Aihe: Digitaalinen trumpetti
1 2 3 4 523 24 25 26 27 28
Baryton-B
28.07.2007 00:02:36

Merkillistä. Tuolla EWI:n Porta Time arvolla ei kylläkään saisi tässä olla merkitystä - jos on, niin EWI lähettää sittenkin sitä portamento-dataa.

Kun laittaa EWI:ssä "CC" disable, niin Glide kisko ei vaikuta mitään EWI:llä soitettaessa ja EWI:stä VL70 soitettaessa, eli Porta Time lukemat ei muutu. "PS" eli portamento minulla on ollut aina disable.

- VL70-m:n portamento voi olla ohjelmoitu valmiiksi aktiiviseksi joissakin soundeissa - eli sitä ei tarvitse (eikä tässä tapauksessa kannata) aktivoida MIDI:n kautta.

Kuten kerroin olen kokeillut tuotakin.

Jos lähetät sellaisen ääninäytteen, missä paria eri soundia käyttäen yrität mahdollisimman tarkoin matkia minun ääninäytettä, voin vielä yrittää keksiä missä vika on.

Pitää huomenna katsoa jos jaksaisi vielä tapella sen kanssa, alkaa into hiipua.
Kiitos kuitenkin, että jaksat myös asiaa miettiä, aina tässä jotain oppii. Toisin kuin Patcmannin omilla keskustelufoorumeilla minä aion omilla kotisivuilla kertoa totuuden oli se sitten mikä hyvänsä, ettei hemmot niitä huvikseen ostele...ja jos kulostaa huonolta ostavat viela Matt Traumin pirun kalliin lisäsirun ;-) Tässä myynti-ilmoituksessa oli kylläkin rehellisesti sanottu, että "myydään VL70 WX varten".
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
28.07.2007 01:20:20 (muokattu 28.07.2007 13:15:12)

Teinkin sen näytteen kun oli aikaa:

http://www.35plus.fi/VL70_trumpet.mp3

Kun sanoit, ettei Porta Timeen ei kuulu laittaa aikaa, niin se ei käy minulle. Tiedät, että trumpetit vinguttaa ylärekisterissä ja se onnistu muuten. Se on oleellinen osa trumpetin tyyliä. Minulle jopa huomautettiin kun en alussa osannut käyttää taipuisaa legatoa. Näytteen lopussa Porta Time on 050.
Barytonit soittaa taipuisia tausta melodioita jatkuvasti ja pasuuna herkuttelee liu-utuksilla.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia - ai niin, se hengitystekniikka - ja ei tarvi osata transponoida"
Baryton-B
28.07.2007 13:04:28

...jatkuu
Äänityksen keskivaihiella näppäilen ääniä c -> h -> a. Toistan tätä samassa tempossa. Huomaat, että a ääni ei tahdo syttyä. Kun puhallan oikein kovaa se ei syty lainkaan (pitkä ääni näytteen keskivaiheilla). Se syttyy kunnes lopulta hiljennän ääntä.

Kun puhuin aikaisemmin äänistä c...h, niin muistin väärin.
Huomasin myös, että kun kytkin virrat laitteisiin soitto sujui hieman paremmin. Mitä kauemmin soitin sitä huonommaksi äänten vaihtuminen meni.
Baryton-B
28.07.2007 13:12:56

No ei tämä ihan päivistä kiinni ole, mutta kun olis XV-2020 kiikarissa ja sekin kiinnostaisi testata.

Lisään vielä. Pyydän VL70-m:stä 32 euroa vähemmän kuin mitä itse maksoin. Tarkoittaa, ettei hinta siitä alene vasta kuin eBayssa jos on pakko. Hienointa olisi, jos sulla olisi tännepäin asiaa, niin saisit kokeilla WX7:n kanssa. Ei tarvitsisi ostaa sikaa säkissä.
Jari Jokinen
28.07.2007 18:06:13 (muokattu 28.07.2007 18:10:02)
Kun sanoit, ettei Porta Timeen ei kuulu laittaa aikaa, niin se ei käy minulle. Tiedät, että trumpetit vinguttaa ylärekisterissä ja se onnistu muuten. Se on oleellinen osa trumpetin tyyliä. Minulle jopa huomautettiin kun en alussa osannut käyttää taipuisaa legatoa. Näytteen lopussa Porta Time on 050.
Jaaha. Se olikin VL70-m:n Porta Time.

Teinkin sen näytteen kun oli aikaa:
http://www.35plus.fi/VL70_trumpet.mp3

Tuo on selkeä näyte. Dynamiikka ja legato toimivat.

Onhan niitä rutinoita melko lailla ja legato on hakkaava. Voi yrittää soittaa eri tavalla ja eri voimakkuudella. Puhallusohjauksen herkkyyttä voi myös muuttaa. Mallinnukseen (Physical Modelling Synthesis) kuuluu kuitenkin tietty kaoottisuus ja tuo trumpettisoundi on ohjelmoitu erityisen villiksi - se saattaa toimía yllättävän hyvin jossain tilanteessa.

VL70-m:llä ja Matt Traumin taidoilla on rajansa, mutta tehtävä on jotenkin mahdotonkin:
- EWI:ä soitetaan hipelöimällä kosketusnäppäimiä ja puhaltamalla tuskin lainkaan, mutta ulos tulee trumpetinsoittoa täysillä - tunne on pakostakin väärä.
- Uskon että oikella trumpetilla ääntä vaihdettaessa ansatsissa tapahtuu jokin muutos jo hiukan ennen "H-hetkeä" (tämä ei ole pedagoginen kannanotto!). VL70-m:n sisällä oleva hieman yksinkertainen pikku-ukko virtuaaliansatseineen sen sijaan rupeaa hakemaan "tilattua" ääntä vasta sillä hetkellä kun virtuaalitorven virtuaaliventtiiliä painetaan...

En ole mikään Matt Traum fani, mutta ei sinua mielestäni ihan petetty ole: Patchmanin räväkämmät vaskidemot eivät ole juuri kummemman kuuloisia kuin sinun, paitsi että niissä on käytetty pitch bendiä (uskoakseni ei Glide-kiskoa tai vastaavaa). Portamento-ongelmasta voisi mainita, mutta ei se kuulu tapoihin kun noita vikoja syntikoissa riittää. Pitäisi kyllä kertoa, millä ohjaimella demot on tehty. En jaksanut kuulostella, olisiko niissä käytettu lehdykkäohjausta mikä onnistuu vain Yamahan ohjaimilla. Joka tapauksessa EWI:llä ja VL70-m:llä pystyy suurin piirtein samaan kuin James Morrison MDT:llä... vaikka MDT:ssä taitaa olla parempi pitch bend.

Onkohan se VL70-m:n portamento-ongelma sama kaikilla ohjaimilla ja mahtaako se haitata kaikillä äänillä? Minulla tuo ei ehtinyt tulla vastaan. Äänen liu'uttamiseen pitch bend on suositumpi kuin portamento.

Jos myyt VL70-m:n kannattaa seuraavaksi kokeilla Milestone-nimistä ilmaista VST-instrumenttia. Sekin perustuu mallinnukseen.
Baryton-B
28.07.2007 19:43:32

- EWI:ä soitetaan hipelöimällä kosketusnäppäimiä ja puhaltamalla tuskin lainkaan, mutta ulos tulee trumpetinsoittoa täysillä - tunne on pakostakin väärä.
- Uskon että oikealla trumpetilla ääntä vaihdettaessa ansatsissa tapahtuu jokin muutos jo hiukan ennen "H-hetkeä" (tämä ei ole pedagoginen kannanotto!).

Oikealla trumpetilla (vaskilla) huulet pärisevät legatossa koko ajan vaihdettaessa äänestä toiseen. Ylöspäin mennessä huulet "kiristyvät" ja alaspäin mennessä "löystyvät". Se soi vaikka näppäin olisi puolivälissä, ääni on vain tuhnuisempi. Trumpetilla pitää pystyä tekemään vaikka oktaavin suuruinen legato - oikeastaan se on silloin glissando. Se onnistuu EWI:lläkin, kun säätää Glide potentiometrin suurelle.
Mutta kuten sanoit, kosketusnäppäimet ovat aika ongelmalliset soittaa. Ilman legattoefektiä äänet väkisinkin "kloksahtelevat" (vertaa piano, kitara ym.). Puhaltimissa se on luonnotonta.

VL70n saxofoni äänessä lienee legatomaisutta, vaikka Porta Time olisi 000. Eli se on taipuisa ääni, kuten on myös klarinetti, viulu, huilu ym. Minusta on aika outoa, että juuri vaskilla ilmenee tämä ongelma...kaikilla vaskilla.

En ole mikään Matt Traum fani, mutta ei sinua mielestäni ihan petetty ole: Patchmanin räväkämmät vaskidemot eivät ole juuri kummemman kuuloisia kuin sinun,

EWI:n olen saanut paremmat vasket kuin on missään Matt:n tekemässä pankissa (poikkeuksena vanha EVI, jos niiden demot on aitoja). EWI:n ostin Matt:n tekemän uuden pankin. Patchmannin sivuilla on siitä ääninäyte. Näytteessä on aika hyvä trumpetin ääni, mutta todellisuudessa sitä ei löydy ainakaan minulle lähettämästään pankista...ei edes sinne päinkään. En kelpuuttanut käyttööni yhtään Matt:n muokkaamaa ääntä. Ainakin siinä tunnen itseni petetyksi.
Tosin minä muokkaan äänet hyviksi Cubasessa. Minähän en esiinny missään, ainoastaan nauhoitan.

Asiaa voidaan ajatella myös niin: oikeilla vaskilla ääni synnytetään huulia päristämällä. Jos päristelee huulia pelkän suukappaleen kanssa ääni ei ole mistään kotoisin. Soitin "kaikukammioineen" tekee siitä hyvän. Tuo kaikukammio voidaan tehdä digitaalisesti (esim. Cubasessa). Eli, jos saan muokattua huulien pärinää vastaavan äänen, niin voin jälkeenpäin lisätä siihen Delayn, Choruksen, Reverbin jne. Myös Equalizator on tarpeellinen (on myös Cubasessa). No nämähän löytyy myös paremmista vahvistimista ja niitä myydään erikseenkin ja siten saa hyvät äänet esiintyessäänkin keikalla.

Tähän perustuu se, että minun EWI:n trumpetin ääni on niin hyvä. EWI:n editorilla (UniQuest) voi nuo efecktit myös lisätä, mutta ne ovat hyvin alkeellisia (verrattuna Cubaseen) ja kannattaa jättää ne kokonaan pois. Matt taas on käyttänyt niitä paljon ja kaikki äänet ovat jotain "ufo" juttuja, joista tuntuu moni pitävän ;-)
Kaikilla vaskillahan päristellään huulia. Siksi minä lähdin editoimaan EWI:n parhaasta äänestä (Tuuba). Sen äänihän muuttuu ylöspäin ensin barytonia muistuttavaksi, sitten flyygeltorvea -> trumpettia -> piccolotrumpetti. Tuuban äänestä piti ensin poistaa siinä oleva outo pärinä. Editorissa laitetaan äänet soimaan oikeassa oktaavissa ja avot siinä hyvä alku!

... paitsi että niissä on käytetty pitch bendiä (uskoakseni ei Glide-kiskoa tai vastaavaa).

Pitch Bend Up ja Bend Down ovat hyvin käyttökelpoisia. Se ei kuitenkaan korvaa legatoa, eikä glissandoa. En ole kokeillut kuinka paljon se maksimissaan ääntä muuttaa...ainakin puolisävelaskeleen. Minä en osaa käyttää purentaa vibraaton tekemiseen. Bend lautasilla saa aika kauniin legaton kun säätää sen sopivaksi, vaikka se muuttaakin ääntä vain yhteen suuntaan.
Suukappale ei saa olla syvällä suussa jos soittaa esim. tuplakieltä. Purenta taas vaatii, että suukappale työnnetään syvemmälle suuhun....ristiriita.

Äänen liu'uttamiseen pitch bend on suositumpi kuin portamento.

Legato esim. g -> c ei onnistu noin.

Jos myyt VL70-m:n kannattaa seuraavaksi kokeilla Milestone-nimistä ilmaista VST-instrumenttia. Sekin perustuu mallinnukseen.

Minulla on se. Aika alkeellinen juttu ja ei anna minulle mitään uutta.
(oho, tulipas pitkä juttu ;-)
Baryton-B
28.07.2007 20:49:49

Bend lautasilla saa aika kauniin legaton kun säätää sen sopivaksi, vaikka se muuttaakin ääntä vain yhteen suuntaan.
Aina tulee virheitä kirjoitukseen. Tuosa piti lukea:
...Bend lautasilla saa aika kauniin vibraaton.....
Baryton-B
12.08.2007 19:54:57

Kun soittaa WX7:llä midin kautta suoraan Cubaseen, niin totteleeko se volyyminvaihteluja, portamentoa jne.? EWI:llä en saa sitä onnistumaan.
Klezberg
17.08.2007 18:12:29

Kun soittaa WX7:llä midin kautta suoraan Cubaseen, niin totteleeko se volyyminvaihteluja, portamentoa jne.? EWI:llä en saa sitä onnistumaan.

Cubase toki ja välittää nuo edelleen käytössä olevalle äänilähteelle (äänimodulille tai VST-instrumentille), ja samalla ne saa talteen midiraidalle. Kysymys on sitten siitä, totteleeko se äänilähde niitä.
lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde!
Baryton-B
17.08.2007 19:44:53

Cubase toki ja välittää nuo edelleen käytössä olevalle äänilähteelle (äänimodulille tai VST-instrumentille), ja samalla ne saa talteen midiraidalle.

Sainkin selville jo aika paljon. Mm. sen ettei midillä saa aikaiseksi oikeaa legatoa. Midi "legato" on siis sellainen että ääni ja seuraava ääni menee hieman lomittain. Legato ei ole silloin taipuisa. Kyllähän te siitä mainitsitte, mutta pääkoppaan vain jäi sitkeästi, että oikea legatokin olisi mahdollista. Äänen taivutus onnistuu hyvin midiraidallekin (Pitch).

Kaikki mitä midi on ottanut vastaan EWI:stä näkyy midieditorissa, kunhan laajentaa sinne lisää infoa. Esim. Main Volume toimii hyvin, eli äänen voimakkuuden vaihtelu (tottelee puhallusvoimakkuutta). Velocity (vauhti) käsite ei minulle oikein ole selvä. Äänen voimakkuutta sekin säätää, mutta vain alun ja ääni soi jatkuvana samalla voimakkuudella, ellei sitä Main Volymella muuta.

Breath ei tee mitään. Cubasessa on midi efekteissä Midi Control, jossa pitäisi olla manuaalin mukaan Breath, mutta minulla ikkuna on tyhjä. Sinne pitäisi saada ladattua Yamahan tai Rolandin General midiä vastaavat "ajurit". Se ei minulta onnistunut. Sitten pääsisi kokeilemaan mitä Breatch tekee.

Kokeilin nuo siten, että annoin EWI:n lähettää kaiken mahdollisen miditiedon ja sitten poistelin niitä yksitellen, että näin mitä ne vaikuttaa. Pitää laittaa äänitys näyte tänne.

Kysymys on sitten siitä, totteleeko se äänilähde niitä.

Niimpä. Ääninäytteelle pitäisi osata tehdä jotain.
Baryton-B
17.08.2007 19:52:40

http://www.35plus.fi/migiefekteja2.mid

Tuossa on ne efektit jotka sain EWI:llä siirrettyä midiraidalle. Näyte on hiljainen, eli lisätkää voimakkuutta. Ensimmäinen trilli on "midilegatossa" ja toinen heti perään ilman legatoa. Soittimena on Sound Canvas (VST).
Baryton-B
17.08.2007 20:05:47

Menin EWI foorumilla tölväisemään, ettei EWI -> Cubase -> VST toimi. Tuli heti vastaus, että kyllä onnistuu esim. Ableton Live ohjelmalla. Hankin sen. Muistuttaa aika paljon Cubasea ja taas olisi pirusti opeteltavaa, että osaisi sitä käyttää. Uskon kuitenkin, että Cubasella saa aikaiseksi saman kunhan vain osaa.

Tuosta ääninäytteestä vielä; Ei soitto suoraan onnistu noin hyvin. Midi ei tunne EWI:n näppäinviivettä, eikä taipuisaa legatoa, jotka molemmat helpottavat soittamista. Koska midi ei niitä huomioi, se taltioi kaikki pikku klikit, joita ei välttämättä korvin kuule. Kosketusnäppäimet toimivat salaman nopeasti ja aina tulee pikku klikkejä. Olen editoinut ne tuosta näytteestä pois.
Klezberg
17.08.2007 20:41:05

Sainkin selville jo aika paljon. Mm. sen ettei midillä saa aikaiseksi oikeaa legatoa. Midi "legato" on siis sellainen että ääni ja seuraava ääni menee hieman lomittain. Legato ei ole silloin taipuisa. Kyllähän te siitä mainitsitte, mutta pääkoppaan vain jäi sitkeästi, että oikea legatokin olisi mahdollista. Äänen taivutus onnistuu hyvin midiraidallekin (Pitch).

Tuo ongelma ei kyllä johdu midistä, vaan siitä että VST-instrumentti ei tajua että tuossa haetaan legatoa vaan soittaa nuo nuotit kahtena hieman päällekkäisenä nuottina. Näinhän on ihan oikein jos soitetaan mitä hyvänsä polyfonista soitinta, vaikka pianoa.

Tuossa tarvitaan VST-instrumentti joka on oikeasti tarkoitettu monofoniseen käyttöön. Eli tuo lomitus on midissä käytetty tapa kertoa monofoniselle syntikalle, että nyt mennään legatona, mutta itse legaton tekeminen on sen syntikan vastuulla.

Cubasesta ongelma ei johdu.
Baryton-B
17.08.2007 22:02:09

Tuo ongelma ei kyllä johdu midistä, vaan siitä että VST-instrumentti ei tajua että tuossa haetaan legatoa vaan soittaa nuo nuotit kahtena hieman päällekkäisenä nuottina.

Jos VST-instrumentti sen tajuaa, niin tekeekö se midin ohjaamana oikean taipuisan legaton mistä ääninäytteestä hyvänsä. Eli pitääkö muokata ääninäytettäkin, joka usein on .wav äänipätkä?
Klezberg
18.08.2007 10:18:39

Jos VST-instrumentti sen tajuaa, niin tekeekö se midin ohjaamana oikean taipuisan legaton mistä ääninäytteestä hyvänsä.

Ei, vaan sillä on käytännössä omat asetukset siihen (samaan tapaan kuin VL70m:ssä).

Eli pitääkö muokata ääninäytettäkin, joka usein on .wav äänipätkä?

Eli kyseessä on sample player. Ei käyttäjän tarvitse eikä kannata ääninäytteisiin (sämpleihin) koskea.

Itselläni ei ole kokemusta miten hyvin sample playerit osaavat midiohjatun legaton. Kaikki eivät varmaankaan osaa. Toisaalta näitä käytetään paljon ihan orkesterimusiikin tekoon (niissä tapauksissa usein kuitenkin nuotit syötetään sisään ja korjaillaan).

Yhteenvetona sen verran, että tuo hakemasi legato ei ole yksinkertainen asia, mutta ongelma ei ole midissä eikä Cubasessa, vaan VST-instrumentissa, tai sitten siinä ettei VST-instrumentti tue puhallinohjaimen midin tapaa ilmaista legato.
isojussi
11.11.2007 02:48:18
Voi saatana, mikä paholaisen keksintö koko ewi-perkele!

Tänään kun bb:ssä ei ollut, kun kolme pasuunaa, niin kapu soitti ewillä yhtä stemmaa.

Saatanan yndinvoimakäyttöinen nokkahuilu koko paska.

Ihan turha lelu väärissä käsissä ja kamala saundi.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Klezberg
11.11.2007 10:52:35 (muokattu 11.11.2007 12:05:45)

Tänään kun bb:ssä ei ollut, kun kolme pasuunaa, niin kapu soitti ewillä yhtä stemmaa.

Saatanan yndinvoimakäyttöinen nokkahuilu koko paska.

Ihan turha lelu väärissä käsissä ja kamala saundi.

Tai sitten aivan väärässä paikassa. Täytyy muistaa että EWI:ssä on analogiamallintava syntikka, ja soundit sen mukaiset. Siksi se on jäänyt minultakin hankkimatta.
a'tini al-nay...
isojussi
11.11.2007 13:19:06
Tai sitten aivan väärässä paikassa...

Juu - sekin vielä.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Baryton-B
11.11.2007 20:32:14

Hehee, otan osaa...aina ei voi voittaa.
...tuossa olis aineksia allekirjoitukseksi =)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)