Aihe: Uusi vahvistin (ja säröpedaali?)
1 2
arto123
23.08.2007 19:29:23
Olen tollasella microcubella soitellut siitä asti nyt ku sähkökitaran ostin ja olen päättänyt että nyt on aika saada monipuolisemmat äänet ja säröt peliin.
En oikeastaan noista säröpedaaleista paljoa tiedä (miten paljon eroaa vahvistimien omista säröistä) varmaan monipuolisempia ainakin?

Onhan monissa vahvareissa tosin jo valmiiksi hyvät säröt mutta kun tykkään vähän monenlaista rokkia soittaa aina siantappohevistä vähän hennompaan esim Him.

Tärkeää olis että siitä ainakin saisi lähtemään hyvin raskaan särön.
Ja jos päädyn tuohon säröpedaaliin niin mikälaista vahvaria suosittelisitte?

http://www.youtube.com/watch?v=kowRxZBTIG4

Tuollaista soundia ei varmaan pelkällä säröllä saa aikaan koska tuossa on matalampi vire mutta kyllä se särön valintakin aika paljon vaikutaa?
(kuunnelkaa siihen asti missä säkeistö tai kertosäe alkaa jos ette ole kuullut biisiä)

Tuollainen matala ääni ei kyllä todellakaan itsessään riitä vaan tuo olisi yksi hyvä(?) esimerkki. Ja haluaisin että siitä lähtee myös normaalimpaakin säröä.
Marty
23.08.2007 19:39:40
Eli itsekin uutta vahvistinta haen, joten olisiko ehotuksia? Soitan Metallicaa, Megadethia, Van Halenia ja Ac/Dc:tä joten hyvät säröt olisi myös tarpeen. Mieluiten alle 500 €.
esprit de corps
23.08.2007 20:04:30
Eli itsekin uutta vahvistinta haen, joten olisiko ehotuksia? Soitan Metallicaa, Megadethia, Van Halenia ja Ac/Dc:tä joten hyvät säröt olisi myös tarpeen. Mieluiten alle 500 €.

Okei, kuulkaas, alle 500 eurolla ei vaan saa sellaista vahvistinta, josta lähtisi kaikki kivat säröt. Se on vaan karu fakta, jonka kanssa täytyy elää. Kompromisseja voi toki tehdä. Osta Peavey Valveking-combo.
"Te olette kulkeneet tien madosta ihmiseen, ja paljon on teissä vielä matoa."
arto123
24.08.2007 14:57:41 (muokattu 24.08.2007 15:02:07)
Okei, kuulkaas, alle 500 eurolla ei vaan saa sellaista vahvistinta, josta lähtisi kaikki kivat säröt. Se on vaan karu fakta, jonka kanssa täytyy elää. Kompromisseja voi toki tehdä. Osta Peavey Valveking-combo.

Siksi ajattelinkin että jos halvemmaksi tulisi hankkia joku ei niin kallis vahvari ja siihen lisäksi säröpedaalin. Cleanilla soittelen kuitenki niin mitättömän vähän että sen ei tarvitse olla mitään huippu luokkaa. Vai kannattaako vahvarinki olla vähän parempi jos haluaa hyvät säröt? Eikö se säröpedaali sit yksin riitä?
Marty
24.08.2007 15:02:06 (muokattu 24.08.2007 15:02:25)

No paljollako hyvän vahvistimen saa? Yli 1000 €..
masterhat
24.08.2007 15:05:45 (muokattu 24.08.2007 15:06:25)
Siksi ajattelinkin että jos halvemmaksi tulisi hankkia joku ei niin kallis vahvari ja siihen lisäksi säröpedaaleja. Cleanilla soittelen kuitenki niin mitättömän vähän että sen ei tarvitse olla mitään huippu luokkaa.

Tällähetkellä laudassa on neljä overdrivea, ja lisäksi joskus tulee vahvarinkin säröä käytettyä hevitouhuissa.
Perus tubescreamer on hyvä löytyä, joku miedosti fuzzi johdannainen, muta kuitenkin selkeästi od. Sitten tietysti yksi särö mättöön jos kokee tarvitsemansa, ja joku oikein maukas lowgain od.

Oikkestaan aika uniikkeja soundeja saa buustaamalla putkistyrkan "puhdasta" kanavaa muutamalla miedommalla od:llä.

Mutta jos linkität purkit gainit täysillä niin silloin saat vaan suuren määrän hurinaa. Kannattaa pitää silmätauki aina kun joku ns."outolintu" tulee vastaan, koska niitä miksailemalla putkistyrkan kanssa saa melko maukkaita soundicoktaileja..
Snails against humanity
Tietysti Pauligin
24.08.2007 15:10:39 (muokattu 24.08.2007 15:13:56)
No paljollako hyvän vahvistimen saa? Yli 1000 €..

Kyllä tuolla 500 eurolla saa hyvinkin käyttökelpoisia vehkeitä. Hevimpään menoon vaikka Peaveyn Valve King, Randall.. Mallintavalta puolelta Voxin Valvetronixit (raskaampi osasto ei perusmallissa parhaita puolia mutta monipuolinen kuin mikä). Tuostahan tuli se xl-mallikin joka käsittääkseni on raskaampaan musiikkiin tarkoitettu. Hughes & Kettnerin kehuttu Edition Tube on erittäin kehuttu vehje rokkiin, bluesiin ja miksei vähän raskaampaankin, mutta ihan äärimättöihin ei taivu ainakaan sellaisenaan. Onhan noita muitakin edukkaampia suht hyviä putkareita mutta raskaampaan mättöön Valve King varmaankin se varmin veto.

Se on totta että 500eurolla ei saa vahvistinta josta lähtisi hyvät "kaikki kivat säröt", mutta kyllä hyvinkin toimivia vehkeitä löytyy.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
arto123
24.08.2007 15:41:15
Tällähetkellä laudassa on neljä overdrivea, ja lisäksi joskus tulee vahvarinkin säröä käytettyä hevitouhuissa.
Perus tubescreamer on hyvä löytyä, joku miedosti fuzzi johdannainen, muta kuitenkin selkeästi od. Sitten tietysti yksi särö mättöön jos kokee tarvitsemansa, ja joku oikein maukas lowgain od.

Oikkestaan aika uniikkeja soundeja saa buustaamalla putkistyrkan "puhdasta" kanavaa muutamalla miedommalla od:llä.

Kannattaa pitää silmätauki aina kun joku ns."outolintu" tulee vastaan, koska niitä miksailemalla putkistyrkan kanssa saa melko maukkaita soundicoktaileja..

Anteeksi mutta minä en nyt oikein ymmärrä tästä kovin paljoa. :D Varmasti asiaa mutta kun minä olen uusi täällä kamapuolella. :)
Ziggy Bubba
24.08.2007 15:51:39 (muokattu 24.08.2007 16:11:19)

Anteeksi mutta minä en nyt oikein ymmärrä tästä kovin paljoa. :D Varmasti asiaa mutta kun minä olen uusi täällä kamapuolella. :)

Jaa, no ihan ymmärrettävää. Kannattaa kuitenkin lähteä siitä, että huonoa vahvaria on turha yrittää säröpedaaleilla pelastaa. Eli ei kannata säästää vahvarissa.. Ite olen huomannut, että ne parhaat säröt irtoaa yleensä vahvistimesta, säröpurkkeja voi sitten laittaa sekaan mausteeksi.

Tässä vähän selitystä noille ehkä oudoille sanoille:
overdrive = yhdenlainen särö, mietoja säröpurkkeja kutsutaan usein "overdriveksi"
distortion = särö tämäkin, rajumpi vaan luonteeltaan pedaaleissa
tubescreamer = yhdenlainen overdrive-pedaali
fuzz = omanlaisensa säröpedaali tämäkin
buustaaminen = vahvistimen särön lisääminen vahvistamalla siihen menevää signaalia esim. overdrive-pedaalilla
mättö = hevi, hevanderi, metallimusiikki ;)
lowgain = pienisäröinen
mallintava = digitaalisesti esim. putkivahvistimia/efektejä/kaiuttimia jäljittelevä laite, esim. Micro Cube, Line 6 Pod
You said a' what now?
arto123
24.08.2007 16:24:00
Kiitos tämä auttoi plajon. :) Nyt sitten heräsi uusi kysymys tästä eli ostanko putki- vai tällaisen mallintavan vahvistimen? Muistaakseni olen kuullut että putkivahvarit on parempia, mutta myös kalliimpia. Olenko oikeassa?
Ziggy Bubba
24.08.2007 16:30:28 (muokattu 24.08.2007 16:31:45)

Putkivahvistimia on myös huonoja ja hyviä, mutta niitä parhaita putkivehkeitä nuo mallintavatkin jäljittelevät... Putkivahvareissa on usein se ongelma, että ne kuulosta parhaimmalta vasta lujempaa huudatettuina.

Jos haluat kohtuuhintaan monipuolista soundipalettia kotikäyttöön, niin putkivahvareista sitä on vaikeaa löytää. Esim. Voxin Valvetronixit ovat oikein passeleita pelejä tuohon hommaan.. Kannattaa toki myös testata putkivahvareita jos tulee mahdollisuus, esim. se mainittu Valve King.
You said a' what now?
esprit de corps
24.08.2007 16:33:20
Kiitos tämä auttoi plajon. :) Nyt sitten heräsi uusi kysymys tästä eli ostanko putki- vai tällaisen mallintavan vahvistimen? Muistaakseni olen kuullut että putkivahvarit on parempia, mutta myös kalliimpia. Olenko oikeassa?

Vaikka aiemmin sanoinkin mitä sanoin, niin tuollaista Voxin Valvetronixia suosittelisin, jos omat soundimieltymykset eivät vielä ole niin selvät ja varmat. Eli putkivahvistinta ei välttämättä tarvitse ostaa, ellei tarkalleen tiedä, mitä siltä hakee. Nuo mallintavat ovat hyvä ja edullinen tie tutkia omia soundimieltymyksiä ja rakentaa sitä omaa juttua.
arto123
24.08.2007 17:18:59
Onko väliä mikä versio tuosta vox valvetronixista? Ajattelin vain varalta kysyä ettei ole mitään sellasia täysin huonoksi todettuja malleja. Ja voiko kaikkiin vahvareihin lyödä sellasia säröpedaaleja eli onko niissä kaikissa se paikka mihin se lyödään kiinni?
arto123
24.08.2007 17:40:12
Joudun varmaan tilaamaan netistä jos noita ei jkl musikantissa tai musapörssissä ole.
Siinä on vain se huono puoli netistä tilatessa ettei pääse testaamaan sitä soundia ennen ostoa.

Ainiin ja minulla ehkä on tarvetta käyttää sitä myös treeneissä. Riittääkö 30W siihen?
Vähän lujaääninen rumpali kun on. =)
esprit de corps
24.08.2007 18:15:22
Joudun varmaan tilaamaan netistä jos noita ei jkl musikantissa tai musapörssissä ole.
Siinä on vain se huono puoli netistä tilatessa ettei pääse testaamaan sitä soundia ennen ostoa.

Ainiin ja minulla ehkä on tarvetta käyttää sitä myös treeneissä. Riittääkö 30W siihen?
Vähän lujaääninen rumpali kun on. =)

Tuollainen riittää. Tai jos ei riitä, rumpalissa on joku vika. ; )

http://www.thomann.de/fi/vox_ad50vt212.htm
Räbbänä
24.08.2007 18:31:56 (muokattu 24.08.2007 18:32:40)

Noissahan Voxeissahan on se tehonpudotusnappula siellä takana, olikohan ihan jonnekin 1-2W asti sai tehoa pudotettua.

Edit: että ainakin kotisoittelussa pystyy tuommoisella isommallakin soittelemaan tuon ansiosta hyvin.
"Te epäuskoiset! Te etsitte saatanan viestiä, mutta minä olen Sundqvist." "Ekke Ekke Ekke Ptang Zoo Boing!"
oiva tumpeloinen
24.08.2007 18:57:51

Höpö höpö. Tarpeeksi raskasraajainen drumpali ja sopivasti efektiä tuosta, niin ei varmaan kuulu bändin läpi. Ei välttämättä tarvitse niitä efektejäkään.
kimurantti1
24.08.2007 19:06:56
En mä kyllä luottaisi siihen, että 50 watin transistorivahvistin riittää bänditouhuissa, vaikka siinä 2x12" -kaiuttimet onkin. Mä olen vetänyt mm. big bandin kanssa sillä Line6:n Flexu 3:lla (onko se nyt sitten 60w tai jotain), ja siitä on kyllä joissain tiloissa auttamatta loppunut hönkä kesken. Jos kyseessä olisi vaikka 20w putkivahvistin, niin mökää kyllä lähtee, mutta on vaan kovin suhteellisia noi tehot, jos niitä lähdetään vertaamaan. Transistorivahvistimien kanssa ei kyllä kannata kitastella tehoista, varsinkin, kun ne soivat lähestulkoon samalla tavalla, soitettiin sitten hiljaa tai kovaa. Tietysti elementtien lepattaminen on asia erikseen.

Tuplasti enemmän tehoa, niin ollaan jo turvallisemmilla vesillä hevibändin kanssa. Eihän se 100w versio edes ihan hirveästi enemmän verrattuna 50w versioon.
arto123
24.08.2007 20:20:23
No jos näin on niin luultavasti sitten kuitenkin ostan sellasen kotisoitto vehkeen on sen verran paljon kalliimpi toi isompi.

Tällä rumpalilla on kyllä kotonaan tarpeeksi iso vahvari mutta siinä on sitten nii paskat säröt tai ei niitä oikeastaan säröksi voi edes sanoa. Mutta viemällä sellasen pedaalin sinne nii eiköhän sillä saa jotain aikaan. Tai itseasiassa siinä on kyllä paskat cleanitki. Hitsi kun en muista merkkiä mutta ihmettelen miten ovat ostaneet niin surkeat soundit omaavan vahvarin. :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)