Aihe: Putkien vaihtoedessä
1 2 3
pa50
17.08.2007 09:01:49

Onko putkilla joku käyttöikä jolloin ne tulisi vaihtaa. Minulla on Peavey 30 classic ollut jo 12 vuotta. Koneessa edelleen alkuperäiset putket. Säröpuolta käytän hyvin harvoin, mutta cleanit soi lähes päivittäin. En ole ikinä päässyt vertaamaan saundeja toiseen samanlaiseen, mutta minusta se soi edelleen hyvin. Joko on putkien vaihdon aika?
Mies,Korg ja kitara
Numb
17.08.2007 09:15:55

Mitä niitä vaihtamaan, ennen kuin on tarpeen. Kyllä sen huomaa kun on.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
kid ego
17.08.2007 09:20:53
Mitä niitä vaihtamaan, ennen kuin on tarpeen. Kyllä sen huomaa kun on.

Niinpä. Omassa vahvistimessa äänenvoimakkuustaso tippuu, hirveä hurina kuuluu ja soundikin puuroutuu. Remppa tiedossa. Onneksi luottotilillä on varaa.
"Saatana opetti minua."
kimurantti1
17.08.2007 23:01:51 (muokattu 17.08.2007 23:02:17)
Mun VH100R on alkanut kuulostaa vähän tunkkaiselta, voisiko se johtua putkista? Tunkkaisuus soundiin tuli aivan yhtäkkiä, ja onneksi juuri tässä parin viikon keikkatauolla.

E: Kuka Tampereella biasoi vahvistimia?
pekurides
18.08.2007 00:16:00

Mun VH100R on alkanut kuulostaa vähän tunkkaiselta, voisiko se johtua putkista? Tunkkaisuus soundiin tuli aivan yhtäkkiä, ja onneksi juuri tässä parin viikon keikkatauolla.

E: Kuka Tampereella biasoi vahvistimia?

Taitaapi yleensä ensin putket "piiputtaa"... sitä sitten taas tiedä että onko päättärit vai etuset tai kummatkin... no etusia helppo/halpa vaihdella ja kokkeilla.

ps. jos minä olisin varakas vaihtelisin putkia yhtä usein kuin sukkia;)
Tunteella päin vittua.
terolt
12.11.2011 09:36:15
Lainataan.

Päättäri vaatisi varmaankin putkien uusimista. Marsun 50W Monoblockiin uppoaa siis kaiken kaikkiaan 4 EL34, 2 ECC81 ja 2 ECC83. Ajattelin kuitenkin hommata vain toiselle puolelle tällä kertaa, kun minulla molempien kanavien käyttö on aika harvinaista.

Mikäs päättärivaljakko toimisi Marsussa parhaiten? Saapi noita etusputkiakin vinkata. Olen Thomannilta tilaamassa piakkoin, että ihan ookoo olisi jos sieltä löytyisi. Uraltone toki käy myös, jos ei optimaalista saksanmaalta löydy. Semmonen perussetti käy, eli Telefunken-budjetti ei ole ajankohtainen =). Semmonen "riipivä" soundi ei ole mun juttu, eli enempi "pehmeyttä" tarvitaan.

Etusena toimii "multifx", Rocktronin Prophesy II, mikäli sillä tiedolla mitään tekee. Ja muutenkin tuumin, miten suuri merkitys on esim päättäreiden laadulla, mitä sillä ikinä tarkoitetaankaan, kun etunen kuitenkin on digitaalinen.

Kiitti.

-Tero
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. http://myspace.com/terokurkimaki
penatuna
12.11.2011 13:11:54
Voisi toimia Tungsol EL34B, soundi vähän 6L6 suuntaan. Muuten vaikkapa Svetlanat päätteeseen, jos ei noista tykkää.
pekurides
12.11.2011 13:36:17

thomannilta saapi T.A.D putkia hyvään hintaan, niitä ehtottomasti ainakin etuspuolelle ja ota niitä highgradeja jos löytyy vaikka ovat tuplat kalliimpia se myös kuuluu saundissa ja ainakin itsellä ovat kestäneet jo useamman vuoden.

Svetlanan päättärit ovat tätä nykyää vissiin marsuissa jo tehtaalta tullessa ja nämä myös monen mielestä parhaita nykyputkia.

Josain saksan nettipujussa myytiin suoraan marsun "tehdasputkia" jos ei tompalta löydy. googleta.

mullardin ecc81 putkia sai vielä vähän aikaa sitten suht kohtuuhintaan myös, parhaat.

-p-
mielummin vähän liikaa kuin liian vähän!
Lebowski
12.11.2011 16:47:01
Ite oon ajatellu vaihattaa Fender Hot Rodiini TAD:n putket. Saas nähä miten pörähtää.. Ensimmäinen putkivaihto meikälläkin. Vahvari vuosimallia -98.
"Is this darkness in you too" -TM
machinehead72
12.11.2011 23:13:56
Mitenkäs tuo uraltonelta tilaaminen, paljonko hintaan tulee toimituskuluja, toimittavastko matkahuollolla vai postilla, tuleeko ovelle asti vai pitääkö mennä hakemaan, kauanko kestää, miten maksu tapahtuu, laskulla, vai saako tilattua UPS:nä? Paljon kysymyksiä....

Ja sitten vielä!!
Ittellä on valvekingissä (se nuppi) nuo tuollaiset 6L6 pääteputket. Voinko vain ostaa neljä kappaletta samanlaisia EL34-putkia ja lyödä paikalleen? Pitääkö tuota biasointi touhua tehdä? Onko se kuinka tärkeää?

Ja vielä kerran...
Onko normaalia, että yksi vahvistimeni Etuasteputkista ei mene koloonsa yhtä syvälle mitä muut? Olen yrittänyt painaa syvemmälle, mutta ei tunnu menevän. Se on niin korkealla, että se lasitappi siinä putken päässä tulee sen metallitörpön päällä olevasta aukosta pihalle.
http://maihinnousu.net/a/2404 Den of the lion --> Meininkiä Punkin ja Hard rockin välimaastosta
Jucciz
12.11.2011 23:53:49
machinehead72: Mitenkäs tuo uraltonelta tilaaminen, paljonko hintaan tulee toimituskuluja, toimittavastko matkahuollolla vai postilla, tuleeko ovelle asti vai pitääkö mennä hakemaan, kauanko kestää, miten maksu tapahtuu, laskulla, vai saako tilattua UPS:nä? Paljon kysymyksiä....

Suomalainen firma. Toimittavat postitse, mulle ainakin on tullut lasku mukana, monesti tosin jo pdf:nä suoraan sähköpostiin. Pienemmät lähetykset tulevat ovelle, isommat saatat joutua itse noutamaan postista. Toimitus on ollut nopeaa, jos tuotteita on ollut saman tien varastossa.

Ja sitten vielä!!
Ittellä on valvekingissä (se nuppi) nuo tuollaiset 6L6 pääteputket. Voinko vain ostaa neljä kappaletta samanlaisia EL34-putkia ja lyödä paikalleen? Pitääkö tuota biasointi touhua tehdä? Onko se kuinka tärkeää?

Biasointi on hyödyllistä silloinkin kun vaihdat samanlaiset putket vanhojen tilalle: putket ovat aina yksilöitä ja biasoinnin avulla varmistetaan, etteivät putket käy liian kylminä tai kuumina - tällä säädetään putken toimintapiste sopivaksi, jotta soundi on hyvä ja käyttöikä mahdollisimman pitkä. En tiedä, "syökö" Valve King suorilta EL34-putkia, mutta jos syö, niin silloin varsinkin biasointi on kyllä tärkeää. Jos ei syö, vahvistinta pitää jonkin verran modifioida.

Ja vielä kerran...
Onko normaalia, että yksi vahvistimeni Etuasteputkista ei mene koloonsa yhtä syvälle mitä muut? Olen yrittänyt painaa syvemmälle, mutta ei tunnu menevän. Se on niin korkealla, että se lasitappi siinä putken päässä tulee sen metallitörpön päällä olevasta aukosta pihalle.

Joskus putkenkannan ympärillä oleva metallinen reunus voi olla ahdas tietyille putkille. Liikaa väkivaltaa ei kannata käyttää asentamisessa. Jos putki kuitenkin toimii, ei luultavasti ole syytä huoleen.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
_Tony_
13.11.2011 00:42:21
Kannattaa tilata Uraltonelta tietyn graden (1-5) putket. Itse tilaan aina grade 3 putket. Kun styrkkari on kerran biasoitu tietylle gradelle, niin sen jälkeen tilaamalla saman graden ja saman valmistajan putket biasointia ei tarvitse tehdä.
"Talking about music is like fishing about architecture" - Frank Zappa
terolt
13.11.2011 01:52:59
Biasointi on hyödyllistä silloinkin kun vaihdat samanlaiset putket vanhojen tilalle: putket ovat aina yksilöitä ja biasoinnin avulla varmistetaan, etteivät putket käy liian kylminä tai kuumina - tällä säädetään putken toimintapiste sopivaksi, jotta soundi on hyvä ja käyttöikä mahdollisimman pitkä.

Päteekö biasointi päätevahvistimiin yhtälailla? Ja miten se tehdään tässä Marsun Monoblock-tapauksessa? Vai pystyykö ummikko lainkaan?
Kaikki mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti. http://myspace.com/terokurkimaki
oiva tumpeloinen
13.11.2011 02:37:15
terolt: Päteekö biasointi päätevahvistimiin yhtälailla? Ja miten se tehdään tässä Marsun Monoblock-tapauksessa? Vai pystyykö ummikko lainkaan?

Pätee biasointi sun päätteeseenkin. Nuppiin on sisäänrakennetty etu- ja pääteaste. Sun räkkipääte on pelkkä pääteasteosio. Sitten sulla on erikseen etuaste. Joka tapauksessa jokainen nippu muodosta riippumatta sisältää samat osiot.

Enempää tietämättä sanoisin, että sun Monoblock ei ole mitenkään tolkuttoman vaikea biasoida. Uraltonen sivuilla on ihan kuvallisia ohjeita sen suorittamiseen. Siellä päätteessä on todennäköisesti kaksi identtistä piirilevyä, yksi kummallekin kanavalle. Näin oli ainakin vanhemmassa mallissa. Sen verran kuitenkin pitää sanoa, että jos homma tuntuu vähänkin ylivoimaiselta ja vieraalta, älä mene sörkkimään sinne. Sieltä saattaa tulla kynsille aika kipeästikin. Mutta jos ohjeiden lukemisen jälkeen tuntuu siltä, että voisi onnistuakin, ei se tosiaan mitään rakettitiedettä ole. Avaat paketin, ja katsot sisään. Jos sieltä tuntuu löytyvän sopivat palaset, teet homman. Jos ei, laitat suosiolla kannen kiinni ja viet sen huoltoon.
machinehead72
13.11.2011 23:07:22
Jucciz:
Joskus putkenkannan ympärillä oleva metallinen reunus voi olla ahdas tietyille putkille. Liikaa väkivaltaa ei kannata käyttää asentamisessa. Jos putki kuitenkin toimii, ei luultavasti ole syytä huoleen.

No tuo sattuu olemaan juurikin se etuasteputki mitä olen vaihtamassa hirveiden häiriöäänien takia (mistä kerroin toisessa topicissa). Häiriöt saa vähäksi aikaa lähtemään koputtelemalla tuota ko. putkea muutaman kerran. Nyt on käynyt koko ajan vaikeammaksi saada se hiljaiseksi, ja häiriöt tulevat takaisin paljon nopeammin, jotenka ajattelin nyt 15 pv:n jälkeen tilata uraltonelta uuden. Sitten aasinsilta seuraavaan ----> Tosiaan yhden etuasteputken olen hommaamassa (tuollaisen 12AX7) kysymys: voinko laittaa sen paikalleen ilman biasointia? Tällä hetkellä kaikki putket ovat tehtaalta.

Jännä siinä mielessä, että tosiaan tehtaalla nuo putket assennettu, ja tuo yksi etuasteputki noin V*tuillaan...
http://maihinnousu.net/a/2404 Den of the lion --> Meininkiä Punkin ja Hard rockin välimaastosta
hallu
14.11.2011 00:13:56 (muokattu 14.11.2011 00:22:45)
machinehead72: No tuo sattuu olemaan juurikin se etuasteputki mitä olen vaihtamassa hirveiden häiriöäänien takia (mistä kerroin toisessa topicissa). Häiriöt saa vähäksi aikaa lähtemään koputtelemalla tuota ko. putkea muutaman kerran. Nyt on käynyt koko ajan vaikeammaksi saada se hiljaiseksi, ja häiriöt tulevat takaisin paljon nopeammin, jotenka ajattelin nyt 15 pv:n jälkeen tilata uraltonelta uuden. Sitten aasinsilta seuraavaan ----> Tosiaan yhden etuasteputken olen hommaamassa (tuollaisen 12AX7) kysymys: voinko laittaa sen paikalleen ilman biasointia? Tällä hetkellä kaikki putket ovat tehtaalta.

Jännä siinä mielessä, että tosiaan tehtaalla nuo putket assennettu, ja tuo yksi etuasteputki noin V*tuillaan...

Etuasteputket voi vaihtaa ilman biasointia.

-----/edit-------

Tulipas muuten mieleen lainata tätä oivallista ketjua omalle kysymyksellenikin. Minulla on tuo Dean Markley johon on meininki tehdä remppaa tai ainakin vaihtaa koko putkiviisikko (kaksi pääteputkea 6L6GC otaksun ja 3x 12AX7 etusessa). Tuumailin, että jos ostaisi sen yleismittarin ja opettelisi biasoimaan itse josko noissa vahvareissa olisi se trimmeri. Kysymys siis kuuluu, että mistä saan selville mikä vahvistimeni biasjännite pitäisi olla? uraltonella kertoivat kerran sen laskukaavan miten se selvitetään, mutta olen unohtanut kun en alkujaan edes ymmärtänyt sitä.

Edelliseen liittyen, onko sellainen järkevää/mahdollista, että mittaisin vanhojen putkien biaksen ja säätäisin uudet putket sen mukaan? vai muuttuuko biasjännite jotenkin putkien kuluessa?

-----edit/--------
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jucciz
14.11.2011 01:09:08
machinehead72: voinko laittaa sen paikalleen ilman biasointia?

Etuasteputkia ei tarvitse, eikä edes voi biasoida, ellet rupea kolvaamaan vastuksia irti ja vaihtamaan tilalle uusia. :)

Eli lyhyesti: etuasteputkia voi huoletta vaihdella ihan oman mielensä mukaan, ei tartte huolehtia biasoinnista kunhan putki on oikeaa tyyppiä. Tämä onkin helppo tapa tsekata, miten eri merkkiset putket vaikuttavat loppusoundiin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Jucciz
14.11.2011 01:10:58 (muokattu 14.11.2011 01:14:06)
hallu: Edelliseen liittyen, onko sellainen järkevää/mahdollista, että mittaisin vanhojen putkien biaksen ja säätäisin uudet putket sen mukaan? vai muuttuuko biasjännite jotenkin putkien kuluessa?

-----edit/--------

Bias-jännite ei säätämättä muutu: se tulee suoraan verkkomuuntajalta bias-piirin läpi ja pysyy aina samana niin kauan kun vaan valtion verkosta tulee samanlaista sähköä vahvistimelle. Pääteputket voidaan toki sen sijaan mitata ja vanhojen putkien antamat lukemat voidaan ottaa ylös ja tämän jälkeen voidaan toki "metsästää" tilalle putket, jotka antavat samanlaiset lukemat... voi kyllä olla hankalaakin.

Helpompaa on monesti kyllä vaan hommata tilalle sovitettu pari/nelikko pääteputkia ja säätää bias-trimmeriä niin, että ollaan taas haarukassa.

Siitä huolimatta tervetuloa mittailemaan putkia, jos Tampereella liikut. Kahvit keitetään normaalisti. :)
jii.haanpaa
14.11.2011 08:30:21
Jucciz: ... Pääteputket voidaan toki sen sijaan mitata ja vanhojen putkien antamat lukemat voidaan ottaa ylös ja tämän jälkeen voidaan toki "metsästää" tilalle putket, jotka antavat samanlaiset lukemat... voi kyllä olla hankalaakin.

Mahtaako tuo muutenkaan kannattaa? Vanha putki ei kuitenkaan anna samoja lukemia kuin uutena, joten jos uutena biasointi oli kohdallaan, niin vanhana ei välttämättä ja tällöin myös uuden putkiparin biasointi olisi pielessä suoraan lähtöruudusta.

Helpompaa on monesti kyllä vaan hommata tilalle sovitettu pari/nelikko pääteputkia ja säätää bias-trimmeriä niin, että ollaan taas haarukassa.

Ja tämän kun kerran tekee, niin esim uraltonelta voi tilata mitattuja/luokiteltuja putkia myös tuleviin tarpeisiin.

Kaipa tässä välissä pitää taas toistella sitä "älä tee, jos et tiedä mitä teet"-mantraa. Tuossa harrastuksessa voi mennä rikki vahvarin lisäksi myös seppä itse.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)