Aihe: Metallissa uusi suuntaus
1 2 3 4 5 6 7 8
Sutela
18.08.2007 16:41:55 (muokattu 19.08.2007 13:11:56)
"saatana.. teillä pennuilta puuttuu se asenne, josta hevarius lähtee. ilman sitä ette ole mitää tässä piirissä. musa, vaatteet ja meikit ei tee hevaria vaa vitun asenne jota teillä ei oo"

Tuommoisen poimin irc-gallerian eräästä heviyhteisöstä.
Meadow
18.08.2007 16:45:13 (muokattu 18.08.2007 16:49:04)
Voisinpa kertoa oman mielipiteeni tästä asiasta.

Elikkäs, tämä Suomen "hevibuumi" alkoi siitä, kun Lordi voitti Euroviisut. Kumiukot soittavat Kauppatorilla heviä 80 000 ihmisen läsnäollessa ja tasavallan presidentiltä irtoaa palkinto Suomalaisen työn liitolta. Tässä vaiheessahan Lordi rupesi saamaan lisää faneja kotimaassaan, ja yhtyeen kuuntelijoiden keski-ikä alkoi reippaasti laskea. Lordi alkoi menettämään uskottavuuttaan hevipiireissä. En ole koskaan ollut Lordi-fani, mutta jos kuuntelemaani yhtyettä fanittaisivat myös alle kymmenvuotiaat lapset, en pystyisi lässyttämään etteikö minua se haittaisi. Pitäkää meikäläistä vapaasti vaan niin asennevammaisena kuin haluatte. Minulle bändi on muutakin kuin pelkästään musiikkia.

Itse olen jo aika kypsä tälle hevihässäköinnille. Idolsissa näkyi pikkutyttöjä "hevillä ei hävitä"-paidat päällä ja Katri-Helenakin hehkuttaa olevansa ihan hevileidi. Tosin tästä venäläisestä teloitusvideosta Iltalehti uutisoi näin: "Sitten metsästysveitsen näköisellä aseella varustautunut mies teloittaa toisen kaukasialaisista hevimusiikin pauhatessa." Pitkästä aikaa tällaista huomiota. :D
saastara
18.08.2007 16:51:24 (muokattu 18.08.2007 16:56:12)
Mielenkiintoinen kysymys. Onko muissa genreissä samanlaista havaittavissa?

Erittäin progressiivisissa free jazz / proge / ymv piireissä joskus.. Odottakaas kaivan yhden lainauksen vuosien takaa.

E: "...jazz-musiikki on lähes ainoa musiikkigenre josta on mahdollista löytää vielä bm-piirejäkin idiootimpia ja elitistisempiä muusikoita.. :)

Noin jossakin taisin joskus mainita. Kirjoitinpa aiheesta joskus vielä esseenkin.. Sibiksen Jazz-kurssilla piti valmistella portfolio lopputyönä joka kattaisi jazzin eri aloja mahdollisimman tehokkaasti.. Se jäi sitten tekemättä ja kirjoitin pilke silmäkulmassa viisisivuisen esseen jonka otsikko oli "Minä vihaan Jazz-musiikkia".. :D Kyllä siitä kasi tuli. Opettaja sanoi, että enemmänkin olisi antanut mutta ei kehdannut kun en ollut mitään kurssin tehtäväannosta suorittanut ohjeiden mukaan..

E II: Anteeksi Ot.. Jatketaan sitten taas hevareiden haukkumista. :p
Lisää middleä.
Jööhannes
18.08.2007 19:11:46
Kyllä toisten mielipiteitä voi aina yrittää muuttaa, mutta eihän siinä ole järkeä. Plussa sulle.

Höh, minä ainakin yritän kaiken aikaa kääntää muiden mielipiteitä omalle kannalleni :) Siihenhän kaikki perustuu. Osalla ihmisistä on omia mielipiteitä ja osa taas tyytyy ajattelemaan muiden mielipiteiden kautta. Se, kuka saa haalittua eniten jälkimmäiseen kuuluvia ihmisiä puolelleen, on vahvoilla ;)

Itse asiaan, jos näen suht nuorehkon pikkuhepun tulevan vastaan Lordi- tai Hevi-Ari -paita päällä, se ei hetkauta minua pätkääkään. Sehän nyt tuntuu olevan tällä hetkellä suhteellisen mainstreemiä. Jos samojen kaverien kanssa liikkuu Metallica -paitainen pikkuheppu, tuumin että kaverillapa on asiallinen musaakkimaku. Miksipä siinä pitäisi hernettä nenään lähteä tunkemaan, vaikka samainen kaveri ei osaisikaan nimetä jokaista Metallican levyä vuosilukuineen ensimmäisestä biisistä viimeiseen biisiin. Kyllä minä itsekin muistan miten hirmuisen kova jätkä mielestäni olin kuin laitoin ensimmäistä kertaa kouluun Metallica-paidan. Siihen aikaan hevimusiikki eli kuitenkin melkoisen epäsuosion aikaa (ainakin meidän ala-asteella ;)) Ja kun miettii, että ei siitä ole kuin vajaat kymmenen vuotta, niin voi vain ihmetellä, miten nopeasti on tultu tähän vaiheeseen että se onkin yhtäkkiä perustavaraa. Ja veikkaisin että yhtä nopeasti moinen ilmiö katoaakin. Katoaa jos on kadotakseen, ei tämä minua ainakaan haittaa tippaakaan, päinvastoin. En ole ikinä kuulunut siihen kastiin, jonka mielestä metallimusiikissä täytyy olla jonkin sortin "kapinaa".
Himputin lieroa menometallia -> www.grokesclan.com tai www.mikseri.net/grokesclan.
Parasite
18.08.2007 19:50:47
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että ne junioritkin saattaa kuunnella sitä musaa ihan vain siksi, että ne saa kiksejä siitä ihan samalla tavalla kuin jokainen teistä aidoista hevisotureistakin?

Kyllä, tietysti näin voi olla, plussan sait. Mutta uskaltaisin väittää että hyvin usein nuoremmalla (n. ala-asteikä) väestöllä ulkomusiikillisuus on suuremmassa osassa kuin musiikillisuus. Varsinkin median hehkutus tehoaa nuorempiin paremmin.
"Blessed are the cheesemakers"
Sutela
18.08.2007 19:58:02
Kyllä, tietysti näin voi olla, plussan sait. Mutta uskaltaisin väittää että hyvin usein nuoremmalla (n. ala-asteikä) väestöllä ulkomusiikillisuus on suuremmassa osassa kuin musiikillisuus. Varsinkin median hehkutus tehoaa nuorempiin paremmin.

Ite oon huomannut että varsinkin siinä n. 12- 14 vuotiaille on muutamaa vuotta vanhempien mielipide todella vaikuttava. Huvittavin tapaus sattui, kun 17-vuotias tyyppi haukkui bodomia säälittäväksi bändiksi kolmen n. 13-vuotiaan ihmisen jengille, jotka olivat kovia bodom faneja omistivat kaikki levyt ja myös bändin paitoja, niin pikkuhiljaa siitä muutaman viikon päästä kaikki kolme olivat ilmoittaneet kyllästyneensä bodomiin :D
saastara
18.08.2007 20:08:45
Ite oon huomannut että varsinkin siinä n. 12- 14 vuotiaille on muutamaa vuotta vanhempien mielipide todella vaikuttava. Huvittavin tapaus sattui, kun 17-vuotias tyyppi haukkui bodomia säälittäväksi bändiksi kolmen n. 13-vuotiaan ihmisen jengille, jotka olivat kovia bodom faneja omistivat kaikki levyt ja myös bändin paitoja, niin pikkuhiljaa siitä muutaman viikon päästä kaikki kolme olivat ilmoittaneet kyllästyneensä bodomiin :D

Ihmekös tuo nyt on..? Lapset on lapsia. Minusta lähinnä on säälittävää, että miksi ihmeessä 17-v jannun pitää haukkua 13-v naskeille heidän lempibändiään? ;)

-Nimim. "Mun iskä on käynyt ninjakoulussa".
Lisää middleä.
marke-
19.08.2007 05:57:20 (muokattu 19.08.2007 05:58:34)
Mulle tulee ainakin "Noniin! Oikea meininki!" tyyppisiä fiiliksiä jos nään pikkunassikalla hevipaidan päällä. Kuinka vanhana muuten itse aloititte hevin kuuntelun? Itsehän aloitin 7-8 vuotiaana Metallicasta, Deep Purplesta, Panterasta, Scorpionsista ja Def Leppardista, että aika paha mun on lähteä kritisoimaan nuoria hevifaneja (vaikkei tästä nyt ehkä tarkalleen ollutkaan al kysymys). Nirvana (no ei ole heviä joo) ja Metallica paidat tuli hommattua kaappiin aika nopeasti kunhan äiti suostuttelun jälkeen niihin taipui. Sepulturan Chaos A.D. löysi tiensä levyhyllyyni siinä 10-vuotiaana melkein heti ilmestyttyään kun näin Territory videon. Olin varmaan aika poser kersa :D

Itse olen melko tyytyväinen, että hevi myönnetään nykyään musiikiksi julkisestikkin. Mutta en myöskään koe mitään väärää, jos joku ottaa asiasta pulttia. Shovi ja muut voisivat esim. ymmärtää, että ihmisillä on musiikkiin muitakin sidoksia kuin ne itse äänet. OT Itseasiassa musta tuntuu, että tyypit jotka ei liitä MITÄÄN ulkomusikaalista musiikkiinsa, kuuntelevat musiikkia aivan liian analyyttisesti ja missaavat koko pointin. Kun eikö se tunnelataus jne kuitenkin ole se alkuperäinen idea? Sanat TAIDE, ARTisti ja TULKINTA varmaan tarkoittavat jotain? /OT No joka tapauksessa helkkarin hyvä, että joku jaksaa vielä pitää asenteita yllä - siihenhän hevi alunperinkin taitaa perustua - asenteeseen.
Rakkaus
Ronsto
19.08.2007 11:47:27

Sairaalla tasolla olevasta elitismistä nyt ainakin.

Eikös näitä löydy ihan jokaisen genren kohdalta.

Oliko tämän ketjun aloittajan pointti nyt se, että häntä harmittaa kun ihmiset pitävät bändipaitoja, eivätkä oikeasti tiedä bändistä mitään, tai eivät ole muuten truu asenteella liikkeellä?

Jos tämmöstä ongelmaa puskee, niin kannattaa katsoa peiliin ja miettiä notta kummassa se vika sitten onkaan.
Mystisesti hintahtavat romantikot #2
Ibanez_90
19.08.2007 14:13:40
Täällä ammattikolussa on 99% räppäreitä, joten olen täysin toista mieltä.
Maailman helpoiten väärennettävä allekirjoitus...
hullu_ukko
19.08.2007 20:36:34
Täällä ammattikolussa on 99% räppäreitä, joten olen täysin toista mieltä.

Sä oot väärällä linjalla kato. Kaikki hevarit menee metallilinjalle.

Takki ------->
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
Veikko
19.08.2007 21:03:33
Näin 4 vuotta metallia kuunnelleena on ruvennut näin lähiaikoina sapettamaan nämä "Vittu oon kova jätkä mul on Burzumin paita pääl" tyypit. Lähiaikoina lähinnä Lordin euroviisu voiton jälkeen näkee joka toisella jonkin asteisen hevibändin paidan päällä. Ei siinä mitään mutta kun välillä tuntuu että niistä puolet ei ole edes kuullut koko bändiä tai muutenkaan kuuntele metallia/heviä.

Tollasta se on aina ollu, kaikessa, ei vaan musiikkijutuissa. Paita on paita, ei muuta. Oli mullakin ala-asteella Boston University -paita, vaikken kyseisessä opinahjossa ole koskaan ollu.

Ainoa mikä metallissa ei ole vaihtunut viimeisen kahenkytävuoden on valitus. Tosin se on kääntynyt vähä päälaelleen, Aikaisemmin valiteettin, että kukaan ei kuuntele metallia, ja nyt kun sitä seiiten yrittää suuretkin kansajoukot kuunnella niin mussutetaan, että ei saa kuunnella metallia, jos ei ole sen "arvoinen"
Suojele Suomen metsiä. Tapa tikka.
ötzi
19.08.2007 21:45:47
Munsta tämä hevibuuma on iskenu ainakin yläaste-amiska-lukio ikäsiin nuoriin vaan lähinnä tyttöihin. Ainakin meidän koulussa pyörii vaan hyppyritukkaisia jääkiekkoilijoita mutta kaikki tytöt laahustaa mustissa mekoissa dimmu borgir paidat päällä ja tummat pakkelssit naamassa. Mene ja tiedä.
Nmittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin Nimittäin
Sutela
19.08.2007 21:50:00
Munsta tämä hevibuuma on iskenu ainakin yläaste-amiska-lukio ikäsiin nuoriin vaan lähinnä tyttöihin. Ainakin meidän koulussa pyörii vaan hyppyritukkaisia jääkiekkoilijoita mutta kaikki tytöt laahustaa mustissa mekoissa dimmu borgir paidat päällä ja tummat pakkelssit naamassa. Mene ja tiedä.

Nääkin on kai vähän paikkakuntakohtasia.
south_of_heaven
20.08.2007 04:05:09 (muokattu 20.08.2007 04:05:42)
...Mutta kukaan ei mieti, ketuttaako Lordia ja Hevi-Aria se fakta, että heidän musiikkiaan kuuntelevat pääasiassa ko. ikäluokkaan kuuluvat henkilöt. Jos he vaikka yrittävät pitää itseään rankkoina, mutta sen ilon murskaa yleisö. :(
jannu
20.08.2007 04:19:45
Elikkäs, tämä Suomen "hevibuumi" alkoi siitä, kun Lordi voitti Euroviisut.

Öö... Mä kyllä näkisin ton Lordin Viisuvoiton nimenomaan buumin viimeisenä aallonharjana ennen rantaan iskeytymistä ja varmastikin erittäin hidasta valumista takaisin ug:n pohjamutiin. Kyllä kotimaisen hevin mainstreamaantuminen alkoi jo tossa vähän ennen vuosituhannen vaihdetta, mm erään nimeltämainitsemattoman Timo Rautiaisen sekä erään rakkausmetalliorkesterin myötä. Buumin oli aika helppo syntyä ja jatkaa paisumistaan, kun otollinen yleisö, eli kaikki ne n. 10-20 vuotta sitten teiniangstissa rypeneet hevarit, olivat tossa 10 vuotta sitten sekä juuri nyt työelämässä, tienaavat mukavasti ja ovat valmiita maksamaan rahaa "for good old times'".
"Most people don't realize that two large pieces of coral painted brown and attached to his skull with common wood screws would make a child look like a deer."
-Kurt Cobain
Kain
Ibanez_90
20.08.2007 07:44:35 (muokattu 20.08.2007 07:44:47)
Sä oot väärällä linjalla kato. Kaikki hevarit menee metallilinjalle.

Ei, kaikilla linjoilla on räppereitä. Omalla linjalla niitä on vähiten :)

Viime vuonna muistaakseni näin 5 hevaria, ja koulussa oli joitan 950 oppilasta...
Tänä vuonna kun hevisukupolvi lähti toisen asteen kouluihin, niin hevareita oli paljon paljon enemmän.
Maailman helpoiten väärennettävä allekirjoitus...
Mika Antero
20.08.2007 07:47:54
Viime vuonna muistaakseni näin 5 hevaria, ja koulussa oli joitan 950 oppilasta...

Ehkä se ei kaikista näy vielä päälle tuo hevarius.
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
losli
20.08.2007 13:59:20
Käsite "hevi" itsessään on muotia. Hyvin suuri osa hevin suosiosta selittyykin myös sillä. Vähän mediasta riippuen, heviksi kutsutaan nykyään melkein kaikkea vähän reippaampaa ja rujompaa rock-musiikkia. Kaikki muut käsitteet on unohdettu epämuodikkuutensa ja huonon markkina-arvonsa takia. Mitä suositumpi media, sitä löyhempi tuntuu olevan käsitys eri genreistä.

Vaikka en olekaan mikän termeillä snobbailija tai himolokeroitsija, niin minusta on silti varsin typerää että liian suurta osaa musiikkia kutsutaan yhdellä ainoalla yleisnimityksellä vain nimityksen muodikkuuden takia.

Tässä on tapahtunut lumipalloilmiö. Yhä useampi on kiinostunut hevistä ja samaan aikaan hevigenren musiikillisia rajoja on väljennetty. Yhä useampi artisti on muodikkuuden nimissä siirretty hevi-käsitteen piiriin. Moni takavuosien henkeen ja vereen ns. hardrock-mies onkin aamulla herännyt ja huomannut olevansa tässä uudessa muodikkaammassa yhteiskunnassa ns. hevari. Sama jätkä ja sama levykokoelma. Ainoastaan ympäristö, ilmiöt ja käsitteet ovat muuttuneet.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)