösärö saisi mielellään löytyä suoraan vahvistimesta ilman pedaaleja

Tällä hetkellä on mielessä Laneyn vh100r. Sinällään kaksi kanavainen mutta riittäisi mulle noiden gain boostien kanssa.

Hughes and Kettner Trilogy

Budjetti on n. 1500€ mielellään alle, sisältäen nupin, kaapin ja keinokuorman

Ehdotuksia?
Petri-helena: "Mielestäni jokaisen kitaristin joka on soittanut muutaman vuoden pitäisi pystyä soittamaan improvisaatiosooloa e:stä 10 minuuttia...jos ei pysty, on paska!"
Metallikitaristi
25.08.2007 13:19:23 (muokattu 25.08.2007 13:28:41)
Antakaa nyt jotain vaihtoehtoja tai kommentteja noista ylläolevista. Vai tuliko mahdoton yhtälö 1500€ budjettiin? Käytettynä tietysti ostan laitteet

E. On muuten ihmeellistä kuinka yli 1000€ vahvistimiin ei ole ollenkaan laitettu kaikua. Olisi itselle aika tärkeä joten sellainen pitäisi ostaa erikseen jos päädyn vahvariin jossa sitä ei ole
Petri-helena: "Mielestäni jokaisen kitaristin joka on soittanut muutaman vuoden pitäisi pystyä soittamaan improvisaatiosooloa e:stä 10 minuuttia...jos ei pysty, on paska!"
Tami
25.08.2007 13:43:28

Antakaa nyt jotain vaihtoehtoja tai kommentteja noista ylläolevista. Vai tuliko mahdoton yhtälö 1500€ budjettiin? Käytettynä tietysti ostan laitteet

E. On muuten ihmeellistä kuinka yli 1000€ vahvistimiin ei ole ollenkaan laitettu kaikua. Olisi itselle aika tärkeä joten sellainen pitäisi ostaa erikseen jos päädyn vahvariin jossa sitä ei ole

Itse jos olisin tuossa tilanteessa niin ostaisin tuolta torilta tuon mesan nomad55 nupin ja sitten sille jonkun käytetyn kaapin tai jos uskallusta riittää niin H&B:n 2 tai 4 x 12"v30 kaapin saksanmaalta....
Mättösäröistä en tiedä, koska ei kiinnosta mutta kyllähän tuommosesta mesasta se oma särömaailma löytyy...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
LaXu
25.08.2007 19:04:16

Sanopa muuta. Itsekin päädyin Diezel Einsteinin combomalliin juuri sen takia, että siinä on maukas jousikaiku. Muita efektejä en omistakaan. Ihan hyvin jousikaiku kuitenkin mahtuu ison nupin sisään, esim. Marsun DSL50-nupissa oli mielestäni varsin toimiva jousikaiku.

Mitä noihin vahvareihin tulee, niin H&K Trilogy on toki monipuolinen, mielestäni tosin Triamp MkII on vähän muhkumpi soundiltaan joten sitä kannattanee harkita käytettynä. Makuasia onkin sitten sopiiko H&K soundi sulle.
Chaanim
25.08.2007 19:38:52
Torilla oli ainakin vielä eilen Laneyn VH100R myynnissä 750 eurolla. Myös Framuksen 212-kaappi näytti olevan 275 euron hintaan. Molemmissa pieni tinkivarakin. Siihen sitten vielä Weberin 100 wattia kestävä keinokuorma suoraan jenkeistä ~250e. Minulla on juuri tuollainen setti. Jää vielä hieman karkkirahaakin tai voit halutessasi harkita kalliimpaa kaappia tuon Framuksen tilalle.

Mättösaundit tuosta irtoaa, mutta VH100R ei ole samalla tavalla tiukka kuin esim. monet Peaveyn ja ENGL:n vahvistimet. Kannattaa siis ensin testata, onko tuo sitä mitä haet.
Nacher
25.08.2007 20:50:57
Miksi nimenomaan keinokuorma mukaan? Mielestäni keinokuorma on hevipeleissä aika turha. Bändivolumeilla ei tarvitse, ja kotivolumeilla siitä ei juurikaan mitään hyödy. Studiossa ehkä ok.

Kieltämättä näppärä ehdotus tuo Triamp mk2:sen ostaminen käytettynä.. Hintaa uutena nupilla joku 3000e, ja Suomeen noita on myyty ehkä kourallinen, joista en ole ikinä yhtäkään nähnyt missään myynnissä käytettynä... Kärsivällisen ihmisen hommaa tottavie.

Tuohon hintaluokkaan ei kuitenkaan hirveän monipuolista settiä saa, koska sellaiset yhden soundin hevipelit maksavat yleensä runsas 1000e nupista ja kaappi joku 500-800e uutena, joten käytettynä ei kauheasti tuosta kalliimpaan hintaluokkaan pääse, ja valikoimakin on vähän kehno, ellei ole valmis odottamaan kuukausitolkulla.

Jousikaiun puuttumista kalliimmista nupeista en tottavie tajua minäkään. Kertakaikkisen ihmeellistä, että johonkin 800e comboon sellaisen voi laittaa, mutta ei sitten 2000e nuppiin.
sonata
26.08.2007 14:02:18

Komppaan ehdottomasti Lan VH100R-vaffaria...
Itseltä semmoinen löytyy ja monipuolisempaa vehjettä saa etsiä urakalla. Lähtee soundi hempeilystä rankempaan :)
hyvää päivää
Metallikitaristi
26.08.2007 14:34:23
Triamp olisi kyllä kova sana. On vaan vähän turhan muhku myös hinnaltaan. Trilogyssä ärsyttää tuo kaiun puute mutta toisaalta aika pieni puute jos saundi on kunnossa.

Vh100r kaikista rajuimmat high gainit ei taida lähteä ilman speduja? Siis tyyliin lamb of god yms..
Chaanim
26.08.2007 14:37:20
Vh100r kaikista rajuimmat high gainit ei taida lähteä ilman speduja? Siis tyyliin lamb of god yms..

Kyllä siinä gainia riittää. Saundi on vain luonteelta rouheampi kuin esim Screamerissa. Kannattaa käydä testaamassa.
hullu_ukko
26.08.2007 14:42:10

Lamb of Godin soundissa on muuten yllättävän vähän säröä. Ei mulla muuta.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
januszian
26.08.2007 15:12:21

Niin on helvetin monella muullakin!

Mullakin. :)
http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
vmak
26.08.2007 16:28:09 (muokattu 26.08.2007 16:28:56)

Tuota kannattaa kyllä harkita, hemmetin kova laite. Kyllä siinä gainia riittää, jos pelkäät ettei riitä. Jos ei riitä niin vetää sanattomaksi jo.

Edit. Korjailin
Ei nämä riitä mihinkään, käydään vielä lisää.
Metallikitaristi
26.08.2007 20:22:11
Vh100r ei taida totella midiä? Miten se nyt tarkkaan ottaen menee verrattaessa vaikka trilogyä joka tottelee midiä ja lanikkaa joka ei. Jos hommaan esim. g- majorin niin voin trilogyn kanssa vaihtaa myös sen kanavia samalla polkaisulla mutta vh100r pitää vaihtaa kanavaa erikseen?
Tympee Huttunen
26.08.2007 21:04:52
Mulla on sama valinta edessä. Vaihtoehtoja on periaatteessa neljä: Hughes & Kettner Switchblade, Hughes & Kettner Trilogy, Laney vh100r ja mustana hevosena nämä uudet Line6+Bogner-yhdistelmät.

Switchbladea olen kaupassa testaillut ja se kuulosti todella hyvältä.
Minä Rakenna itse pedaalisi As drunk as a cuckoo.
januszian
27.08.2007 05:20:38

Vh100r ei taida totella midiä? Miten se nyt tarkkaan ottaen menee verrattaessa vaikka trilogyä joka tottelee midiä ja lanikkaa joka ei. Jos hommaan esim. g- majorin niin voin trilogyn kanssa vaihtaa myös sen kanavia samalla polkaisulla mutta vh100r pitää vaihtaa kanavaa erikseen?

ompa kerrassaan perseestä nuo kytkytys mahikset Laneyssa! Ei voi mitenkään muuten kytkyttää ku omalla lankullaan! (Korjatkaa toki jos olen väärässä ja katsoin omiani klo 5.20...)
http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
Chaanim
27.08.2007 09:21:18
ompa kerrassaan perseestä nuo kytkytys mahikset Laneyssa! Ei voi mitenkään muuten kytkyttää ku omalla lankullaan! (Korjatkaa toki jos olen väärässä ja katsoin omiani klo 5.20...)

Laneyllä on muistaakseni joskus muinoin ollut Babelswitch-niminen pömpeli, jolla sai midiohjauksen tuohon. Valmistus kuitenkin loppunut jo vuosia sitten. Käytettynä saattaisi jostain löytää.
kimurantti1
27.08.2007 10:00:30 (muokattu 27.08.2007 10:42:56)
Kyllä VH100R:ää pystyy G-Majorin releillä kontrolloimaan aivan kuten muitakin vahvistimia. Pitää vain tehdä tällainen kaapeli, jolla saadaan G-Majorin stereojakista viestit VH100R:n kanavanvaihtajan rööriin: http://training.tcelectronic.tc/Fil … images/answers/891/Laney_GMajor.pdf

Tuo siis TC Electronicin omilta sivuilta. Ei ole vaikea tehdä, ja osat maksaa ehkä kympin tjsp. En enää muista, mitä itselläni maksoi. Siispä ei todellakaan kannata ostaa jotain valmista (ja kallista?) boksia, kun tuollaisen piuhan voi tehdä muutamassa minuutissa itse.

Edit:
Jos jollain on epäilystä niistä mättösäröistä, niin kaverin bändi sai tällaista väännettyä mun Lanikalla ja Mesan 2x12-kaapilla. Halvoilla äänityskamoillahan toi on tehty, mutta ihan kelvollista jälkeä silti: http://www.myspace.com/avenie

Ihan hyvin on mulla toiminut myös, kun olen Farmakon-nimisen poppoon keikkakitaristina jonkin aikaa ollut. Mitä sitä musaa nyt kuvailisi...jotain progesekoiludeathia se kai sitten on. Lanikasta ei ole kyllä klippejä tässä tapauksessa, levyillä kuuluu Marsun DSL100. http://www.farmakonband.com
Chaanim
27.08.2007 10:32:44
Kyllä VH100R:ää pystyy G-Majorin releillä kontrolloimaan aivan kuten muitakin vahvistimia. Pitää vain tehdä tällainen kaapeli, jolla saadaan G-Majorin stereojakista viestit VH100R:n kanavanvaihtajan rööriin: http://training.tcelectronic.tc/Fil … images/answers/891/Laney_GMajor.pdf

Enpä muistanutkaan, että tuossa on releetkin. Sitten koko miditouhun voi unohtaa. Ilmeisesti kaksi relettä löytyy, joten vahvistimen kanavia ja driveja voi vaihtaa, mutta reverbiä ei? Tosin eipä tuolla reverbillä varmaan mitään teekään, jos G-Major on kaverina...

Ihan mukavasti jytisee ainakin näiden työkoneen muovipurkkien kanssa tuo Avenie.
losli
27.08.2007 11:28:54 (muokattu 27.08.2007 11:46:58)
Hyvä nuppi tuo VH100R. Omasta mielestäni erinomainen juuri sen takia että se on täydellinen pohja rakentaa soundi kuin soundi.

Mun mielestä sellainen vahvistin joka tekee todella hyvin kaiken muun paitsi kaikkein brutaaleimman hevin, ja senkin sitten sopivalla boosterilla tai distortionilla, on todella monipuolinen.

Jos ainoa huoli monipuolista vahvistinta hakiessa on se että riittääkö gain, sopii vastavuoroisesti kysyä että miten monipuolista vahvistinta oikeasti ollaan edes hakemassa. Pääsääntöisesti kaikkein kovimmat high-gain vehkeet ovat olleet muilla osa-aluelilla huonompia. Perussoundi ja särö on yleensä rakennettu raskaampaan meininkiin, joten ne eivät minulla toimi kevyemmällä osastolla ollenkaan. Nämä ovat tietenkin niitä kuuluisia makuasioita ja omakohtaisia kokemuksia.

Midiohjausta tuossa ei ole. En tiedä muiden vahvistimien kytkennöistä, mutta VH100R:ssä ainakin saa kytkettyä tavaraa melkein mihin väliin tahansa etuasteen ja päätteen väliin sekä rinnan. Kytkentä mahdollisuudet ovat todella monipuoliset.

Tässä on suoraan kopio Laneyn sivuilta efektilooppien kytkentämahdollisuuksista:

"Channel A, Channel B, Channel A + B, Global Insert/Side Chain with Return level"

Tää antaa jo paljon mahdollisuuksia muokata vahvistinta mieleisekseen. Toisella kanavalla voi roikottaa vaikka jotain mättöboosteria/etusta koko ajan, jos matala gain ahdistaa.

Olen muuten varsin kiinnostunut tuosta midi-ohjauksen järkkäämisestä. Kimurantin linkki oli hyvä. Nyt ei tarvii avata Laneyn poljinta että tietää miten tuo kytkentä menee. Milläs purkilla tuo nyt kannattaisi sitten toteuttaa jos haluaa ohjata paria säröpurkkia, Laneyn kaikkia kanavia ja yhtä tai kahta luuppiefektiä midilankulla? Tarkoituksena olisi että kaikki pedaalit wah:ia ja viritintä lukuunottamatta, olisivat laatikossa nupin alla/vieressä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)