Aihe: PA-kaiuttimet playback käyttöön
1 2 3 4
sormunen
19.08.2007 11:48:02
- ei ole livebändiä teeskentelemässä - onneksi

No mut, sähän olet koko ajan kertonut, että kyse on playbackjutuista.
ruudex
19.08.2007 11:52:33 (muokattu 19.08.2007 11:54:15)
No mut, sähän olet koko ajan kertonut, että kyse on playbackjutuista.

Juu, eli playback on mun mielestä kuten kirjoitin:

"jeps, playback ja se tarkoittaa samaa kuin että kukaan ei oikeasti soita livenä mitään vaan kaikki kama tulee aikas paljon kompressoituna soittimesta"

eli siis musiikkia joka valuu jostain tallennetusta lähteestä eli tänäpänä lähinnä tietokoneesta. Ei lavalla heiluvilla x-promillea alkoholia veressä olevilla kavereilla ole mitään tekemistä tämän kanssa.
musamies
19.08.2007 12:00:50
Eipä se taida olla kovin oleellista tuleeko ääni laitteisiin mikseristä vai jonkun muun vehkeen välityksellä. Itte olen laitteita testaillu suoraan mikseristä otetulla livevedolla niin se vastaa pitkälti tilannetta sellaisella livekeikalla, jossa kaikki tulee PA:sta.
ruudex
19.08.2007 12:13:28 (muokattu 19.08.2007 12:19:04)
Eipä se taida olla kovin oleellista tuleeko ääni laitteisiin mikseristä vai jonkun muun vehkeen välityksellä. Itte olen laitteita testaillu suoraan mikseristä otetulla livevedolla niin se vastaa pitkälti tilannetta sellaisella livekeikalla, jossa kaikki tulee PA:sta.

- juu ei, mutta ero livemusan ja tallenteen välillä on että livemusassa dynamiikka on yleensä (ilman kompuroita) ihan jotain muuta kuin tallenteissa joissa koko tuuba on tosi raskaasti kompressoitu maksimaalisen tason saamiseksi.
musamies
19.08.2007 12:20:05
- juu ei, ero livemusan ja tallenteen välillä on että livemusassa dynamiikka on yleensä (ilman kompuroita) ihan jotain muuta kuin tallenteissa jossa koko tuuba on tosi raskaasti kompressoitu maksimaalisen tason saamiseksi.

Näin on asia jos kyseessä joku minun mielestä paska tallenne. Kunnollinen hyvä tallenne syntyy mielestäni akustisen musan suhteen esim. stereomikkiparilla. Sähköisiä kikkoja tehdään vain pieteetillä.

Itteltä on niukan budjetin takia puuttunut kompressori ja limitteri omasta laitteistosta ja silti silläkin on pärjänny. Jos tekisin jotain äänityshommia tosissani, ei tulisi mieleenkään oletusarvoisesti lytätä koko matskuu komprosserilla vain siksi, että se on muotia.
ruudex
19.08.2007 12:31:57 (muokattu 19.08.2007 12:40:41)
Näin on asia jos kyseessä joku minun mielestä paska tallenne. Kunnollinen hyvä tallenne syntyy mielestäni akustisen musan suhteen esim. stereomikkiparilla. Sähköisiä kikkoja tehdään vain pieteetillä.

- onkos näitä?

Itteltä on niukan budjetin takia puuttunut kompressori ja limitteri omasta laitteistosta ja silti silläkin on pärjänny. Jos tekisin jotain äänityshommia tosissani, ei tulisi mieleenkään oletusarvoisesti lytätä koko matskuu komprosserilla vain siksi, että se on muotia.

- olen samaa mieltä, mutta tosiasia on vaan että lähes kaikki kevyt musiikki tallenteilla (ainakin metalli) on niin rytättyä kuin olla ja voi. Syytä voipi sitten kysellä niiltä jotka sitä tekevät... ?
multipaavo
21.08.2007 09:16:05

Yksi isoimpia tapahtumia täällä päin on Anianpellon markkinat. Kun katsoin minkälaisin laittein oli äänentoisto hoidettu, oli sähkötolppiin kiinnitetty korkealle sellaisia kuulutustorvia, johon ei taatulla ajettu kovaa tehoa mutta ääni silti kuului aika kauas.

Sellasia megafoneja? :D Ihan varmasti kuuluu kauas ja tarvittaessa kovaakin, mutta soundi on mitä on... Emmä noilla rokkihommiin lähtis tai raflan äänentoistoa rakentamaan... Noille riittää hyvinkin 100 wattia, kun herkkyydet alkaa olla 120 debsiä, ellei jopa enemmän onhan se torvi jonka aukeemiskulma on verraten pieni. Juu alkaa menee homma "mitkä kamat mihinkin hommaan" tyyppiseksi keskusteluksi. Mä yritän etäisesti pysyä topicin mukaisissa kamoissa.

Mulle ehkä hyvät kamat olis yksi järeä alapääkaappi, joka toistaa kunnolla alas ja siihen tehoa vaikka kilowattikaupalla kun se teho on nykyisin niin halpaa.

L-Acoustics:n SB218 on yksi järeimpiä (ja parhaimpia) tuotannossa olevia subbasia, jonka mä tiedän. Tehokestoja 1100W jatkuvaa, 4400W piikkiä. Herkkyyttä ihan mukavasti 100,5dB. Joo ja menee alaskin -10dB:n piste on 25 hertsissä ;-) Noita ajellaan Lab Gruppenin FP6400:lla, yks per päätekanava. Samsonin päätettä on tuollaiselle melko turha edes esitellä vaikka halpa onkin.
Roudattavuus pizeriaan häviää siihen, että kaiuttimen pitää olla tosi iso mörkö, jotta se pystyy käsittelemään näinkin valtavia tehomääriä.

Jaa niin toi FP6400 näyttä olevan T-puodissa 3690,- emmä sitä ihan halvaksi menisi luonnehtimaan :p

-Paavo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
pitk
21.08.2007 09:51:06

Juu, eli playback on mun mielestä kuten kirjoitin:

"jeps, playback ja se tarkoittaa samaa kuin että kukaan ei oikeasti soita livenä mitään vaan kaikki kama tulee aikas paljon kompressoituna soittimesta"

eli siis musiikkia joka valuu jostain tallennetusta lähteestä eli tänäpänä lähinnä tietokoneesta. Ei lavalla heiluvilla x-promillea alkoholia veressä olevilla kavereilla ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Noniin, eli käyttötarkotus tuliselväks. Sä tarvitset _taustamusiikkikaiuttimet_. Tuo play back noin yleisestiottaen meinaa sitä, että joku hahmo x esittää soittamista taustanauhan (juujuu, nykyisin tulee iPodilta, ihan sama, se on kuitenkin taustanauha). Eli paluu kohtaan QSC ADS-82.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
J.T.
21.08.2007 10:55:28
Näistä Martineista löydettiin ikävä ominaisuus kun pidettiin virityssessioita komerolle. Kotelot vuotaa ku seula :( Kyseessä siis F8 ja F12 mallit. Testiyksilön nurkasta kuului iso ja paha PRÖÖT ja PRÄÄT 55:n hertsin molemmin puolin olevilla siniaalloilla. Näppärä Tee-Se-Itse mies korjaa ongelman vaikka uretaaniliimalla, mutta tuntuu kornilta, että tonnin loota on kasattu vähän miten sattuu ja heti sais olla parantelemassa. Referenssinä koeponnistin LE1200 tyyppisen kulmamonitorin suoraan pahvilaatikosta. Ei mitn ongelmaa, mutta koilotin maksaakin vissiin tuplaten...
--------------------
- aika paha ja kyseinen merkki pitäisi kait olla ns. ei halpiskamaa...
--------------------

Aika paha, joo... Miksi yrität ajaa kaiuttimeen 55Hz kun yksikään mainitsemistasi kaiuttimista ei ole speksattu noin alas? F8 taajuusvaste on 70 Hz - 20 kHz (+-3dB), 55 Hz (-10dB). F12 taajuusvaste taas 65 Hz - 18 kHz (+- 3 dB). Referenssinä toiminut LE1200 64 Hz - 18 kHz (+- 3dB), 54 Hz (-10 dB).

Mikähän testin pointti oli? Oliko tarkoitus nimenomaan etsiä koteloresonansseja vai mitä? Veikkaan, että aika lujaa saitte vetää ennen kuin pärskähti. Siniaaltotesti on aika rankka mille tahansa vehkeelle (varsinkin kun mennään speksien ulkopuolelle) eikä se korreloi suoraan reaalimaailmaan elikäs musiikin toistoon, joka yleisimmin on kaiuttimen pääasiallinen tehtävä. Oliko tarkoitus kenties viedä kaiuttimia Koneistoon tai vast. elektronisen musan festareille, joissa siniaaltokin käsitetään musiikiksi... ;C).

Ko. kaiuttimia käyttäneet ovat minulle kertoneet, että Martin Audion F-sarjan kaiuttimet ovat luokkansa harvoja edustajia, jotka soivat terveesti ilman mitään prosessoria, vaikka valmistaja sellaistakin kailottimilleen tarjoaa. Noin kuriositeettina; ainoa korjaus kummallakin versiolla on boosti alakertaan - F8:lle 75,8 Hz +4 dB ja F12:lle 66 Hz + 6 dB. Prossun pääasiallinen tarkoitus onkin limitteritoiminnot, jotka suojaavat kaiutinta jos/kun urpo alkaa piiskata sitä äärirajoille ja sen ulkopuolelle.

Ylipäätään aika harva livekäyttöön suunniteltu 8" ja 12" kartioelementti kykenee moisiin taajuuksiin ilman prosessointia.

Tässä meikäläisen 0,2€.
miffe
21.08.2007 15:11:48
Roudattavuus pizeriaan häviää siihen, että kaiuttimen pitää olla tosi iso mörkö, jotta se pystyy käsittelemään näinkin valtavia tehomääriä.

Eipä sen iso tarvitse olla tehonkeston saavuttamiseksi vaan siksi, että saadaan lisää herkkyyttä todella matalille taajuuksille ja toisaalta tarpeeksi iso refleksirööri, jottei tule puhallusääniä ja liian suuri partikkelinopeus siinä röörissä (= vältetään turha tehon kompressio).

Ja mitä minä olen noihin SB218 törmännyt Suomessa niin aina on ollut Camco DX48 niitä ajamassa. Kenellä on Labbareita?
turkulainen
multipaavo
21.08.2007 20:33:27 (muokattu 21.08.2007 20:35:52)

Eipä sen iso tarvitse olla tehonkeston saavuttamiseksi vaan siksi, että saadaan lisää herkkyyttä todella matalille taajuuksille ja toisaalta tarpeeksi iso refleksirööri, jottei tule puhallusääniä ja liian suuri partikkelinopeus siinä röörissä (= vältetään turha tehon kompressio).

Ja mitä minä olen noihin SB218 törmännyt Suomessa niin aina on ollut Camco DX48 niitä ajamassa. Kenellä on Labbareita?

Juu kyllä kai komeron saa tehoa kestämään, mutta tuleeko sieltä enää mitään järkevää on ihan toinen juttu, niinkuin tavallaan tuossa yllä sanot :D

Suomessa ei taida olla kuin 2 kpl SB218:ja, valitettavasti :( Vanhalla Camcolla ajetaan, mutta se ei mun mielestä oo oikeen kunnollinen moottori tohon perään. Oon rakennellu noista isoja stackejä Lapikkailla (tai L-Acoustics niissä naamassa luki :p ) ja kylä lähtee!
Hiljattain Laku julkaisi uudet päätteet ja taas on palattu Camcoon. Ei se välttämättä väärin ole, Vortex-sarjahan on vallan pelikelpoinen tuoteperhe.

-Paavo

edit: typo
Liian paljon päätetehoa on aivan oikein
musamies
21.08.2007 22:37:35 (muokattu 21.08.2007 22:39:28)
Sellasia megafoneja? :D

Juurikin niitä! Tais olla jossain niistä, piuhoissa tai liittimissä pientä vikaakin kun jonkun torven ääni oli aika paska kuin olis huono kontakti.

Ihan varmasti kuuluu kauas ja tarvittaessa kovaakin, mutta soundi on mitä on... Emmä noilla rokkihommiin lähtis tai raflan äänentoistoa rakentamaan... Noille riittää hyvinkin 100 wattia, kun herkkyydet alkaa olla 120 debsiä, ellei jopa enemmän onhan se torvi jonka aukeemiskulma on verraten pieni. Juu alkaa menee homma "mitkä kamat mihinkin hommaan" tyyppiseksi keskusteluksi. Mä yritän etäisesti pysyä topicin mukaisissa kamoissa.

Juu yritetään, ei heitetä viel pyyhettä kehään ;-)

- onkos näitä?

Ainaskin testilevyllä oli kun muilla levyillä ei oo dokumentoitu mitä mikkitekniikkaa on käytetty.
J.T.
22.08.2007 09:25:36
Täh? Onhan speksattu. 55Hz -10dB.

Niinpä. Optimaalinen käyttöalue kuiteskin lienee 70 Hz:stä ylöspäin kun silloin tuo kajauttimen vaste mahtuu tuohon +-3 dB:n ikkunaan. Mutta eipä väännetä tuosta enempää. Muuten kirjoituksesi selvensi asiaa hyvin. Peace & respect.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)