Aihe: lukkohihna systeemit
1 2 3
Joees
22.08.2007 13:53:10
Itsellä on Warwickin 7,90 euron hihnalukot, muuten ihan kivat mutta aina pitää tarkistaa että lukot ovat kunnolla kiinni, eräskin päivä mulla pamahti lapa lattiaan.

Mun mielestä on ylipäätänsä idioottimaista olla tarkistamatta niitä aina välillä. Ei ruuvitkaan seinässä ikuisesti pysy. Tai naulat laiturissa.

Lukot on varsin kätevät olla olemassa, mutta vielä kätevämpää on ottaa tavaksi aina välillä tsekata onko ne kunnolla kiinni. Niin kitarassa kuin hihnassakin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Retard1
22.08.2007 14:21:32
Mun mielestä on ylipäätänsä idioottimaista olla tarkistamatta niitä aina välillä. Ei ruuvitkaan seinässä ikuisesti pysy. Tai naulat laiturissa.

Lukot on varsin kätevät olla olemassa, mutta vielä kätevämpää on ottaa tavaksi aina välillä tsekata onko ne kunnolla kiinni. Niin kitarassa kuin hihnassakin.

Otan hihnan aina pois kun en soita. Ei sitä koko ajan jaksa wänkkäillä.
Se on menoks sano Annie Lennox
Joees
22.08.2007 14:28:59
Otan hihnan aina pois kun en soita. Ei sitä koko ajan jaksa wänkkäillä.

Ei mullakaan hihnat ole kiinni kuin reeneissä tai keikoilla. Ja aina ennen noita tulee tsekattua onko kaikki kunnolla kiinni. Hommaan menee aikaa maksimissaan kaksi minuuttia jos joku on löysällä ja ei löydy työkalua just vierestä...
Hello punks!
kondensaattori
22.08.2007 18:59:04
Miten noi Dunlopit lukkiutuu? Näyttäs siltä, että joku uloke menee sinne tapin sisälle ja siinäolevat kuulat uppoaa johonkin uraan ja lukitsee hihnan paikoilleen. Miten tuo sitten irtoaa? Painetaanko sitä vai? Ja onko toi ihan idioottivarma?
Detox
22.08.2007 19:35:20

DiMarzion Cliplockista en diggaile. Kyllähän ne muoviklipsit kestää kovempaakin käyttöä, mutta eivät silti vakuuta minua. Samoin 99% markkinoilla olevista Cliplock-remmeistä on nylon-remmejä. Hyi saakeli, en pidä niistä ollenkaan. Ne kun hiertää mulla niskaan ja olkapäähän (jossa vielä luomi kaiken kukkuraksi). Siksipä siis suosin leveähköjä, lievästi pehmustettuja nahkaremmejä (lue: Levy's MSS1).

Kyllä DiMarziolla on valikoimassa ihan hyviä nahkaremmejä (itsellä pari kpl) ja mm. Cordura (itsellä 1kpl) on materiaalina pehmeämpi kuin nylon, ei hierrä juurikaan. Ja tosissaan niiden asennus on helppoa ja kyllä ne klipsit kestää mitä vaan.
Mesa 4 Life!
Joees
22.08.2007 20:30:00
Kyllä DiMarziolla on valikoimassa ihan hyviä nahkaremmejä (itsellä pari kpl) ja mm. Cordura (itsellä 1kpl) on materiaalina pehmeämpi kuin nylon, ei hierrä juurikaan. Ja tosissaan niiden asennus on helppoa ja kyllä ne klipsit kestää mitä vaan.

Ne klipsit on ihan hirveet. :-/
Hello punks!
McNulty
22.08.2007 21:17:59

DiMarziolla on tasan yksi nahkaremmi tarjolla Cliplock-sarjassa. Sen listahinta on 89 dollaria ja saatavuus kovasti nihkeää kotimaassa ja verkkokaupoista. Sen leveys on sama 2" mikä on nylon ja cordura/cotton remmeissäkin. Verrattuna Levy's MSS1 (listahinta 61e, saa tinkimällä 40-45e hujakoille) tuo DiMarzion cliplock-nahkaremmi on "susi" itselleni...

http://www.guitarstrings.net/Catalogue/ViewProduct.aspx?productId=381

Tuossa on tosiaan sopivasti leveyttä (kiva kannatella Les Paulia) ja se on myös sopivasti pehmustettu. Tuohon sitten kaveriksi 15-20e maksavat Dunlopin Straplokit ja homma on valmis. Noin 60e sijoitus, mutta onpi remmiä loppuiäksi, miellyttävä lukitusmekanismi johon saa tarvittaessa remmin kiinni normaalistikin ilman lukkoja (Dunlop Straplok Traditional) ja kitaraan ei jää kiinni mitään cliplockin vastakappaleita laukussa hiertämään ja piertämään kitaran lakkapintaan, killumaan ja kolisemaan kun soittaa ilman remmiä tms.

Cliplockit kyllä kestää, ainakin sisätiloissa peruskäytössä. Pakkassäästä ja muusta en osaa sanoa, mutta harvemmin sitä tulee -20C pakkasessa soiteltua muutenkaan... eli ongelma ei omalla kohdalla johdu mekanismin kestävyydestä. Lähinnä siis heikosta tarjonnasta nahkaremmien kohdalla ja tuosta vastakappaleiden roikottamisesta kitarassa silloin kun ei käytä remmiä.

...tai sitten tämä on vain pirujen maalailua seinille jolla oikeutan itselleni Dunlopin lukkojen ja Levy's remmien hankinnan. No, pääasia kunhan soittaja itse on tyytyväinen, oli mekanismi mikä hyvänsä.
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
rosberg
22.08.2007 22:40:19
Mä kompppaan Schallereita ja mulla on ne kaikissa muissa kepeissä paitsi Landolassani.
Ostetaan gibson explorer!!!
Syge
22.08.2007 23:15:26 (muokattu 22.08.2007 23:17:40)
Lukkokiinnitys on ainoa oikea tapa ellet sitten oo sohvakitaristi.

Mutta se kohta ei mennyt perille että haluaisit viedä kitaras liikkeeseen että ne asentais ne sulle :D

Ostat komiat hihnalukot (30e saa jo tosi hyvät) ja ruuvaat ne vanhat hihnan kiinnikkeet pois ja lukkoihin sopivat (tulee mukana) kiinni, sitten kiristät vastakappaleet hihnan reikiin ja napsautat kiinni.

Itsellä on sellaset mustat jotka saa auki kolmella sormella (vedä nupista, liutua lukosta pois, tapahtuu alle sekunnissa) Ja vaikka ovatkin nopeet laittaa ennemmin menee kaula poikki kun kitara irtoo hihnasta.

Tälläisten asentamiseen menee n. 2 minuuttia jos työkalu nimeltä ruuvimeisseli on tuttu. Jos ei ole, on ehkä parempi että hankit myös lähihoitajan.

Edit: siis tälläisistä kyse, siitä vaan beatmanilta 20e, värejähän näihin löytyy.
http://www.beatman.fi/product_details.php?p=892
Tidizdii
Semjon
23.08.2007 09:14:26

Myös Suomen virallisin Les Paul -mies käyttää hihnalukkoja :-)
Schallereilta nuo minun silmiini näyttävät.

http://www.rytmi.com/vanharytmi/rytmi205/205lespaul2.html
"I'm listening to Neil Young / I gotta turn up the sound / Someone's always yelling turn it down" (Bob Dylan)
Murgo
23.08.2007 09:27:28

Tilasin tuossa keväällä SP-elektroniikasta schaller-kopiot, maksoi 13€ mustana ja tuntuu varsin laadukkailta,ei ainakaan huomaa muuta eroa kuin että schaller-teksti puuttuu. kivat kun ei tarvitse pelätä että kitara putoaa, on kätevä kantaa kun voi heittää selkään kuin kiväärin, vaikka lapa alaspäin ja pysyy silti kiinni.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Detox
23.08.2007 15:46:19

No, pääasia kunhan soittaja itse on tyytyväinen, oli mekanismi mikä hyvänsä.

Aivan, itse en pidä Levyn ulkonäöstä. Jos kitaran laukku on hyvä (tiivis) ei myöskään ClipLockit heilu siellä hiertämässä skebaa.
Mesa 4 Life!
Twinkle
23.08.2007 18:08:15
Tilasin tuossa keväällä SP-elektroniikasta schaller-kopiot, maksoi 13€ mustana ja tuntuu varsin laadukkailta,ei ainakaan huomaa muuta eroa kuin että schaller-teksti puuttuu. kivat kun ei tarvitse pelätä että kitara putoaa, on kätevä kantaa kun voi heittää selkään kuin kiväärin, vaikka lapa alaspäin ja pysyy silti kiinni.

Miksi tilata mustat schaller-kopiot 13 eurolla jos kerran alkuperäiset schallerit saa parhaimmillaan 8 euroon? joskus vielä niitä sai saksasta neljällä eurolla pari, mutta nykyään lähikauppakin myy niitä kahdeksalla.
Chemo
23.08.2007 19:23:00

Mä käytän kaikissa sähkökitaroissani Schallereita.

Schallerit vaatii toistuvaa kiristämistä, eivät sovi hyvin paksupäisten nahkahihnojen kanssa (ei välttämättä mahdu hihna kunnolla hihnalukkoon kiinni)

Mulla on löystymistä esiintynyt vain yhden Fenderin paksun nahkahihnan kanssa. Se on niin paksu ettei ruuvia saanut kiristettyä paljoa. Tää oli kuitenkin hyvin helposti ratkaistu: ruuvilukitetta liitokseen ja ongelma katosi sen siliän tien.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
kosmonausea
24.08.2007 13:09:42
No niin, threadin innoittamana kävin ostamassa itselleni Schallerin hihnalukot. Rupesin mallaamaan Minotaurin nahkahihnaani, ja oli tosiaan Schallerin tappi niin paksu/hihnan reikä liian pieni, ettei suoriltaan hihna mennyt millään siihen. Ajattelin käydä liikkeessä sitten kokeilemassa hihnalleni Dunlopin Dual Design -lukkoja, josko ne menisivät suorilta. Näille hihna oli liian paksu, jolloin mekanismi ei mene kunnolla lukkoon asti.

Aavistuksen jäi p****n maku suuhun noista lukoista. Kai se pitää askarrella Minotauriin isompi reikä, että mahtuu Schallerin tappiin. Tuo kun on vain niin paksua nahkaa, ettei ihan millä sattuu askartelusaksilla suurenneta.

Että jos tykkää käyttää paksumpia/jämerämpiä hihnoja kuin nuo perus-nylonlipareet, niin kannattaa varmaan liikkeessä ensin testata.
Perkelefantti.
Joees
24.08.2007 13:53:17
No niin, threadin innoittamana kävin ostamassa itselleni Schallerin hihnalukot. Rupesin mallaamaan Minotaurin nahkahihnaani, ja oli tosiaan Schallerin tappi niin paksu/hihnan reikä liian pieni, ettei suoriltaan hihna mennyt millään siihen. Ajattelin käydä liikkeessä sitten kokeilemassa hihnalleni Dunlopin Dual Design -lukkoja, josko ne menisivät suorilta. Näille hihna oli liian paksu, jolloin mekanismi ei mene kunnolla lukkoon asti.

Aavistuksen jäi p****n maku suuhun noista lukoista. Kai se pitää askarrella Minotauriin isompi reikä, että mahtuu Schallerin tappiin. Tuo kun on vain niin paksua nahkaa, ettei ihan millä sattuu askartelusaksilla suurenneta.

Että jos tykkää käyttää paksumpia/jämerämpiä hihnoja kuin nuo perus-nylonlipareet, niin kannattaa varmaan liikkeessä ensin testata.

Ei tarvi Minotaureille mitään reikiä vääntää. Mulla on kaksi Minotaurin hihnaa ja jokaisessa ritsassa ovat Schallerin hihnalukot.

Tiukka se on, mutta kyllä se siihen menee kun vääntää sopivasti ja funtsii vähän tekniikoita. Sitte ei muuta ku kiristämään. Joku apuväline on siihen hyvä niin saa kunnolla kiristettyä sen.
Hello punks!
darrell
13.03.2008 10:15:34
Niksipirkkakamaa.

Schallereissa tuli mulle ongelma, että pitää olla aina se hihnalukollinen remmi mukana, koska Schallereiden ne nupit itsessään on niin säälittävän pienet, että lukoton lainahihna pysyy niissä todella huonosti.

Ratkaisin ongelman laittamalla molemmat nupit peräkkäin vähän pidemmällä ruuvilla kiinni. Eli ensin alkuperäinen nuppi ja sen päälle Schallerin nuppi. Nyt pysyy sekä tavallinen (ja aikaisempaa paremmin koska nuppi on nyt pidempi) että hihnalukollinen remmi paikallaan. Kuva selventää asiaa.

http://koti.mbnet.fi/pigeon/pics/Nuppi.jpg
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Lennu
13.03.2008 10:26:39

Niksipirkkakamaa.

Schallereissa tuli mulle ongelma, että pitää olla aina se hihnalukollinen remmi mukana, koska Schallereiden ne nupit itsessään on niin säälittävän pienet, että lukoton lainahihna pysyy niissä todella huonosti.

Ratkaisin ongelman laittamalla molemmat nupit peräkkäin vähän pidemmällä ruuvilla kiinni. Eli ensin alkuperäinen nuppi ja sen päälle Schallerin nuppi. Nyt pysyy sekä tavallinen (ja aikaisempaa paremmin koska nuppi on nyt pidempi) että hihnalukollinen remmi paikallaan. Kuva selventää asiaa.

Ihan hyvä idea. Mulla kulkee aina jokaisen kitaran keississä sen oma hihna (joissa luonnollisesti on Schallerit kaikissa), joten ei tarvii kasailla tuommosia antenneja ;)
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
kondensaattori
13.03.2008 10:52:22
Niksipirkkakamaa.

Eikö hihna roiku liian kaukana bodysta?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)