Aihe: Uutta Stratocasteria, valinnan vaikeus ja paljon kysymyksiä..
1 2
biibob
04.08.2007 23:39:03
Mutta jos lähtee vaikka saksasta tilaamaan, niin ei tiedä paljonko saman sarjan kitarat poikkeavat esim. runkopuiden painoltaan tai muilta puiden laatuominaisuuksiltaan. En väitä, etteikö vaahtera- ja ruusupuuotelaudalla olisi "ominaissoundinsa", mutta nuo soundierot saattavat hyvinkin hukkua kitaran muiden ominaisuuksien alle. Mulla oli pitkään kaksi spekseiltaan tismalleen samanlaista ruusupuuotelautaista fender stratoa (usa 62 reissue), ja ne soivat huomattavan erilailla sekä ilman sähköä että sähköllä. Eroa oli myös näiden yksilöiden painossa aika merkittävästi.

Totta, kitarat ovat aina, niin pitkään kun kitarat puusta valmistetaan, yksilöitä. Ja kahta täysin jokaiselta ominaisuudeltaan(oli kyse sitten soundeista, painosta, tai viakka ulkonäöstä) identtistä kitaraa on mitä todennäköisimmän mahdoton löytää.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
MadMatt
04.08.2007 23:43:03

Onko se nyt niin olennaista jos toinen on aavistuksen kirkkaampi kuin toinen ja varsinkin jos sen erottaa vain vertailu tilanteessa. Jos soittaessa pyörii tuollaiset asiat mielessä niin jotain on pahasti pielessä...
Nothin' but the blues
Rämppy
04.08.2007 23:48:22
Niin, pääasia on että se kuullostaa hyvältä just sillä hetkellä. Muutenkin soittohommissa kannattaa keskittyä enemmän soittamiseen kuin soundin analysointiin.
En sitten malttanut olla sanomatta.
PIM
05.08.2007 11:06:42
Jännä juttu, mun tummasoundisin Strato on vaahteraotelaudalla. Kirkassoundisin on saarnibodylla. Väittäisin, että otelaudan vaikutus soundin kirkkauteen on hyvinkin pieni - enemmän vaikuttanee soittotuntumaan ja fiilikseen.

Jos nyt vertaa bodyn ja otelaudan osuuksia kitaran koko massasta, niin pitäisin hyvinkin ällistyttävänä, että kapea suikale ruusupuuta VAAHTERAkaulan pinnalla verrattuna kokovaahteraiseen kaulaan muuttaisi kitaran ääntä enemmän kuin eri ominaissoundin omaava kitaran runko. Jos värähtelevä kieli olisi suoraan kosketuksissa otelaudan kanssa niin asia olisi ehkä toisin, mutta nyt kyllä uskon vakaasti, että bodyn materiaali on se mikä suurimmalta osalta määrittelee kitaran akustisen soundin, ja sitten tulee kaulan materiaali, talla ja muu metalliosasto ja jossain kaukana otelaudan materiaali.
MaxDamage
15.08.2007 13:32:13
Mitenskäs tuo S-1 switching tsydeemi toimii noissa deluxe stankuissa? Ei varmaan kuitenkaan ihan humbucker soundeja irtoa??
biibob
15.08.2007 14:07:30
Mitenskäs tuo S-1 switching tsydeemi toimii noissa deluxe stankuissa? Ei varmaan kuitenkaan ihan humbucker soundeja irtoa??

Perus 3:lla single coililla oleva strato ei anna kyllä humbucker soundeja s-1 switchilläkään.3xsingle coil -malleissa s-1 switch mahdollistaa eri mikkiyhdistelmien rinnakkain ja sarjaan kytkemiset, sekä antaa myös huomattavasti suuremman skaalan erilaisia mikkivariaatioita.

Mutta, jos haluat humbucker -soundia, niin kyllähän american deluxe -sarjoista löytyy niin HSS kuin HH virityksilläkin olevia humbucker -stratoja. Ja näistä malleista saa myös single coilit s-1 switchin avulla. Eli ehdottomasti, jos haluat humbuckerin, niin kannattaa suuntautua näihin malleihin.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
d-e
16.08.2007 12:51:16
Mun mielestä aina uutta kitaraa hankittaessa on hyvä miettiä muutamat perusasiat kotona valmiiksi ja mennä sen jälkeen kauppaan testaamaan.Esim. kaulan kohdalla,taas kerran:mun mielestä,tärkein speksi on radius,sitten profiili,nauhojen koko ja viimeiseksi otelaudan materiaali.Näiden lukeminen tech sheeteistä ja kuvien katsominen antaa vain suunta siihen, miten valmis tuote natsaa käteen.Ja kuinka kitara soi akustisesti.Samoin toi mikitys.Oma styrkkari ja sen suorituskyky voi tehdä isojakin muutoksia - molempiin suuntiin - tiettyjen mikkien saundiin.Tämäkään ei selviä muuta kuin kokeilemalla.
Itse hakisin hyvin käteen sopivan,asiallisesti soivan Mexico -straton.Jäljelle jääneellä rahalla sitä voi sitten ajan kanssa parannella niiltä osin kun kokemus osoittaa tarpeelliseksi.
"..rock and roll has been downhill ever since Buddy Holly died..." - John Milner
rock-kukko
16.08.2007 14:00:36
tänään mulla lähti yht äkkiö toinen kielen ohjain irti stratosta. olin hetki aiemmin lopettanut soittamisen ja sit kuulu kilahdus. se kielen ohjain ei tosi ollut kovin syvälle ruuvattu mutta kummiski jännä juttu. Semmosta kanssa mietin että jos tohon omaan s/s/s mikkiseen stratooni laittaisin hot railssin tallaan niin jäisikö tuo normi kaulamikki sitten kuinka paljon vähempi volaseksi kuin tuo hot railssi siellä tallassa?
J.Hollström
16.08.2007 14:05:40
Semmosta kanssa mietin että jos tohon omaan s/s/s mikkiseen stratooni laittaisin hot railssin tallaan niin jäisikö tuo normi kaulamikki sitten kuinka paljon vähempi volaseksi kuin tuo hot railssi siellä tallassa?

Riippuu miten kuuma se hotrailssi on vs. se normi mikki. Tsekkaa ne k-ohmit jos jostain löytyy. Toisaalta balanssieroa voit kompensoida mikkien korkeudella, eli jos se tallamikki on tehokkaampi, niin sitä ruuvaat alemmaks ja toista ylemmäks.
That's it, but not shit.
Jole_
21.08.2007 18:29:06
Minulle tarjottiin tuollaista american deluxe stratoa kolmella yksikelaisella. Ongelmana on nyt se, että haluisin semmosen monipuolisen yleistyökalun, jolla vois soittaa kaikenlaista eli tallahumppari olis kyl hyvä ja tois sitä monipuolisuutta. Mutta jos asennan yksikelaisen kokoisen humpparin niin onnistuuko se ton s-1 switchin kanssa? Tai kyllähän se onnistuu, mutta kuinka paljon pitää noita kolvauksia tehdä, jos semmosen humpparin 4 piuhalla asentaa yksikelaisen paikalle?

Fenderin sivuja kattelin ja näytti nuo sss ja hss mallien mikkivalinnat s-1 switchin kanssa poikkeavan toisistaan.
biibob
21.08.2007 18:35:31
Minulle tarjottiin tuollaista american deluxe stratoa kolmella yksikelaisella. Ongelmana on nyt se, että haluisin semmosen monipuolisen yleistyökalun, jolla vois soittaa kaikenlaista eli tallahumppari olis kyl hyvä ja tois sitä monipuolisuutta. Mutta jos asennan yksikelaisen kokoisen humpparin niin onnistuuko se ton s-1 switchin kanssa? Tai kyllähän se onnistuu, mutta kuinka paljon pitää noita kolvauksia tehdä, jos semmosen humpparin 4 piuhalla asentaa yksikelaisen paikalle?

Fenderin sivuja kattelin ja näytti nuo sss ja hss mallien mikkivalinnat s-1 switchin kanssa poikkeavan toisistaan.

Sinulle tarjottiin SSS mikityksen stratoa, mutta oikeasti haluaisit humbucker tallassa straton? Nyt mietit jo mahdollisia kolvaushässäköitä? Kysyn vain, että mitä järkeä. Jos selvästi haluat HSS mikityksellä olevan straton, niin varmaan niitä joka kauppa suostuu tilaamaan. ja melko monesta pääsee jopa testailemaan. Ei minun mielestäni kannata alkaa tehdä kompromisseja tuollaisessa tilanteessa, kun ihanne soitinmallistasi löytyy sekä hss että sss mallit. Uusi mikki + kolvaukset jne... se on aina lisää kuluja, ja tässä tpaauksessa hyvinkin turhia kuluja. minun mielipiteeni.
rosberg
21.08.2007 21:20:04
Stratomiehenä sanon, että osta sellainen kuin haluat. Kokeile kaulat ja lakkaukset ja sen mukaan sitten. Pleksejä on helppo vaihtaa, mutta humppari-malleja on pilvin pimein jo stockina.
Ostetaan gibson explorer!!!
Jole_
21.08.2007 21:30:17 (muokattu 21.08.2007 22:16:34)
Sinulle tarjottiin SSS mikityksen stratoa, mutta oikeasti haluaisit humbucker tallassa straton? Nyt mietit jo mahdollisia kolvaushässäköitä? Kysyn vain, että mitä järkeä. Jos selvästi haluat HSS mikityksellä olevan straton, niin varmaan niitä joka kauppa suostuu tilaamaan. ja melko monesta pääsee jopa testailemaan. Ei minun mielestäni kannata alkaa tehdä kompromisseja tuollaisessa tilanteessa, kun ihanne soitinmallistasi löytyy sekä hss että sss mallit. Uusi mikki + kolvaukset jne... se on aina lisää kuluja, ja tässä tpaauksessa hyvinkin turhia kuluja. minun mielipiteeni.

Tätä juuri ajattelinkin, että tuleeko niin paljon kolvaushässäköitä, että menee turhan hankalaksi. Pienet modauksethan on todella helppo tehdä itse, eikä niiden takia kannata hyvää tarjousta jättää väliin, varsinkaan kun näitä deluxe-malleja on aika harvoin näkynyt käytettyinä. Eli tulkitsen biibobin kirjoituksen niin, että ilmeisesti menee turhan hankalaksi, joten odottelen ja katselen myyntipalstoja jos sopivampi yksilö tulee vastaan...

kiitoksia
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)