Aihe: Telecaster vs. puoliakustinen ( Iba AS-103)?
1
Stone
15.08.2007 20:57:08 (muokattu 15.08.2007 21:02:35)

Tässä ollaan edelleen kahden hyvän kitaran välillä..olen testannut sekä Fender baja telecasteria (sopii näppiin, karun kaunis, napakka) sekä Ibanez As-103 puoliakustista (sopii myös, niin kaunis että vaimokin ihastuisi).
Haen kitaraa oikeastaan enempi avovire juttuihin (Stones, pullonkaula blues jutut). Niin hieno kuin tuo AS-103 onkin, niin onkohan siinä mahd. lelun vikaa..aina sellainen koira haudattuna fiilis (made in china)? Olen reilun vuoden verran oman Stratoni lisäksi toista kitaraa haikaillut (nyt olen löytänyt pari potenttiaalista ehdokasta), mutta kumpi olisi ns. pidemmän päälle kannattavampi/ monipuolisempi? Jos nyt valinta tulisi olemaan telecaster, niin hyvin todennäköisesti vaihtaisin tallaan jonkin "paf" tyyppisen mikin ja toisaalta viehättää se telen "twang" soundi, mutta toisaalta taas se AS-103..onpas tämä nyt vaikeata, niin molempiin ei ole varaa.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
duc
15.08.2007 21:59:56
Kuinka paljon sitä telen telemäisyydestä katoaa sitten kun tallaan vaihtaa paffin?

Iban AS-103 on kyllä todella hienon näköinen, kaula on erinoamaisesti viimeistelty, kielet saa mukavan alas (tosin sliden kanssahan sitä ei tarvitse) ja mikitkin ovat hyvän kuuloiset. Muihin kaupan Artcoreihin verrattuna selvästi paras. Mutta kaiken karkin alla olevien puiden laadusta ei kyllä oikein varmasti osaa sanoa, jotain tuntuu puuttuvan. Sehän näissä Kiina/Japani/Korea -akselin kitaroissa on just ongelmia, vaikka viimeistely on huippuluokkaa, niin materiaalin laadussa on säästetty väärissä paikoissa.
Jungleman
15.08.2007 22:22:20
Tässä ollaan edelleen kahden hyvän kitaran välillä..olen testannut sekä Fender baja telecasteria (sopii näppiin, karun kaunis, napakka) sekä Ibanez As-103 puoliakustista (sopii myös, niin kaunis että vaimokin ihastuisi).
Haen kitaraa oikeastaan enempi avovire juttuihin (Stones, pullonkaula blues jutut). Niin hieno kuin tuo AS-103 onkin, niin onkohan siinä mahd. lelun vikaa..aina sellainen koira haudattuna fiilis (made in china)? Olen reilun vuoden verran oman Stratoni lisäksi toista kitaraa haikaillut (nyt olen löytänyt pari potenttiaalista ehdokasta), mutta kumpi olisi ns. pidemmän päälle kannattavampi/ monipuolisempi? Jos nyt valinta tulisi olemaan telecaster, niin hyvin todennäköisesti vaihtaisin tallaan jonkin "paf" tyyppisen mikin ja toisaalta viehättää se telen "twang" soundi, mutta toisaalta taas se AS-103..onpas tämä nyt vaikeata, niin molempiin ei ole varaa.

Mm-hm, vaikeaa on, tiedän kokemuksesta. Minäkin olen himoinnut Ibanezin Artcore-sarjan kitaroita - useita sellaisia vuoronperään. Aina on jäänyt kuitenkin hankkimatta, vaikka monta kertaa olisikin houkuttanut kovastikin. Baja sen sijaan löytyy, ostin sellaisen alkuvuodesta.

Stones on minulla jäänyt vähän sivummalle, mutta Bajan kanssa huomaan kuinka helposti se typerästi virnistelevä pikku-Keef löytyy minustakin. Jostain syystä ko. keppi istuu käteen todella hyvin, niin hyvin että välillä ihmetyttää miten kitara vie miestä eikä mies kitaraa. Keikoilla adrenaliini turskahtaa suoniin kun nappaa Telen kouraan, treeneissä tänään kävi samalla tavalla. Vaikka Jazzmaster onkin ykköskitarani, Tele tulee ja lyö ovelasti takavasemmalta. Vaikea selittää, kuun asento, ilman kosteus, verenpaine..?

Ibanezeissa minua epäilyttävät lähinnä mikit. En ole koskaan hirveästi pitänyt humbuckersoundeista ja epäilisinkin joutuvani päättymättömään mikinvaihtorumbaan jos hankkisin Iban. Baja ei vaadi uusia mikkejä, se on... se on niin siinä. En kylläkään usko että noissa kertaluokkaa kalliimmissa Ibanezeissa olisi mitään varsinaista vikaa, hienon näköisiä ja hyvin viimeisteltyjä ovat useimmat halvemmatkin Artcore-sarjan yksilöt.

Taas huomenna yritän purra hammasta, kovettaa luontoni ja muistella maksamattomia laskuja - jotta en Helsingissä käydessäni ryntäisi Levytukkuun ja poistaisi seinältä sinistä Artcorea Bigsbyllä.

Sinä et ole yksin. Helpottiko?
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Stone
15.08.2007 23:05:01

Taas huomenna yritän purra hammasta, kovettaa luontoni ja muistella maksamattomia laskuja - jotta en Helsingissä käydessäni ryntäisi Levytukkuun ja poistaisi seinältä sinistä Artcorea Bigsbyllä.

Sinä et ole yksin. Helpottiko?

Juu..kyllä toki :)
Tällä hetkellä vaakakupissa enempi painaa ehkäpä juuri se tele, mutta kyllä se silti laittaa asiaa harkitsemaan useammaltakin suunnalta.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
duc
15.08.2007 23:12:50
AS-103:n mikeistä vielä, tuossahan on keraamiset Super 58 Customit mikkeinä, kun halvemmissa Artcoreissa on ACH1/ACH2 -pari. S68C on omiin korviin selvästi kirkkaampi ja jotenkin terveemmän oloinen, en usko että näitä tarvitsisee kovinkaan monen vaihtaa.

Itsellänikin oli tuossa alkukesästä aika paha GASitus teleä ja/tai puliakustisia kohtaan, ja kun ei oikein hyviä alle tonnin hintaluokassa olevia telejä löytynyt kaupoista niin ostin tuon Artcore Customin sitten. Helpotti jonkin aikaa, mutta nyt tekee sitten taas teleä mieli :-) Olisikohan Thinline ollut sopiva kompromissi...
Mäci
15.08.2007 23:46:43
Jos nyt valinta tulisi olemaan telecaster, niin hyvin todennäköisesti vaihtaisin tallaan jonkin "paf" tyyppisen mikin

Eikös kuitenkin kaulamikiksi?Tähän malliin: http://muusikoiden.net/dyn/users/26268.jpg

No,kyllä sä tuon tiesitkin... :)

Näin toimien säilyis se Tele-soundikin.
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
Joees
15.08.2007 23:48:29 (muokattu 15.08.2007 23:50:16)
Eikös kuitenkin kaulamikiksi?Tähän malliin: http://muusikoiden.net/dyn/users/26268.jpg

Näin mä kanssa suosittelisin tehtäväksi. Telen tallamikki on pyhä ;-)

E: Kun on kyse tuosta bajasta, niin en tiedä viitsisinkö siihen tuota kaulamikin modausta tehdä. Siinähän on niitä kytkentöjä vaikka kuin pirusti. Mun mielestä se on vähän niinkun sen mallin "juttu".
Ennemmin tsekkailisin jotain muuta teleä ja sitä sitten modaisin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
PIM
16.08.2007 09:46:33
Iban AS-103 on kyllä todella hienon näköinen, kaula on erinoamaisesti viimeistelty, kielet saa mukavan alas (tosin sliden kanssahan sitä ei tarvitse) ja mikitkin ovat hyvän kuuloiset. Muihin kaupan Artcoreihin verrattuna selvästi paras. Mutta kaiken karkin alla olevien puiden laadusta ei kyllä oikein varmasti osaa sanoa, jotain tuntuu puuttuvan. Sehän näissä Kiina/Japani/Korea -akselin kitaroissa on just ongelmia, vaikka viimeistely on huippuluokkaa, niin materiaalin laadussa on säästetty väärissä paikoissa.

Turha pelko, Artcore Customit on aivan eri tasoa kuin perus-Artcoret, jotka nekin useimmille käyvät puoliakustisista, vaikka kuulostavatkin enemmän pahvi- kuin jatsilaatikoilta. Vielä tähän päivään mennessä en muista kuulleeni pahaa sanaa keneltäkään Artcore Customeista.
weelie
16.08.2007 10:45:34
Kyllähän se Keef soittelee se Telellä että ES-335:llä. Että molempi vaan, mutta älä siis tallamikkiä vaihda humppariksi!

Voiko Baja teleen vaihtaa humbuckeria vai joutuuko jyrsimään? Luulisin että joutuu. Toisaalta pitänee jotain potikkaviritystä lisätä jotta tallamikki ei kuulosta liian kirkkaalta ja hiljaiselta ja kaulamikki tummalta ja kovalta.

Onko niissä muuten jo alunperinkin sarjaan kytkentä valittavana? Ei tietysti aivan oikeata humbuckeria korvaa, mutta menisi hukkaan jos humpparin vaihtaa.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
darrell
16.08.2007 11:46:05
Onko niissä muuten jo alunperinkin sarjaan kytkentä valittavana? Ei tietysti aivan oikeata humbuckeria korvaa, mutta menisi hukkaan jos humpparin vaihtaa.

Mikkivalitsimessa on 4 asentoa. Asennoissa 1. ja 3. lähtee normaali tele-soundi talla- ja kaula mikeistä. Asennoissa 2. ja 4. S-1 kytkimellä (volapotikassa) voi vaihdella sarjaan/rinnan ja vaihe/vastavaihe kytkentöjen välillä.

Kts. alla.

Pickup Switching 4-Position Blade Switch and 2-Position Push/Push S-1:
S-1 Switch Up:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Neck Pickups (In Parallel)
Position 3. Neck Pickup (Standard Tele)
Position 4. Neck and Bridge Pickups (In Series) (Fatter Tone Than Position 2. and More Output Than Position 1., 2., or 3.)
S-1 Switch Down:
Position 1. Bridge Pickup
Position 2. Bridge and Neck Pickups (In Parallel)-Out of Phase
Position 3. Neck Pickup (Standard Tele)
Position 4. Neck and Bridge Pickups (In Series) Out of Phase

Itsellä on Baja, ja siihen en kyllä mitään vaihtaisi.

Muutenkin, koko tele vs. puoliakustinen on vähän outo kysymys. Aivan eri kitaroita. Väitän, että kun päätyy ostamaan toisen näistä, niin välittömästi alkaa kaasuttaa se ostamatta jäänyt.
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
McNulty
16.08.2007 11:47:48
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
Stone
16.08.2007 17:13:07 (muokattu 16.08.2007 19:28:35)

Kyllä aivan..tuli tässä tohkeissani kirjoitusvirhe eli kaulamikkiä tarkoitin, en todellakaan tallamikkiä..sen vaihto humppariin pilaisi koko telen hengen..kauhea ajatus ;)

Muutenkin, koko tele vs. puoliakustinen on vähän outo kysymys.

Se voi vähän kuullostaa siltä ja eihän näitä 2 kitaraa sinällään voi toisiinsa verrata..sen verran erinlaisia ovat. Minulla on vain aina ollut kauhea himo näihin kumpaakin kitaratyyppiin ja sen lisäksi molemmat sopivat omaan musiikki genreeni hyvin (joita myös käytetään runsaasti niissä kuten stratojakin), mutta kumpaan päädyn on jo sitten visaisempi juttu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)