Aihe: Ampeg-Klubi
1 2 3 4 527 28 29 30 3196 97 98 99 100
absqua
26.08.2007 11:36:46
En ole kyllä tuolla korvalla asiaa tutkaillut. Pitää käydä kämpällä ihmettelemässä...

Mullakin se on keskiasennossa. Olen joskus koittanut käännellä sitä kytkintä, mutta en ole huomannut sillä mitään vaikutusta yhtään mihinkään.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
kondensaattori
26.08.2007 11:37:35
Mullakin se on keskiasennossa. Olen joskus koittanut käännellä sitä kytkintä, mutta en ole huomannut sillä mitään vaikutusta yhtään mihinkään.

Ookko kokeillu maadottamattomassa rasiassa?
absqua
26.08.2007 11:38:05
Ookko kokeillu maadottamattomassa rasiassa?

En ole tainnut, yleensä on ollut maadoitettua tarjolla.
Pirkka
26.08.2007 14:01:09
Aivan. Lienee siis niin että paremman luokan kamat tehdään Vietnamissa ja loput Chiinassa. Mä olen omin silmin nähnyt yhden Kiina-kaapin Soundatassa.

Satuitko testaamaan? Mulla on tavoitteena nyt vuoden sisällä hankkia 8x10. Jotenkin mua ei haittaa sen kohdalla yhtään vaikka oliskin tehty esim. kiinassa. Kaappi nyt on kuitenkin vain ulkoisesti ja sisältään tietynmuotoinen seinillä rajattu tila jossa on kaiuttimia. Noin niinku loppupeleissä.
absqua
26.08.2007 17:10:09
Satuitko testaamaan? Mulla on tavoitteena nyt vuoden sisällä hankkia 8x10. Jotenkin mua ei haittaa sen kohdalla yhtään vaikka oliskin tehty esim. kiinassa. Kaappi nyt on kuitenkin vain ulkoisesti ja sisältään tietynmuotoinen seinillä rajattu tila jossa on kaiuttimia. Noin niinku loppupeleissä.

En testannut, kävin ohimennen Soundatalla tällä viikolla ja kurkin uteliaisuuttani takapaneeleista tuota asiaa. En mäkään jaksa uskoa että tuo valmistusmaa niin dramaattisesti laatuun vaikuttaisi tässä tapauksessa. Hintaan se ei ainakaan näytä vaikuttavan.
Karlsson
26.08.2007 18:28:53
No nyt on kokeiltu kaikki asennot polaritysta ja en kyllä kuullut mitään eroa.
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
kondensaattori
26.08.2007 19:12:47

Maadotetussa rasiassa? Mitä ilmeisemmin kytkin vaikuttaa vain maadoittamatonta rasiaa käytettäessä.
Markus91
26.08.2007 20:12:50
Tulipa mieleeni kysymys. Olen harklinnut ampegin 4x10 -kaapin hankkimista. Sellaisen, jolla pärjäisi 100W putkinupin kanssa. HLF:ää olen miettinyt, mutta kuulostaisiko HE -versio paremmalta putkinupin kanssa? Kumpaakaan kaappia en ole vielä kokeillut. Mutaista überbassovoittoista saundia en halua

Kyselee QK

Itselläni oli tuo HLF ja ei sopinut sitten ollenkaan yhteen Monsterin putkinupin kanssa. Pörinää tuli jo pienillä voluumeilla jos vähänkään lujempaa soitti. Auttoi jonkin verran jos leikkasi bassoja ja alamiddlejä, mutta tahtoi se silti pöristä ja piereä. Sitten 4x10 umpikaapeilla (Ampeg, EBS, SWR ym.) toimi täysin normaalisti. Myöskin sillä SVT410HE:llä.

En ole ainoa jolla on ollut tuota samantyylistä ongelmaa noiden reflakaappejen kanssa. Kannattaa itse kokeilla ja muodostaa mielipiteet sitten sen mukaan.
Karlsson
26.08.2007 20:33:39
Maadotetussa rasiassa? Mitä ilmeisemmin kytkin vaikuttaa vain maadoittamatonta rasiaa käytettäessä.

Juu, maadoitettu oli. Pitää katsoa uudelleen kun tulee maadoittamaton vastaan.
kondensaattori
26.08.2007 20:43:25
Itselläni oli tuo HLF ja ei sopinut sitten ollenkaan yhteen Monsterin putkinupin kanssa. Pörinää tuli jo pienillä voluumeilla jos vähänkään lujempaa soitti. Auttoi jonkin verran jos leikkasi bassoja ja alamiddlejä, mutta tahtoi se silti pöristä ja piereä. Sitten 4x10 umpikaapeilla (Ampeg, EBS, SWR ym.) toimi täysin normaalisti. Myöskin sillä SVT410HE:llä.

En ole ainoa jolla on ollut tuota samantyylistä ongelmaa noiden reflakaappejen kanssa. Kannattaa itse kokeilla ja muodostaa mielipiteet sitten sen mukaan.

Teoriassa reflakaapit ei sovi putkinupille koska impedanssi viritystaajuuden tienoilla laskee aika matalalle ja putkinuppi antaa huonosti tehoja liian pieneen impedanssiin. Siis teoriassa. Käytännöstä ei ole hajuakaan täällä.
poppamies
26.08.2007 21:36:30 (muokattu 26.08.2007 21:37:35)

Olisin sitä mieltä että tuo "polarity switch" vain kääntää verkkomuuntajan ensiöpuolen napaisuuden. Ihan sama kuin jos kääntäisi töpselin seinässä. Sillä töpselin kääntämisellä muuten saattaa olla uskomattoman suuri merkitys hurinaan joissain tapauksessa. Nyt tuohonkin on keksitty ihan ikioma katkaisia.

Tuossa vielä SVT käyttöohjeet jos joku kaipa...
http://www.ampeg.com/pdf/SVT-CL.PDF
G strings are for strippers!
Karlsson
26.08.2007 21:38:32 (muokattu 26.08.2007 21:42:14)
Olisin sitä mieltä että tuo "polarity switch" vain kääntää verkkomuuntajan ensiöpuoln napaisuuden. Ihan sama kuin jos kääntäisi töpselin seinässä. Sillä töpselin kääntämisellä muuten saattaa olla uskomattoman suuri merkitys hurinaan joissain tapauksessa. Nyt tuohonkin on keksitty ihan ikioma kakaisia.

Tuossa vielä SVT käöttöohjeet jos joku kaipa...

En tiedä tuosta hurinasta maadoitetun piuhan ja rasian kanssa, mutta tosiaan vanhemmissa levysoittimissa joskus auttaa hurinoihin tuo pistokkeen kääntäminen.

Nyt joku nokkela linkittää tähän sen hihhulihenkisen lehtileikkeen pistokkeiden kääntämisestä.
kondensaattori
26.08.2007 21:41:57
Olisin sitä mieltä että tuo "polarity switch" vain kääntää verkkomuuntajan ensiöpuolen napaisuuden. Ihan sama kuin jos kääntäisi töpselin seinässä. Sillä töpselin kääntämisellä muuten saattaa olla uskomattoman suuri merkitys hurinaan joissain tapauksessa. Nyt tuohonkin on keksitty ihan ikioma katkaisia.

Tuossa vielä SVT käyttöohjeet jos joku kaipa...

Ei se töpselin kääntäminen sinänsä vähennä hurinaa. Idea on että nolla saadaan konkan kautta runkoon. Nolla on tietysti seinän päässä maissa. Tällön sei hurise niin paljoo. Maadotettua rasiaa käytettäessä se on yks lysti missä asennossa polarity on.
Quizz Kid
26.08.2007 22:27:11

Mä olen huomannut saman ton warwickin budjettirefleksikaapin kanssa. Siis että tahtoo jo melko alhaisilla volyymeilla (ainakin verrattuna trankkunuppeihin) pöristä ja säröytyä nimenomaan bassotaajuudet. Toisaalta ilmiö ei ole juuri vielä päähän ottanut, kun rosoa omassa saundissa saakin olla, lähinnä sormilla soitettaessa tuo hiukka häiritsee. Pitää kokeilla suljettua HE:ta balzaryn treeniksellä.

Mites muuten, jotkuthan ovat refleksiaukkoja vain rohkeasti omista kaapeistaan tukkineet. Miten tuo kannattaa toteuttaa ja onko siitä mitään haittoja kaapille, joka on refleksiaukoilla varustettu ja ne silmällä pitäen rakennettu? Ja auttaako tuo yllä mainittuun ongelmaan?

QK

Markus91
27.08.2007 00:08:16
Mä olen huomannut saman ton warwickin budjettirefleksikaapin kanssa. Siis että tahtoo jo melko alhaisilla volyymeilla (ainakin verrattuna trankkunuppeihin) pöristä ja säröytyä nimenomaan bassotaajuudet. Toisaalta ilmiö ei ole juuri vielä päähän ottanut, kun rosoa omassa saundissa saakin olla, lähinnä sormilla soitettaessa tuo hiukka häiritsee.

Ootko sä kokeillut sitä nuppias muilla kaapeilla? Osassa putkinupeissa se kynnys missä alkaa soundi meneen ruvelle on alhaisempi kuin toisissa. Sormilla soittaessa se ei musta ainakaan kuulosta kovin kivalta kun cleani soundi pieraisee satunnaisesti tai pörisee koko ajan. Pitää olla kunnolla säröllä tai sitten ei ollenkaan. Plekulla tai sitten otelautakolinoilla höystettynä kuulostaa usein paremmalta. Pelkillä sormilla soundi on ikäänkuin liian pyöreä ja sitten se kuulostaa sellaselta lämpimältä pruutilta.

Mites muuten, jotkuthan ovat refleksiaukkoja vain rohkeasti omista kaapeistaan tukkineet. Miten tuo kannattaa toteuttaa ja onko siitä mitään haittoja kaapille, joka on refleksiaukoilla varustettu ja ne silmällä pitäen rakennettu? Ja auttaako tuo yllä mainittuun ongelmaan?

Tukin itsekin silloin siitä omasta HLF:stä refla-aukot. Se auttoi jonkin verran tuohon pörinäongelmaan ja tiukenti soundia muutenkin. Ei se kuitenkaan samalta kuulostanut kuin muut umpikaapit, sen rakenteen takia ilmeisesti.
Pekka J.
27.08.2007 20:38:02
Jätän eroanomukseni. Tänään lähti kaappi uudelle omistajalleen. Siirryin Orange-vähemmistöön.
Nothing is easy
okabass
27.08.2007 22:02:19 (muokattu 27.08.2007 22:20:48)
MOI

Polarity switchistä vielä.

Katsoin SVT-CL kytkentäkaaviosta.

Kytkin on On-Off-On tyyppiä. Kytkimen ollessa keskellä, on normaali suojamaadoitettu kytkentä.

Ääriasennoissa on jompikumpi verkkojohdin -vaihe tai nollajohdin- kytketty 3n3 (3,3nF) kondensaattorin kautta maihin. Suojamaajohdin menee aina maihin eli runkoon.
Eli siinä on tavallaan "moderni" polarity switch.

Maadoitetussa rasiassa paras olisi pitää kytkin keskellä. Tosin maadoitusten ihmeellisessä maailmassa muukin asento voi olla hiljaisempi.

Jos joutuu urheilemaan maadoittamattoman rasian kanssa, voi kokeilla, mikä asento on hiljaisin. Todennäköisesti toinen ääriasennoista.

Tuossa on varmaan ajateltu, että vielä on olemassa maadoittamattomia rasioita, ja tarjotaan vanhaa polarity s. vaihtoehtona. Ja kyllähän niitä vielä silloin tällöin tulee vastaan.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Karlsson
27.08.2007 22:09:01
Kiitos ja plussa Okabassille asian tutkimisesta.
okabass
27.08.2007 22:11:29
Kiitos ja plussa Okabassille asian tutkimisesta.

MOI

Kiitos.
Ceterum censeo moderator esse delendam
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)