Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikko ja soittaja.
1 2 3
Aa-Vee
26.08.2007 10:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin tuossa semmoista asiaa että voiko ihminen, joka vaan soittaa ja ei tuota itse omaa musiikkia, kutsua itseään muusikoksi?
Sanalle painiketta: Voiko toisten tekemien taulujen "kopioija" kutsua itseään taiteilijaksi?
Mielestäni erottaisin musiikin saralla nämä kaksi asiaa toisistaan, ja nimikkeet olisivat: Muusikko(tekee kaikkea) ja Soittaja(vain soittaa).
 
Tässä siis mielipiteeni, ei suinkaan totuus!
 
JPL
26.08.2007 13:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mietin tuossa semmoista asiaa että voiko ihminen, joka vaan soittaa ja ei tuota itse omaa musiikkia, kutsua itseään muusikoksi?
Sanalle painiketta: Voiko toisten tekemien taulujen "kopioija" kutsua itseään taiteilijaksi?
Mielestäni erottaisin musiikin saralla nämä kaksi asiaa toisistaan, ja nimikkeet olisivat: Muusikko(tekee kaikkea) ja Soittaja(vain soittaa).
 
Tässä siis mielipiteeni, ei suinkaan totuus!

 
Jep, vanha ikuisuuskysymys ja veteen piirretty viiva. Onko sekään vielä muusikon määritelmä että tuottaa omaa musiikkia? Muusikko on ammattitutkinto johon on koulutus. Hieman samankaltainen kysymys kuin opettaja. Ovatko kaikki jotka opettavat jossakin opettajia? Hankala ja mielenkiintoinen kysymys.
 
Wikipedia näkis asian näin:
 
"Muusikko voi olla täysin itseoppinut, mutta myös muusikon tutkinnon voi suorittaa toisen asteen oppilaitoksessa, esim. konservatoriossa tai ammattikorkeakoulussa, jossa voi suorittaa muusikon (AMK) tutkinnon. Alan korkeinta koulutusta Suomessa antaa Suomen ainut musiikkiyliopisto Sibelius-Akatemia, jossa voi opiskella musiikin maisteriksi (MuM)."
 
50000
26.08.2007 21:52:49 (muokattu 26.08.2007 22:04:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Analogia ei toimi tippaakaan. Muusikot, näyttelijät ja vaikkapa lausujat ovat taiteilijoita, jotka *tulkitsevat* säveltäjien, näytelmäkirjailijoiden, runoilijoiden, jne. teoksia - tai eräässä mielessä ehkä vasta 'ohjeita' teoksiksi - teosten syntyessä viime kädessä vasta tuolla esittämisen (tai yleisön kannalta vastaanottamisen) hetkellä. Taulujen jäljentäminen eroaa tuosta tyystin.
 
Edit: Saman ilmentäminen käänteisesti - analogia toimisi, jos oletettaisiin muusikot (tai siis soittajat...) vain midi-ohjattaviksi äänimoduleiksi. Aika lohduton ihmiskäsitys!
 
Edit II: Nyt vasta luin aloittajan allekirjoituksen... what can you say?
 
musamies
26.08.2007 22:33:04 (muokattu 26.08.2007 22:40:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielestäni erottaisin musiikin saralla nämä kaksi asiaa toisistaan, ja nimikkeet olisivat: Muusikko(tekee kaikkea) ja Soittaja(vain soittaa).
 
Minun mielestä tuonkaltainen jako ei paras mahdollinen. Onhan käytössä nytkin ilmaisuja: pianisti, kitaristi jos haluaa korostaa soittamista.
 
Kukaan muusikko tuskin kuitenkaan kaikkea tekee.
 
Eipä taida kaikki insinöörit tai di:tkään olla suuntautuneita uusiin keksintöihin ja patenttejen hakemiseen. Myöskään jokaisen muusikon ei tarvi tehdä ja nuotintaa omia varsinaisia sävellyksiä.
 
Wikipedia näkis asian näin:
"Muusikko voi olla täysin itseoppinut, mutta myös muusikon tutkinnon voi suorittaa toisen asteen oppilaitoksessa, esim. konservatoriossa tai ammattikorkeakoulussa, jossa voi suorittaa muusikon (AMK) tutkinnon. Alan korkeinta koulutusta Suomessa antaa Suomen ainut musiikkiyliopisto Sibelius-Akatemia, jossa voi opiskella musiikin maisteriksi (MuM)."

 
Itse koen olevani kuitenkin muusikko ja se on mukavaa siinä mielessä kun sillä ei ole paljoa tekemistä tutkintojen tai muitten ihmisten keksimien muottejen kanssa.
 
Enempi fiilistason asiasta kyse kuin jostain rationaalisesta tuottavasta tekemisestä.
 
Aa-Vee
27.08.2007 10:36:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä huomaa että joskus kun on umpimetsässä, niin kannattaa avata suunsa... minulle muodostui aivan uusi käsite sanasta "Muusikko!"
 
Hyviä kirjoituksia.
 
Sitten vielä kevennyksenä pientä naljailua...
 
"Muusikko voi olla täysin itseoppinut, mutta myös muusikon tutkinnon voi suorittaa toisen asteen oppilaitoksessa, esim. konservatoriossa tai ammattikorkeakoulussa, jossa voi suorittaa muusikon (AMK) tutkinnon. Alan korkeinta koulutusta Suomessa antaa Suomen ainut musiikkiyliopisto Sibelius-Akatemia, jossa voi opiskella musiikin maisteriksi (MuM)."
 
Sama asia kuin korkeakouluissa... sieltä valmistuu insinöörejä, mutta kuten niilläkään ei ole mitään käsitysta asiasta käytännössä... :-)
Olen pariin otteeseen törmännyt tällaiseen "opinahjot" läpi kolunneeseen "muusikkoon", ja ... kyllä kaiken voi tehdä myös hankalasti.
 
Edellä mainittu ei ole tarkoitettu yleistettäväksi. Mutta niin kuin tuo yksikin tuossa totesi, on ikävä tehdä töitä ihmisten kanssa joille pitää olla kaikki paperilla, eikä mikään sovellus "äänikorvasta soittosuoritukseen" onnistu.
 
Parhaat soittajat ovat olleet niitä, jotka eivät suurempia meluja pidä osaamisestaan, vaan antaa soiton puhua puolestaan.
 
JPL
27.08.2007 11:32:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaat soittajat ovat olleet niitä, jotka eivät suurempia meluja pidä osaamisestaan, vaan antaa soiton puhua puolestaan.
 
Näinhän se menee. Jos hyvältä kuullostaa niin eipä sillä ole mitään merkitystä miten on taitonsa hankkinut. Eikä termistölläkään ole silloin mitään väliä.
 
Epämuusikko
28.08.2007 10:37:19 (muokattu 28.08.2007 10:39:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näinhän se menee. Jos hyvältä kuullostaa niin eipä sillä ole mitään merkitystä miten on taitonsa hankkinut. Eikä termistölläkään ole silloin mitään väliä.
 
Näin on.
 
Mutta kirjoituksen aloittajalle: opettelepa joku todella vaikea biisi ja tule sitten sanomaan. Pientä trollauksen makua, jos oltaisiin tanssimusiikkipalstalla niin katsoisin läpi sormien. Vaan ei olla.
 
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Aa-Vee
28.08.2007 12:28:13 (muokattu 28.08.2007 14:18:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opettelepa joku todella vaikea biisi ja tule sitten sanomaan.
 
Tää on just niin tätä...
 
Herätyspallo pamahtaa päähäsi juuri nyt: Opettele soittamaan Juice Leskisen kappaleen "Mies joka rakastaa itseään" KITARASOOLO niin että se luulostaa hyvältä myös alkuperäiseen verrattuna... :-) Eipä taida onnistua kaikilta noitten kolmen äänen soittaminen niin että on hyvän kuuloinen.
 
Opettelin ogeliaikoina soittaman kitaralla kaikki GN`R tuotokset sooloinen(paitsi COMA,Tylsä kappale) ja kyllä sai tehdä töitä. Kunnia tosin niistä kappaleista ja soitoista menee edelleen GN´R-yhtyeelle :-) Ja muuten hei... korvakuulolla!
 
Määrittele vaikea biisi??? Onko vaikeaa kopsata esim:John Petruccin sooloja vai kenties vaikeampaa saada soitto kuulostamaan The Beatlein Näkkileipäkitaralta???
 
Mutta, kun huomasin juuri sinun olevan rumpalismiehiä niin vaikka kykenisit soittamaan Gozy Powelin jutut, niin et koskaan kuulosta samalta, eli hyvältä.
 
Tällä tarkoitan sitä että musiikissa ja soittamisessa on paljon, hyvin paljon muutakin kuin se että rämpii kappaleen läpi. Ei riitä se että osaa soittaa jonkun jo valmiin kappaleen. Kyseistä rumpalia on matkittu monien rumpaleitten osalta, mutta ei kukaan kuulosta niin hyvältä kuin herra Powell itse. Sama pätenee myös Bonhamissa... Collins... Paice ... Torres..jne...
 
Hyväksytään se tosiasia että ihmiset ajattelevat musiikistaKIN eri tavalla.
 
50000
28.08.2007 13:03:24 (muokattu 28.08.2007 13:04:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta, kun huomasin juuri sinun olevan rumpalismiehiä niin vaikka kykenisit soittamaan Gozy Powelin jutut, niin et koskaan kuulosta samalta, eli hyvältä.
 
En ole EPÄmuusikko, mutta tää on kyllä EPÄselvää...
 
Edit Tarkennus: muun muassa tää.
 
Epämuusikko
28.08.2007 16:22:09 (muokattu 28.08.2007 16:38:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on just niin tätä...
 
Herätyspallo pamahtaa päähäsi juuri nyt: Opettele soittamaan Juice Leskisen kappaleen "Mies joka rakastaa itseään" KITARASOOLO niin että se luulostaa hyvältä myös alkuperäiseen verrattuna... :-) Eipä taida onnistua kaikilta noitten kolmen äänen soittaminen niin että on hyvän kuuloinen.
Ei niin. Yksinkertainen on kaunista.
 
Opettelin ogeliaikoina soittaman kitaralla kaikki GN`R tuotokset sooloinen(paitsi COMA,Tylsä kappale) ja kyllä sai tehdä töitä. Kunnia tosin niistä kappaleista ja soitoista menee edelleen GN´R-yhtyeelle :-) Ja muuten hei... korvakuulolla!
Onneksi olkoon. Korvakuulo on hyvä väline. Se, sekä nuotinluku eivät kuitenkaan sulje toisiaan pois.
 
Määrittele vaikea biisi??? Onko vaikeaa kopsata esim:John Petruccin sooloja vai kenties vaikeampaa saada soitto kuulostamaan The Beatlein Näkkileipäkitaralta???
kaikki on vaikeaa
 
Mutta, kun huomasin juuri sinun olevan rumpalismiehiä niin vaikka kykenisit soittamaan Gozy Powelin jutut, niin et koskaan kuulosta samalta, eli hyvältä.
Voihan sitä toki yrittää
 
Tällä tarkoitan sitä että musiikissa ja soittamisessa on paljon, hyvin paljon muutakin kuin se että rämpii kappaleen läpi.
 
Älä?
 
Ei riitä se että osaa soittaa jonkun jo valmiin kappaleen. Kyseistä rumpalia on matkittu monien rumpaleitten osalta, mutta ei kukaan kuulosta niin hyvältä kuin herra Powell itse. Sama pätenee myös Bonhamissa... Collins... Paice ... Torres..jne...
 
Hyväksytään se tosiasia että ihmiset ajattelevat musiikistaKIN eri tavalla.

 
Ex nihilo nihil
 
Ei mulla muuta. Päätän leikin osaltani tähän.
 
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
isojussi
29.08.2007 00:54:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos ei ole MITÄÄN muuta tekemistä, pähkäilee termeillä.....
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
baron
29.08.2007 08:24:24 (muokattu 29.08.2007 08:25:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, Radion sinfoniaorkesterissa ja Helsingin kaupunginorkesterissa ei oo yhtään muusikkoa.
 
Entäs jos joku vaan säveltää eikä soita itse? Niinkuin esim Sibelius?
 
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
Aa-Vee
29.08.2007 11:04:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja jos ei ole MITÄÄN muuta tekemistä, pähkäilee termeillä.....
 
Ja jos joku "BigOne" luulee että joku ihan vaan tuosta noin päättää kirjoittaa tällaisen avauksen... :-)
 
Ihan oikea asiaan liittyvä tapaus sai minut nostamaan asian tänne keskustelupalstalle.
 
Se että joku käy kerran viikossa musiikkialan opistossa puhaltamassa pilliin 45min, ja vaatii häntä kutsuttavan termillä "muusikko" on mielestäni aika koomista. :-)
 
Ja sitten vielä termi "Ammatimuusikko" :-) Kuinkahan moni "Ammattimuusikko" tältäkin sivustolta nauttii Kelan päivärahaa...???
 
Heittelen tässä ajatuksiani kokemuksien perusteilla tänne KESKUSTELUPALSTALLE ja toivon niistä KESKUSTELUA, ja tuo sinun "kommentti" ei oikein ole sitä keskustelujen aatelia...
NIIN KUIN AIKAISEMMINKIN JO TÄSSÄ TOTESIN: Kyllä huomaa että joskus kun on umpimetsässä, niin kannattaa avata suunsa... minulle muodostui aivan uusi käsite sanasta "Muusikko!"

Hyviä kirjoituksia.

Ps.Mieti sanaa "Keskustelu!"
 
Simo78
31.08.2007 09:40:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ainakin kutsun itseäni ainoastaan soittajaksi, vaikka sävellänkin jotain räpellyksiä. Toi muusikko-sana ei vaan jotenkaan tunnu oikealta. Loppupeleistä mitä väliä miksi itseään kutsuu, ehkäpä jokainen itse määrittää onko soittaja vai muusikko? Riippumatta siitä onko ammattilainen vai ämätööri...
 
baron
31.08.2007 10:18:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikka mä jonkun vuoden oonkin kuulunut Muusikkojen liittoon, kyllä mä soittajana itseäni pidän ja soittajaksi kutsun ja tarvittaessa esittäydyn.
 
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
piiska2
04.09.2007 11:30:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän muusikko sanassa ole mitään hävettävää tai vastaavasti ylimielistä.
Muusikko voi työskennellä musiikkialalla soittaen, laulaen, säveltäen, sovittaen.
Ei muusikon tarvitse hallita näitä Kaikkia ollakseen "oikea" muusikko.
 
Pitääkö muuten soittajan saada palkkaa ollakseen muusikko? Vai onko hän silloin "vain" harrastelijamuusikko (joka voi olla kovempikin soittaja).
 
Jos teen värityskirjan olenko kirjailija?
 
P.S. Tänään on hauska vääntää tikusta asiaa ;)
 
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
baron
04.09.2007 11:41:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitääkö muuten soittajan saada palkkaa ollakseen muusikko? Vai onko hän silloin "vain" harrastelijamuusikko (joka voi olla kovempikin soittaja)
 
Piti katsoa viimeinen palkkakuitti. Kyllähän siinä lukee muusikko, vaikka en ole ensimmäistäkään piisiä itse väsännyt.
 
Mutta totuushan on se, että oikeita muusikoita ovat vain ne, jotka treenikämpällä soittelevat omia piisejä vaikka eivät ole ensimmäistäkään keikkaa tehneet.
 
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
Simo78
04.09.2007 13:14:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

P.S. Tänään on hauska vääntää tikusta asiaa ;)
 
Kyllä on!
 
Mutta totuushan on se, että oikeita muusikoita ovat vain ne, jotka treenikämpällä soittelevat omia piisejä vaikka eivät ole ensimmäistäkään keikkaa tehneet.
 
Ai et mä olisin muka oikea muusikko? Älä jauha paskaa=) Mä sitten sanon ihan vaan ollakseni erimieltä, että oikean muusikon pitää kuuluvat liittoon=) Onneksi tässä ei sentään väitetä, että ollaksesi muusikko täytýisi vielä osata tehdä niitä biisejä=)
 
piiska2
04.09.2007 14:37:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä sitten sanon ihan vaan ollakseni erimieltä, että oikean muusikon pitää kuuluvat liittoon=) Onneksi tässä ei sentään väitetä, että ollaksesi muusikko täytýisi vielä osata tehdä niitä biisejä=)
Käykö Metalliliitto tai OAJ vai pitääkkö olaa Muusikkojen liitossa ? ;)
 
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
baron
04.09.2007 14:42:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkemmin aatellenhan ainoa tärkeä asia on että sun liksasi maksaja pitää sua muusikkona ja maksaa sen mukaan, ihan sama mitä mieltä muut soittajat/muusikot on, sillä ei ole v-n väliä.
 
Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «