Aihe: Laulua taaemmas.
1
harhonko
26.08.2007 13:15:48
Olisi mukava kuulla teidän ammattilaisten ajatuksia siitä mikä olisi paras tapa miksausvaiheessa siirtää laulajaa äänikuvassa taaemmas tilanteessa jossa äänitystilanteessa ei ole käytetty tilamikkejä lainkaan.
H&H
jannu
26.08.2007 13:25:16 (muokattu 26.08.2007 13:25:27)
Mä leikkaisin pikkasen eq:lla jostain kohtaa ylämiddlee ja kaikua reissuun. Mä en oo ammattilainen.
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
harhonko
26.08.2007 13:33:11
Mä leikkaisin pikkasen eq:lla jostain kohtaa ylämiddlee ja kaikua reissuun. Mä en oo ammattilainen.

Pelkkä kaiun lisäys ei tuo toivottavaa tulosta, eli laulu on edelleen "sylissä". Järeämpiä toimia tarvitaan, mutta mitä?
H&H
koopop
26.08.2007 13:36:39

Olisi mukava kuulla teidän ammattilaisten ajatuksia siitä mikä olisi paras tapa miksausvaiheessa siirtää laulajaa äänikuvassa taaemmas tilanteessa jossa äänitystilanteessa ei ole käytetty tilamikkejä lainkaan.

Joo EQ:lla terävyyttä pois preesensistä.. Pidä huoli että alamiddle on kiinteä ja että dynamiikka on hallussa. Toisaalta, hyvin dynaaminen laulu voi paikka paikoin kuulostaa kovin etäiseltä mutta se ei kuulosta hyvältä.

Sitten tilaprosessoreilla stereotila laulun ympärille. Mitä pidempi jälkikaiku ja mitä kovemmalla suhteessa kuivaan, sitä taaemmaksi ja pienemmäksi laulu siirtyy.

Eteen / taakse -äänikuvat on yleensä suhteellisia käsitteitä. Asiaa voi helpottaa tekemällä muiden instrumenttien kanssa jaotteluja, esim. päättämällä kumpi on edessä, virveli vai laulu, tai että kumpi menee taajuuksissa ylemmäs, pellit vai laulun ässät.

Yksi keino aina tietysti kompressoida laulu lyttyyn ja pistää "vähän liian hiljaiselle", jolloin muu informaatio äänikuvassa alkaa hallita, lähinnä stereon laidoilla, mikä siis edesauttaa laulun takakenoisuutta.

Lauluraidan viivästys 8-16ms niin ettei se ainakaan etuile antaa myös lunkimman kuulokuvan laulusta. Ikään kuin laid-back. Mä siirrän yleensä aina bassoa ja laulua vähän.
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
harhonko
26.08.2007 14:14:14
Kiitos kokeilun arvoisista vinkeistä. Joskus sitä jää junnaamaan ongelman kanssa liian pitkään ja tuntuu että kaikki konstit käytetty ja tulos ei tyydytä. Olisi varmaan syytä jossainvaiheessa todeta että se on siinä ja siirtyä toiseen vaiheeseen.
H&H
Roberto
26.08.2007 17:47:54

Olisi varmaan syytä jossainvaiheessa todeta että se on siinä ja siirtyä toiseen vaiheeseen.

Kyllä. Elämässä eteenpäin.

Paitsi et voisithan sä ajaa sen laulun jonkun hyvän kaiuttimen läpi mahtavan kuuloiseen huoneeseen ja mikittää tilan.
koopop
26.08.2007 18:23:11

ajaa sen laulun jonkun hyvän kaiuttimen läpi mahtavan kuuloiseen huoneeseen ja mikittää tilan.

Juuri näin :) toimiva ratkaisu.
BIISILLENNE MIKSAUS? OTA YHTEYTTÄ JA PYYDÄ TARJOUS!!
samic
26.08.2007 19:15:31

Kyllä. Elämässä eteenpäin.

Paitsi et voisithan sä ajaa sen laulun jonkun hyvän kaiuttimen läpi mahtavan kuuloiseen huoneeseen ja mikittää tilan.

juu helppoa,halpaa ja kaikilla on tähän mahollisuus!
http://www.sn-audio.com
milcoin
26.08.2007 20:22:14
Tosi lyhyt slappidelay josta yläkertaa heiman leikattu toimii mulla. Käy melkein mihin vaan muuhunkin. Ei siis kuulu delayna vaan kuuluu ainoastaan äänen siirtymisenä taaksepäin.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
dewil
27.08.2007 14:23:28

Tosi lyhyt slappidelay josta yläkertaa heiman leikattu toimii mulla. Käy melkein mihin vaan muuhunkin. Ei siis kuulu delayna vaan kuuluu ainoastaan äänen siirtymisenä taaksepäin.

Paitti ettei liian lyhyt, ettei mene etuheijastusten piikkiin, jota tuo soundia lähemmäs.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)