hahuusko 18.08.2007 14:44:14 | |
---|
Kävin eilen katsomassa Totoa, ja Leland Sklar soitti aika kummallisen näköistä bassoa. http://www.getreadytorock.com/reviews2007/leland_sklar1a.jpg Mistähän tuossa soittimessa on oikein kyse? Onkohan siinä jotenkin yritetty yhdistää lyhyt- ja pitkäskaalaisen basson hyviä puolia vai onko tuolla vain tarkoitus hämmentää ihmisiä? :) |
SaBer 18.08.2007 14:48:04 | |
---|
Kävin eilen katsomassa Totoa, ja Leland Sklar soitti aika kummallisen näköistä bassoa. http://www.getreadytorock.com/reviews2007/leland_sklar1a.jpg Mistähän tuossa soittimessa on oikein kyse? Onkohan siinä jotenkin yritetty yhdistää lyhyt- ja pitkäskaalaisen basson hyviä puolia vai onko tuolla vain tarkoitus hämmentää ihmisiä? :) Juurikin tuo skaalan vaihtelu siinä on pointtina. Fanned-fret englanniksi. Viuhkanauhainen basso? Useimmiten ovat viisikielisiä... "Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other |
TommiW. 18.08.2007 15:05:29 | |
---|
Juurikin tuo skaalan vaihtelu siinä on pointtina. Fanned-fret englanniksi. Viuhkanauhainen basso? Useimmiten ovat viisikielisiä... Muistaakseni taisi vielä olla yksi syy soivien äänten puhtaus tms. "onko vesinokkaeläin
esimerkki ID-hypoteesin
improvisaatiosta?" |
hahuusko 18.08.2007 15:12:14 | |
---|
Ok, kiitos tiedoista. Näköjään kitaroitakin tehdään samalla periaatteella. |
Basismi 19.08.2007 18:12:34 | |
---|
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
TuoBass 20.08.2007 01:25:51 | |
---|
Tuo Sklarin basso näytti niin tutulta, että piti oikein tarkistaa asia. Ja oikeassa olin, tuo Dingwallhan se. Olen soittanut tuolta Dingwallinkin sivuilta löytyvän herra Alan Niblockin bassoa Irlannissa käydessäni. Hän oli opettajana eräässä jazz-viikonlopussa Derryssä. Olihan se "normaaleihin" nauhoihin tottuneelle aika jännittävä kokemus, Al esimerkiksi käski minun ottaa Ab-sävelen g-kieleltä ja sitten kääntämään kaulaa niin että näkisin käteni kunnolla. Soitin ja huomasin, että otelautakäteni olisi voinut olla sentin lähempänä bodya. Ja hauhan vierestä luulin painavani! Ranteen asentoon ja hienovireeseen liittyen hän keksintöä perusteli. Hienoja yksityiskohtia siinä oli, mm. "A-tuner" (sama kuin d-tuner mutta b-kielelle), magneeteilla kiinni pysyvä patterikotelon kansi (ei ruuvailua) ja jakki joka lukitsi piuhan paikalleen (pysyypähän ainakin). Ja kallis peli vielä kuulemma oli (jotakin 4000 puntaa!), ei halunnut vaihtaa päittäin minun Squierin halpisritsaani. Kumma mies kertakaikkiaan! Kyl sä tiedät, mä oon lentäjä! |
Teijo K. 20.08.2007 07:56:43 | |
---|
Muistaakseni taisi vielä olla yksi syy soivien äänten puhtaus tms. Jostain haastattelusta lueskelin, että soundihommat olisis kuitenkin tuon innovaation pääasiallinen syy. Kuulemma tuo B kuulostaa hyvältä vain jos on pitempi skaala, mutta sitten nuo ohuemmat menee taas liian kireiksi, soundiltaan. En nyt täysin allekirjoita tuota mutta kyllä tuo varmaan vaikuttaa kuitenkin. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
kondensaattori 20.08.2007 20:51:45 | |
---|
Kuinka pitkä tuo skaala on B- ja G-kielten kohdalla? |
M.Hanski 20.08.2007 21:42:27 (muokattu 21.08.2007 10:02:23) | |
---|
Kuinka pitkä tuo skaala on B- ja G-kielten kohdalla? Räpläsin viime vuoden loppupuolella Bass Northwestissa nelari-Dingwallia, ja yllättävän helpposoittoinen oli. G-kieli on 32" ja E-kieli muistaakseni 34.25". B lienee sitten 35":n hujakoilla. |
aho 21.08.2007 08:32:52 | |
---|
Empä viitsi aloittaa uutta aihetta ja tämä oli aika lähellä, eli olipas TOTO:lla mainio keikka ja on se aika velho tuo Leland. Vaan ilo oli kuunnella suomenkin Lelandia eli Rantasta, jonka tukkamuoti alkoi jo muistuttaa itse maestroa. Näkyi sieltä valkoinen parta lavan sivusta myös Nylonien aikana. vähemmän on vähemmän |
Basismi 21.08.2007 09:07:30 (muokattu 21.08.2007 09:09:01) | |
---|
puis Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
kondensaattori 21.08.2007 11:34:35 | |
---|
TuoBass ja Unskelotti, tuntuiko tuommonen luonnottomalta soittaa vai menikö sormet automaattisesti oikeille paikoille? Tuommoinen nauhaton on aika kutkutteleva ajatus. Kiitos Unskelotille tiedosta. |
M.Hanski 21.08.2007 12:31:59 (muokattu 21.08.2007 12:32:41) | |
---|
TuoBass ja Unskelotti, tuntuiko tuommonen luonnottomalta soittaa vai menikö sormet automaattisesti oikeille paikoille? Tuommoinen nauhaton on aika kutkutteleva ajatus. Nauhaton muuttuvaskaalainen vaikuttaa meikäläisen kaltaisesta sunnuntaisutijasta aika villiltä ja tarkkaa korvaa vaativalta konseptilta. :) Sormet osui nauhallisessa nelikielisessä yllättävän hyvin kohdalleen. Oktaavihypyt parista ekasta asemasta ja pilittelyt ylärekkarista vaativat aluksi vähän keskittymistä, mutta yllättävän äkkiä siihen tottui. |
PnukBassist 21.08.2007 12:32:03 | |
---|
Onkohan tämmöisiä Suomessa missään testattavana? Näyttää aika vekkulilta. Well, I woke up Sunday morning
With no way to hold my head that didn't hurt.
And the beer I had for breakfast wasn't bad,
So I had one more for dessert. |
kondensaattori 21.08.2007 16:53:29 (muokattu 21.08.2007 16:54:04) | |
---|
Nauhaton muuttuvaskaalainen vaikuttaa meikäläisen kaltaisesta sunnuntaisutijasta aika villiltä ja tarkkaa korvaa vaativalta konseptilta. :) Sormet osui nauhallisessa nelikielisessä yllättävän hyvin kohdalleen. Oktaavihypyt parista ekasta asemasta ja pilittelyt ylärekkarista vaativat aluksi vähän keskittymistä, mutta yllättävän äkkiä siihen tottui. Joo, aika noob olen (bassoa tammikuusta) mutta rakastuin nauhattoman saudiin ja tein ratkaisun: poistin nauhat ainoasta bassostani. Silloin tällöin mielessä liikkuu ajatus basson rakentamisesta (joka luultavasti pysyy ajatuksena) ja tekisi mieli kokeilla jotain uutta eli Fanned Fretless. Seikkailumieltä. |
Kallekorvola 21.08.2007 21:21:51 | |
---|
G-kieli on 32" ja E-kieli muistaakseni 34.25". B lienee sitten 35":n hujakoilla. jossain vanhassa bassplayerissa oli testissa dingwall, jossa g-kieli oli 34" ja b 37"(!)... luulis pysyilevän ryhdikkäänä. |
TuoBass 22.08.2007 00:45:45 | |
---|
TuoBass ja Unskelotti, tuntuiko tuommonen luonnottomalta soittaa vai menikö sormet automaattisesti oikeille paikoille? Tuommoinen nauhaton on aika kutkutteleva ajatus. Komppaan Unskelottia tuossa nauhattomuuteen liittyvässä visiossa. Hurjalta tuntuisi minustakin, mutta minä en ole nauhatonta muutenkaan kuin pari kertaa kokeillut. Ja komppia tule siinäkin asiassa, että kyllä se vähän aikaa pilittämällä siitä alkoi selkenemään. Ei se muistaakseni nyt NIIN kummallinen soitettava ollut. Mutta hieno ja laadukas (ylläri) peli tosiaankin ja kiinnostaisihan tuommoinen itseänikin, mutta hinta taitaa olla tässäkin asiassa minulle ylitsepääsemätön este. Ilmoitelkaahan jos joku teistä innostuu tilaamaan! Kyl sä tiedät, mä oon lentäjä! |
|
J.Hollström 22.08.2007 13:50:14 | |
---|
Tuolta löytyy kanssa yksi härpätin, missä on nauhat ku juosten kustu. Kieliäkin taitaa parhaimmillaan olla 11 jossain vehkeessä. Tohon ku tarttuis ni olis ku kävelemään opettelua uudestaan ;). http://www.beebasses.com/html/custom_signature.html Miks Wasaralla ei oo tommosta? That's it, but not shit. |
TommiW. 23.08.2007 21:26:35 (muokattu 23.08.2007 21:27:22) | |
---|
Miks Wasaralla ei oo tommosta? Totasiis, joo. Joskus harkitsinkin Beebassesin rimpulan ostoa, lähinnä ton nauhahässäkkä-option takia plus nettituttujen hyvien kokemusten vuoksi. Tosin ei mulla riitä maltti odottaa niin kauan aikaa, mitä noitten kustom-basojen rakentamisessa kestää. "onko vesinokkaeläin
esimerkki ID-hypoteesin
improvisaatiosta?" |