Aihe: Voiko ilman nettiä tai tietokonetta pärjätä muusikkona?
1 2
Hola
26.08.2007 22:18:08
Voiko oikeasti enää pärjätä ilman nettiä ja tietokonetta tällä alalla?

herra A.lle tulee keikka, esim. tuurauskeikka. hän saa spostilla settilistan ja mahdollisesti biisit. loput imuttaa yön aikana. mitä ei netistä löydy, käy hakemassa kirjastosta - lataa koneelle ja tuuppaa mp3 -soittimelle. kuuntelee ja treenaa jo seuraavana päivänä ja mahdollisuuksien mukaan treenaa pari biisiä päivittäin kunnes keikka tulee - mp3 soittimen avulla. Kyntämisen määrä madaltuu. Toinen kaveri kyntää niin pirusti - kumpi halutaan keikalle seuraavalla kerralla?

Entäs kun saat miljoonittain harjoitusmateriaalia suoraan youtubesta tms..

Kaverini tuossa tokaisi, että saas nähdä minkälaista virtuoosia noista nykyisistä teineistä tulee, kun niillä on ollut alusta alkaen jumalattomasti materiaalia mistä opetella juttuja.
Muista: aina kun sinulla on hauskaa - joku treenaa, ja saa sinun paikkasi..
IhmeHeebo
26.08.2007 22:28:28
Ilman nettiä/nykypäivän vehkeitä olisi moni uusi nykyisin kovin tunnettu bändi jäänyt tuntemattomaksi. Taas miinusta on waretuksen joka päiväinen lisääntyminen, jonka kautta taas musa bisnes laskee... Niin hyvää kuin huonoakin
Paskasta ei saa konvehtia vaikka sitä kuinka kääris hienoihin papereihin. -Bonecrusher ...And justice for All
Sutela
26.08.2007 22:36:46 (muokattu 26.08.2007 23:00:22)
Kaverini tuossa tokaisi, että saas nähdä minkälaista virtuoosia noista nykyisistä teineistä tulee, kun niillä on ollut alusta alkaen jumalattomasti materiaalia mistä opetella juttuja.

Mutta yksi huono puoli ainakin netistä on soittajille: Tabulatuurien helppo saanti. Ja siitä seuraa se, että nykynuorilla on aivan älyttömän huono korvakuulo, sillä kaikki soitetaan vaan aina tabulatuureista.
Antti1
26.08.2007 23:26:29
Ja siitä seuraa se, että nykynuorilla on aivan älyttömän huono korvakuulo, sillä kaikki soitetaan vaan aina tabulatuureista.

Mun mielestä tämä on erittäin mustavalkoinen ja naivi ajatusmalli. Mä tiedän esimerkkejä näistä tapauksista toki, mutta tiedän päinvastaisiakin tapauksia. Ehkäpä ennenvanhaan ihan joka urpo ei omistanut halpaa sähkökitaraa ja koittanut leikkiä rokkitähteä. Olisiko kynnys madaltunut nykypäivänä pelkästään jo ihan rahataloudellisten seikkojen myötä, puhumattakaan koko musabisneksen koosta? Ei nämä samat tyypit olisi välttämättä ilman tabejakaan osanneet yhtään paremmin. Huonontaako nuottienlukutaito kuuloa, mikset sä dissaa niiden käyttäjiä? Onhan niitäkin ollut vuosisatoja saatavilla.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
gravehill
27.08.2007 13:00:43

Kyllä netti alkaa tänäpäivänä olla mielestäni jo yhtä tärkeä kuin mitä puhelin oli vielä muutama vuosi sitten.

Treenaaminen yms toki helpottuu ja materiaalia niin itseopiskeluun kuin kaikkeen muuhunkin löytyy pilvin pimein mutta mielestäni se isoin pointti on nimenomaan kommunikaation helppous maantieteellisistä seikoista riippumatta (edellyttäen tietysti että tarvittavat kielet ovat hallussa).
http://www.chaosresearch.de
Teijo K.
27.08.2007 14:05:37

Mun mielestä tämä on erittäin mustavalkoinen ja naivi ajatusmalli. Mä tiedän esimerkkejä näistä tapauksista toki, mutta tiedän päinvastaisiakin tapauksia. Ehkäpä ennenvanhaan ihan joka urpo ei omistanut halpaa sähkökitaraa ja koittanut leikkiä rokkitähteä. Olisiko kynnys madaltunut nykypäivänä pelkästään jo ihan rahataloudellisten seikkojen myötä, puhumattakaan koko musabisneksen koosta? Ei nämä samat tyypit olisi välttämättä ilman tabejakaan osanneet yhtään paremmin. Huonontaako nuottienlukutaito kuuloa, mikset sä dissaa niiden käyttäjiä? Onhan niitäkin ollut vuosisatoja saatavilla.

Jos nojaa koko soittelunsa pelkästään tapulatuureihin tai nuotteihin, niin ei se korva kehity. Siksipä muodolliseen koulutukseen kuuluukin suuret määrät solfaharjoituksia. Korva vaatii harjoittamista siinä missä muukin soittottaito, kyseessä on kuitenkin muutakin kuin mekaaninen sormien ja käsien liikuttelu. ;)

Mutta nuotit/tabulatuurit ja solfa / biisien opettelu korvakuulolta ei ole toisensa poissulkeva juttu, molempi parempi. Mielestäni.

Ja kyllähän tietokone hyödyllinen apuväline on, mutta syö se sitä treeniaikaakin jos erehtyy vaikkapa täällä muussi-netissä liikaa surfailemaan. Että voi siitä olla haittaakin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
Sutela
27.08.2007 15:15:32 (muokattu 27.08.2007 22:17:54)
Mutta nuotit/tabulatuurit ja solfa / biisien opettelu korvakuulolta ei ole toisensa poissulkeva juttu, molempi parempi.

Ei ole poissulkevia, mutta itselleni on ainakin tullut semmoinen kuva että korvalla ei soiteta nykyään melkein yhtään, ainakin näin voin päätellä siitä mitä olen netistä lukenut ja soittokavereista havainnut, en sitten tiedä onko asia oikeasti näin.
Antti1
27.08.2007 21:10:49
en sitten tiedä onko asia oikeasti näin.

Vähän jäävi mäkin olen mitään tähän sanomaan, kun aina on vain se oma näkökulma kyseessä. Mä ainakin henkilökohtaisella tasolla kyseenalaistan kaiken näkemäni ja kuulemani. Jos en ole varma kuulemastani, niin tarkistan jonkun muun tulkinnan aiheesta. Jos mä en oo varma siitä tulkinnasta, niin mä koitan varmentua kuulemastani. Loppupeleissä se on aina se oma korva, jonka mukaan kuitenkin mennään, sanoi tabit/nuotit mitä tahansa. Jotkin äänitteet on vaan sellasia, että joitain kohtia on sieltä sekasotkun joukosta todella vaikea kuulla. Edes kenenkään harjaantuneenkaan kuuntelijan.
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Bald Anus
29.08.2007 00:00:58

Miksi ne harjoiteltavat biisit pitäisi ladata netistä ja tuupata mp3-soittimelle, kun voi suoraan marssia hakemaan sieltä kirjastosta sen ja harjoitella mukana?

En usko, että tämä edesauttaa virtuoosiksi tulemista kovinkaan paljon. Kehityt enemmän kun opettelet itse.
Jos haluat tutustua muusikkoon, sinun täytyy kuunnella hänen soittoaan
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1
Jzci
29.08.2007 01:47:44 (muokattu 29.08.2007 01:59:06)

Kehityt enemmän kun opettelet itse.

Suosittelet siis keksimään pyörän uudelleen? Siinähän se netti juuri astuukin kuvaan kun sieltä löytyy vähällä vaivalla suurinpiirtein loputtomasti sitä opeteltavaa/opiskelumateriaalia ym.

E: Pieni väärinkäsitys korjattu.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
McNulty
29.08.2007 09:15:43
Ei tarvitse olla ruudinkeksijä että pärjää muusikkona. Esim. Kurt Cobain... biisit olivat yksinkertaisia, kitarointi kovasti simppeliä. Silti kyseinen jamppa loi paljon uutta ja sai kannatusta taakseen. Ei minun mielestäni netti tai tietokone ole millään tavalla pakollinen muusikolle itselleen, mutta varmasti musiikin levittäjälle, mainostajalle/promootiolle jne. netti ja tietokone on kätevä tapa tiedoittaa ja tulla huomatuksi. Esim. myspace-häsäkkä koetaan artistin ja kuuntelijan välillä kovasti "henkilökohtaisena" ja sillä saattaa olla lisäarvoa koko touhulle.

Monikin bändi on edelleen ilman nettisivuja ja myspace-tiliä. Silti soittavat ja "pärjäävät". Netti ja kone kyllä helpottaa tiettyjä asioita ja avaa mahdollisuuksia... suosittelen hankkimaan, en pakota.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
rintapek
30.08.2007 23:43:08

Voiko oikeasti enää pärjätä ilman nettiä ja tietokonetta tällä alalla?

Voi. Miksi ei voisi?

Privapuolella tulee vedettyä lähinnä noita häitä, synntäreitä, pikkujouluja tms.
Elämäni pisin keikka on ja sellaiseksi myös jää 12 settiä. = n. 150 biisiä.
Melko harvoin tulee vedettyä edes viittäkymmentä illassa.
Varsinaiset "rokkikeikat" ovat yleensä tuskin puolta tuostakaan?

Jos tarve on se parikymmentä, niin kyllä sen juutuubin miljoonat voi hyvällä omallatunnolla jättää katsomatta.

Enkä myöskään lähtisi "miljoonalaatikko"- ohjelmistoa pikaisesti netistä plokattujen biisien varaan rakentamaan.
One kind of music only - the good kind
Hola
03.09.2007 01:19:32
Ei tarvitse olla ruudinkeksijä että pärjää muusikkona.

aivan. Hain itse asiassa kysymykselläni sitä, että voiko olla ns. kilpailukykyinen muusikko, kuten tyyliin: pystyykö sopeutumaan useampaan musiikillisen uran tilanteeseen paremmin kuin toinen, jolla on vastaavat mahdollisuudet harjoittaa taitojaan nettiä ja konetta lukuunottamatta. Samalla itsekseni hiljaa mietin, että voiko tulla ns. supermuusikoksi (siniset trikoot ja kaikki) ilman konetta nykyään.

Mutta tuo vastaus kyllä herätti vähäsen, kun en ollut ajatellut, että laajamittainen musiikillinen tietotaito ei ole välttämättä musiikissa pärjäämisen ehto.

Miksi ne harjoiteltavat biisit pitäisi ladata netistä ja tuupata mp3-soittimelle, kun voi suoraan marssia hakemaan sieltä kirjastosta sen ja harjoitella mukana?

Lähinnä sen takia koska olen rumpali, cd.t pomppii soittimessa ja treenitilani pitää siistiä aina käytön jälkeen (härski ilmaisu), jolloin tarvitsen näpsäkät hässäkät joita voin kuljetella kodin ja treeniksen välillä.

Välistä ei kirjastosta löydy kaikkea.

Tähän voisi lisätä vielä, että kirjaston nuottikirjat ja cd.t ei korvaa mun mielestä transcribea, Band in a Boxia, Cool Edittiä, Cubasea ja Sibeliusta.

Kun luen tuon lauseen itsekseni, se vaikuttaa jotenkin tahalleen epätasapainoiselta ;)

En tiedä haittaako tabulatuurien käyttö kehitystä niin kovasti. Jos kaveri haluaa kehittyä ja tuntee tarvetta laajentaa AT.tään tabiksien ympäriltä - vaikka nuotinluvun tai korvakuulon kehittämisen osa-alueelta - niin miksi ei hän tekisi sitä. Uskoisin, että tabikset lähinnä vain madaltavat kynnystä aloittaa. Asenne pelastaa juuttumiselta, vai mitä?
Muista: aina kun sinulla on hauskaa - joku treenaa, ja saa sinun paikkasi..
rintapek
03.09.2007 01:43:46

Hain itse asiassa kysymykselläni sitä, että voiko olla ns. kilpailukykyinen muusikko, ... ilman konetta nykyään.

olen rumpali,

Jos tempo pysyy kasassa, peruskompit hoituu, tauot ja iskut saat kohdalleen, saat riffit sovittuihin paikkoihin ja poljet bassaria basistin haluamaan tahtiin, niin olet Suomen paras ja halutuin rumpali.

Mihin tuossa nettiä kaipaat?
One kind of music only - the good kind
marke-
03.09.2007 04:44:36 (muokattu 03.09.2007 04:50:32)

Helpompaa istua kotona, ja mielestäni paljonkin mukavampaa. En mä näe tässä mitään huonompaa. Asiat on nykyään kätevämpiä, ja aika tyhmää on niitä jättää hyödyntämättä. Vai mikä tässä nyt oli pointtina?

En usko, että tämä edesauttaa virtuoosiksi tulemista kovinkaan paljon. Kehityt enemmän kun opettelet itse.

Uskon asioita siis? No, joka tapauksessa netti toimii hienosti motivaattorina (vaikkapa mnetissä nämä "seppo soittaa - muut kommentoivat" jutut), tekniikka-oppaana ja vaikka minä kunhan pitää silmät auki ja suodattaa näkemäänsä ja kuulemaansa. Jossei nettiä näin halua käyttää, niin se on ihan oma valinta tietenkin.

Koitan olla mahd. vähän provosoiva, mutta hieman jaksaa kismittää kun taaskin porukka vetää sitä retro is best linjaa, ainaista "kakaroiden" vähättelyä ja muuta naavapartailua. Miksei uusissa asioissa ikinä nähdä mahdollisuuksia ja hyödynnetä niitä? Aina jotain uhkakuvia, elitismiä, vanhan glorifointia ja muuta jonninjoutavaa paskaa perustuen ei yhtään mihinkään.

EDIT: Vastataampa myös kysymykseen; eli voi pärjätä tottakai, mutta netti helpottaa paljon asioita vaikka pitäydyttäisiin ihan vain kommunikaation tasolla. Netillä on toisaalta potentiaalia kasvaa vielä ties mihin mittasuhteisiin nykyisellä kehityksen suunnalla, joten ehkäpä tulevaisuudessa bänditreenitkin ovat mahdollisia netin välityksellä.
Rakkaus
humppahanuristi
03.09.2007 09:07:44

On sitä pärjätty ennenkin.

Ei tietokone musiikkia tee, eikä soita puolestasi (ei puhuta nyt playbackistä).

Joitain asioita se voi helpottaa (tai saattaa siltä tuntua) mutta oikeassa elämässä edelleen tapahtuu...
Rautalanka (ja ilmastointiteippi) se bändin tiellä pitää
kyuss
03.09.2007 14:02:23
Joo, samoilla linjoilla. Ei tietokone musiikkia tai muusikkoa tee, mutta verraton promootion väline se on. Tai siis internet.
Sutela
03.09.2007 15:41:25
Mutta tuo vastaus kyllä herätti vähäsen, kun en ollut ajatellut, että laajamittainen musiikillinen tietotaito ei ole välttämättä musiikissa pärjäämisen ehto.

Kiteytettynä voisin sanoa, että jos haluat menestyä musiikkielämässä niin ainoo mitä tarviit on hyvät korvat, hieman mielikuvitusta, sekä sen että olet valmis uhraamaan kaiken sille musiikille. Onko se loppujen lopuksi niin vaikeata?
Sertzo S
06.09.2007 08:11:42 (muokattu 06.09.2007 08:12:05)
Mulle tämä koneeni (9v vanha) on tärkeä työväline, vaikkakin vaatisi paljon jo päivitystä tai paremminkin uuden koneen hankkimisen. Mac olisi paikallaan.
Sovitystyön opettelussa ja omien ideoiden kokeiluissa aivan välttämätön. Toki, kun tällä alkaa työskennellä, niin ns. perusasiat muusikkona soittimineen on oltava edes jotenkin hallussa musiikintekemiseen mitä musaa sitten tekeekin. Koneesta ja netistä on siis ollut apua ja hyötyä minulle oman musiikkini luomistyössä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)