Basismi 23.08.2007 12:14:50 | |
---|
Onkohan tämmöstä vielä ollut.. Mikä tekee SINUN soundisi? Onko se sormet, basso, vahvistin, säristin, joku muu, mikä? Omalla kohdalla olen sitä mieltä että bassosta suurin osa soundia tulee. Ruusupuuotelauta/leppärunko Jazzbasso etumikki pikkasen kiinni ja se on siinä. Onhan sormitatsillakin oma merkityksensä, mutta jos soittotekniikka on kunnossa niin ei eri soittajilla isoa eroa ole. Enemmän on merkitystä sillä mistä kohtaa kieliä näppäilee, enimmäkseen soittelen jatsin mikkien välissä, lähempänä tallamikkiä. Vahvarilla ja kaapilla voi olla toki iso merkitys, mutta itse suosin neutraaliutta sillä osastolla. Mielestäni varsinaista soundia tärkeämpi osa "omaa juttua" on se mitä ääniä päästelee. Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Karlsson 23.08.2007 12:26:26 | |
---|
Asemasoitto mallia nyrkki, kova tatsi ja kyllä se putkistyrkka edellämainittuja vahvistamassa on suht olennainen juttu. Yleensä homma toimii jos saa vain kamoista kaivettua tietyn alapään ja middlen, jotta ilmoille kantautuva soundi ja se miltä toiminta sormenpäissä tuntuu, ovat balanssissa. Ei sillä lopulla sitten niin väliä oikeastaan. Ja toi on kyllä ihan totta, että enempi ne nuotit ja rytmiikka on sitä soittajaa itseään kuin soundi, munsta. Mutta koska mulla ei ole todellakaan mitään selvää linjaa, ainakaan omassa päässäni asiasta, jätetään tämä tähän kamakeskeiseen puoleen. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
sirdickyj 23.08.2007 13:49:09 | |
---|
Ja toi on kyllä ihan totta, että enempi ne nuotit ja rytmiikka on sitä soittajaa itseään kuin soundi, munsta. Mutta koska mulla ei ole todellakaan mitään selvää linjaa, ainakaan omassa päässäni asiasta, jätetään tämä tähän kamakeskeiseen puoleen. musta ne nuotit ja rytmiikka on myös sitä soundia, vaikka ei kamoista johdukaan mä oon aina kelannu, että hyväkin soittaja voi saada huonon soundin aikaseks, mutta huono soittaja ei koskaan saa hyvää soundia ilmoille "Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks".
-Irwin Goodman- |
Karlsson 23.08.2007 13:50:58 | |
---|
musta ne nuotit ja rytmiikka on myös sitä soundia, vaikka ei kamoista johdukaan mä oon aina kelannu, että hyväkin soittaja voi saada huonon soundin aikaseks, mutta huono soittaja ei koskaan saa hyvää soundia ilmoille Njoo, nää alkaa olemaan niin toisiaan liippaavia juttuja, että hankala vetää mitään tarkkaa rajaa. Siis omaan mielipiteeseen, mun ainakaan. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
musta ne nuotit ja rytmiikka on myös sitä soundia, vaikka ei kamoista johdukaan Samaa mieltä. Bassosoundin hienoudet hukkuu bändissä siihen muuhun möykkään, ja aina ei välttämättä erotu ne soundin fiineimmät datailit. Siksipä ite huolehdin vaan siitä, että basso kuuluu eikä jää jalkoihin. Viimeks tuolla Toton keikalla soundilla ei käytännössä ollut hirveesti väliä, kun se Leland paisko niin mageesti menemään. Jokatapauksessa sellainen neutraali soundi toimii aina, jos soitto on hyvää. Hyvällä soundilla ei tee mitään jos soitto kusee. Menikö ohi aiheen, ehkä... That's it, but not shit. |
Karlsson 23.08.2007 13:58:42 | |
---|
Samaa mieltä. Bassosoundin hienoudet hukkuu bändissä siihen muuhun möykkään, ja aina ei välttämättä erotu ne soundin fiineimmät datailit. Siksipä ite huolehdin vaan siitä, että basso kuuluu eikä jää jalkoihin. Viimeks tuolla Toton keikalla soundilla ei käytännössä ollut hirveesti väliä, kun se Leland paisko niin mageesti menemään. Jokatapauksessa sellainen neutraali soundi toimii aina, jos soitto on hyvää. Hyvällä soundilla ei tee mitään jos soitto kusee. Menikö ohi aiheen, ehkä... Nyt kaikki kiljutaan "kokonaisuus ratkaisee" ja halataan pitkään. "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
Olli.M 23.08.2007 14:52:56 | |
---|
Noniinno tuotas. Presari, plektra, alapäätä riittävästi ja middlepuukkoa kanssa. Tumpuhkot kielet ettei kilise liikaa. Aikas kova tatsi vielä lisättynä tuohon. Räminää ja rutinaa saa olla mukana. Nykyinen setuppi ei ihan yllä siihen mitä haen takaa mutta putkivahvistimeen kunhan siirrytään niin luulen sen olevan siinä sitten. Tämmöstä. Niin käy joskus |
Teijo K. 23.08.2007 14:55:24 | |
---|
Oikeanmerkkiset pääteputket Fender Bassman -nuppissani. Kontrassa minulla ei ole mitään soundia. Se mitä siitä lähtee, niin se. En tiedä mikä sen tekee, ehkä pimpautusvoima. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
Two77Clash 23.08.2007 18:15:51 | |
---|
presari, medium-kielet (ei liia raskas eikä liia kevyt, d'oh? :) ),peaveyn 250 wattine vahvari ja plektra. Soundi ite on sellanen rockin, reggaen ja punkin sekasikiö ja soita asenteel and then its my thing. |
Kieppi 23.08.2007 18:19:41 | |
---|
Kaipa se on tatsi ja kaksikelaiset MM-tyyppiset mikit. Semmoisia on ainakin tällä hetkellä arsenaalissa. EQ on yleensä mulla flättinä, tai korkeintaan pieniä korostuksia sinne tai tänne. Kalamies #10 >-)))>. Last.fm "You bassists who think your bass isn't loud enough, you're right!" -Geddy Lee- |
TommiW. 23.08.2007 20:05:12 | |
---|
Pieni alamiddlebuusti, tuoreet teräskielet, yleisimmin J-mikitys / vast., pieni kompressointi, matalat säädöt kielillä. Toisaalta nykyään joutuu soittamaan niin paljon erilaista musiikkia, että soundi muuttuu tarvittaessa. "onko vesinokkaeläin
esimerkki ID-hypoteesin
improvisaatiosta?" |
adrenaline 23.08.2007 20:15:27 | |
---|
Kyllähän se hyvä/oma soundi lienee ensisijaisesti soittajasta kiinni. Tähän on tietysti omalla kohdallakin pyrkimys, vaikka itsehän sitä on aina hieman väärä henkilö arvioimaan. Jotenkin näkisin soundin sen verran kokonaisvaltaisena käsitteenä, että kamat on vaan yksi osa kokonaisuutta soittajan tyylin, "touchin" jne. ohella. Sieltä näpeistähän se ääni ensimmäisenä lähtee. Toki hyvästä soittimesta ja kamoista on aina hyötyä, varsinkin kun ne auttavat täydentämään sitä omaa soundia. Turning the gaze forward, the home, the nest, it is not here. |
Karlsson 23.08.2007 20:17:09 | |
---|
vaikka itsehän sitä on aina hieman väärä henkilö arvioimaan. Tää on totta, kaverit voiskin kertoa paremmin, että miltä kuulostan. Ekan kommentin arvaan, joten ei tartte edes kirjoittaa sitä: "Tulee järjettömän lujaa!!!" "Friendly shake hands!" -V.I.Lenin |
ötzi 23.08.2007 20:26:04 | |
---|
Kova tatsi, thunderbird, särö Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin |
Johnny Buzz 23.08.2007 20:48:32 (muokattu 23.08.2007 21:03:35) | |
---|
Mulla soundi muodostuu seuraavasta yhtälöstä: - Kohtuu kova tatsi - Flatit - Jasso, josta kaulamikkiä kierretty vähän kiinni ja muut nupit täysillä. - Trankkuvahvari, josta middle-korostusta ja snadisti alimpien taajuuksien leikkausta. - 215 kaappi. Tolla soundilla tunkee hyvin bändin läpi eikä soundi kuitenkaan syö kitaroiden tehoja. |
L_Laiho 23.08.2007 20:49:37 | |
---|
Läskit sormet ja reilu ylipaino.. |
tupac 24.08.2007 10:53:45 | |
---|
Miksaaja... |
Penasol 24.08.2007 11:21:25 | |
---|
Ei oikein ole mitään omaa soundia kun ei soundihommista vielä palioa tajua, kolmisen vuotta sitten siirryin kitaran varresta bassoon. Hyvältä pyrin kuulostamaan, en tiedä onnistunko. Vähätehoinen putkivahvistin ja 18" kaappi. Sormilla yleensä, plektraakin olen alkanut treenailemaan kun ei viitsi heittää hukkaan sitä kykyä. "Tekotaide lol pitää tapella hardwaresta ku tekisivät esim kitaravahvariin softaa joka tekis valmiita biisejä"
Hörörh, örh. AKKK#9 |
faffbey 24.08.2007 11:24:40 | |
---|
Onkohan tämmöstä vielä ollut.. Mikä tekee SINUN soundisi? Onko se sormet, basso, vahvistin, säristin, joku muu, mikä? Käsi.Ranne. Pleku. Asenne. Soittamisen pakko. Runkkaaminen käy korvikkeena. |
faffbey 24.08.2007 11:30:33 | |
---|
Käsi.Ranne. Pleku. Asenne. Soittamisen pakko. Runkkaaminen käy korvikkeena. Tähän pitää lisätä vielä putken lämmin hehku ja täysin analoginen singnaaliketju. Vastakohtia: EBS, EMG, LTD... |