Aihe: Miten aloittaa soittaminen?
1 2
Caritaz
26.08.2007 16:09:26
Olen 16-vuotias tyttö ja erittäin kiinnostunut pianon ja kitaran soiton opettelusta. Kotoa löytyy akustinen kitara ja kosketinsoittimet. Alanko olemaan jo liian vanha, vai voiko minusta tulla vielä joskus tosi hyvä soittamaan? Olen opetellut jotain perus sointuja ja nuotteja ja yrittänyt ihan tosissani harjoitella, mutta ei siitä oikeen tunnu tulevan mitään. Musiikin teoria on melko lailla hallussa, mutta itse soittaminen tuottaa ongelmia. Tiedän että olisi järkevää mennä soittotunneille, mutta kun ei ole varaa..Haluan kuitenkin oppia soittamaan kitaraa ja pianoa, niin että olisiko teillä jotain hyviä vinkkejä, esim. mitä kirjoja kannattaisi lainata tai millä tavoin harjoitella?
poop
26.08.2007 16:47:54
Tai sitte vaikka jos sulla on joitain kavereita tai jotain muita tuttuja jotka vois opettaa sulle joitain soittamisen perusjuttuja..:)
Kirjoja löytyy vaikka kuinka paljon jos menee vaikka jonnekki kirjastoon tai kirjakauppaan kysymään..;)

Kokemuksesta voin sanoa että kun soittamisen alottaa niin se vaatii aivan helvetisti työtä eikä se taito kehity itestään..Pitää vaan jaksaa harjotella niin paljon kun mahollista! ;)
En lue historiaa - teen sitä!
Robert
26.08.2007 16:58:26
Haet kirjastosta läjän aiheeseen liittyviä opuksia (löytyy taatusti), ja alat vaan treenata niin prkleesti. Jos jonkun pikkujutun omaksuminen tuottaa sinulle suunnatonta hyvän olon tunnetta, niin sinusta voi tulla ihan hyväkin soittaja. Kannattaa myös hakeutua samanhenkiseen seuraan, joillekin voi olla paras tapa oppia kun joku kokeneempi kaveri näyttää mallia.
DISNEY: BASIL HIIRI - MESTARIETSIVÄ Liuhu: "Mekanismit, työkalut, uniformut on, tyttö on, hä hä hä hä hää!"
Ogion
26.08.2007 20:48:07 (muokattu 26.08.2007 20:50:48)
Jos sulla ei oo ongelmia englannin kanssa, niin täällä on kaikki mitä tarvitset. http://ultimate-guitar.com/

Kyseiseseltä sivulta löydät ihan mitä vaan soittoon liittyvä. Sivulta löytyy paljon erilaisia oppitunteja, lähes kaikkien tekniikoiden selitykset, soinnut ym. Sivulla on myös tuhansittain tabulatuureja.

Tässä on myös erinomainen sivu http://juhaa.propelli.cop.fi/yk/artikkelit.php

Näillä luulisi pääsevän alkuun.

Sitten vielä olis tämmönen hauska opetus video, itse aloittelin tämän parissa http://www.metacafe.com/watch/120544/guitar_lesson_c_waltz/
KalleKala
27.08.2007 16:03:38
16 vuotta on juuri oikea ikä aloittaa :) Itsekin aloittelin tuon ikäisenä pojan kellukkana kitaraa ihan puolivahingossa näppäilemään ja en parempaa harrastusta voisi itselleni enää keksiä. Eli mitään ikärajaa ei soittamisen harrastamiselle kyllä ole.
Pahaa huomenta kaikki
Robert
27.08.2007 19:43:44
Sivulla on myös tuhansittain tabulatuureja.

Usein nuo netin tabulatuurit on tehty ihan päin mäntyä, joten jos sinulla (ketjun aloittaja) kertomasi mukaan alkaa teoria olla jotenkin hallinnassa, niin siitä on varmasti korvakuulolta opettelussa apua. On turhauttavaa soittaa, jos biisi on jo paperilla väärin.
DISNEY: BASIL HIIRI - MESTARIETSIVÄ Liuhu: "Mekanismit, työkalut, uniformut on, tyttö on, hä hä hä hä hää!"
Sanetium
24.09.2007 14:18:57 (muokattu 26.09.2007 21:07:45)
Musiikin teoria on melko lailla hallussa, mutta itse soittaminen tuottaa ongelmia.
Siis... toivoisin että minullakin olisi noin päin, olen nelisen vuotta soitellut enkä osaa teoriaa pätkääkään. Kun tuo teoria on hanskassa, oppiminen on luultavasti nopeempaa.

16 vuotta ei oo mitenkää liian myöhään, onhan tää Steve Vaiki aloittanut joskus 14-vuotiaana ja taitaa olla maailman teknisesti taitavin mies...

Mutta lainaa kirjastosta Suuri kitarakirja, kirjoittaja oli Ralph Denyer. Muita hyviä on nämä Troy Stetinan kirjat, ainakin metallisempaan puoleen. Sitten on Suomalainen kitarakirja, josta löytyy kaikkea yleishyödyllistä.

Hyväksi tuleminen on puhtaasti asenteesta kiinni.

EDIT. Ralph Denyer, ei Mayer...
Kaikkea sitä oppii vaikkei vanhaksi eläkään. ÄLKÄÄ PAINAKO TÄSTÄ, TAI MAKSANNE RÄJÄHTÄVÄT!!!
mikainen
24.09.2007 15:58:17
Olen 16-vuotias tyttö ja erittäin kiinnostunut pianon ja kitaran soiton opettelusta. Kotoa löytyy akustinen kitara ja kosketinsoittimet. Alanko olemaan jo liian vanha, vai voiko minusta tulla vielä joskus tosi hyvä soittamaan? Olen opetellut jotain perus sointuja ja nuotteja ja yrittänyt ihan tosissani harjoitella, mutta ei siitä oikeen tunnu tulevan mitään. Musiikin teoria on melko lailla hallussa, mutta itse soittaminen tuottaa ongelmia. Tiedän että olisi järkevää mennä soittotunneille, mutta kun ei ole varaa..Haluan kuitenkin oppia soittamaan kitaraa ja pianoa, niin että olisiko teillä jotain hyviä vinkkejä, esim. mitä kirjoja kannattaisi lainata tai millä tavoin harjoitella?

Tunnen yhden ammattilaisen joka aloitti 17-vuotiaana kitaran soiton. Pari ekaa vuotta ei tosin paljon muuta sitten tehnytkään. :)

Eli soittamaan oppii soittamalla, soittamalla, soittamalla ja kun se on hauskaa niin sitä vain soittaa ja soittaa. Opettaja on toki hyödyllinen varsinkin alkutaipaleella, karsii mahdollisia soittovirheitä ja vääriä opittuja tapoja.
dable
26.09.2007 22:22:49
Koskaan et voi olla liian vanha/nuori aloittaa musiikin harrastuksen.

itse olen 36 vuotias ja aloitin vasta 3 viikkoa takaperin kitaran soiton opiskelun .

Ei se omasta mielestäni ikää katso koska sen aloittaa pääasia että itsellä on hauskaa sen soittamisen kanssa.
Marcelo
27.09.2007 22:19:55
Kaverin bändin kitaristi oli 16 vuotias kun aloitti. Nyt neljävuotta aloittamisen jälkeen vetelee jo ihan mukavasti: http://www.youtube.com/watch?v=iccoUGfeBi8
IJarro
27.09.2007 23:35:47
16 vuotta ei oo mitenkää liian myöhään, onhan tää Steve Vaiki aloittanut joskus 14-vuotiaana ja taitaa olla maailman teknisesti taitavin mies...

Kun on päässyt sen tiety X-tason yli, ei enää pysty sanomaan onko hän teknisesti taitavampi kuin joku toinen X-tason ylittänyt. Musta ainakin nopeaa tilutusta tärkeämpi tekniikka on osata soittaa kauniisti. Tekniikka kun on niin laaja käsite.

Mutta vielä itse kysymykseen, 16vuotiaana on just hyvä alottaa. Asiat on jo vähän helpompi ymmärtää kuin esim 10 vuotiaana. Motivaatio voi olla suurin ongelma. Itellä ainakin ajanpuutten vuoksi loppuis motivaatio tosi nopsaa ellen tykkäis soittohommista näinkin paljon.

Ja jos laulunlahjoja vähänkin löytyy, kannattaa opetella säestämään itseään. Pianolla ihan vaan sointua yhdellä kädellä painamalla ja kitaralla semmosta perus rävellystä soinnulla. Helppoja komen soinnun piisejä kun on maailmassa paljon, liikaakin, suurin osa melkeen.

Siinä sit pikkuhiljaa voi koittaa pianolla jotain välijuttuja soittaa ja ottaa toisenki käden mukaan jne.

Tässäkin pätee vanha kunnon periaate: Pikkuhiljaa
Let's do some living after we die...
Sanetium
29.09.2007 20:01:53
Kun on päässyt sen tiety X-tason yli, ei enää pysty sanomaan onko hän teknisesti taitavampi kuin joku toinen X-tason ylittänyt. Musta ainakin nopeaa tilutusta tärkeämpi tekniikka on osata soittaa kauniisti. Tekniikka kun on niin laaja käsite.

Noh, mun mielestä on ihan sama onko joku sitä teknisesti parempi, yritin vain sanoa että 16-vuotiaana aloittava ehtii aivan hyvin kehittää sitä tekniikkaansa niin hyväksi kuin hän tarvitsee... Vetipä sitten millaista tilua tahansa.

Mutta vaikka osaisikin vetää kahtakymmentä nuottia sekunnissa, ei se tarkoita ettei voisi vetää vaikka hitaita blueskappaleita.
Kaikkea sitä oppii vaikkei vanhaksi eläkään. ÄLKÄÄ PAINAKO TÄSTÄ, TAI MAKSANNE RÄJÄHTÄVÄT!!!
IJarro
30.09.2007 00:05:23 (muokattu 30.09.2007 00:06:05)
EDit. turha tästä enempää jauhaa =)
Let's do some living after we die...
opa
01.11.2007 12:36:25
Jos sulla ei oo ongelmia englannin kanssa, niin täällä on kaikki mitä tarvitset. http://ultimate-guitar.com/

Ny näyttäisi löytyvän myös suomalainen opetussaitti http://www.rockway.fi. Vaikuttaa pätevältä.
InYourFace90
02.11.2007 18:10:35
Ny näyttäisi löytyvän myös suomalainen opetussaitti http://www.rockway.fi. Vaikuttaa pätevältä.

Juu on ihan pätevän oloinen saitti. Varsinkin aloittelijalle.
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
Peku911
02.11.2007 21:58:06 (muokattu 02.11.2007 22:01:17)
En jaksanut lukea mutta vastaan tohon alkuun, että kyllä se työtä vaatii, mutta minulla ainakin kävi niin, että nopeasti oppi(alussa), mutta mitä pidemmälle aletaan olla päästy niin sitä varmemmaksi on tullut mielikuva ettei osaa mitään:)... Tuo on minun kokemukseni, mutta onneksi se vaan parantaa soittohimoa.. Mutta lähinnä tuo on omassa päässä tullut "ongelma", jota tuskin oikeasti onkaan..

Kannattaa jankata niitä 1-2-3-4 juttuja.

Suosittelen kyllä ehdottomasti, että alat vaan harjoitella soittamaan aluksi tabulatuureista ja kun alkaa se luonnistua ja plekukäsi menee ns. "oikeaan osoitteeseen kun pyydetään" Sitten lähdet sinne tunneille.. Näin minä tein ja opettajatkin yleensä tykkää, kun ei mene ihan ummikkona.. Sitten siellä tunneilla opit kyllä sitten muita tärkeitä perusasioita. Mutta ei se opettajakaan kesää tee.. Se on omasta päästä kiinni soittaako vai ei?

Mutta kaikilla tyylinsä..

Edit: Kitara-hommista muuten puhuin..
sax_O Fonisti
03.11.2007 14:20:23
Hyväksi tuleminen on puhtaasti asenteesta kiinni.
Väärin. Hyväksi tuleminen vaatii musikaalisuutta jota kaikilla ei todellakaan ole, ja harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua. Asennetta tarvitaan, mutta se ei yksin riitä.

Ja ketjun aloittajalle: 16 vuotta ei ole edes paljon uuden soittimen opettelulle. Tietysti helpompaa se on jos on jonkunlaisia taustoja musiikinteoriasta tai muista soittimista. Opettaja on kyllä aika ehdoton, varsinkin aluksi ettei tulisi opittua mitään väärin, sillä opittua on todella hankala oppia pois. No, jos et ihan huipulle tähtää niin eipä sen väliä, soittelemaan vain, se kannattaa aina!
qwerty-
03.11.2007 19:48:29
Minä olen 15 vuotias ja olen soittanut vasta alle vuoden kitaraa ja kyllähän se jo jotenkin alkaa luistaa ;) pitää olla sinnikäs oppimaan, opit juuri niin nopeaa kun opettelet. en siis tarkoita että heti kannattais kauhean vaikeita tilusooloja opetella mutta tajusitte varmaan. (hymiö perään :)
Jutu
11.11.2007 18:32:25
Itsekin olen ihan aloittelija. Olen reilu 30 nainen. Nyt soittanut vajaa kolme vuotta.
Ainakaan koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa.
Oma soittelu alkoi ihan perusakustisella. Lainasin kirjastosta aloittelijalle sopivia kitaraoppaita. Into oli sen verran kova, että opin omasta mielestäni ainakin ihan mukavasti. Motivaatiota kun löytyy ja tietysti rytmitajua myös, niin veikkaan että oppii aika hyvin. Mitä enemmän harjoittelee, niin sitä paremmalta alkaa kuulostamaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)