saturnzreturn 24.01.2004 21:49:27 | |
---|
niin kun ei oo toi studiohomma vielä ihan täydessä käsityksessä niin sellasta kysyisin, että kun tossa kattelee noita vanhoista klassikkolevyjen tekemisestä noita videoita (metallica - black album, hendrix - electric ladyland) niin ihmettelen vaan että mistäköhän äänilähteestä ne nuo penkoo sinne studion miksauspöydälle, kun ne saa sieltä kaikki raidat erikseen kuuluviin? sen verran mitä oon itte ollu studiossa niin loppupläjäys sitten vedetään dat-nauhalle jossa ei ole kun ne kaksi raitaa, left ja right.. ja mikäs se vehje itseasiassa on nimeltään/toimintaperiaatteeltaan,se semmonen musta loota jossa on napit rec,play,pause ja molempiin suuntiin kelaukset? millasella periaatteella se ääni siellä oikeen tallentuu? kiittooos ei naiset käy paskalla |
askomiko 24.01.2004 21:52:22 (muokattu 24.01.2004 21:55:04) | |
---|
Aika monta kertaa piti lukea että oivallus iski. Mutta joo, 2" kelanauhuri(t) niissä useimmiten pyörii. Tallentaa 24 erillistä raitaa, samalla periaattella kuin kasettimankka. =magneettihiukkaset kääntyilee nauhurin äänityspään magneettikentän voimasta. C-kasettiin mahtuu neljä raitaa, eli molempiin suuntaan left ja right. Isompaan nauhaan sitten enemmän. Nimeltänsä nauhuri, kelamankka. |
Aika monta kertaa piti lukea että oivallus iski. Mutta joo, 2" kelanauhuri(t) niissä useimmiten pyörii. Tallentaa 24 erillistä raitaa, samalla periaattella kuin kasettimankka. =magneettihiukkaset kääntyilee nauhurin äänityspään magneettikentän voimasta. C-kasettiin mahtuu neljä raitaa, eli molempiin suuntaan left ja right. Isompaan nauhaan sitten enemmän. Nimeltänsä nauhuri, kelamankka. mjoo... näissä uudemmissa ei sitten taida olla noi kelat näkyvissä, niinkuin niissä vanhemmissa, tässä mitä itse olen "käyttänyt" ei ainakaan ollut....tai sitten se teki saman homman digitaalisesti tai jotain... no sitten nämä demostudiot missä bändit käy äänittelemässä demojaan, niin nämä studiojampat ilmeisesti vaan vetää raa'asti vanhan päälle, mutta kai tämäkin nauha ajan myötä kuluu, että kai se on joskus vaihdettava? kuinka usein? ei naiset käy paskalla |
kivi 26.01.2004 20:56:58 | |
---|
no sitten nämä demostudiot missä bändit käy äänittelemässä demojaan, niin nämä studiojampat ilmeisesti vaan vetää raa'asti vanhan päälle, mutta kai tämäkin nauha ajan myötä kuluu, että kai se on joskus vaihdettava? kuinka usein? Nauhan voi ostaa oman, eikä siihen kannata yli kahden levyn sessioita tehdäkään - kuluu puhki. Yksi iso 2" nauhakakku sisältää noin 20 minuuttia, ja maksaa noin 200 euroa. Sen sijaan itse olet varmaan törmännyt kovalevytallentimiin. Niistä voi raidat backupata (varmennuskopioida) vaikka Audio-DVDlle tai DAT-nauhoille, jos ne haluaa jälkipolville tallentaa. |
saturnzreturn 29.01.2004 10:17:01 | |
---|
onko vielä hajua siitä onko ne kelat aina näkyvissä? kun se millä mä oon äänittäny oli pelkkä semmonen musta laatikko nappien kanssa...? sattuu olemaan sillälailla,että toisilla on millä mällätä ja toisilla se on rahasta kiinni, juu.... |
Janne19691 29.01.2004 10:33:59 | |
---|
onko vielä hajua siitä onko ne kelat aina näkyvissä? kun se millä mä oon äänittäny oli pelkkä semmonen musta laatikko nappien kanssa...? Niissä kovalevytallentimissa ei ole nauhakeloja ollenkaan. Siellä ääni tallentuu kovalevylle digitaalisesti samalla tavalla kuin tietokoneessa. Rule #1: There are no rules. |
saturnzreturn 30.01.2004 13:22:39 | |
---|
tämänhän on sitten pakko olla äänenlaadultaan huippuluokkaa nämä 2" kelat, kun niitä toistetaan...mutta toisaalta kun muistelee c-kasetteja joissa oli myös nauha, niin eipä se nyt kovin kaksista ollut... sattuu olemaan sillälailla,että toisilla on millä mällätä ja toisilla se on rahasta kiinni, juu.... |
askomiko 30.01.2004 13:26:31 | |
---|
2" kela ja c-kasetti on aika kaukaista sukua. 2"-vermeet on infernaalisen kalliita, ja perkeleleellisen hyviä. Ja nauha kulkee 15/30 tuumaa sekunnissa, vähän eri tahtia kuin mateleva c-kasetti... |