Aihe: Belttaus
1 2
Rokkimamma75
10.12.2006 00:32:05 (muokattu 10.12.2006 00:33:44)
Jos olet itse ok tilanteen kanssa, niin mikäs siinä. Ilmeisesti laulu- ja puhetekniikkasi eroavat oleellisesti toisistaan, suosittelen puhetekniikan treenausta yhdessä laulutekniikan kanssa (ja myös erikseen!). Puheäänen säröytyminen ja väsyneisyys voivat merkitä virhetoimintoja, joka väsyttää samoja elimiä joita käytämme laulaessamme. Puhetekniikan korjaaminen mitä todennäköisimmin edesauttaa laulutekniikkaa ja varsinkin äänen kestävyyttä. Mulla ainakin auttoi, ja samansuuntaista juttua olen kuullut muualtakin.

Noh, ääni on kestänyt tällä tavoin laulaen 6 tuntia illassa 5 iltaa viikossa vuosikausia, kuinkas paljon enemmän sen pitää kestää..? ;)

Puheääntä kannattaa miettiä varsinkin silloin jos hoitaa puhelimitse hommia, joissa itsensä markkinoiminen ja edullisen kuvan antaminen itsestään on oleellista. Puheen saundi vaikuttaa hyvin ratkaisevasti siihen, mitä puhujasta ajatellaan - jopa enemmän kuin ulkonäkö. Siitä vedetään johtopäätöksiä suuntaan ja toiseen: Onko henkilö luotettava, minkä ikäinen, mitä harrastaa, mistä pitää, minkälaiset elämäntavat.

Olen tehnyt työkseni myös juontokeikkoja sekä puhelinmyyntiä, myyden niin lehtiä, bändejä kuin iltaohjelmia. Puheääni on matala ja hieman käheä, ja enimmäkseen mainittu selkeäksi, miellyttäväksi ja joskus jopa seksikkääksi. Väsyneisyys ja äänen katkeilu kuuluu "kotona" puhuessa, töissä puhelimeen tai spiikatessa on sitten täysin oma, ryhdistetty versio joka ei pätki.

Puhetekniikka ja laulutekniikka ovat saman elimistön käyttämistä mutta vähän eri painotuksin, vrt. (kilpa)kävely ja (kilpa)juoksu.

Näinhän se on. Monesti on hymyilyttänyt kavereiden ihmetys että "kuinka sä pystyt laulamaan tommosia biisejä ja noin pitkiä iltoja varsinkin kun tuo puheääni on tommonen", olen yrittänyt sanoa että ilmeisesti pakon edessä laulutekniikka on hioutunut sellaiseksi että se vain toimii ja sillä hyvä - ja hyvä niin, olis leipä loppunut jo vuosia sitten jos ei toimisi.. =D
Life is a Bitch and so am I!
Kiippari-Kalle
27.07.2007 18:59:22
Jees... Ko tästä belttauksesta on aika kovasti puhetta vähän vaikka missä, niin laitetaanpa tää artikkeli jonka vasta löysin tossa wikipediasta... siinä on vähän ja vähän enemmänki puhetta belttaamisesta ja twängäämisestä sun muusta, oli ihan mielenkiintoinen. Ittelle se ainakin ehkä avas parhaiten tähän mennessä netistä löytämistäni lähteistä. Nyt ku vielä oppis tekemään ton oikein, niin tadaa.

http://www.anthonywinter.com.au/cds/
Jammailen mitä jammailen.
Better Taste
20.08.2007 21:32:14

Niin, ja sitten vielä lissää: Caterine Sadolin määrittelee neljä vokalisoinnin "moodia" tai jotain, joista yksi ja ilmeisesti eniten puskevin/voimaa käyttävin on belting. Liekö tässä nyt sitten kyse samasta asiasta, ehkä joku Sadoliniiin tutustunut voisi valaista asiaa.

http://sadolin.net/uk/sangteknik/gennemgang/sangteknik_06.html

Complete Vocal Techniquessa belting on laajempi ja selkeämmin määritelty käsite kuin muissa netissä lukemistani teksteissä. CVT:ssä Belting on yksi moodeista, jotka ovat ikään kuin vaihteita, joista käytämme aina yhtä kerrallaan. Beltingillä on mahdollista laulaa mistä tahansa korkeudesta ja sitä voivat käyttää niin klassiset bassot matalissa äänissä kuin nuo em. hevilaulajat korkeissa. Hyvin saman soundisen äänen ja lähes yhtä kovan äänen (,jota joku ehkä perinteisesti kutsuisi rintaääneksi) voi laulaa ylhäältä myös curbing- ja neutral-moodeilla. Eroa on silloin lähinnä volyymissä ja metallisuuden määrässä.

Usein parhaimmat laulajat käyttävät kaikkia moodeja tarpeittensa mukaan. Esimerkiksi yksi tavu saatetaan laulaa curbingilla ja seuraava beltingillä. Kuka tahansa voi kuitenkin oppia laulamaan kovaa ja korkealta.
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.kolumbus.fi/laulunopetus
M Hossa
20.08.2007 21:44:26
Itte oon aatellu kuin kandeis beltata narinarekisteristä sillai sopivalla twangilla ilman että rintarekisteri sotkis ihan turhaan tuota Minun silmävuotoistani.
En oo kekannu, mutta huomenna haen kirjastosta jonkun kirjan.
Aada
22.08.2007 14:32:17
Olen ihan ulalla noista moodeista mistä Sadolin sivuillaan kirjoittaa. Nää Belttaukset ym ovat mulle ihan hepreaa. Oisko netissä josssain ääninäytteitä näistä tyylilajeista?
Englanninkielen taito sen verran huono, etten saa sivuilta minkäänlaista käsitystä näistä asioista, ja kiinnostus ois kova!
M Hossa
22.08.2007 20:14:44 (muokattu 22.08.2007 20:15:34)
Itse kyselin asiasta ja Better Taste postasi tommosen linkin (kiitosta vaan):

http://vocalcoach.dk/uk/onlinecourse/

Tosin ittellä tuli mieleen että kai sitä saa "beltata" muuallekkin kun kantrilaulajan nenään. ;)
Jotenkin belttauksesta ainakin mulle tuleen mieleen maksimaalisen hengityskapasiteetin ja "avoinnaolon" yhteenlaskettu tulos. Mikä ei tietenkään tarkoita huutamista.
Ittellä on sellanen kuva että monien huipputenoreiden (klassinen) korkeat loppu C:t on beltaamista = valtavalla voimalla (ei välttämättä yht' kuin volume), paksulla äänellä (eli soit persettäs myöden), sen suurempia jännittämättä.

Loistava "biisi" kuunneltavaksi/treenattavaksi on Nicolai Gedda:n Je crois entendre encore, Helmenkalastajista. Missä mun mielestä yhdistyy belttauksen hengitystekniikka äärimmäiseen kontrolloituun kehtolaulutatsiin..öh. ;p

Oho! Lainasin omaani, vaikka piti muokata. Uups..
jazz123
27.08.2007 09:44:02 (muokattu 29.08.2007 09:38:13)

Itse ainakin "Belttaan" niin että lisään pää-ääneen säröä vatsaa jännittämällä. Tekniikan opetteleminen saattaa olla kovin vaikeata, enkä usko että kaikki siihen pystyvät. Jokatapauksessa sen ei kuulu sattua kurkkuun. Tärkeää on pitää kurkunpää alhaalla jota voi treenata vaikka pitämällä kynää suussa. Itselläni on luonnostaan matala ääni mutta kun "belttaamisen" oppii ja äänihuulia vahvistaa harjoituksilla voi käytännössä päästä niin korkealla kuin ylin falsetti ääni minkä saat aikaiseksi, ja hyvällä, vähän rinta-äänen kuuloisella soundilla

käykää tsekkaamassa
www.myspace.com/spiritraiserband
tai
www.spiritraiser.com

Ja kannattaa opetella laulamaan ensin
puhtaalla pää-äänellä korkealta ja sitten
vasta lisätä säröä. Koska terve särö tulee mahasta eikä kurkusta
tuon puhtaan äänen "päälle". Huolellinen äänen avaus on tärkeää.
insight
09.10.2007 12:08:55
Hmm.. yllättävän moni naislaulajakin tosiaan belttaa, ainakin osan aikaa biisistä. Celine Dion ja Christina Aquilera belttaavat. Livenä on hassu katsoa, miten ne vetää jotain kohtia ihan samaan tyyliin kuin vaikkapa Coverdale. Belttaus on kyllä rokkilaulamisen yks perusasioista mielestäni.

Vähän nostelin tätä aihetta =)
Amita
14.04.2008 12:14:30
Ajattelin nostaa tämänkin jutun esiin haudastaan...

Sadolinin Complete Vocal Techniquessahan on neljä eri moodia, joista kaksi voisi käsittää tietynlaiseksi "huutamiseksi". Overdrivella miehet laulavat voimakkaasti huutaen c2:seen asti, naiset c#2:seen asti. Sen jälkeen on pakko siirtyä Beltingiin, jos mieli tekee päästä ylemmäs. Belting eroaa Overdrivesta ainakin twängin määrällä. Eli hyvinkin yksinkertaistettuna: Overdrive toteutuu samalla tekniikalla, kuin jos huutaisit spontaanisti kaverillesi tien toiselle puolelle hyvin muhkealla äänellä "HEI!". Belting toteutuu taas näppärästi jos leikit maailman pahinta kauhukakaraa ja kiljut hyvin itsepäisesti "ää-ää-ää", aivan kuin ne hirviölapset kaupassa jotka eivät saa namia ja ryhtyvät itkupotkuraivareihin. Kummassakaan tekniikassa ei jännitetä tukilihaksia, vaan alavatsalihakset liikkuvat sulavasti ja sitkeästi sisään samalla kun kyljet ja ylävatsa laajenevat ulospäin. Kaulaa, kurkkua, kasvoja eikä leukaa jännitetä. Vain kieli ja kurkunpää pysyvät aktiivisina.

Näin siis todella yksinkertaistettuna.
joznaja
21.04.2008 20:55:33 (muokattu 21.04.2008 21:02:08)

Belttauksen harjoittelua voit tulla testaamaan käytännössä esim. CVT- intro/masterclass kursseilla, joista tietoa Laulukurssit ja kilpailut- osiossa.

Belttaus= Twangiä (saadaan aikaan kirkas äänen sävy eli hymyä,ylähampaat näkyviin ja kielen paikka kohdilleen jne.), tukikuntoon (fyysisesti vaativaa, mitä ylemmäks mennään), tarpeeksi äänenvoimakkuutta ja oikea vokaali kun ollaan korkealla. On mahdollista beltata vaikka C3,mutta se ei välttämättä enää kuullosta mukavalle ;)

Belttauksessa ääni kuullostaa terävältä, ja mitä ylemmäs mennään sitä kimeämmäksi muuttuu (lue= kun joku tilassa belttaa todella korkealta joudut pitelemään korviasi, tai laulajaa itseäänkin voi sattua omaan korvaan...kokemusta löytyy)

Osa hevilaulajista käyttää ylhäällä fake belttiä, joka kuullostaa myös kimeältä, mutta on fyysisesti huomattavasti kevyempää tehdä ja äänenvoimakkuudeltaa huomattavasti hiljaisempaa.

Mielikuvina sua voip auttaa noita-akka, ankka tai muu ilkeä pieni elukka tai vaihtoehtoisesti pikkuauto, lentokone / -akseli
Aukikco
12.05.2011 13:25:08

Lisää analyysiä tai kuvauksia belttauksesta, tai mahdollisesti hyviä videoesimerkkejä, ehkä jopa sellaisia jotka havainnollistavat eroa ei-beltattuun äänenkäyttöön?
Mikko L
12.05.2011 20:31:38

Belttauksen merkitys on eri opinsuuntauksien mukaan. BELT oli ennen CVT:ssä yksi laulun moodeista, mutta he muuttivat sen nimityksen koska se aiheutti paljon sekaannusta. CVT:n BELT eli nykyinen EDGE on varmastikin se mitä monet hevilaulajat käyttävät. Varmasti myös poplaulajat. Sanoisin että kaikki "korkeat nuotit" on aina EDGE:ä.

Virallisesti sanottuna BELT tarkoittaa juurikin sitä että puristetaan enemmän ilmaa ulos isommasti ja näin ollen päästään korkeammalle. Eli enemmän lihasta peliin. Tämä EDGE taas on hyvin lähellä falsettoa. Ääni vaan muutetaan sellaiseksi ankkamaiseksi. KVAAK KVAAK! Tämä siis tarkoittaa sitä että EDGE:llä pääset laulamaan yhtä korkealle kuin falsetolla. Onnittelut, ääniala nousi juuri vähintään oktaavilla. :) Singing Successissä tätä EDGEä nimitetään MIXiksi. Tykkään tästä opinsuunnasta sen takia että he myös opettavat miten tuon EDGEn ankkaäänen saa kuulostamaan rintaääneltä, sillä itse en ainakaan ikinä halua kuulostaa Iron Maiden ankkaääneltä. Eli laskemalla kurkunpäätä alas yms. voidaan vaikuttaa tuohon soundiin.

Tässä perustietoa tuosta MIX:istä:
http://www.youtube.com/watch?v=AU_tSWrsrE4

Soundin muuttamista tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=j0Cv … ynext=1&list=PL07943C7596ADC206
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Santerus
13.05.2011 00:26:52
Mikko L: Belttauksen merkitys on eri opinsuuntauksien mukaan. BELT oli ennen CVT:ssä yksi laulun moodeista, mutta he muuttivat sen nimityksen koska se aiheutti paljon sekaannusta. CVT:n BELT eli nykyinen EDGE on varmastikin se mitä monet hevilaulajat käyttävät. Varmasti myös poplaulajat. Sanoisin että kaikki "korkeat nuotit" on aina EDGE:ä.

Virallisesti sanottuna BELT tarkoittaa juurikin sitä että puristetaan enemmän ilmaa ulos isommasti ja näin ollen päästään korkeammalle. Eli enemmän lihasta peliin. Tämä EDGE taas on hyvin lähellä falsettoa. Ääni vaan muutetaan sellaiseksi ankkamaiseksi. KVAAK KVAAK! Tämä siis tarkoittaa sitä että EDGE:llä pääset laulamaan yhtä korkealle kuin falsetolla. Onnittelut, ääniala nousi juuri vähintään oktaavilla. :) Singing Successissä tätä EDGEä nimitetään MIXiksi. Tykkään tästä opinsuunnasta sen takia että he myös opettavat miten tuon EDGEn ankkaäänen saa kuulostamaan rintaääneltä, sillä itse en ainakaan ikinä halua kuulostaa Iron Maiden ankkaääneltä. Eli laskemalla kurkunpäätä alas yms. voidaan vaikuttaa tuohon soundiin.

Tässä perustietoa tuosta MIX:istä:
http://www.youtube.com/watch?v=AU_tSWrsrE4

Soundin muuttamista tässä:
http://www.youtube.com/watch?v=j0Cv … ynext=1&list=PL07943C7596ADC206

Kaikki korkeat nuotit eivät todellakaan ole Edgessä.
Singing Succesin mix on lähinnä enemmänkin Curbing moodi kuin Edge.
Edgessä ei voi kauheasti laskea kurkunpäätä, tai muutenkaan muuttaa soundia tummemmaksi. Falsetin (Neutralin) ja muiden moodien ääniala on ihan täysin treenistä kiinni, esimerkiksi itse laulan täydellä äänellä korkeammalle kuin falsetissa (Neutralissa). Musta tuntuu et sulla on nyt vähän moodit Curbing ja Edge sekaisin..
Mikko L
13.05.2011 04:28:24

Santerus: Kaikki korkeat nuotit eivät todellakaan ole Edgessä.
Singing Succesin mix on lähinnä enemmänkin Curbing moodi kuin Edge.
Edgessä ei voi kauheasti laskea kurkunpäätä, tai muutenkaan muuttaa soundia tummemmaksi. Falsetin (Neutralin) ja muiden moodien ääniala on ihan täysin treenistä kiinni, esimerkiksi itse laulan täydellä äänellä korkeammalle kuin falsetissa (Neutralissa). Musta tuntuu et sulla on nyt vähän moodit Curbing ja Edge sekaisin..

Nojoo olihan tuo "kaikki korkeat nuotit" melkoinen yleistys. Tottakai korkeita nuotteja voi laulaa muillakin tavoilla. Mä lähinnä koitin vastata tuohon "hevilaulaminen" kysymykseen. :) En niinkään koittanut pakottaa ketään ajattelemaan tätä lauluhommaa suoraa sen CVT tai SS putken läpi. Ei ollut tarkoitus antaa CVT:n oppimäärää vaan selittää normilaulajalle asia niin että se ymmärretään.

Ehkä kannattaa ensin kuunnella mitä on esim EDGE-laulu ja sitten päättää että haluaako sitä soundia käyttää. Itse henk. koht. en haluaisi käyttää sitä soundia ikinä.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)