Aihe: Kokematon laulaja 1 | |
---|---|
![]() 23.08.2007 13:45:26 | |
Moro kaikille. Oon nyt 17v ja laulanu 3 kuukautta parissa bändissä. Aluks soitin vaan kitaraa mut nyt joudun myös laulaa. Ennen oon laulanu vaan jossai koulun musatunneilla ja ääni on aika kehittymätön vaikka oon saanu positiivista palautetta.. Joudun kuitenki vetämään melko korkeelta. Ja sitte en voi laulaa sellasel hennol äänel keikoilla jotai iron maiden-covereita, eli se menee sellaseks huutamiseks kun nostan kurkunpäätä (ei muuten lähe kovaa ja "hevisoundilla"). Oon nyt sen 3kk:n aikana yrittäny treenaa tota ääntä omissa oloissa ihan kunnolla, mut tuntuu että se vaa heikkenis. Oon aika tietämätön ns. "kunnolla laulamisesta". Sen verran kuitenki on tietoo ettei noi ylä-äänet kovin nopee vahvaks kehity. Rääkymisellä ei kuitenkaa loppujen lopuks saa paljonkaan aikaan. Elikkä pitäis saada jonkilaista tietoo ääniharjotuksista, kun pelkkänä kitaristina ollessa niitä ei ole kauheesti tullu harjoteltua. | |
![]() 23.08.2007 14:19:35 | |
Hei! Onnittelut uudesta harrastuksestasi. Sitä voit kehittää lukemalla kirjalisuutta,katselemalla dvd-opuksia laulamisesta,kuuntelemalla levyjä ja konsertteja (kirjasto on hyvä apu) Voit myös paneutua aiheeseen lukemalla kaikkea mitä täältä palstalta löytyy.Kirjoituksiahan riittää jo vuosien takaa,joten ota tietokoneen ääressä hyvä asento ja ala selailemaan kaikkea aikaisemmin kirjoitettua. Sitten voit myös hakeutua lauluopetukseen.Se hieman maksaa,muttei tarvitse ainakaan yksikseen pohtia mikä on hyvää ja huonoa. Myös itsensä nauhoittaminen on hyvä oppimiskeino. Laulamisen ei kuulu sattua mihinkään,ei tuntua muutenkaan pahalta joten luota myös kehosi tuntemuksiin. Muista myös hyvä fyysinen kunto! se on avain kaikkeen "parempaan" Iloisia harrasteluhetkiä! | |
![]() 28.08.2007 23:34:46 | |
Ja noihin ylä-ääniin sanoisin, mikä todetaan aika monessa paikassa tällä palstalla, että niiden "lähteminen" ottaa aikaa. Älä vaadi itseäsi oppimaan kaikkea nyt ja heti. Ääni kehittyy koko ajan ja asiat loksahtelee paikoilleen tekemällä. Mutta muista, ettet satuta itseäsi. Mezzosopraano eli fasaani. | |
![]() 30.08.2007 01:23:54 (muokattu 30.08.2007 01:32:42) | |
Oon nyt sen 3kk:n aikana yrittäny treenaa tota ääntä omissa oloissa ihan kunnolla, mut tuntuu että se vaa heikkenis. Ihan tutulta kuulostaa tuo... Jos kerran tuntuu, että heikkenee, niin kyllä se sitten heikkenee. Syynä on se, että yrität (ilmeisestä varovaisuudesta huolimatta) liikaa. Ehdotus vaan, mutta pidä nyt ainakin tauko (2-3vk tms) ja rupea sitten tunnustelemaan ääntäsi uudestaan. Tauko nimittäin hävittää hiukkasen sllasta "rutiinia", joka on lähtemässä väärille raiteille. Äläkä hitossa paina keuhkoilla ilmaa äänihuulia vasten. Käske kurkun laulaa, niin keuhkot antaa ilmaa ihan sopvasti. :) Aijoo: Mä joskus kasasin itslleni sellasen ääniharjoitus setin suht erilaisisa biisejä (ei tässä järjestyksessä). - Dire Straits - Sultas of swing - John Fogerty - Premonition - sama äijä - Lodi - Bon Jovi - .... emmuista ... Ideana, että noissa kaikissa joutuu käyttämään äänetään ihan eri lailla. Kun aloittaa jostain keskirekisteristä, ja ottaa vuorotellen ylöspäin ja alas päin, niin homma lhelpottuu molempiin suuntiin. Ja niiden korkeiden laulamiseen tarttee sen matalan pään olla kans auki ja toisaalta matalat lähtee paremmin, kun on korkeat on auki... Ihme juttu, mutta niin se vaan tuntuu menevän. | |
![]() 09.09.2007 22:42:30 | |
Ja tauot laulamisessa (ja missä muussakin asiassa tahansa) on tärkeitä. Vaikka pitää vapaata treenaamisesta, asiat menevät eteenpäin. Ja joskus asiat menevät nopeammin eteenpäin, kun ei ole treenannut. Kuulostaa ehkä omituiselta, mutta pitää silti paikkaansa. :o) Mezzosopraano eli fasaani. | |
![]() 10.09.2007 12:26:34 | |
Hyvä, että oot ymmärtänyt sen, että rääkymisellä ei pitkälle pötkitä. Treenaa vaan sitä falsettia ja rennosti laulamista. Ääni lähtee kuitenkin kropasta ja sitä kautta saat pikkuhiljaa voimaa lauluun. Myöhemmin saat sitä raspiakin siihen mukaan terveemmällä ja kontrolloidulla tavalla. Eipä tätä pysty tässä paremmin selittämään nyt... Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction | |
![]() 12.09.2007 10:43:39 | |
Jes, kiitti näistä neuvoista. Alkaa pikkuhiljaa löytyy vankempaa soundia. Noilla Fogertyn ja Dire Straitsin biiseillä oli tosi hyvä treenata. Löydettiin uusi laulaja bändiin, eikä meikäläisen enää tarvii yrittää liikaa.. mut onneks laulamista voi harrastaa muutenkin kuin bändin kanssa. | |
![]() 14.09.2007 23:28:49 | |
Jes, kiitti näistä neuvoista. Alkaa pikkuhiljaa löytyy vankempaa soundia. Noilla Fogertyn ja Dire Straitsin biiseillä oli tosi hyvä treenata. Löydettiin uusi laulaja bändiin, eikä meikäläisen enää tarvii yrittää liikaa.. mut onneks laulamista voi harrastaa muutenkin kuin bändin kanssa. Onpas muuten ihan tosi kiva, kun ekassa postauksessasi puhuit laulamaan joutumisesta ja nyt aiot jatkaa, vaikka bändisi laulajan löysikin. kalamies#52 >-)))>
mutta munsta olisi ihan jees elää humpalla | |
![]() 15.09.2007 20:23:48 | |
Onpas muuten ihan tosi kiva, kun ekassa postauksessasi puhuit laulamaan joutumisesta ja nyt aiot jatkaa, vaikka bändisi laulajan löysikin. Itekki on alkanut tuo laulaminen ihan kunnolla kiinnostaa, jo senkin takia, että pystyy bändissä vetämään kunnolla taustalauluja. Omasta mielestäni ääneni ei ole ihan paska, vaatii toki paljon harjoitusta, mutta kitaransoittokin on tuonut jo korvaa vähän musiikille, joka on plussaa tietysti laulussakin. Viime aikoina on vaan ollut niin pirun kiire, mutta tavoitteena olisi paneutua reenaamaan kunnolla. Aloittaen ihan perusteista ja sellaisista biiseistä jotka eivät heti liiallista tekniikkaa vaadi. Onhan se jo omaankin korvaan pahan kuuloista kun yrittää liikaa, saati sitten ulkopuolisen. Mutta onnea tosiaan uudelle aluevaltaukselle :) Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? | |
![]() 15.09.2007 20:23:49 | |
Onpas muuten ihan tosi kiva, kun ekassa postauksessasi puhuit laulamaan joutumisesta ja nyt aiot jatkaa, vaikka bändisi laulajan löysikin. Itekki on alkanut tuo laulaminen ihan kunnolla kiinnostaa, jo senkin takia, että pystyy bändissä vetämään kunnolla taustalauluja. Omasta mielestäni ääneni ei ole ihan paska, vaatii toki paljon harjoitusta, mutta kitaransoittokin on tuonut jo korvaa vähän musiikille, joka on plussaa tietysti laulussakin. Viime aikoina on vaan ollut niin pirun kiire, mutta tavoitteena olisi paneutua reenaamaan kunnolla. Aloittaen ihan perusteista ja sellaisista biiseistä jotka eivät heti liiallista tekniikkaa vaadi. Onhan se jo omaankin korvaan pahan kuuloista kun yrittää liikaa, saati sitten ulkopuolisen. Mutta onnea tosiaan uudelle aluevaltaukselle :) Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni? | |
![]() 16.09.2007 17:05:35 (muokattu 16.09.2007 17:06:27) | |
Minäkin olen kiinnostunut laulamisesta ehkä sen takia että tykkään lauleskella paljon ja ääntäni on kehuttu. Olen hieman katsonut noita lauluohjeita näiltä palstoilta, mutta kaikki tuntuvat liian vaikeilta tai en vain ymmärrä. Eli ihan alusta jos lähtisi mitä pitäisi tehdä. Ja tiedoksi lauluopetukseen ei oikein mieleni tee ja sellaisen mahdollisuus meni juuri tässä syksyllä ja ens vuonna syksyllä alkaa uusi. Eli varmaan aluksi pitäisi henkitys osata säännöstellä ja siten että sanat olisivat luonnollisia. Nykyään ei tuon hengityksen kanssa kaikki ole oikein aina kohdillaan ja varsinkin englanniksi joskus mongerran sanojen kanssa. Hjelppiä ? | |
![]() 23.09.2007 02:32:33 | |
Heijsan vain, en kehdannut uutta aihetta aloittaa tällaista kysymystä varten, joten saanen lainata tätä tarkoitukseen (en löytänyt vastaavaa aihetta)? Eli paljon puhutaan laulamisen kanssa tavoiteltavasta "haukotus" -fiiliksestä, eli silloin kuulemma ollaan oikeilla jäljillä jos meinaa haukotuttaa? Käsitän tällä, että on rento ja muutoinkin hyvä olo laulaessa? Olen keskitason ex-kiipparistiharrastelija, joskus bändissä soittanut ja taustoja lauleskellut, joka nyt keväällä löysi kitaran itselleen (käyn tunneilla) ja tänä syksynä innostuin myös tästä ns. "nainen&kitara" -jutusta, joten vakaa aikomus on aloittaa laulutunnit melko pian ihan maikan kanssa (en tiedä oliko tuo kaikki tieto miten oleellista, mutta tulipa sanottua). ..tämä mainitsemani kysymys nyt siis nousi esiin näitä aiheita lueskellessani ja piti kysyä sitten ääneen. Eli minua on lauleskellessani vaivannut tuo todella paljon; nimittäin lauluni usein, varsinkin jos joudun laulamaan korkealta ja kovaa, katkeaa siihen, että minun on pakko haukotella! Kesken piisin tämä on varsin noloa, erityisesti jos itse ajattelen soittavani kitaraa samalla kun laulan. Eli tuolle löytyisi jokin keino estää tuo kesken piisin haukottelu? Väsymyksestä kun se ei johdu, vaan nimenomaan siitä korkealta ja kovaa laulamisesta. Ja jos yritän väkisin olla haukottelematta, muuttuu ääni väkinäiseksi ja "joikuvaksi", tiedätte varmasti mitä tarkoitan =) Ollako sitten laulamatta kovaa ja korkealta? Vaiko opettaja osaa tässäkin neuvoa? Ja ennenkaikkea, mistä tuo haukottelu johtuu?? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)