Aihe: Ensimmäisen kitaran tekoa (..taas..)
1 2
mungiisi
21.08.2007 19:21:43
Hyvät soitinrakentajat ja muu kansa,

Ilmoittauduin tänään Ahjolan soitinrakennuskurssille kaverini kanssa. Tarkoituksena on tehdä telecaster-tyyppinen sähkökitara.

Kurssin hinta on 45 euroa, mutta missään ei ollut mainintaa sisältyykö siihen mitään, puita tms? Onko teistä kukaan ollut Ahjolan kursseilla, mitä hintaan sisältyi ja oliko opetus tasokasta?

Tarkoituksenani olisi tehdä tosiaan tuo telecaster, mutta ajattelin poiketa normaalista telecasterista sikäli, että:

- Ei singlecoileja, vaan sinkkujen kokoiset humpparit. Saako mistään kaulaan sellaista hopeaista singlen kokoista humpparia?
- Runko mahongista, jos vain mahdollista. Mahonki + humppari = upeat puhtaat ja muutenkin tukeva soundi.
- Kaulapuusta ei mitään havaintoa. Mitä suosittelette? Otelauta tulee olemaan vaahteraa.

Muuten mennään varmaan aika normaaleilla spekseillä. Sikäli kuten olen näitä keskusteluja lukenut, ovat ihmiset saaneet hienoja soittimia aikaan jo ensimmäisillä kerroillaan. Mitkä ovat yleisimmät riskit mitä saattaa mennä pieleen rakentamisessa?
Stupid Flanders...
NRider
21.08.2007 19:24:27
Offtopikkia heti alkuun: 16:30 -kurssi vai 19:00 -kurssi?
mungiisi
21.08.2007 19:29:50
Offtopikkia heti alkuun: 16:30 -kurssi vai 19:00 -kurssi?

16:30. Mukaan vaan.
Stupid Flanders...
Pavezer
21.08.2007 19:49:31
Kurssin hinta on 45 euroa, mutta missään ei ollut mainintaa sisältyykö siihen mitään, puita tms? Onko teistä kukaan ollut Ahjolan kursseilla, mitä hintaan sisältyi ja oliko opetus tasokasta?

Hintaan ei sisälly mitään muuta kuin kurssi, opetus ja laitteet. Puut hankitaan itse, Tampereella esim puukeskuksesta, josta löytyy mahonkiakin massiivipuuna. Opetus on ok. Oma-aloitteisuutta suositaan ;)

- Ei singlecoileja, vaan sinkkujen kokoiset humpparit. Saako mistään kaulaan sellaista hopeaista singlen kokoista humpparia?

Enpä ole koskaan törmännyt Telecasterin kaulamikin tyyliseen metallikuoriseen humbuckeriin. Sinänsä single-coilin kokoisia humbuckereita on olemassa vaikka kuinka ja esim Seymour Duncanin HotRails ja CoolRails on hyväksi todettuja vaihtoehtoja.

- Runko mahongista, jos vain mahdollista.

Kuten mainittua, mahonkia kyllä saa. Helpostikin. Jos oma sormi menee suuhun jo ajatuksesta lähteä valkkaamaan esim Puukeskuksesta sopivaa mahonkia, niin voi (ja melkein ensimmäisessä projektissa kannattaakin) ottaa yhteyttä soitinrakentajiin, joilta saa varmasti kuivaa ja sopivaa soitinpuuta. Tampereelta löytyy esim Kauppilan Harrin Kitarafaktori, josta puuta on tullut itsekin hankittua ensimmäiseen projektiin.
http://netti.nic.fi/~hkauppil/index.htm
Puunhankitapaikkoja on kyllä sitten ympäri suomen paljonkin (suhteellista) ja tuolta FAQeista löytyy lisää paikkoja.

- Kaulapuusta ei mitään havaintoa. Mitä suosittelette? Otelauta tulee olemaan vaahteraa.

Vaahteraotelautainen kaula on yleensä kokonaan vaahteraa. Ensimmäisessä projektissa kannattaa melkein tukeutua valmiiksi uritettuun otelautaan. Valmiiksi nauhoitettuja otelautojakin löytyy helposti. Nauhaurioen sahaaminen on vi**umaista puuhaa, jos ei ole oikeanlaisia välineitä ja Ahjolasta näitä ei löydy ihan parhaimmasta päästä. Valmiiksi uritettuja vaahteraotelautoja saa AMF:ltä (http://www.soitinrakentajatamf.fi/). Ulkomailta niitä löytyy myös StewMaciltä (www.stewmac.com).

Helpoin vaihtoehto on kuitenkin vaahtera(tai mahonki-)kaula ruusupuu-otelaudalla. Ruusupuuotelautoja löytyy uritettuna helpommin ja suomestakin, myös valmiiksi nauhoitettuna.

Tottahan toki onnistuu myös mahonkikaula vaahteraotelaudalla. Ei varmasti huono vaihtoehto mahonkibodiselle telelle.

Mitkä ovat yleisimmät riskit mitä saattaa mennä pieleen rakentamisessa?

Huolimattomuus, kiire, mittavirheet sekä huonot työkalut ja -välineet. Myös tietämättömyydellä saattaa mennä metsään ja pahasti. Kysyvä ei kuitenkaan yleensä tieltä eksy, kunhan saa selkeät ohjeet perille. ;)
mungiisi
21.08.2007 19:52:58
Vaahteraotelautainen kaula on yleensä kokonaan vaahteraa. Ensimmäisessä projektissa kannattaa melkein tukeutua valmiiksi uritettuun otelautaan. Valmiiksi nauhoitettuja otelautojakin löytyy helposti. Nauhaurioen sahaaminen on vi**umaista puuhaa, jos ei ole oikeanlaisia välineitä ja Ahjolasta näitä ei löydy ihan parhaimmasta päästä. Valmiiksi uritettuja vaahteraotelautoja saa AMF:ltä (http://www.soitinrakentajatamf.fi/). Ulkomailta niitä löytyy myös StewMaciltä (www.stewmac.com).

Helpoin vaihtoehto on kuitenkin vaahtera(tai mahonki-)kaula ruusupuu-otelaudalla. Ruusupuuotelautoja löytyy uritettuna helpommin ja suomestakin, myös valmiiksi nauhoitettuna.

Tässä tapauksessa siis valmiiksi uritettu otelauta liimattaisiin/miten kiinnitetäänkään kaulaan?

Ruusupuu ei tule kysymykseenkään, se ei sovi teleen. :)
Stupid Flanders...
tilujätkä
21.08.2007 20:26:46 (muokattu 21.08.2007 20:27:56)
Tässä tapauksessa siis valmiiksi uritettu otelauta liimattaisiin/miten kiinnitetäänkään kaulaan?

Liimallahan se. Sinne kantsii lyödä jotain pieniä piikkejä otelaudan pohjaan (naula jonka katkaisee esim.) että ei otelauta lähde liimatessa valumaan suuntaan tai toiseen , vaan liimautuu siihen mihin pitääkin. Suosittelen valmiiksi nauhoitettua otelautaa ensi projektiin. Itse nauhoitin telen kaulan ja nauhojen hiontaa en haltsannut joten ne särisevät ylemmiltä nauhoilta typerästi...

Kaulaan olisi yksi mahdollisuus saada "stacked humbucker" vai mikä onkaan hökötyksen nimi. JOS kaupasta löytyy teleen kaulamikkejä, joissa ei ole kela täynnä. Jos se kela ei ole täynnä, voit käämiä siihen päälle lisää johtoa, ja kun sen käämimäsi kelan pistät valmiin kelan kanssa sarjaan -> enemmän kierroksia -> enemmän hönkää. Toki voit käyttää singlecoilia myös yksinään, vaikka nostopotikalla. Näin saisi ainakin perus tele kaulamikin näköisen, vähän kuumemman mikin.

Ruusupuu ei tule kysymykseenkään, se ei sovi teleen. :)

Kyllä sopii jos muut värit valitsee oikein ;) etkö nähnyt mun tekemää telecasteria norssin taidenäyttelyssä tai bändikonsertissa? :P jos et niin tsekkaa omakuva. Heh. Mutta kyllä vaahteraotelauta on yleisesti ottaen hienomman näköinen mun mielestä. En vaan löytänyt semmoisia tampereelta valmiina...
mungiisi
21.08.2007 20:39:37
Liimallahan se. Sinne kantsii lyödä jotain pieniä piikkejä otelaudan pohjaan (naula jonka katkaisee esim.) että ei otelauta lähde liimatessa valumaan suuntaan tai toiseen , vaan liimautuu siihen mihin pitääkin. Suosittelen valmiiksi nauhoitettua otelautaa ensi projektiin. Itse nauhoitin telen kaulan ja nauhojen hiontaa en haltsannut joten ne särisevät ylemmiltä nauhoilta typerästi...

Kaulaan olisi yksi mahdollisuus saada "stacked humbucker" vai mikä onkaan hökötyksen nimi. JOS kaupasta löytyy teleen kaulamikkejä, joissa ei ole kela täynnä. Jos se kela ei ole täynnä, voit käämiä siihen päälle lisää johtoa, ja kun sen käämimäsi kelan pistät valmiin kelan kanssa sarjaan -> enemmän kierroksia -> enemmän hönkää. Toki voit käyttää singlecoilia myös yksinään, vaikka nostopotikalla. Näin saisi ainakin perus tele kaulamikin näköisen, vähän kuumemman mikin.

Kiitokset tuosta otelaudan kiinnitys vinkistä. Varmaankin KA:n railsit tulee jokatapauksessa tuohon teleen. Katsotaan nyt miten projekti lähtee käyntiin.

Kyllä sopii jos muut värit valitsee oikein ;) etkö nähnyt mun tekemää telecasteria norssin taidenäyttelyssä tai bändikonsertissa? :P jos et niin tsekkaa omakuva. Heh. Mutta kyllä vaahteraotelauta on yleisesti ottaen hienomman näköinen mun mielestä. En vaan löytänyt semmoisia tampereelta valmiina...

Jep, tuttu kitara on. Mutta silti, vaahteraa sen olla pitää. Ainoa mihin tumma otelauta sopii on punainen, jossa on juurikin tuollainen plekusuoja kuten sulla. :)

Teitkö muuten tuon kitaran norssilla?
Stupid Flanders...
tilujätkä
21.08.2007 20:46:24
Kiitokset tuosta otelaudan kiinnitys vinkistä. Varmaankin KA:n railsit tulee jokatapauksessa tuohon teleen. Katsotaan nyt miten projekti lähtee käyntiin.

Jep, tuttu kitara on. Mutta silti, vaahteraa sen olla pitää. Ainoa mihin tumma otelauta sopii on punainen, jossa on juurikin tuollainen plekusuoja kuten sulla. :)

Teitkö muuten tuon kitaran norssilla?

Juu tein. Puuhannu osas kyllä hyvin auttaa jos tuli ongelmia. Kolmas kitara on sielä katon rajassa "hyllyllä" odottamassa projektin jatkoa... Ei vaan oo kesäloman jälkeen kerennyt jatkaa kun alko lukio...
mungiisi
21.08.2007 20:50:18 (muokattu 21.08.2007 20:53:05)
Juu tein. Puuhannu osas kyllä hyvin auttaa jos tuli ongelmia. Kolmas kitara on sielä katon rajassa "hyllyllä" odottamassa projektin jatkoa... Ei vaan oo kesäloman jälkeen kerennyt jatkaa kun alko lukio...

Minkäslainen kitara on tulossa? En ole kertaakaan edes käynyt tuolla teknisen työn luokassa norssilla...

Paljonkos sulla meni rahaa tuohon teleen? Kerroppas vähän tarkemminkin speksejä siitä.
Stupid Flanders...
tilujätkä
21.08.2007 21:02:03
Minkäslainen kitara on tulossa? En ole kertaakaan edes käynyt tuolla teknisen työn luokassa norssilla...

Paljonkos sulla meni rahaa tuohon teleen? Kerroppas vähän tarkemminkin speksejä siitä.

Kitara on tulossa "stracoustic" siitä löytyy ketju täältä. Eli siis ei mikään perus strato vaan keskimikin kohdalla on kaikuaukko, ja runko on ontto että se toimisi myös akustisena.

Teleen meni rahaa ~200, koska tilasin osat kultasina, halvimmat sellaiset. Ja hyvin pelittää: www.spelektroniikka.fi tuolta tilasin. Otelauta on "sonokliniä" eli jotain halvempaa ruusupuulajia. Hyvin toimii kun vielä vahasin sen samalla mehiläisvahalla kun kaulankin. Runko on leppää, kaula vaahteraa. Mikit ostin vertikaalista (R.I.P.) maksoivat yht. 22e ja soundi on aivan loistava.
mungiisi
21.08.2007 21:04:37
Hyvin toimii kun vielä vahasin sen samalla mehiläisvahalla kun kaulankin.

Tätä pitikin vielä kysyä. Eli kaulaa ei tarvitse lakata jos sen käsittelee juurikin vaikka em. vahalla? Lakkaamattoman kaulan tatsi on meinaan pirun mukavan tuntuinen..
Stupid Flanders...
tilujätkä
21.08.2007 21:09:48
Tätä pitikin vielä kysyä. Eli kaulaa ei tarvitse lakata jos sen käsittelee juurikin vaikka em. vahalla? Lakkaamattoman kaulan tatsi on meinaan pirun mukavan tuntuinen..

Juu tatsi jää vahalla laitettaessa puun tuntuiseksi, vähän paremmaksi tosin kuin paljas puu. En sitten tiedä, kun sulla on otelautakin vaahteraa. En oo kait ikinä nähnyt lakkaamatonta vaahteraotelautaa, mutta kai siinäkin voisi ihan vaha toimia. Itse pistäisin kyllä otelautaan lakan, ettei sormista kaikki paska tartu sinne. Kaulan toinen puoli sitten vahalla.
mungiisi
21.08.2007 21:18:55
Juu tatsi jää vahalla laitettaessa puun tuntuiseksi, vähän paremmaksi tosin kuin paljas puu. En sitten tiedä, kun sulla on otelautakin vaahteraa. En oo kait ikinä nähnyt lakkaamatonta vaahteraotelautaa, mutta kai siinäkin voisi ihan vaha toimia. Itse pistäisin kyllä otelautaan lakan, ettei sormista kaikki paska tartu sinne. Kaulan toinen puoli sitten vahalla.

Joo, ilmeisesti täytyy sitten otelauta kyllä lakata. Mutta kaulaan ehottomasti vaha jos vain mahdollista.
Stupid Flanders...
mungiisi
21.08.2007 21:18:57 (muokattu 21.08.2007 21:19:13)
Vahinkolaukaus...
Stupid Flanders...
NRider
21.08.2007 21:20:55
En oo kait ikinä nähnyt lakkaamatonta vaahteraotelautaa, mutta kai siinäkin voisi ihan vaha toimia. Itse pistäisin kyllä otelautaan lakan, ettei sormista kaikki paska tartu sinne. Kaulan toinen puoli sitten vahalla.

Vaha taitaa kulua pois melko nopeasti otelaudalta(?)
Mielestäni lakatuissa otelaudoissa on aivan perse soittotatsi, liikaa pitoa, bendit tökkii.
Toki lakankin saa karhennettua ja käytössä se varmaan karheneekin ajan myötä itsellään.
masi2
21.08.2007 22:32:42 (muokattu 21.08.2007 22:35:44)
Uskaltaiskoha tällänen 16 vuotias soittimenrakentajanalku tonne kurssille pelkillä peruskoulun puukäsittelytaidoilla? kitaraa vähän yli vuoden soittanu. Kerran oon tallamikin vaihtanu omaan kitaraani ja siihen jää mun kitaran rakenteen osaaminen. Kiinnostusta ois kyllä villisti mutta arveluttaa et kannattaako maksaa jos saa paskaa syntymään :D Onko kellään arviota paljonko telecasterin osat maksais? jos sähkö-osia ei lasketa?
poppamies
21.08.2007 23:55:15 (muokattu 21.08.2007 23:58:38)

Uskaltaiskoha tällänen 16 vuotias soittimenrakentajanalku tonne kurssille pelkillä peruskoulun puukäsittelytaidoilla? kitaraa vähän yli vuoden soittanu. Kerran oon tallamikin vaihtanu omaan kitaraani ja siihen jää mun kitaran rakenteen osaaminen. Kiinnostusta ois kyllä villisti mutta arveluttaa et kannattaako maksaa jos saa paskaa syntymään :D Onko kellään arviota paljonko telecasterin osat maksais? jos sähkö-osia ei lasketa?

Kyllähän eka kitarassa aina tahtoo näkyä harjoittelun merkkejä varsinkin viimeistelyssä ja aina huomaa jälkeenpäin mitä olisi voinut tehdä tarkemmin ja paremmin. Jostain on kuitenkin aloitettava se kitaranrakennus ja tuollainen opistopohjainen kurssi on paras tapa aloittaa. Jos kurssia on pari kolme tuntia viikossa saa melkein varautua siihen ettei skitta välttämättä valmistu yhden kurssin aikana jos ei kotona ole mahdollisuus nyslätä viikolla. Kuvittelisin että tele tulee maksamaan 200-300€ riippuen kovatavarasta.
Mitään "säästöä" ei synny tekemällä itse mutta lopputulos on kyllä ehdottomast parempi kuin liikkeen halpiskitarat.
G strings are for strippers!
Rocco_Longfella
22.08.2007 07:49:06
Uskaltaiskoha tällänen 16 vuotias soittimenrakentajanalku tonne kurssille pelkillä peruskoulun puukäsittelytaidoilla?

Juujuu, itsekkin olen ihan käsi ja ilmottauduin tuonne 16.30 kurssille. Näemme siellä.
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
samsonov
22.08.2007 09:38:55
Hahaa, ite ilmottautuin Haukiputaan sähkökitaran rakennukseen ja peruskoulun puukäsityötaidot. Mut näin omasta mielestä oon ihan pätevä laitteitten käyttäjä.

Stratoa lähen rakenteleen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)