Aihe: Tämän ala kärsii monista asioista
1 2 3 4 5 6 7
Anonymous-jazz
17.08.2007 12:58:31

Varmaan suurin syy miksi tanssimuusikoiden liksat ollaan poljettu maahan on se että tällä tanssimuusikon alalla työskentelee eteenkin viikonloppuisin amatöörit. He ovat saaneet aikaan sen että tanssiorkestererja myydään alle 700 eurolla vaikka minne ohjelmatoimistosta. Vielä sivutulolla tekevät tanssikeikkoja ihan vain mukavasta harrastuksesta ja ohessa täysipäiväisten ammattilaisten leipä kapeni. Karaoken vaikutukset myös tottakai näkyvät tässä.

Ei tämä varmasti näy kuuluisien pystöjen orkestereissa, mutta heti jos on vähänkään tuntemattomampi pystö niin sen keikoista ei useimmiten jää edes liiton minimiä käteen jota maamme suurimmatkin ohjelmatoimistot harjoittavat edelleenkin. Se tässä on vielä kornia että tanssiravintola tai tanssilava on hinnoittanut sisäänpääsymaksun korkeaksi väh. 10 EUR/sisään oli pystö kuin pystö orkestereineen keikalla. Tämä on kuin aikanaan tehty huvivero josta hyötyivät vain sen järjestäjät mutta eivät orkesterit.

Voi tämä nyt kuullostaa katkeralta uikutukselta mutta katkera en ole. Itse olen aivan beginner näissä hommissa jos katsotaan paljonko keikkoja takana. Mutta soittamista on kyllä takana yli 20-vuotta niin mitä se tuntuu kun menet tuuraamaan tanssikeikalle ja n. 50 v. bändin pystön avomies ja amatöörimuusikko tulee heittämään joka setin tauolla että "humpat kiihtyy, valssit kiihtyy" vaikka rumpuja yli 20-vuotta soittaneena tiedän tasan tarkkaan missä tempot pysyy ja ne pysyvät juuri siinä minkä tempon on toinen kosketinsoittaja/bändin kapu laskenut. En silti ole tästä kyseisen herran pätemisestä itseeni ottanut kuten eräs musiikkialan ammatillisen koulutuksen opiskelukolleegani jolle kerta riitti. Tulee vähän tästä hommasta mieleen että mitä jos mäkin lähtisin näiden humppaturistien päivätyöhön leikkimään osastopäällikköä ja kuittailemaan asiattomuuksia heidän työstään ? Semmoinen ei vain onnistu kuin ainoastaan tanssimuusikon alalla.
Juristi-isä pojansa uravalinnasta: "Tanssiorkesterin rummunlyöjä, onpa siinäkin ammatti".
KoskPaavo
17.08.2007 13:04:59
Totta ,totta, varmaan ei ole montaa muuta alaa jossa amatöörimäisiä besserwissereitä pyörii näin paljon. Pitkää pinnaa vaan vaatii, ja hulvatonta huumorintajua. Paljon tulee tilanteita jolloin ei tiedä itkisikö vai nauraisiko , joskus olen jopa toivonut reiän ilmestyvän alleni , johon vois pudota.
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
v_m_kangas
17.08.2007 13:22:58 (muokattu 17.08.2007 13:30:12)

Hoh hoijaa..taas tästä. Tekis mieli vaikka varoitus pukata aloituksesta.

Amatöörit eivät voi viedä leipää kuin toiselta amatööriltä. Ammattilaiset voivat hyvin ja töitäkin varmasti on enemmän kuin jaksavat tehdä.

Edit: Mitä tulee tuohon asiakaspalveluun, kyllä muillakin aloilla asiakkaat osaavat neuvoa. Esim itse olen käyttöliittymien ja käytettävyyden kanssa tekemisissä ja aikas paljon tulee neuvoja asiakkailta :)
Humppaa tai soita humppaa
Timi
17.08.2007 13:43:14
Mistä sitten johtuu että monet ravintolat ovat lopettaneet elävän musiikin esittämisen?
Kylmän viileesti!
Jäärä
17.08.2007 13:43:45
En silti ole tästä kyseisen herran pätemisestä itseeni ottanut kuten eräs musiikkialan ammatillisen koulutuksen opiskelukolleegani jolle kerta riitti.

Kannattaa varmaan hakeutua marjanpoimijaksi, jos heti ensikerralla pikkunen sanominen niin hirmusti vihloo otsalohkosta. Onnea kaverillesi valitsemallaan tiellä.
Suomen Hiihtoliiton luvalla. Kaikki tekstissä mainitut henkilöt ovat fiktiivisiä ja kaikki yhtäläisyydet eläviin tai kuolleisiin henkilöihin ovat puhtaasti sattumanvaraisia. Laaditun tekstin valmistuksessa ei ole vahingoitettu eläimiä.
Sertzo S
17.08.2007 13:55:46
Eiköhän tästäkin aiheesta ole jo jauhettu puhetta niin paljon, että leukaluut natisevat.

Itse alan pikkuhiljaa henkisesti valmistautuun tuurajana humpanrutkutukseen
Mäntyrinteen lavalle. Menen sinne ajoissa bussilla ja käyn ensin lavan kupeessa asuvan entisen tanssien järjestäjän Sakari Lappalaisen ja vaimonsa Krissen luona kyläilemässä ennen keikkaa.
Huomenna pikkukeikka aamupäivällä synttärien merkeissä haitarilla tuossa lähistöllä olevalla mökillä. Sitten onkin tämän vuoden keikat tehty ja voin keskittyä viikonlopun vietoon, saatanpa painua mökille maaseudun rauhaaan tuulettumaan humpanrutkutuksesta.
okabass
17.08.2007 15:17:57
Eiköhän tästäkin aiheesta ole jo jauhettu puhetta niin paljon, että leukaluut natisevat.

Itse alan pikkuhiljaa henkisesti valmistautuun tuurajana humpanrutkutukseen
Mäntyrinteen lavalle. Menen sinne ajoissa bussilla ja käyn ensin lavan kupeessa asuvan entisen tanssien järjestäjän Sakari Lappalaisen ja vaimonsa Krissen luona kyläilemässä ennen keikkaa.
Huomenna pikkukeikka aamupäivällä synttärien merkeissä haitarilla tuossa lähistöllä olevalla mökillä. Sitten onkin tämän vuoden keikat tehty ja voin keskittyä viikonlopun vietoon, saatanpa painua mökille maaseudun rauhaaan tuulettumaan humpanrutkutuksesta.

MOI

Saku -ja koko perhe- ovat tosi mukavia ihmisiä. Jos muistat, kerro terveisiä "isolta vaaleelta" ex-Taifun (Reiska, Mäkinen) basistilta. Mäntyrinteeltä on mukavia muistoja. Siinä rinteen alla olevan kioskin terassilla on nautittu mittava määrä virvokkeita. ;)
Ceterum censeo moderator esse delendam
Pula-Aho
17.08.2007 15:40:02
Totta ,totta, varmaan ei ole montaa muuta alaa jossa amatöörimäisiä besserwissereitä pyörii näin paljon.

Opetustoimi. Aika monet vanhemmat tietävät koulutettua opettajaa paremmin, kuinka heidän Lauraansa tai Tuomastaan tulee opettaa.
Aika läheltä olen asiaa seurannut.
Perskele, kun humppa alkaa soida, niin johan tulee hyvä mieli.
sonic77
17.08.2007 15:43:41
HOHHOIJAKKAA! Tämäkin se on kyllä uravalinta-kysymys. Siinäpä sitä vähäksi aikaa mietittävää(joka ei ole jo keksiny), miksi ne "amatöörit" vie keikat. Rupeaa vaikka astronautiksi, niin siinä ei pahemmin ummikot pääse hyppimään silmille
Ämpärit täyttyy ja mieli on iloinen...
Ukko
17.08.2007 16:37:10

HOHHOIJAKKAA! Tämäkin se on kyllä uravalinta-kysymys. Siinäpä sitä vähäksi aikaa mietittävää(joka ei ole jo keksiny), miksi ne "amatöörit" vie keikat. Rupeaa vaikka astronautiksi, niin siinä ei pahemmin ummikot pääse hyppimään silmille

Mun puolesta tervetuloa ammattimuusikot meikän duuneihin vapaa-aikananne pyörimään paskassa ja pölyssä, keikkumaan telineillä, sukeltamaan kellareihin viemäriveden joukkoon, jytyyttämään päiväkausia ahtaissa pesuhuoneissa piikkauskoneilla, kanniskelemaan painavaa tavaraa ahtaissa portaikoissa viidenteen kerrokseen, kuuntelemaan typerien ja mistään mitään tietämättömien insinöörien ja isännöitsijoiden kitinää, kuuntelemaan kuinka kerran seinää maalannut asukas tietää kuinka se seinä oikeasti maalataan, sietämään typerien pomojen näkemyksiä töiden järjestyksestä vaikkei näillä ole välttämättä paskankaan tajua tilanteesta mutta on pakko näyttää kuka käskee jne. Ei haittaa tippaakaan vaikka tulisitte alle minimi taksojen duuniin. Tiedän nimittäin että huono duunari ei paikkaani vie ja sama koskee varmaankin harrastemuusikko vs. oikea ammattilainen.
Lennu
17.08.2007 16:46:02

Hehee. "enohan vois tulla tekee sen kylppärin vesieristyksen, sehän teki niin hienon ulkohuussinkin mökille." (taustalla alkaa soimaan vasara ja nauloja, koko rahalla...)
"Jos Sex Pistols olisi tullut Suomeen konsertoimaan, Suomen nuoriso olisi sankoin joukoin tatuoinut itsensä, lävistänyt itsensä, alkanut käyttää huumeita ja kieltäytynyt aseista" -Matti Huttunen, Espoo
Timi
17.08.2007 18:29:17
Mun puolesta tervetuloa ammattimuusikot meikän duuneihin vapaa-aikananne pyörimään paskassa ja pölyssä, keikkumaan telineillä, sukeltamaan kellareihin viemäriveden joukkoon, jytyyttämään päiväkausia ahtaissa pesuhuoneissa piikkauskoneilla, kanniskelemaan painavaa tavaraa ahtaissa portaikoissa viidenteen kerrokseen, kuuntelemaan typerien ja mistään mitään tietämättömien insinöörien ja isännöitsijoiden kitinää, kuuntelemaan kuinka kerran seinää maalannut asukas tietää kuinka se seinä oikeasti maalataan, sietämään typerien pomojen näkemyksiä töiden järjestyksestä vaikkei näillä ole välttämättä paskankaan tajua tilanteesta mutta on pakko näyttää kuka käskee jne. Ei haittaa tippaakaan vaikka tulisitte alle minimi taksojen duuniin. Tiedän nimittäin että huono duunari ei paikkaani vie ja sama koskee varmaankin harrastemuusikko vs. oikea ammattilainen.

Sä teetkin "Äijä"duunia mitä ei hienohelmoille istu!
Kylmän viileesti!
jon lord
17.08.2007 19:26:18
Niin , ei minun ole koskaan tarvinnut pelätä että "amatöörit" vie leivän. Ai omaa kehua? No tiedän mitä osaan ja mitä en ja vaadin sen mukaan. Enemmän pitää myydä "eitä" kun kaikkea ei kerkiä tekemään mitä pyydetään. Tuohon toiseen kysymykseen eli "herkkänahkaisuuteen" niinkuin eräs kanttori. Katsoo silmiin ja sanoo poissaolevasti "niin!!".
COVS jäsen N.o 3
andrei
18.08.2007 00:37:14
Tähän soittohommaan ryhdyin amatööriksi 35 v. sitten. Hyvin on klaarattu niin häät ja Helsingin parhaat kapakatkin. Ei ole kukaan valittanut paitsi vaimo joskus! Olen controlleri enkä siedä asiakkaita:) Ne häiritsevät työtäni. Kun se kapakka- yhteensoitto onnistuu pärjää ihan yhtä hyvin kuin sivutoiminen taksikuski tai portsari. Ei se hiprakassa oleva yleisö paljon tarvitse. Silti ymmärrän ketjun aloittajan "valituksen" amatööreistä. Kun päätoimisesti opiskelee musiikkia niinkuin ketjun aloittaja on opiskellut (sorry nimi unohtu) niin kyllä se ärsyttäisi kun kadulta napattaisiin mies tai ehkä nainenkin suoriutumaan rahaston tilinpäätöksestä! Tulisi mieleen ajatus, että mitä helv......No, ei se kadulta napattu pärjäisi, mutta ehkä se rupeaisi neuvomaan?
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
uruttaja
18.08.2007 01:05:07

Komppia urkuveljelle.

Saapi tulla samoille markkinoille amatöörit/ammattilaiset, tai melkein ketkä vaan. Keikkoja tuntuis olevan paljon, paljon enemmän, kuin ehtii/haluaa/pystyy/taittuu soittamaan. Mielellään jaan keikkoja muillekin. Tälle viikonlopulle olis ollut varmaan 5-7 tuurausta, mutta pakko myydä ei oota.
Timi
18.08.2007 12:50:21
Toki täytyy vielä täsmentää, että itse olen näitä hommia tehnyt ns. amatööripohjalta, eli päätyö on tänäpäivänä ihan eri alalla. Sen verran kuiteskin oon alaa nähny, että hattua voin nostaa niille, jotka tästä elantonsa hankkii, mutta luulis että niilläkin jotka tälle alalle on ryhtyny, on ollut tiedossa tää yks ammatin varjopuolista, eli siis tää "harrastelijaporukka", joka ehkä sitä leipää syö.

Itse olen tullut siihen käsitykseen tästä alasta, mikä sitä "syö" ja mikä itseänikin harmittaa/kismittää alan ammattilaisten puolesta on se, että perus-topille on ihan sama, ketkä siellä kuppilan nurkassa on lyömässä humppaa. Melkein niinkuin itsekin ajattelee yhtä paljon sitä, että kuka ne puolukat siihen poronkäristykseen on poiminu, joku eläkeläismummu muutaman lisäeuron perässä vai joku vietnamilainen perheenisä ansaitsekseen puolen vuoden elannon

Ei se ole aina aivan sama kuka nurkassa lyö "humppaa" tai muuta musiikkia.Toimistoilla on monenlaista bändiä listoillaan ja olemme joutuneet tai sanotaanko ,päässeet ,usein paikkaamaan jälkeenpäin noiden tussareiden jättämiä jälkiäTäytyy vielä todeta että on pakko rahoittaa tämä soittaminen tekemällä niitä päivätöitä.Se vielä tuotakoon julki:Alle tariffien emme ole lähteneet,ei edes pyhäpäivien jolloin on tuplapalkka.
Kylmän viileesti!
Timi
18.08.2007 16:57:38
Sitäpaitsi!jos joku alkaa ilkeillä noin,livauta nenään.
Kylmän viileesti!
Timi
18.08.2007 17:01:45
oon saanut ruokaa,En ole vihainen.
Kylmän viileesti!
Sertzo S
18.08.2007 17:05:49
Sitäpaitsi!jos joku alkaa ilkeillä noin,livauta nenään.

Ja kato että ossuu!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)