Aihe: Kysyttävää hevilaulannasta!
1
Marklar
30.07.2007 23:24:58 (muokattu 30.07.2007 23:28:46)
miten voi saada ääneen säröä kuten vaikka kiuaksen laulaja, ilja jalkanen tekee? pystyykö sen tekemään vasta kun on äänenmurros ohi?

oon 15v poika. Kun mulla ei ollut äänenmurrosta, mulla oli ihan törkeen iso ääniala. On mulla nytkin meidän kuoron pojista ehkä laajin esim. voin laulaa tehosekotinta puhtaasti. vielä vuos sitten pystyin laulamaan scorpionsseja ihan puhtaasti osaksi falsetilla, mutta nyt en saa enää falsettia hyvin. haluisin osata laulaa kuten vaikka just kiuaksen ja entwinen laulajat. en tarkota että tekniikalta mutta äänialalta. Laajeneeko ääniala äänenmurroksen jälkeen? jos nyt ei pysty/osaa tehdä säröä tai laulaa niin korkeelta kuten powermetal-solistit, voiko sen oppia äänenmurroksen jälkeen? en oikeen osaa selittää mitä tarkotan..

Voiko joku (äänenmurroksen kokenut) joka osaa laulaa korkealta tai säröllä tai on äänessä "hevi-potentiaalia" kertoa että osasiko/pystykö itse tekemään näitä juttuja murros-iässä?
If I were an alchemist, I'd turn gold in to metal.
Apricot
01.08.2007 13:58:18 (muokattu 01.08.2007 13:59:31)
miten voi saada ääneen säröä kuten vaikka kiuaksen laulaja, ilja jalkanen tekee? pystyykö sen tekemään vasta kun on äänenmurros ohi?

oon 15v poika.
...

Kannattaa odotella rauhassa että äänenmurros menee ohi. Sen aikana laulukalusto ei toimi niinkuin pitäisi, eikä sitä pidä rasittaa suotta. Hevilaulanta on kuitenkin melko voimallista, ja riski äänensä rikkomiseen on suuri.

Sattumoisin tiedän mainitsemasi laulajan hyvinkin, mutta luulenpa ettei hän tiedä itsekään kuinka soundinsa tarkalleen ottaen toteuttaa. Mutta eiks se mennyt niin, arvoisat laulupedagogit, että särö tehdään resonanssilla eikä kurkunpäällä, kuten monet aloittelijat virheellisesti luulevat. Eli ääni kuulostaa säröiseltä, mutta se ei sitä "oikeasti" ole.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
sofianmaailma
01.08.2007 14:25:58
Mutta eiks se mennyt niin, arvoisat laulupedagogit, että särö tehdään resonanssilla eikä kurkunpäällä, kuten monet aloittelijat virheellisesti luulevat.

Tämä on nyt mutua, enkä ole laulupedagogi, mutta minä kyllä lähtisin hakemaan säröä lauluun narinarekisteristä...
Laula, älä sodi.
Better Taste
20.08.2007 16:34:17

Kuka tahansa pystyy laulamaan säröllä. Äänenmurros ei vaikuta siihen millään tavalla, koska särö syntyy twangaamalla kurkunkantta. Särö ei siis synny äänihuulissa. Pidä kuitenkin harjoitellessa huolta, ettei kurkkuun satu tai kutita.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.kolumbus.fi/laulunopetus
Lightning
22.08.2007 08:15:35

Kuka tahansa pystyy laulamaan säröllä. Äänenmurros ei vaikuta siihen millään tavalla, koska särö syntyy twangaamalla kurkunkantta. Särö ei siis synny äänihuulissa. Pidä kuitenkin harjoitellessa huolta, ettei kurkkuun satu tai kutita.

Hmm. kuullostaa aika helpolta :)

Tuosta särötekniikasta oon kuullu pelkästään huhuja. Ja aina puhutaan että kaikki pystyy laulaan säröllä. Mutta kuka pystyis opettamaan esim. minut laulamaan säröllä? Ne muutamat laulunopettajat, joilla oon käyny, ei tätä osaa tehdä saati opettaa.

Kertoisitko siis asiasta lisää?
Vejetään sitä pataan
KalleKala
23.08.2007 09:23:47
Hmm. kuullostaa aika helpolta :)

Tuosta särötekniikasta oon kuullu pelkästään huhuja. Ja aina puhutaan että kaikki pystyy laulaan säröllä. Mutta kuka pystyis opettamaan esim. minut laulamaan säröllä? Ne muutamat laulunopettajat, joilla oon käyny, ei tätä osaa tehdä saati opettaa.

Kertoisitko siis asiasta lisää?

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=66356

Tuollahan tuota asiaa on puitu melko paljoltikin.
Pahaa huomenta kaikki
KalleKala
23.08.2007 11:13:47
Sen verran mitä oon tuota "rääkyminen" -palstaa lukenu, niin siellä puhutaan rääkymisestä, örinästä, murinasta ym, mutta ei niinkään tästä säröllä laulamisesta. Paitsi siellä lukee näin

Anteeksi maalaisuuteni :) Itelle särö kuin särö, sanottiin sitä sitten örinäks tai miksikä tahasa, IMHO, ymmärsin kuitenkin pointin mitä tarkoitit.

Mutta varmasti tässäkin perusajatuksena on hyvä pitää se periaate että laulaessa säröllä ei se särön tekeminen millään tavalla satu kurkkuun tai muihinkaan ruumiinosiin. Eli tuskin alkuun onnistuu mitenkään hurjan hyvin mutta harjoittelemalla on iät ja ajat opittu tekemään vaikka minkälaisia asioita joten eiköhän ne samat säännöt päde tässäkin. Pitkäjänteisyys voisi olla oikea termi :)

Enkä sitte oo mikää laulunopettaja, -ammattilainen tai muukaan über-guru, oma kokemus on opettanut, tiedä sitten kuinka toimii muilla.
Pahaa huomenta kaikki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)