Aihe: BOSS-ME-33 Multiefekti
1
zahmbba
20.08.2007 23:51:25
Saisin melko halvalla kys.multiefektin, tartten pikaisesti opiskelijakampassa soittelua varten jotain efektia mista irtoaa jonkunlaiset sarot, soittelen Fenderin Frontman-pikkuvahvarin kautta jonka omat sarot ei "aivan" miellyta. Onko muutaman kympin arvoinen sijoitus, kotisoittoon tartteis saroa ja miksei nyt muutakin efektia?
darrell
21.08.2007 09:47:12 (muokattu 21.08.2007 09:49:44)
Ko. multiefekti on ok, jos edullisesti saat. Itse ostin 2002, ja ei ole ollut mitään ongelmia. Guitaristissa on aikoinaan arvioitu ja sai kehut erityisesti soundien osalta, ja moitteet käyttöliittymästä.

Laite on kohtuu monipuolinen, ja siinä on tavallaan kaksi toimintatilaa, helppo (EZ-tone) ja sitten käyttäjäkohtaiset säädöt. Voit myös käyttää soundipankkimoodissa, tai sitten ikäänkuin sinulla olisi signaalipolku kasattu erillispedaaleista, eli soundipankkipolkimet toimivat erillisefektien (EQ/comp/phase/A-Wah, särö, modul, delay, reverb) päälle/pois kytkiminä.

Valmiita soundeja löytyy reilusti, mutta tyypilliseen tapaan aivan liian imeliä pidempään soittoon. Käyttäjäkohtaisia vapaasti ohjelmoitavia pankkejakin on riittämiin.

Henk.koht. en pidä noista COSM vahvistin-/särömallinnuksista. Mutta toki voit käyttää jotain ulkoista pedaalia lisänä. Vahvistinmallinnus on silti parempi, kuin ei mitään, jos joskus soittelet esim. kuulokkeilla.

Efektien järjestystä ei käytännössä voi muuttaa, ja samassa efektiketjussa ei voi olla kahta samaa efektiä peräkkäin (esim FX1=särö ja FX2=särö ei onnistu, vaan pitää olla esim. FX1=EQja FX2=särö ).

Siinä on Phrase Trainer, jolla pystyy nauhoittelemaan pikkupätkiä ja soittelemaan päälle.

Itse pidän käyttöliittymästä, vaikka sitä onkin kritisoitu esim. Guitaristin arvostelussa. Jos et saa mukana ohjekirjaa, niin kannattaa sellainen etsiä netistä tai hommata jostain muualta (minulta kopiot?). Siitä on hyötyä muistipankkien hallinnan kanssa, esim. soundin siirtäminen paikasta toiseen on vaivalloista ilman manuskaa.

Ekspressiopedaali (?) voi toimia wahina, volumena, pitch shifterinä ja ring-modulaattorina. Siinä on toimintoja aika mukavasti, esim. Wah sweep voi mennä ylös/alas, samoin kuin pitch shiftaus.

Laite syö virtaa aikalailla, toimii toki pattereilla, joten muuntaja on käytännössä välttämätön.

"Jos vain paras kelpaa", niin silloin jättäisin väliin. En itse tätä ME-33:sta enää juurikaan käytä vaan soittelen PC + Line6 Toneport UX1:llä (stereoiden yms. kautta). Muuten ainakaan mulla ei mitään erityisempää valittamista, paitsi nuo COSM mallinnukset. Ei tietenkään pärjää Bossin uusimmille vermeille, mutta ei ne soittotaidot efekteillä siitä miksikään muutu.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
darrell
22.08.2007 07:36:32
Kiitoksia hyvasta analyysista. Samaan hintaan olisi tarjolla 15w Line6-spideri, tai sitten vaihtoehtona lainavahvari ja tuo ME-33. Taidan tuohon ME:hen kallistua, jos nyt myyjan viela saan kiinni.

Mielipiteita toki otetaan vastaan, kummasta olisi enemman kotisoitossa iloa.

Itse ottaisin ME-33:n kiinni vahvariin.

Olen kerran lainannut Line6 Spideriä pariksi päiväksi, ja ei vakuuttanut. Ennemmin vaikka vähän lisää budjettia ja käytetty MicroCube.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)