Aihe: Fender Jazz Bass '74 korjaaminen
1 2 3 4 5
Keny
07.03.2007 13:00:17
Onnea....hieno on kyllä.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
RNTM
07.03.2007 13:04:34
On, on hieno ja nätti peli, kyllä nyt kehtaa seisoa peilin edessä.
J.Hollström
07.03.2007 13:08:05
On upee on.

Yrittikö korjaaja oikoa kaulaa muuta kuin kaularaudan korjauksella? Tollasenaan aika harmi juttu ettei skulaa kybällä. Samoin ton pleksin ois voinu fiksailla paremmin istuvaksi ton control platen kanssa. Halusitko itse messinkisatulan vai oliko korjaajan idea?
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
RNTM
07.03.2007 13:12:23
Tortoise pleksi voisi olla kanssa aika upea.
Teijo K.
07.03.2007 13:14:08

Erittäin saamaa mieltä.Noi tuhkiksien väliset kohdat on ne huonoimmat soittaa ellei regeetä vedä kaulan kohilta.....siis etutuhkiksen edestä.

Millerillähän on toi kaulamikin tuhkis paikallaan. ;) Regee-basisti siis?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Parhaimmillaan historiantutkija on ilonpilaaja.
-Zetterberg
RstoU
07.03.2007 13:20:11
On upee on.

Yrittikö korjaaja oikoa kaulaa muuta kuin kaularaudan korjauksella? Tollasenaan aika harmi juttu ettei skulaa kybällä. Samoin ton pleksin ois voinu fiksailla paremmin istuvaksi ton control platen kanssa. Halusitko itse messinkisatulan vai oliko korjaajan idea?

Pelkkää kaulaa pidettiin aika kauan puristuksissa, mutta hurjan käyrä se kuulemma oli aluksi. Aikansa oltuaan se suoristui, mutta kun rauta laitettiin kaulaan ja kaula bassoon sekä kielet paikoilleen niin vetaisi taas käyrään.

Messinkisatula oli serkkuni ajatuksia, ja eikös tuossa alunperin sellainen ollutkin. Tuo pleksi on tosiaan hieman vinossa ja yksi ruuvinreikä keskelle olisi pitänyt vielä tehdä, oli kuulemma ollut vaikea saada kohilleen tuota kun mallit vaihtelevat eri vuosikertojen välillä.

Yritin penkoa alkuperäistä pleksiä taas kun kävin basson alkuperäisen omistajan kotipaikalla. Eihän siitä tullut mitään kun ulkorakennuksia on useita ja niissä on niin paljon viime vuosisadan alusta tähän päivään kertynyttä tavaraa ja lehtiä että löytäminen on tuurista kiinni.
RNTM
07.03.2007 13:25:56 (muokattu 07.03.2007 13:28:55)
Messinkisatula oli serkkuni ajatuksia, ja eikös tuossa alunperin sellainen ollutkin.

Ei ollut, jotain muovia tai mitä lienee pakkelia.

Tuo pleksi on tosiaan hieman vinossa ja yksi ruuvinreikä keskelle olisi pitänyt vielä tehdä, oli kuulemma ollut vaikea saada kohilleen tuota kun mallit vaihtelevat eri vuosikertojen välillä.

Mikset osta Fenderin alkuperäistä niin tulee kaikki reiät kohdilleen. Vai saako niitä, joissa tuo tuki on tuolla ylhäällä.
RstoU
07.03.2007 13:31:25
Mikset osta Fenderin alkuperäistä niin tulee kaikki reiät kohdilleen. Vai saako niitä, joissa tuo tuki on tuolla ylhäällä.

Tätä mietin itse, mutta jätin sen korjaajan huoleksi. Ei ollut kai löytynyt tai sitten olisi ollut vaikean takana. Tai sitten ei vain käynyt mielessä.
J.Hollström
07.03.2007 13:32:25
Pelkkää kaulaa pidettiin aika kauan puristuksissa, mutta hurjan käyrä se kuulemma oli aluksi. Aikansa oltuaan se suoristui, mutta kun rauta laitettiin kaulaan ja kaula bassoon sekä kielet paikoilleen niin vetaisi taas käyrään.

Ilmeisesti olisi pitänyt käyttää lämpöä apuna. Jos se on ollut vuositolkulla kaularauta irti päistään ja soitin korkeassa lämmössä, ei tota varmaan ihan pelkällä puristelulla oiota. Puu on käpristynyt pitkän ajan kuluessa ja sillä on muisti tähän muotoon johon se pyrkii edelleen takaisin.

Messinkisatula oli serkkuni ajatuksia, ja eikös tuossa alunperin sellainen ollutkin.

Ei ole ollut messinkisatuloita alunperin minun tietääkseni missään 70-luvun fenkuissa.

Tuo pleksi on tosiaan hieman vinossa ja yksi ruuvinreikä keskelle olisi pitänyt vielä tehdä, oli kuulemma ollut vaikea saada kohilleen tuota kun mallit vaihtelevat eri vuosikertojen välillä.

Jollain paperimallineella tommosen olis kyl voinu paikantaa ja kairata pleksiin oikeaan kohtaan koloa... Mutta ei mikään must juttu. Toki detailit tietävälle osuu silmään keskimmäisen ruuvin puuttuminen.
Vasemmassa lahkeessa-klubi #1 - - - - Jukin juutuubi
Keny
07.03.2007 13:41:56 (muokattu 07.03.2007 15:09:29)
Millerillähän on toi kaulamikin tuhkis paikallaan. ;) Regee-basisti siis?

Ärrrhh...;)....on.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
RstoU
07.03.2007 13:43:07
Ei ole ollut messinkisatuloita alunperin minun tietääkseni missään 70-luvun fenkuissa.

Hmm, tuossa ainakin tuo edellinen oli messinkiä. Lieneekö tuo sitten vaihdettu joskus kun on hiottu vähän vaikka miten ja basso ollut vasurilla.
absqua
07.03.2007 13:45:51
Hmm, tuossa ainakin tuo edellinen oli messinkiä. Lieneekö tuo sitten vaihdettu joskus kun on hiottu vähän vaikka miten ja basso ollut vasurilla.

Messinkisatulat olivat kovasti muodikkaita 70l lopulla-80l alussa. Mun p-bassossa on myös siltä ajalta peräisin oleva messinkisatula.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
chief
07.03.2007 19:48:12 (muokattu 07.03.2007 19:57:13)
Hieno basso, mulla on samanikäinen jatsbasso myöskin.

E: Niin muuten, ei kellään satu olemaan ylimääräisiä jazzarin tuhkiksia? Voisin tarvita sellaisia.
"It's the ear, not the gear. "
a-t-karhu
26.04.2007 13:53:36
Terve kaikille palstalaisille. En oo aikaisemmin kirjoitellut tänne, mutta nyt löyty semmoinen aihe että on pakko kirjoittaa. Tuo nimenomainen basso taitaa olla minun vanha basso, jonka tyhmyyspäissäni annoin mennä puoli-ilmaiseksi oululaiselle musiikkiliikkeelle, kun kaula oli kuulemma peruuttamattomasti sökö. Tapahtumasta on jo varmaan 14-15 vuotta aikaa ja basson myöhemmistä vaiheista ei ole ollut mitään havaintoa. Mutta se on v-tuttanut niin p-keleesti jälkeenpäin. Se kaula rupesi oireilemaan silloin ja luulin, että nauhojen hionnalla selviää. Nauhat hioikin yksi "kitarankorjaaja", mutta sen jälkeen se kaula meni sitten kunnolla kieroon.
Jos se on se minun entinen soitin, niin väri ei ole alkuperäinen. Basso oli puunvärinen.
http://www.thomann.de/fi/fender_75_jazz_bass_rw_natur.htm

Maalautin sen Härösen Ranella (oikea kitarankorjaaja) ja siihen tuli silloin myös helmiäispleksi. Tämänkin vuoksi saattaisi olla se minun entinen, koska se oli komia pleksi ja on voitu siitä myydä pois. Siihen aikaan (melkein 20 vuotta sitten) kun sen ostin, ei ollut tätä vintagemeininkiä, joten sen maalauksen saattoi suuremmitta tunnotuskitta teettää. Mikitkin siihen taisin vaihtaa, ainakin toisen. Eli on sitä modattu alunperinkin.
RstoU
26.04.2007 14:25:56
Terve kaikille palstalaisille. En oo aikaisemmin kirjoitellut tänne, mutta nyt löyty semmoinen aihe että on pakko kirjoittaa. Tuo nimenomainen basso taitaa olla minun vanha basso, jonka tyhmyyspäissäni annoin mennä puoli-ilmaiseksi oululaiselle musiikkiliikkeelle, kun kaula oli kuulemma peruuttamattomasti sökö. Tapahtumasta on jo varmaan 14-15 vuotta aikaa ja basson myöhemmistä vaiheista ei ole ollut mitään havaintoa. Mutta se on v-tuttanut niin p-keleesti jälkeenpäin.

...

Maalautin sen Härösen Ranella (oikea kitarankorjaaja) ja siihen tuli silloin myös helmiäispleksi. Tämänkin vuoksi saattaisi olla se minun entinen, koska se oli komia pleksi ja on voitu siitä myydä pois. Siihen aikaan (melkein 20 vuotta sitten) kun sen ostin, ei ollut tätä vintagemeininkiä, joten sen maalauksen saattoi suuremmitta tunnotuskitta teettää. Mikitkin siihen taisin vaihtaa, ainakin toisen. Eli on sitä modattu alunperinkin.

Otin enoltani selvää basson historiasta. Eli hän on sen vuosien 83-84 aikana ostanut Rovaniemeltä Lapin soitinliikkeestä, tai pikemminkin vaihtokaupalla hankkinut (Ibanezi vaihdossa, ei paha kauppa). Eli taitaa olla niin, että tämä juuri ei ole sinun bassosi.

Nyt tuo on lähdössä eräälle rovaniemeläiselle tarkastettavaksi, josko hän saisi kaulan suoraksi, on kuulemma ennenkin suoristellut.
a-t-karhu
26.04.2007 15:31:16 (muokattu 26.04.2007 15:32:20)
Ok. Niin on sitten. Tuntomerkit olivat niin samanlaiset että sitähän joutui jo melkein tunnekuohun valtaan nähdessään muka vanhan soittimensa;). Toivottavasti saat pelin kuntoon, niin saat hyvän soittimen.
RstoU
18.08.2007 14:35:44
Nyt on tämäkin projekti saatu päätökseen. Käytin basson Hakalan Ramilla Mikkihousessa Rovaniemellä, ja poika oli laittanut kaulan suoraan ja kaulataskun kohdalleen, eli nyt basso vasta alkoikin soimaan. Kaikki elektroniikka ja potikat olivat olleet loistokunnossa, eli vanhat takaisin paikoilleen vaan. Amfisoundista jäi hieman paha maku suuhun, eivät olleet siellä oikein osanneet fiksailla tälläista vehjettä.

Omalta sivultani löytyy kuvaa. Kitarapaja oli tuumannut arvoksi sen 3000 $, jälleenmyyntiarvo (jos jälleenmyyntiä koskaan tulee) menee reippaasti yli tuosta, mutta soundi ja ulkonäkö ovat toki tärkeämpiä. Ja niitä tästä bassosta löytyy.
rmac
18.08.2007 14:43:17
Nyt on tämäkin projekti saatu päätökseen. Käytin basson Hakalan Ramilla Mikkihousessa Rovaniemellä, ja poika oli laittanut kaulan suoraan ja kaulataskun kohdalleen, eli nyt basso vasta alkoikin soimaan.
Hyvä että nyt toimii.

...Kitarapaja oli tuumannut arvoksi sen 3000 $, jälleenmyyntiarvo (jos jälleenmyyntiä koskaan tulee) menee reippaasti yli tuosta, mutta soundi ja ulkonäkö ovat toki tärkeämpiä. Ja niitä tästä bassosta löytyy.

Varmaan oikein hyvä soitin, mutta 3000$ on kova hinta tuosta bassosta.
RstoU
18.08.2007 14:50:56 (muokattu 18.08.2007 14:57:16)
Kylläpäs siitä komea tuli hyvä että nyt pelittää. Niin luulisi että siitä nyt vintagearvo kärsii melkoisesti. Mitäs alkuperäisiä osia siinä nyt puiden lisäksi onkaan kiinni?

Pleksi, tuhkakupit ja peukkutuki eivät ole alkuperäisiä, puu, rauta ja sähköpuoli kyllä. Olen yrittänyt etsiä alkuperäistä pleksiä, jos sen löytäisi niin tuhkiksille ja muille ei niin väliä.

Ja rmac, itsekään en todellakaan maksaisi 3000 dollaria, mutta kyllä niitäkin maailmalla liikkuu, jotka maksaisivat. Kuten on jo aiemmin todettu, näissä vintagevermeissä hinnat ovat jo kauan olleet "hieman" vääristyneitä suhteessa itse soittimeen. Onneksi hintaa ja ikää ei tarvitse jatkuvasti soittaessa miettiä. ;)

E: Röytöä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)