Aihe: Metallissa uusi suuntaus
1 2 3 4 5 6 7 8
bedlam
16.08.2007 23:07:40 (muokattu 16.08.2007 23:08:39)

Kyllähän sitä itsekin jo 20 vuotta sitten piirteli tussilla koulureppuihin sellaisten hevibändien logoja, joita ei ollut eläissään kuullutkaan. Ei tää nuorten hevinkuuntelu varsinaisesti mikään tän hetken villitys ole. Ja mitä sitten?
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Räkkipeli
16.08.2007 23:10:59 (muokattu 16.08.2007 23:17:08)
Kyllä tuossa aloituksessa on oikeastaan juuri tuosta kyse.

Siitäpä hyvinnii.

Itseni voisin lukea tuohon "never give up for heavy metal" -kastiin, sillä se on se mun juttu, mutta se ei tarkoita sitä, että olisin sulkeutunut kyseiseen genreen. Ei tosissaan. Sillä minuahan kiinnostaa musiikki, ei pelkästään asenne tai jokin muu maallisempi, ja kaikki musiikki on minulle kiinnostavaa, enemmän tai vähemmän.
Jos siis eri genren diggailuista tai "heräämisistä" puhutaan, niin omalla kohdalla bluesin olen ottanut omakseni, sekä jazzin osittain. Myös klassista musiikkia kuuntelen yhä enemmän, oli se sitten kitaralla tai pianolla soitettuna, tai miksei kokonaisen kamariorkesterin. Popista en niin perusta (ja tähän en viitsi edes laskea niitä lista-artisteja), mutta ehkä sekin aukeaa vielä joskus jollain saralla. En siis pelkää tutustua uusiin ulottuvuuksiin siinä valossa että ne vetäisivät minut mukaansa, ei. Sen tiedän että metallista en luovu. Ja jos kaipuu tulee toisenlaisille musiikkimaisemille, voin tehdä sen jopa metallin sisällä, sillä onhan metalli muotoutuva aine (venyen moneen suuntaan), jonka myötöraja on yllättävänkin korkea. =)

Ja siis itse aiheeseen:

Minusta on aivan saman tekevää mitä minkä bändin paitoja muksut pitävät yllä. Jos se on Motörheadin paita niin se saa vaan minut hymyilemään ja miettimään että "pojallahan on asenne-paita" =)
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Rumpali Rölli
16.08.2007 23:29:35
Jaa a kylhä noita bändi paitoja on näkyny vähä enemmä nuorisolla nykyään. Mutta mitään silmiin pistävää kasvua metallin suosiossa en ole nähnyt. Mutta nuorempia faneja on näkynyt. Heh tuli vain mieleen, että tuossa viime viikolla törmäsin aika suloiseen näkyyn. Eräällä 1-2 vuotiaalla pikku viikarilla oli Slayerin paita päällä :), kyllä oli hymy leveänä kun sen näin.
Where the darkness and lightness collides There i shall stand There is the place i am..
Dropped C
17.08.2007 01:35:05
Kuunteleppa vaikka doomia väliin, astut uusille areenoille, hypnotisoidut ja yms, kaikkea. Tosta vaikka:

http://www.myspace.com/totemdoom
"Legendaarinen Gibson / EPI kitaran arvo nousee vaan" - Kolmisointu.
marke-
17.08.2007 04:44:23 (muokattu 17.08.2007 04:47:13)
Jos minua jokin hieman nyppii tällaisissa hewi on parasta -ilmiöissä, niin se, että hevi-ihmiset (yleensä nuoret) tekevät arvolatautuneita vertailujaan hevin paremmuudesta joidenkin ftun MTV-bändien perusteella. Tässäkin ketjussa tuossa aiemmassa Rihanna ja Pussycat Dolls -heitossa oli samanlainen lataus havaittavissa.

Aina mielipiteet perustetaan johonkin rajattuun tietoon ja osaamiseen. Rihanna ja Pussycat Dolls? En nyt itse tiedä mitä bändejä ovat, mutta toki tuskin tarjoavat kovin laajaa skaalaa hevistä tietenkään - tuntuu vaan, että miten paljon tahansa sitä skaalaa itse kukin laajentaa, statementtejä ei tunnu ikinä voivan tehdä yhtään minkään perusteella. Aina joku toteaa vaikka olisi 100 thrash levyä pyörittänyt pitämättä testimielessä läpi, että "aij thrash muka paksaa? no ENTÄS TÄÄ JA TÄÄ JA TÄÄ JA TÄÄ agentorangeexodussodomblaablaavaahtovaahto" jne.

Sitäpaitsi; etenkin ns. älykkömuusikoiden piirissä näkee tätä aika paljon myös "aikuisten" keskuudessa. "Black Metal = paskaa koska on kuullut kerran Dimmu Borgiria ja Cradle of Filthiä." (Joista kumpikaan ei edes ole ollut Black Metallia vuosiin.) Taas puhuin bm:stä, mutta siitä on niin helppo kaivaa esimerkkejä.

Totta on, että ikäväähän se kun puutteellisilla tiedoilla tehdään tuomioita, mutta kuten sanoin - aina ne tiedot jollain tavoin ovat puuttellisia. Tietenkin voidaan myös miettiä, kuinka vakavamielinen heitto joku "hevi on paskaa" lopulta on.

Tietysti tämä kaikki kuuluu tiettyyn nuoruusvaiheeseen, mutta harvoin kannattaa sanoa 'ei koskaan'. Mitäpä siinä menettää, jos kuuntelee mahdollisimman laajalla spektrillä musiikkia? Aikaa?
Siinä VOI menettää paljonkin: asenteita, omistautumista, tunteellisuutta ja vielä mitä. Musiikin käsittely pelkästään musiikkina; ääninä peräkkäin ja sävellyksellisenä kokonaisuutena sisältää mielestäni aina vaaran, että homma lähtee analyyttiseksi ja musiikin tarjoama tunnelataus tai mikälie lopulta vesittyy.

Elämän aikana istutaan paskalla varmaan vuosia.
Usein parempaa aikaa kuin esim. musiikin kuuntelu.

Ja parhaassa tapauksessa voi oppia kallistamaan päätään eri suuntaan, ja huomata syväksi luulemansa veden olevan pelkkä takana aukeavan valtameren rantaviiva.
Hieman tuota yhtä edellistä kohtaa sivuten; eihän tämä ole mikään itseisarvo mielestäni sinänsä. Valintoja ja rajoituksia vaaditaan, mikäli persoonallisuuttaan haluaa luoda ja kehittää - ja tämä on nimenomaan teini-iässä ilmeisen tärkeää.
Rakkaus
Zaphod
17.08.2007 12:59:19
Kyllähän sitä itsekin jo 20 vuotta sitten piirteli tussilla koulureppuihin sellaisten hevibändien logoja, joita ei ollut eläissään kuullutkaan. Ei tää nuorten hevinkuuntelu varsinaisesti mikään tän hetken villitys ole. Ja mitä sitten?

Niinpä, ihan samaan on tullut itsekin syyllistyttyä. Ja hevin kuuntelunkin aloitin kun tuli yläasteella yksi pitkätukkahevari meidän luokalle. Oli muuten vielä siihen aikaan suht harvinainen ilmiö. Nythän noita hevianteroita hyppii vastaan joka kulmassa.(ei sillä, että haittaisi. Itse olen jo tylsä tavis-vanhus)
Bugi
17.08.2007 18:33:51
Jaa-a,olipa tuossa viime viikolla hupaisa näky kun olin kavereideni kanssa Jumbon Prismassa.Ohitsemme kulkee noin 7-8vuotias kaveri jolla roikkui ketjuja ja taisi olla niittirannekkeita ja päällään "Hevi" Arin paita...tunne oli kuin olisi vasaralla päähän lyöty.

Kyllähän niitä näkee joilla on bändi paita mutta tuskin ovat koskaan juuri kunneelleet koko yhtyettä.

Onhan se kieltämättä hupaisan näköistä kun ohitsesi kulkee 130-140cm lapsia joilla on Metallican tai Maidenin paita päällä (yhtyeissä ei ole mitään vikaa),onhan tämä metalli tai kuten sanotaan "hevi kulttuuri" nykyisin aikatavalla kaupallistettua.

Mtv3:llakin pyörii mainos jossa sanotaan Ari Koivusen tekevän suomalaista hevi historiaa,alkuun mitä historiallista siinä on jos MTV3 max stage näyttää kaverin keikan ja mitä heviä se nyt on? Kaveri sönköttää jotain power-metallin kaltaista tavaraa,ei sitä juuri voida heviin rinnaistaa.Tosin onhan se helpompi sanoa "Hevi-Ari" kuin Power-Metal Ari.Empä tiedä mitä minä tässä sönkötän.

Nykyisin kaduilla näkee suurinpiirtein vain Metallican,Iron Maidenin ja Bodomin paitoja,yhtyeissä ei ole mitään vikaa mutta onhan niitä muitakin yhtyeitä olemassa kuin nuo 3.
shovi
17.08.2007 18:40:41 (muokattu 17.08.2007 18:43:58)
Kyllä se hevikausi menee sitten ohi (mieleltään terveillä ihmisillä) kun teinit pääsee angstistaan yli. Sitten alkaa jo maistua muunkinlainen kama ja huomaatte, miten Michael Jacksonin tuplacd-kokoelma alkaa pyöriä soittimessa muutaman kerran päivässä.

Ei mutta ihan oikeasti, onhan tää ÄLKÄÄ KOSKEKO MUN MUSAAN -asenne tosi naurettava. Pitääkö aina olla niin helvetin tr00? Eikö sitä nyt voi kuunnella sitä mistä diggaa - olemalla oma itsensä on kaikkein aidoin. Onko hevissä joku naamavaatimus et voi ostaa tr00 -artistien levyjä? Pitäiskö levykauppoihin saada joku tunnistautumismenetelmä, mm. Slayeria ei voi ostaa jossei ole kuunnellut heviä viittä vuotta, onkinut jostain saksan ebaysta jotain nevahöörd teutonibändejä, ei ole yli metristä tukkaa, mustia housuja, rässiliiviä, matalaa ääntä, ei polta tupakkaa tai omista tietyn mallista kitaraa.

Jos joku tyyppi ei miellytä, käykää vetämässä pataan. Mutta, muistakaa vastata seurauksista.
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
hullu_ukko
17.08.2007 18:53:00 (muokattu 17.08.2007 18:59:45)
Jaa-a,olipa tuossa viime viikolla hupaisa näky kun olin kavereideni kanssa Jumbon Prismassa.Ohitsemme kulkee noin 7-8vuotias kaveri jolla roikkui ketjuja ja taisi olla niittirannekkeita ja päällään "Hevi" Arin paita...tunne oli kuin olisi vasaralla päähän lyöty.

Ihan yhtä hassulta se näyttää, kun joku 13-15-vuotias kävelee tuolla Burzum-paidassaan 50kg rautaa roikkumassa vyötäröllä. Onko sinua lyöty vasaralla päähän?

Kyllähän niitä näkee joilla on bändi paita mutta tuskin ovat koskaan juuri kunneelleet koko yhtyettä.

Entä sitten? Osa bändipaidoista on niin hienoja, että niitä voisi melkein pitää, vaikka kyseisestä yhtyeestä ei diggailisikaan. Ja mistä sinä päättelet, että joku ei ole edes kuunnellut koko yhtyettä?

Onhan se kieltämättä hupaisan näköistä kun ohitsesi kulkee 130-140cm lapsia joilla on Metallican tai Maidenin paita päällä (yhtyeissä ei ole mitään vikaa),onhan tämä metalli tai kuten sanotaan "hevi kulttuuri" nykyisin aikatavalla kaupallistettua.

Eikös ole aivan kamalaa tuo kaupallistuminen? Nyt täytyy siirtyä ihan uudelle ja tuntemattomalle musiikkiskenelle, jota ei ole vielä pilattu tekemällä siitä kaupallista mainstreampaskaa. Pahat markkinasedät pilas meitin hevin
:------------(

Mtv3:llakin pyörii mainos jossa sanotaan Ari Koivusen tekevän suomalaista hevi historiaa,alkuun mitä historiallista siinä on jos MTV3 max stage näyttää kaverin keikan ja mitä heviä se nyt on? Kaveri sönköttää jotain power-metallin kaltaista tavaraa,ei sitä juuri voida heviin rinnaistaa.Tosin onhan se helpompi sanoa "Hevi-Ari" kuin Power-Metal Ari.Empä tiedä mitä minä tässä sönkötän.

Mistä termistä johtuukaan sana ''hevi''? Ei kai nyt sentään heavy metallista? Onneksi power-metal ei ole heavy metallin, vaan eurodancen sivuhaara niin pääsee nillittämään ''Hevi-Ari'' -termistä.

Nykyisin kaduilla näkee suurinpiirtein vain Metallican,Iron Maidenin ja Bodomin paitoja,yhtyeissä ei ole mitään vikaa mutta onhan niitä muitakin yhtyeitä olemassa kuin nuo 3.

Mutta mitä jos sattuu tykkäämään noista bändeistä? ''Mä diggaan Metallicaa mut käytän tätä ultimatesatangoatfuckdeluxen bändipaitaa ku kaikilla on jo Metallica-paita :(''

Kielioppimme mukaan on muuten olemassa yhdyssanoja ja pisteen ja pilkun jälkeen on tapana painaa välilyöntiä. Nuo nyt ihan alkuun.

E: provo in Miksi hevarit eivät osaa ikinä kirjoittaa selkeää tekstiä? Äidinkielen hallinta on posereille? provo out
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
saastara
17.08.2007 18:56:10 (muokattu 17.08.2007 19:02:25)
provo in Mahtaa aloittajalla olla vaikea elämä.. Kuunnelkaa stygeä. provo out

E: Mutta ihan oikeasti pojat, "Mua ottaa niinq nuppiin kun joillaki pikkupojilla o nykyää samalaiset paidat ku mulla nii mä en vaikuta enää yhtään niin rankalta ja erilaiselt ku kaikki kuuntelee heviä ku se on nii in nykyään"..

Kamoon! Ketä kiinnostaa..?!

On se kummaa kun ollaan niin pirun rankkaa ja synkkää hevimiestä musiikin suhteen ja sitten itketään nettipalstalla siitä kun pikkupojat pitää hevipaitoja.. ;) Surkuhupaisaa on kyllä meininki.

E II: Tarkoitus ei siis ole mitenkään aloittajaa vastaan hyökätä, enkä viitannut noilla puheillani suoraan häneen.
Lisää middleä.
bedlam
17.08.2007 18:58:34 (muokattu 17.08.2007 19:00:14)

Eikös tuon ikäiset ole juurikin suurin "Hevi-Arin" kuuntelijaryhmä? Kuulemma Arskan bändipaitojakaan löydy kuin n. koosta 120-140 cm.
Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee.
Bugi
17.08.2007 19:00:15
Ihan yhtä hassulta se näyttää, kun joku 13-15-vuotias kävelee tuolla Burzum-paidassaan 50kg rautaa roikkumassa vyötäröllä.

Entä sitten? Osa bändipaidoista on niin hienoja, että niitä voisi melkein pitää, vaikka kyseisestä yhtyeestä ei diggailisikaan. Ja mistä sinä päättelet, että joku ei ole edes kuunnellut koko yhtyettä?

Eikös ole aivan kamalaa tuo kaupallistuminen? Nyt täytyy siirtyä ihan uudelle ja tuntemattomalle musiikkiskenelle, jota ei ole vielä pilattu tekemällä siitä kaupallista mainstreampaskaa. Pahat markkinasedät pilas meitin hevin
:------------(

Mistä termistä johtuukaan sana ''hevi''? Ei kai nyt sentään heavy metallista? Onneksi power-metal ei ole heavy metallin, vaan eurodancen sivuhaara niin pääsee nillittämään ''Hevi-Ari'' -termistä.

Mutta mitä jos sattuu tykkäämään noista bändeistä? ''Mä diggaan Metallicaa mut käytän tätä ultimatesatangoatfuckdeluxen bändipaitaa ku kaikilla on jo Metallica-paita :(''

Kielioppimme mukaan on muuten olemassa yhdyssanoja ja pisteen ja pilkun jälkeen on tapana painaa välilyöntiä. Nuo nyt ihan alkuun.

Ei se nyt yhtä hupaisalta näytä jos minulta kysytään (mutta eihän sitä minulta kysytty).

Miten lienee,kyllä tuo hevin kaupallistuminen hieman kyrsii,mutta en ryhdy sen takia kuuntelemaan poppia.
Kieliopit jorpakkoon,suhteellisen turhia.
hullu_ukko
17.08.2007 19:12:00 (muokattu 17.08.2007 19:21:40)
Ei se nyt yhtä hupaisalta näytä jos minulta kysytään (mutta eihän sitä minulta kysytty).

Kyllä se näyttää ja tajuat sen sitten joskus kun keksit, että maailmassa on muutakin kuin oman heviuskottavuuden pönkittäminen.

Miten lienee,kyllä tuo hevin kaupallistuminen hieman kyrsii,mutta en ryhdy sen takia kuuntelemaan poppia.

Kerro nyt ihmeessä, mitä väliä sillä kaupallistumisella on? Mä haluan oikeasti oppia ymmärtämään ahdasmielisten tr00hevarien ajatusmaailmaa.

Kieliopit jorpakkoon,suhteellisen turhia.

Niinpä.. Siis jos koomikon uraa harkitsee. Aika hauskaa yrittää lukea ilmeisen vakavalla mielellä kirjoitettua tekstiä, jossa jokainen yhdyssana on kirjoitettu erikseen.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
Bugi
17.08.2007 19:17:10
Kyllä se näyttää ja tajuat sen sitten joskus kun keksit, että maailmassa on muutakin kuin oman heviuskottavuuden pönkittäminen.

Kerro nyt ihmeessä, mitä väliä sillä kaupallistumisella on? Mä oikeasti haluan oikeasti oppia ymmärtämään ahdasmielisten tr00hevarien ajatusmaailmaa.

Niinpä.. Siis jos koomikon uraa harkitsee. Aika hauskaa yrittää lukea ilmeisen vakavalla mielellä kirjoitettua tekstiä, jossa jokainen yhdyssana on kirjoitettu erikseen.

Eikös olekkin? Tuotampahan joillekkin "iloa".

Noh, kun tämä Lordi voitti nuo viisut, menin seuraavana päivänä kauppaan ostamaan juotavaa ja yhden pelin. Pääsin kassalle ja jokaisella edessä olevalla oli tuo Lordin levy kädessään. Myös yhdellä jonka tiesin olevan räp/pop miehiä.
Ei tuota juuri pysty selittämään, tai itse en ainakaan pysty.
shovi
17.08.2007 19:30:25
Eikös olekkin? Tuotampahan joillekkin "iloa".

Nojaa. Jos aikoo saada jonkun vakuuttumaan omasta asiastaan, voi olla helpompi nakki edessä jos hallitsee edes kieliopin perusasiat. Tää ei ole äidinkielenopettajien.net, mutta kenelläkään ei ole intressiä tulkita sun tekstiäs. Jos ajatellaan, että kaksi ihmistä yrittää todistaa oman kantansa paremmuutta ja kummallakin on yhtä vakuuttavat perustelut, paremman ulosannin omaava vakuuttaa mut. Muista en tiedä, mutta kuvittelisin asian olevan näin myös muiden kohdalla.

Noh, kun tämä Lordi voitti nuo viisut, menin seuraavana päivänä kauppaan ostamaan juotavaa ja yhden pelin. Pääsin kassalle ja jokaisella edessä olevalla oli tuo Lordin levy kädessään. Myös yhdellä jonka tiesin olevan räp/pop miehiä.

Jos juotava ei ollut KALIAA ja peli ei ollut taskubiljardi tai spiritismilauta, et sä voi olla uskottava. Nalkkiin jäit. Mutta ihan vakavasti puhuen, miten se on sulta pois, jos joku popista diggaava ostaa Lordin levyn? Syökö se jotenkin sun heviuskottavuutta? Kuten oon aiemminkin kertonut mm. Ari Koivunen -ketjussa, mä uskon että tää koko hevihomma on oma pieni piirinsä, jossa hevarit kuvittelee kuuluvansa johonkin maagiseen elitistiklubiin ja jos joku ei-uskottava haluais kuunnella jotain säröllä vedettyä musaa, tän elitistiklubin jäsenet kuvittelee heti, et se heittäis ne joltain helvetin valtaistuimelta pois. Vähentäis niitten yksilöllisyyttä, tekis niistä jotain massaa, mikä on niiden isoin pelko. Totuus kuitenkin on, että tää ei ole ollenkaan yksilöllistä, te ette ole mitenkään persoonallisia kuulumalla tällaseen muka-elitistiklubiin. Te erotutte harmaasta massasta olemalla omia itsejänne, ette liittymällä toisesta massasta toiseen. Kaikesta ei tarvi pitää, muttei paskaakaan tarvi sen takia kuunnella, että olis osa jotain elämää suurempaa hevariklubia.
Welcome to my website this site is normal guitar site and if you have some suggestions you can go to **** -Ushmir
samsonov
17.08.2007 19:37:36
Mun mielestä on ihan hienoa et pikkuveliki (12v) kuuntelee heviä. Muuan euroviisujen jälkeen tämäki innostus lähti. Kuha jotai kuuntelee, saapaha vähä kyltyyriä
Sutela
17.08.2007 21:12:33 (muokattu 17.08.2007 22:10:25)
Kyllä se hevikausi menee sitten ohi (mieleltään terveillä ihmisillä) kun teinit pääsee angstistaan yli.

Mä satun sit tietämään montakin yli nelikymppistä mieleltään sairaita ja teiniangstaavia miehiä. :D
Sutela
17.08.2007 21:32:28 (muokattu 18.08.2007 16:13:35)
Eiköhän tuossa iässä ole mennyt ohi se pahin angsti ja musiikkimaku on ainakin edes vähän laajentunut.

Tjaa, enpä mää nyt ainakaan angstin takia heviä kuuntele. Kuuntelen paljon myös muutakin. Kuunteleehan monet pelkkää bluesiakin koko ikänsä, joten miksei heviäkin? Samanarvoisia molemmat genret ovat.

Ja itelle on aivan sama ketkä niitä hevilevyjä ostaa. Kuuntelen musiikkia itseni takia enkä muiden. Nykyään kyllä tuntuu että osalla hevin kuuntelijoista on semmoinen luulo että he ovat hyvinkin kapinallisia, kun kuuntelevat vaikkapa Slayeriä. Fakta on se, että todellinen kapinallinen oisit sillon jos sanoisit kuuntelevas vaikkapa Joe Passia. Mutta tätäkään ei pidä yleistää.

Kuitenkin siitä porukasta löytyy paljon niitä, jotka pitävät oikeasti siitä hevistä, kyllähän siihen joku syy aina on jos joku nousee trendi-ilmiöksi.

Ja Shovin kanssa olen samaa mieltä kyllä että onko se joltain pois jos joku poppari ostaa hevilevyn?

Ja näitten, jotka kritisoi 12-vuotiaita hevin kuuntelijoita kannatais muistaa että minkäikäsenä sitä ite alko hevistä pitämään. Itsellä se alkoi 12-vuotiaana Ozzyn bark at the moonilla, se oli mielestäni mahtava kunnes kuulin blizzard of ozzin joka oli taivaallinen. Kovia biisejähän ne on edelleen, vaikka muitakin bändejä tietysti kuuntelen.
Lauri0
18.08.2007 13:45:24 (muokattu 18.08.2007 13:53:19)

Jaa'a. Minä alottelin metallin kuuntelua jo joskus 4-5 vuotiaana eli lähemmäs kymmenen vuotta tultu kuunneltua.. ja silti tulee vittuilua wnbtröö-äijiltä siitä, että "Nojoo ***** ei varmaa oo ***** ees kuullu *****!!1 Jos ootki kuulit eilen ekan kerran!!11+", kun on joku bändipaita. Johtunee kai siitä, että en käytä nahkahousuja, rässiliiviä, enkä mitään muutakaan tröö-hevanderi kuteita.

(l0lm40)

Mulle on sama mitä kukakin kuuntelee/kuinka kauan on kuunnellut.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)