baron 14.10.2006 22:13:42 | |
---|
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
author 14.10.2006 22:39:05 | |
---|
Sopiiko sulle, että mä luenkin ne sun puolesta? Heh, kiitos vaivannäöstäsi. Enköhän selviä tästä eteenpäin omatoimisesti. Ajattelin säästäväni melkoisesti aikaa jos kysyn heti enkä sitten, kun olen kymmenellä eri hakusanalla tuloksetta etsinyt itse. "I think if the devil doesn't exist, but man has created him, he has created him in his own image and likeness."
-Fyodor Dostoevsky |
Jaqqi1991 09.05.2007 16:43:40 | |
---|
Näin minäkin ajattelin ajattelin vielä vuosi sitten ja olin niin hevimiestä.. Ja mitäs nyt, istun koneella ja kuuntelen Pat Methenyä ja Jukka Tolosta. Mahtavaa musiikkia We may be humans, but were still animals |
Hutte 23.05.2007 22:17:16 | |
---|
Mä en tajua miksi mutta levisi hymy kasvoille kun luin otsikon. Jazz on loistavaa, niin on myös moni muukin musiikkityyli. "Kukin tyylillään, minä delayllä." |
lurkki 24.05.2007 21:52:25 (muokattu 24.05.2007 21:54:17) | |
---|
No en mä nyt tämän takia vielä uutta otsikkoa avaa - Euroviisuissa Georgiaa edustanut Sopho on vallan mainio viihdemusiiki / jazzlaulajatar. Hyvii biisei, tulkintaa ja gruusialainen viinikin on loistavaa... Poriinhan neito onkin jo buukattu. Minä pidän! "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
BobHope 24.05.2007 23:58:04 (muokattu 24.05.2007 23:58:21) | |
---|
Emmä jatsista mitään tajuu. On se vaan kiva kuunnella kun joku vetää kovan soolon. Ja sit voi vähän kuunnella sillä korvalla että jos vaikka ittekin oppis jotain... Taino emmätiiä... |
Karipiirto 03.07.2007 21:20:05 | |
---|
Minulla piti tulla ensin totaalisesti kuppi täyteen metallista niin että aloin oikein hakemalla hakea kaikkea erilaista ja mielenkiintoista ja siinä sitten korvat aukesivat jotenkin parin levyn kautta aloin havahtua siihen jazzin hienouteen. Omat suosikit löytyvät Herbie Hancockin suunnalta. Nyt soi taustalla Sounds From The Verve Hi-Fi -otsikolla oleva levy. Sisältää mukavan monenmoista tunnelmointia. "There's no roll!
They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards |
töpsö 03.07.2007 21:58:54 | |
---|
Mutta. Onko jazz vaikeaa? Siis soinnuthan ei oo mitään peruskamaa ja näin... Ja mie esmes tykkään sävellellä just jazzia ja sit miulle on sanottu et hui miten sie tollasta osaat että nuin vaikeita sointuja ja kaikkee, mutta eihän se oo ku ottaa ne sieltä pianosta. :) Niin, mihinköhän mie taas tällä pyrin, hmm?... No, onko se siis vaikeaa/ vaiketajuista? |
baron 03.07.2007 23:30:12 | |
---|
Mutta. Onko jazz vaikeaa? Siis soinnuthan ei oo mitään peruskamaa ja näin... Ja mie esmes tykkään sävellellä just jazzia ja sit miulle on sanottu et hui miten sie tollasta osaat että nuin vaikeita sointuja ja kaikkee, mutta eihän se oo ku ottaa ne sieltä pianosta. :) Niin, mihinköhän mie taas tällä pyrin, hmm?... No, onko se siis vaikeaa/ vaiketajuista? Kouluja käymättömät neekerithän tai siis afrikkalaisamerikkalaiset sen on keksineet, mites se muka vaikeeta voisi olla? Art Blakey: "Someone played a wrong note and jazz was born" |
Harila 02.08.2007 01:28:28 | |
---|
Luulisin että varsinkin musiikkia itse harrastavilla tulisi jossain vaiheessa jazz vastaan. Itse juuri soittamisen aloittaneena kuuntelin metallicaa sun muuta, pidin lars ulrichia ihan jumalana jne. Sitten näin steve gaddilta jonku videon ja katoin ihan suu auki että miten tuo jätkä osaa soittaa noin. Sitten vielä eteenpäin jazzin kuuntelua ja alko tuleen lisää hyviä juttuja muilta rumpaleilta ja päättäväisesti halusin oppia soittamaan samanlaisia juttuja. Sen koomin samanlaista on tapahtunut kun olen laajentanut musiikin kuunteluani aina hiphoppiin, lattareihin ja palannut myös takaisin rockiin. Yritän kaiketi sanoa että jos todella nauttii soittamisesta niin useaan musiikkityyliin keskittyminen tuo aina uutta opeteltavaa ja niiden oppiminen on palkitsevaa. |
gorgonoidi 07.08.2007 15:12:55 (muokattu 07.08.2007 15:13:35) | |
---|
tuplat tuli. |
gorgonoidi 07.08.2007 15:13:16 (muokattu 07.08.2007 15:33:40) | |
---|
Kyllä minäkin olen aina jazzia diggaillut, mutta mitään suurta kolahdusta ei ole tapahtunut. Kyllä se metalli eniten silti kolahtaa, mutta en kyllä dissaa mitään genreä. Vanha postaukseni... Nyt sitten ei ole soinutkaan muuta parin viime kuukauden aika kuin jazzia. Miles Davisia, Jaco Pastoriusta, Mike Sterniä, Herbietä, Pat Methenyä, Lestern Yougnia, Colemania, Freddie Hubbardia, Ornettea, Wheather Reporttia, JazzKamikazea ja sitten vähän näitä vähemmän perus jazz tyylisiä kuten Pekka Pohjolaa, Piirpauketta, John Zornia, Return To Foreveriä, Jamaaladeen Tacumaa, Vernon Reidiä, Derek Baileytä ja muita... Miles Davisin Kind of Blue ja Bitches Brew ovat hankinta listalla seuraavaksi ja toki kaikki muutkin levyt näiltä artisteilta. Edit: Viimeistään Keitele Jazzit räjäyttivät pään, tosin vain lauantai, mutta juurikin JazzKamikaze oli mukava uusi tuttavuus. Mike Sternin Upside Downside tuli ostettua ja nimmarin ja samaan kuvaan Sternin kanssa pääsy oli todella hienoa. |
Heartwood 14.08.2007 19:13:04 | |
---|
Tänään toi posti Grant Greenin Idle Moments -levyn, ja pitäähän muuten sanoa, että voi jehna! Aivan mielettömän hieno lätty, eritoten nimikappale on jotain uskomattoman tunnelmallista ja kaunista. Sellainen helmi, että mikäli rauhallinen jazz yhtään kolahtaa, on tämä pakko-ostos. Kylmät väreet ja kyyneleet hyökyvät heti Joe Hendersonin aloittaessa saksofonisoolonsa nimibiisissä. Jotenkin samettinen ja savuinen tunnelma, jos tällainen kuvailu sallitaan. Tämä nyt on aika kritiikitöntä kehumista, mutta minkäs teet. "Thus men forgot that all deities reside within the human breast"
Romantikkoitkijät #42 |
Begemoth 22.08.2007 03:10:51 | |
---|
Kouluja käymättömät neekerithän tai siis afrikkalaisamerikkalaiset sen on keksineet, mites se muka vaikeeta voisi olla? Hyvä, Baron. Kait tuo oli huonoa huumoria...? aasinhattu päähän ja selkä suorana kohti uusia nöyryytyksiä. |
Hyvä, Baron. Kait tuo oli huonoa huumoria...? Vakavissaan mä tarkoitin sitä että mulle jazz on 1. Kolmimuunteisuutta 2. Improvisoituja sooloja. Sen ei tarvitse olla "vaikeaa" mutta voi olla sitäkin. Jossain dixieland-musassa ei tarvitse käyttää laajennettuja sointuja eikä eksoottisia asteikkoja. Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
Fuzzy Boner 22.08.2007 21:25:45 | |
---|
Vakavissaan mä tarkoitin sitä että mulle jazz on 1. Kolmimuunteisuutta Eiks sulle oo jazzia joku "ei-kolmimuunteinen-kama" joka täyttäisi muuten jatsin tunnusmerkit? Mulle kaikki on jazzia. Hevikin. |
baron 23.08.2007 00:46:45 | |
---|
Eiks sulle oo jazzia joku "ei-kolmimuunteinen-kama" joka täyttäisi muuten jatsin tunnusmerkit? Mulle kaikki on jazzia. Hevikin. Tää on vähän makuasia. Mä tykkään hirveästi lattareista, erikoisesti bossa novista ja vaikka sanotaan sen olevan jazz-vaikutteista sambaa, ei se oo kolmimuunteista. Myöskin jotkut funk/fuusiopiisit, jotka ei oo kolmimuunteisia on musta hirveän kivoja. Tää on vähän terminologiakysymys: Nimitä sä jatsiksi ihan mitä haluat, mä nimitän mitä mä haluan:-) Mark Levine: "Avoid" notes are not "bad" notes. |
aaro 24.08.2007 00:05:59 | |
---|
ite olen miettiny kuinka iso merkitys teoriatuntemuksella on jatsissa. Itte olen lukenut useampia vuosia klasariteoriaa aina isoonykköseen saakka. Hommasin jats teoriakirjan. Tuntuu jotenkin vaikeaselkoiselta... En sitten tiedä, olisiko järkevämpää aloittaa kuuntelemalla yksinkertaisia kappaleita ja soittelemalla vapaasäestystä ja kun tulee uutta sointua niin tarkistaa. Tosin lueskelin jotain ysi ja ykstoista ja kolmetoista ja kakkos ja nelos ja kaikkee tommosten sointujen soittotavasta että miten ne pitää käytännössä ottaa. En tiedä onko sillä sitten käytännössä jotain oikeata merkitystä........ täytyy kattoa jotain hyviä levyjä jotka on suht yksinkertaisia sointuopiltaan ja muulta..... |
L.Ruoska 24.08.2007 22:14:51 | |
---|
Rock/väkivaltamusamies täällä kans, mutta pari vuotta sitten alko jazz-osasto kiinnostaa. Kävi kai samalla tavalla kun muillekin rockjätkille että soittotaitojen kasvaessa alko musiikki kiinnostaa ihan sen soiton ja erikoisten rytmien/taimien vuoks. Jos joku tietää sen vanhan SNES-pelin "Donkey Kong Country"..siitä on tehty fanivoimin semmonen tyylikäs ja hauska remake-soundtrack. Siinä on pari aika jazzahtavaa biisiä ja yks kaveri kerran tuumas että "diggailet sitten jazzia?" kun kuuntelin sitä. En sillon tienny juurkaan mitä jazzi on, tuumasin vaan että "jos se kuulostaa tältä ni todellakin!". Samalla tavalla yks mun lempilevyistä ikinä on SNES:in Chrono Triggerin soundtrackin biiseistä tehty jazz-levy "Brink of Time", tutuista soundeista tehtyä hauskan kuulosta settiä =) Kuulin tossa yksissä häissä tällästä kun Olli Ahvenlahti...jostain 70-luvulta, levyn nimi oli ehkä jotain sellasta kun The Poet tjsp.. Mistähän tän vois saada cd:llä, kirjastosta? Tykkäilin siit meiningistä =) "Some of our guests are, how should I say, hyperbolic V.I.P." |
Draamajumala 31.08.2007 21:17:04 (muokattu 31.08.2007 21:19:21) | |
---|
Itse olen koko ikäni ollut altistuneena jazz-musiikille, isäni kun on soittanut pianoa 40 vuotta ja jazzia niistä parisenkymmentä. Opiskelin itse myös pop/jazz-konservatoriossa jazzkitaraa 7 vuotta, mutta jostain syystä tuo jazzin soittaminen ei koskaan minulta kovin hyvin luonnistunut. Minulle jazz on enemmän kuunneltavaa kuin soitettavaa musiikkia. Nautin livejazzin kuuntelusta ja Pori Jazz-festivaalien pääkonserteissa olen käynyt yksivuotiaasta saakka. Nuohan eivät tietenkään koostu pelkästään (nykyään tuskin lainkaan) jazzista, mutta siinä matkalla ja ympäristössä aina pääsee altistumaan jazz-musiikille. Tällä hetkellä tulee jonkin verran kuunneltua jazzia. Eniten soi Jamie Cullum, Hiromi Uehara, Django Reinhardt. Tekisi mieli kuunnella jossain välissä tukahtumiseen asti sellaisten mestareiden levyjä kuin Miles Davis ja Charlie Christian, mutta koskaan ei sitten saa itsestään sen vertaa aikaiseksi. Jazziahan ainakin jotkut pitävät jollain tavalla kerman musiikkina, jota soitetaan savuisessa baarinurkassa savuke huulessa ja baskeri päässä ja monet halveksuvat tätä nk. "diipadaapa"-jazzia jota minä olen elämässäni eniten kuunnellut. Jazz on mielestäni aivan oma maailmansa jolla on kauas ulottuvat juuret ja vaikka perusrunko on tietyillä tavoilla sama, jazzista saa aina uutta irti uusien tulokkaiden muodossa. Jazz on kuitenkin kenties vähiten muokkaantunut musiikkityyli mielestäni ja se siitä tekeekin jollain tavalla niin vahvaa ja kuunneltavaa. Kestomusiikkia jonka en usko koskaan kuolevan. |