Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Suuri kieligalluppi
1 2 3 4 5 6 7 8
pekezu
21.08.2007 20:41:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseäni ja varmasti montaa muuta mietityttää, että mitkä kielet ne nyt on ne aivan äärettömän loistavan parhaat mahdolliset. Muutaman merkin olen jo kahlannut läpi, mutta yksiinkään kieliin en ole vielä ihastunut niin paljoa, että suostuisin ylistämään niitä ylitse muiden.
 
Siksi minua ja muitakin kiinnostaa kokemuksesi ja mielipiteesi. Laita viestiin kielivalmistaja, ehkä malli, hyviä ja huonoja puolia. Hyviin ja huonoihin puoliin käyvät esim. soittoikä, hinta, saatavuus yms. yms.
 
Kielten ei tosin tarvitse olla mielestäsi parhaat mahdolliset, sillä myös kehnot ja keskiverrot kokemukset ovat tarpeen.
 
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
PasiB
21.08.2007 21:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elixir 45-105 nelikieliseen ja 45-135 viisikieliseen. Näitä olen nyt pari vuotta käyttänyt ja ollut tyytyväinen. Tykkään, kun soundi pysyy pitkään selkeänä. Tatsi on ihan normaalikielien tuntuinen, pinnoitetta ei huomaa muusta kuin käytön tuomasta kulumisesta. Hinta Suomessa on se suurin huono puoli, olen tilannut näitä eBayn kautta ja sieltä saa kaksi settiä samaan rahaan kuin Suomesta yhden.
 
Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa.
beissi man
21.08.2007 21:24:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä melkein vuoden vanhat Elixiirit ja voin sanoa että saundi on vieläkin hyvä ei se enää kovin kirkas ole mutta ei ole vielä tukkoinenkaan.
 
"Pie basisti turpas kii jos ei oo asiaan mitenkää liittyvää sanottavaa... mee vaikka sinne basistien puolelle selittää tosta Richard Ashcroftin uudesta levystä tai vaikka sinne amiskaas veistaa niitä bassoja jostain vanerin palast jos et muuta keksi."
hollstro
21.08.2007 21:29:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kokeillut montaa merkkiä kohta 30-vuotta kestäneen soittouran aikana ja aina vaan tuntuu siltä että Ernie Ballin Super Slinkyt on parhaat. Niissä on tasainen laatu (ei ikinä huonoja kieliä setissä) hyvä kestävyys ja mun mieleen paras saundi. Lisäksi niiden pinta on sileämpi kuin monissa muissa, joten ne on mukavan tuntuiset soittaa.
 
http://www.ernieball.com/products/s … ngs/nickel-roundwound-bass-strings/
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Karlsson
21.08.2007 21:32:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tykännyt kovasti DR:n High Beameistä. Sisäänajon jälkeen ovat mulla pysyneet kovin pitkään sopivan rapeina. Irtokieliä, esmes jos haluaa normaalia stydimmän 5-kielisen setin, on saatavilla ainakin hesassa hyvin.
 
Miinuksena hinta, jonka vuoksi olen siirtynyt ulkomailta edukkaasti saataviin GHS:n Bass Boomerseihin. Todella hyvät nämäkin.
 
"Friendly shake hands!" -V.I.Lenin
absqua
21.08.2007 21:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GHS Boomers. Etuina suht edullinen hinta, varsinkin ulkomailta tilattaessa, sekä tasalaatuisuus.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Kieppi
21.08.2007 21:52:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rotosound RS66LD (45-65-80-105). Ovat tasaplaatuisia, suht edukkaita ja mun korvaan oikean soundisia. Näissä on aika karkea tuntuma, mistä myös pidän.
 
Tuossa mun Musarissa on jotkut edellisen omistajan kielet kiinni, jotka ovat myös tosi hyvät, en vaan yhtään tiedä mitkä ne ovat.
 
Tykkäsin myös EBS:n Northern Lights -kielistä, vaan kovin kalliita ovat.
 
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"You bassists who think your bass isn't loud enough, you're right!" -Geddy Lee-
Antti K.
21.08.2007 21:53:41 (muokattu 21.08.2007 23:08:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elixir. Elixir.
 
E: Ennen näitä melkein pelkästään GHS Boomers.
 
Kauneus on katsojan silmissä ja soundi on soittajan korvissa!
rijopu
21.08.2007 22:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla kielten hyvyys liittyy eri bassoihin ja millaista soundia niissä kaipaa. Esim. käytän Elixirin kieliä mielelläni "hifi"-bassoissa, joissa kaipaan selkeyttä ja kauttaaltaan olevaa kirkkautta. Elixirit eivät ole kovin "räyhäkkäät kielet, joten toisissa bassoissa (monesti pulttikaulaisissa) on mulla esim. DR:n kieliä. Yhdessä pulttikaulaisessa ja saarnirunkoisessa bassossa Elixiirit kuulostivat liian kihiseviltä, joten vaihdoin niihin jotkut tavalliset helpommin tukkeentuvat kielet ja sen jälkeen toimi basso taas täysillä. Semmosta!
 
M.Hanski
21.08.2007 22:12:42 (muokattu 21.08.2007 22:12:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Medium-paksuinen GHS Boomers -setti on tällä hetkellä molemmissa bassoissa, mutta toiseen on tulossa kokeilun vuoksi DR Black Beauties -setti paksuuksissa .50 - .110, ja E-kieli on vielä taper-wound. Aika näyttää, miten toimii C#-vireessä.
 
TommiW.
21.08.2007 22:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita tullut käytettyä monenlaisia.
Diggaan itse eniten käyttää teräskieliä, DR:n Fat Beamsit toimivat vallan mainiosti tähän tarkoitukseen, tosin käsihikoilullani setit eivät kestä kovinkaan pitkään. Neuserin Crusadessa olivat kiinni edellisen omistajan Elixirit, joista myös tykkäilin kovasti. Elixireissä ainoa miinuspuoli oli tatsin sileys, tykkään kun pinta on selkeästi karhea. Hevijuttuihin käytin Skull Stringsejä, jotka pysyivät kirkkaina melko pitkään.
 
Nykyään bassossa on kiinni Optiman kullatut kielet aina kun mahdollista, l. aina kun saa tilattua isomman erän Euroopasta. Hyvä välimuoto Elixirin pitkästä käyttöiästä ja tatsin "luonnollisuudesta"
 
"onko vesinokkaeläin esimerkki ID-hypoteesin improvisaatiosta?"
pardy
21.08.2007 22:49:14 (muokattu 21.08.2007 22:55:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä lempparit on Boomersit, koska niitä saa 55-115 paksuisena settinä, mikä on aika hyvä D-/ajoittainen dropped C-vireille. Halpojakin vielä kun Saksankaupasta tilaa ja ainakin tähänastiset kaikki ollut tasalaatuisia.
 
Oikeastaan kaikki kielet tähän mennessä on kelvannut oikeen hyvin, Daddarioista vaan en tykkää pätkääkään. Tuntu että koko setti kuulosti kuin niitä olis sen kaks kuukautta sisäänajettu. Ja haluan kuitenkin että uudet kielet kuulostaa uusilta kanssa. Mutta muita hyväksi havaittuja on mm:
 
-DR Lo riders (murakka soundi, 50-110 -setti toimi d-vireessä kivasti. Soundikin säilyi pitkään)
 
-DR Hi Beams (ehkä liian hinnakkaat siihen nähden kuinka "peruskamaa" kielet mielestäni ovat. Perushyvät kuitenkin ja testaamisen arvoiset siksi.)
 
-DR Black Beauties (50-110 -setti hyvä d-vireessä, soundi säilyi pitkään koska ovat päällystetyt, ja mustat väriltään=hemmetin tyylikkäät.)
 
-DR Sun Beams (nauhattomassa uskomattomat. Mwahia julmetusti muihin kokeilemiini verrattuna eivätkä syö otelautaakaan niin pahasti nikkelipäällysteisinä. Miinuksena hinta ja mahdollisesti saatavuus.)
 
-Warwick Black Label (näistä tykkäsin aiemmin kun käytin normipaksuista settiä, sittemmin huonon saatavuuden paksumpien kielten suhteen olen siirtynyt GHS:iin)
 
-Elixir (soundi säilyi kelmutuksen ansiosta pitkään, isona miinuksena hinta ja kelmun rispaantuvuus ajan myötä)
 
Näin niinkuin esimerkiksi.
 
slapvete
22.08.2007 00:38:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

DR:n Lo Ridereilla tulee vedeltyä. Hinta tosin hieman vituttaa ostaessa, ei soittaessa.
Nelosessa 50-110, vitosessa 45-125. Toimii mukavasti. GHS:t täytynee tsekata.
 
"You're not Jesus or Popeye the Sailor
You are Sigurd, an eminently capable purveyor of flava."
hemmo
22.08.2007 07:42:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin Original nikkelikielet on suosikit. Eivät kilise paljoa uutenakaan.
 
Turha provosointi
Blackstone
22.08.2007 08:11:29 (muokattu 22.08.2007 08:13:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rotosound RS66LD (45-65-80-105). Ovat tasaplaatuisia, suht edukkaita ja mun korvaan oikean soundisia. Näissä on aika karkea tuntuma, mistä myös pidän.
 
Tuossa mun Musarissa on jotkut edellisen omistajan kielet kiinni, jotka ovat myös tosi hyvät, en vaan yhtään tiedä mitkä ne ovat.
 
Tykkäsin myös EBS:n Northern Lights -kielistä, vaan kovin kalliita ovat.

 
Nuo Rotosoundit eivät toimineet alkuunkaan omassa bassossani. Kielten välillä oli selviä volyymieroja. 2 settiä kokeilin, enää en osta. Elixir on toiminut aina, paitsi hintansa puolesta.
 
Olli.M
22.08.2007 08:33:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GHS Boomersseja oon käyttänyt jo vuosia. Edulliset ja tasalaatuiset. Soundikin on mun hommiin just se oikea. 45-105 setit käytössä sekä jatsarissa että presarissa.
 
Niin käy joskus
aho
22.08.2007 09:18:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elixir rouheempaan meininkiin ja Ernie Ballin flateista oon tykänny
 
vähemmän on vähemmän
J.Hollström
22.08.2007 09:27:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fenderin nikkelit ja GHS Boomerssit on olleet eniten käytössä. En oon niin kranttu noiden kielien suhteen. Jos on paskat, niin vaihtaa toiseen settiin. Elixiirejä oon kitaroissa käyttänyt, mut alko kukuttaan se hilseily. Ei musta oo hintansa väärtejä, vaikka kestäis isältä pojalle. Bassolla kieliä tulee vaihdeltua muutenkin niin harvkseltaan.
 
That's it, but not shit.
okabass
22.08.2007 09:38:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MOI
Mulla on ollut keikkakielinä monta vuotta Warwickin red stringsit. 15€/viiden vaijerin setti. Rotosoundia ja D'Addariota käytin pitkään, mutta nuo halpa-Warret toimii ihan ok. Yksi viallinen kieli on olut; lähettivät koko setin tilalle.
 
Ceterum censeo moderator esse delendam
ötzi
22.08.2007 10:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GHS Bass Boomerssia käytän minäkin, sopivan hintainen ja 115-50setti on sopivan jämäkkä omaan makuuni.
 
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «