Teijo K. 21.08.2007 14:57:21 | |
---|
Kasailin tuossa omalle akustiselle actionfolkbändille tuollaiset pienet äänentoistolaitteet, ja aloin miettimään että pitäisikö niitä nyt sanoa laulukamoiksi vai pikku PA:ksi. Päätetehoa ei ole kuin noin 4*100w, eli se viittaisi laulukamoihin. Siinä on sitten toisaalta herkät torvikaiuttimet, erilliset alapäät ja yläpäät, aktiivijakari ja erilliset päätteet ylä ja alapäille ja 16 kanavainen mikseri. Laitteiden kautta toistetaan myöskin yleisölle kaikki. Ei siis pelkät laulut. Millekään soittimelle ei ole mitään omia vahvareita. Kontralle olen joskus ottanut monitoriksi 10" pikkucombon. Onko se nyt sitten laulukamat vai pikku pa? Entäs mikserivahvistin ja 2*15" kaapit? Missä menee se raja? Onko sitä? Selvitetään tämä asia nyt perusteellisesti niin jatkossa voi sitten aina kiistatilanteessa viitata tähän ketjuun. :) Onko laulukamat sellaiset, että niillä toistetaan vain laulu, ja jos niillä toistetaan jotain muuta niin sitten se on PA? Mutta jos on näin, niin samat kamat voi olla toisille laulukamat ja toisille PA. Sitten jos keikalle mennessä tilaat paikalle PA-kamat ja saat pikkusen mikserivahvarin ja 12" yläkaapit tolpan nokassa niin onko siinä toimittajan virhe vai tilaajan? Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
LHU 21.08.2007 15:01:31 | |
---|
No oletpa itselles ongelman kehittänyt. Sano niitä vaikka vehkeiksi niin jää aikaa jonkin tähdellisemmänkin miettimiseen. Hoho. |
Teijo K. 21.08.2007 17:49:58 | |
---|
No oletpa itselles ongelman kehittänyt. Sano niitä vaikka vehkeiksi niin jää aikaa jonkin tähdellisemmänkin miettimiseen. Hoho. Ei tää miulle ongelma ole. :) Monelle muulle vain tuntuu olevan kun nuoriso kyselee miten säätää PA-kamat ja ensimmäiset 3-sivua joka ketjussa selvitellään sitä onko ne nyt laulukamat vai pikku pa vai mikä. Ajattelin että selvitään paljon vähemmällä jos yhdessä vain päätetään jotain ja pisetään siitä kiinni. Arvioni mukaan noin 80% palstan riidoista käsittelee sanoja ja miten ne ymmärretään. Loput on itse asiaa. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Lennu 21.08.2007 18:56:18 | |
---|
Mulle on aina jotenkin ollut selvää, että pikku-PA on semmonen subbareista tolpannokassa kiikkuvat yläkaapit -setti. Siitä alaspäin on laulukamat ja ylöspäin PA:t. "Siirryn digihanuriin sinä päivänä, kun analogiset hanurilähetykset lopetetaan." -Qsine |
multipaavo 21.08.2007 21:21:38 | |
---|
Kasailin tuossa omalle akustiselle actionfolkbändille tuollaiset pienet äänentoistolaitteet, ja aloin miettimään että pitäisikö niitä nyt sanoa laulukamoiksi vai pikku PA:ksi. Kumpi oli ensin muna vai kana? Jotenkin mä miellän laulukamat kahdeksi yläkaapiksi ja pikku mikseriksi johon otetaan laulut ja kiipparit... Mutta PA kamoja yhtä kaikki. Mun mielestä sulla on laulukamat suppasella :) -Paavo Liian paljon päätetehoa on aivan oikein |
Teijo K. 21.08.2007 22:07:45 (muokattu 21.08.2007 22:11:48) | |
---|
Kumpi oli ensin muna vai kana? Jotenkin mä miellän laulukamat kahdeksi yläkaapiksi ja pikku mikseriksi johon otetaan laulut ja kiipparit... Mutta PA kamoja yhtä kaikki. Mun mielestä sulla on laulukamat suppasella :) -Paavo Miulla on sitten laulukamat kahdella suppasella, ja niistä ajetaan koko orkesterin kaikki soittimet yleisölle. Pikkumikseri on Mackie 16 mikkikanavainen. Bändissä ei muuten ole kiippareita. ;) http://www.mikseri.net/users/viewpicture.php?id=112113 Musta toi on juuri hauskinta noissa, että siinä on ikäänkuin kaikki palat, mutta miniatyyrikoossa. Useimmiten laulukamat on kuitenkin joku mikserivahvistin tai muuta enemmän tai vähemmän integroitua. Tuohan on täysin modulaarinen. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
multipaavo 21.08.2007 22:23:31 | |
---|
Useimmiten laulukamat on kuitenkin joku mikserivahvistin tai muuta enemmän tai vähemmän integroitua. Tuohan on täysin modulaarinen. Sama kattaus voisi olla ihan hyvin laulukamat, subbasilla. Kysymys taitaa olla enemmä siitä, miten vehkeitä käytetään. Mä oon joutunu usein tekemään bändejä isoillakin PA vehkeillä ihan rehellisesti laulukama-meiningillä. Eli sitte ne isotkin vehkeet on laulukamat ku input listassa on ollu bassari kitarat ja laulut... niin ja kiipparit tietty :D Ehkäpä olisi selkeämpää sanoa, että mulla on mikrot/minit/pienet/isot/jätit äänentoistolaitteet? Tai päättä ite omistaako pikku PA:n vai laulukamat :p -Paavo Liian paljon päätetehoa on aivan oikein |
rintapek 21.08.2007 23:22:29 | |
---|
... Sano niitä vaikka vehkeiksi... Tämä on sitten oftopikkia, mutta... kun bändin kamoja viimeksi päivitettiin, niin hankittiin sitten siinä aluksi myös kolme pientä aktiivia monitoreiksi. Ne kun heivattiin takakonttiin ja sinne kun vilkaistiin, niin ne saivat oitis lempinimen "kolme pientä porsasta". Tämän jälkeen emme ole enää roudanneet monitoreita. Me vain laitamme porsaat riviin. Ja sitten meillä on myös tuo "pikku PA". Eli suppasilla täydennetyt laulukamat. One kind of music only - the good kind |
Einherjar 22.08.2007 01:45:57 | |
---|
Minä olen jotenkin mieltänyt rajaksi yläkaappien ja suppasten teholle 1.5kw (tai 750w/puoli) Sitä pienempiä sanon laulukamoiksi ja isompia pa:ksi. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Teijo K. 22.08.2007 07:48:18 | |
---|
Minä olen jotenkin mieltänyt rajaksi yläkaappien ja suppasten teholle 1.5kw (tai 750w/puoli) Sitä pienempiä sanon laulukamoiksi ja isompia pa:ksi. Paavon käyttötarkoituslähtöinen ajattelu tuntuu ihan validilta, mutta mikään ei tietenkään voita selkeydessä tätä että katsotaan tehot ja päätetään kylmästi joku tehoraja mikä ratkaisee ongelman. Tosin itse olisin melkein nostamassa tuota hieman. :) Ehkä pariin kilowattiin. Watit on nykyään niin halpoja. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
miffe 22.08.2007 11:29:16 | |
---|
Minä olen jotenkin mieltänyt rajaksi yläkaappien ja suppasten teholle 1.5kw (tai 750w/puoli) Sitä pienempiä sanon laulukamoiksi ja isompia pa:ksi. Toi wattimäärittely on kyl mun mielestä aivan sieltä itsestään, kun noi kailottimien herkkyydetkin niin kovasti tuppaa vaihtelemaan. Tohon sun laulukama-kategorian sisään, kun mahtuu mukaan myös semmonen setti d&b C7 purkkeja, joilla vetää metallia parille sadalle ihmiselle ihan heittämällä. turkulainen |
Einherjar 22.08.2007 12:08:09 | |
---|
Tohon sun laulukama-kategorian sisään, kun mahtuu mukaan myös semmonen setti d&b C7 purkkeja, joilla vetää metallia parille sadalle ihmiselle ihan heittämällä. Toki terveen (tai lähes) järjen käyttö asiassa on sallittua. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja |
Murgo 22.08.2007 15:58:13 | |
---|
Tyhmä maalaisjärki sanoisi että laulukamat on sellaiset joiden läpi laitetaan vain laulu (vrt. bassokamat,kitarakamat yms.) mutta alan ammattilaisilla on tietysti omat määritelmänsä. Toisaalta jos PA on kirjaimellisesti laitteet joilla musa toistetaan yleisölle, niin eikö silloin microcube mikitetyn akustisen perässä yhden miehen keikalla=PA ja 3 kW vehkeet treenikämpällä missä niitä siis kuuntelevat vain soittajat=monitorit :) (liekö kellään 3 kW vehkeitä treenikämpällä,mutta noin periaatteessa). Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
poppamies 22.08.2007 20:02:28 | |
---|
Aivan joutavaa luokittelua. PA (public address) tarkoittaa kaikkia äänentoistojärjestelmiä pinemästä suurimpaan aivan yksselitteiseti. PA käytetään m.m bändissä, juna-asemalla, jalkapallo-otteluissa ja raveissa. G strings are for strippers! |
Antti1 22.08.2007 20:07:08 | |
---|
Mun mielestä ainut järkevä luokittelutapa on puhua johonkin juttuun pystyvistä PA-kamoista. Toisilla vaan on isompi. Laulukamat on ok käsite, kun puhutaan pizzeriaan riittävistä kamoista. Siitä ylöspäin mä unohtaisin koko jaottelun. OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI! |
rintapek 22.08.2007 22:13:08 | |
---|
Aivan joutavaa luokittelua... Kutakuinkin samaa mieltä. yhtä hyvin voidaan kysyä, missä menee kotistudion ja "oikean studion" välinen raja. Ei se ainakaan kamoista ole kiinni. Käyttäjista pikemminkin. "Itse itseäni lavalta miksaten"- niin se on oman bändin äänentoistoa, oli kamat mitä tahansa. Sitten kun on korvat salin puolella ja samat korvat käskyttämässä äänipöytää, niin kyllä se on PA, oli kamat mitä tahansa. Ei tuosta kummempaa mielestäni synny. Kukin kutsukoon omiaan miten huvittaa. Minulla on edelleen monitoripossut ja pikkuPA. One kind of music only - the good kind |
musamies 26.08.2007 11:11:52 (muokattu 27.08.2007 21:30:59) | |
---|
Mun mielestä laulukamat viittaa juuri tuohon lähinnä laulun vahvistamistarkoitukseen. Itte kyhäsin eilen häihin pienen PA- tai kuulutusjärjestelmän jossa tehoa vähemmän kuin yleensä laulukamoissa eikä kamat ollut tarkoitettu tällä kertaa laulun vahvistamiseen muuta kuin tallennetun musiikin muodossa. Paikkana oli pieni seurojen talo. Salissa oli valmiina kaksi stereoiden kaiutinta. Lisäksi laitoin yhden pienen stereoiden kaiuttimen viemään ääntä ulos sidottuna kuormansidontaliinalla tuuletusikkunaan. Sulhasen puolesta paikalle oli tuotu vanha stereoiden vahvistin ja läppäri. Minä toin paikalle kunnon tiskin (pienen Behringerin tietysti) jossa oli asiallinen liitäntä mikille + kompressori. Laitoin kompressorin päälle, jotta puhuminen mikkiin onnistuu kokemattomaltakin. Hyvin vaatimattomilla wateilla pystyisi kattamaan suurenkin alueen ripottelemalla tuollaisia pikkukaiuttimia ja vahvistimia enemmältikin. |
Hyvin vaatimattomilla wateilla pystyisi kattamaan suurenkin alueen ripottelemalla tuollaisia pikkukaiuttimia ja vahvistimia enemmältikin. Joo, ja speedmetal-konsertin vois järjestää helposti alta kilowatin, kun jaetaan jokaiselle langattomat kuulokkeet ja pistetään bändi soittamaan äänieristettyyn kalamaljaan. :) Tyhymä |
musamies 27.08.2007 13:35:48 | |
---|
Joo, ja speedmetal-konsertin vois järjestää helposti alta kilowatin, kun jaetaan jokaiselle langattomat kuulokkeet ja pistetään bändi soittamaan äänieristettyyn kalamaljaan. :) Mä en tarkkaan tiedä kaikkia metal musan lajeja, mutta eihän sellaisessa "ÖY ÖY ÖYÖYÖY ÖÖÖÖ" örinähevissä ainakaan watteja voi paljonkaan tarvia sillä örinä vaan parantuu kun ääni sopivasti säröytyy. Vanhalla putkivahvarilla pitäs sujuu sellaisen laulaminen maan mainiosti. |
pitk 27.08.2007 13:39:57 | |
---|
Mä en tarkkaan tiedä kaikkia metal musan lajeja, mutta eihän sellaisessa "ÖY ÖY ÖYÖYÖY ÖÖÖÖ" örinähevissä ainakaan watteja voi paljonkaan tarvia sillä örinä vaan parantuu kun ääni sopivasti säröytyy. Vanhalla putkivahvarilla pitäs sujuu sellaisen laulaminen maan mainiosti. Kuinka paljon enemmän voisitkaan olla väärässä? |