Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lakoista ja lakkaamisesta
1 2 3 4 5 6
pliksu
23.09.2005 12:38:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi rääpiä vanhasta itsetehdystä telestä maalit pois. Paklata kolot, hioa, hioa ja hioa. Lopuksi heittää joku kiva kukkakuosi (Marimekon unikko?) päälle Fenderin Pink-paisley/Blue-flower tyyliin. Tällä hetkellä body on täynnä lommoja ja naarmua. Olen 5v aikana oppinut syyttämään joka kolhusta liian pehmeää lakkaa, minkä valinnassa en hirveästi aikanaan aikaa tuhrannut. Täten enpäs nyt edes muista, mitä lakkaa se oli. Kyseessä lienee jonkinlainen halpa akryylilakka. Kolhuja kuitenkin tulee tasaiseen tahtiin, vaikka en kitaraa nyt varsinaisesti koskaan ole pahemmin telonut.
 
Nyt olen tässä viimeiset 1½h pohtinut erilaisia lakkavaihtoehtoja ja suosikeiksi on noussut mm. nitroselluloosa ja 2-komponenttilakat.
 
Millaisissa muodoissa näitä kahta esiintyy? (spray? ruisku? pensselimeininki? jne.)
 
Kuinka kovaa tämä nitroselluloosa on? En haluaisi kitaran menevän nyt vuoden aikana vintage-kuntoon. Kuinka paljon näitä värkkejä tarvii? Esim. 2-komponenttilakkoja saa kuulemma maalaamoista pikkuisen purnukan johonkin ei-niin huokeaan hintaan. Jos sitäkin nyt joutuu ostamaan sen 3 purkkia, niin alkaapa jo pikkuhiljaa käymään myös lompakon päälle.
 
Jos olette kokeneet jonkin akryylilakan suhteellisen iskunkestäväksi, niin pistäkääpäs merkkiä/hintaa/ostopaikkaa ruutuun ja pistän asian hautumaan.
 
>-)))> #13 Selvä se, herra Länsituuli, mutta jäätynyt korppu ei kelpaa murha-aseeksi.
Juzzu
23.09.2005 12:58:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nitroselluloosalakat ole nimen omaan melko pehmeitä?
PU-lakat on varmaan kovempia, itse kokeilen ensimmäistä kertaa tuollaista tässä.. öö.. no.. joskus...
 
pliksu
23.09.2005 13:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös nitroselluloosalakat ole nimen omaan melko pehmeitä?
PU-lakat on varmaan kovempia, itse kokeilen ensimmäistä kertaa tuollaista tässä.. öö.. no.. joskus...

 
Niin, itse olen lukemani perusteella käsittänyt miinuksiksi mm. kellertymisen ja lohkeilun, mutta että lakka todella olisi suht suosittua juuri kovuutensa takia. Mikäs tämä PU-lakka. Yritin googlettaa ja vastauksiksi tulivat mm. Hannu, Martti, sekä Teppo Pulakan kotisivut. Eli eipä mennyt nyt nappiin tämäkään taas tänään. Täältä tähän.
 
>-)))> #13 Selvä se, herra Länsituuli, mutta jäätynyt korppu ei kelpaa murha-aseeksi.
Tim
23.09.2005 13:10:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PU = polyuretaani
 
Juniper
23.09.2005 13:11:46 (muokattu 23.09.2005 14:03:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nitroselluloosalakka on kovempaa ja hauraampaa kuin PU-lakka.
PU-lakat on aika elastisia ja siten kestävät hyvin kolhuja. Siis kovaahan PU-lakkakin on.
Kovimmat lakat taitavat olla kakskomponenttilakat.
 
Juzzu
23.09.2005 13:59:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mikäs se on tämä Gibsonin custom shopin käyttämä lakka jota käytettiin wanhoissa lespoissakin, joka on sen verran pehmiää ettei ihan kaikenlaisia kitaratelineitäkään suositella, kun tulee luhmua sun muuta?
 
Juniper
23.09.2005 14:06:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mikäs se on tämä Gibsonin custom shopin käyttämä lakka jota käytettiin wanhoissa lespoissakin, joka on sen verran pehmiää ettei ihan kaikenlaisia kitaratelineitäkään suositella, kun tulee luhmua sun muuta?
 
Nitroselluloosalakkahan se on. Tämä liittyy lakan kemialliseen kestämiseen ei kovuuteen. Joidenkin kitaratelineiden muovit sisältävät pieniä määriä liuottimia, jotka pehmentävät lakan.
Sellulakka ei kestä esim. alkoholia yhtään jne.
 
Juzzu
23.09.2005 14:11:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nitroselluloosalakkahan se on. Tämä liittyy lakan kemialliseen kestämiseen ei kovuuteen. Joidenkin kitaratelineiden muovit sisältävät pieniä määriä liuottimia, jotka pehmentävät lakan.
Sellulakka ei kestä esim. alkoholia yhtään jne.

 
Ach, ach.. Näin sitä oppii.
Noh, vaikka se on kovaa niin kuluuko nopeasti hankauksesta? Olen ymmärtänyt että näin tekee, tästä johtuu mm. monien vanhojen lespojen kulumat mikkien ympärillä (näpit, plekut) ja tuossa olkapään kohdalla mistä käsi on hangannut.
 
kulmahiomakone
24.09.2005 12:42:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sattuisiko joku tietämään, että millä nuo vanhat putkiradiot ovat lakattu? Sellakalla tai jollain muulla vastaavalla? Kovia ovat lakkapinnat niissä...
 
Meikäläinen on ainakin kantapään kautta todennut polyuretaanilakat liian pehmeiksi kitaroihin. Kuin pehmeä muovipinnoite on sellainen. Voipi tietysti olla ja varmaan onkin niin, että noita polyuretaanilakkoja on enemmän kuin kahteen lähtöön, mutta ainakin unicat, helot yms. venelakat jätän vastaisuudessa rauhaan.
 
ECL82 pääteputkella varustetun putkiradion haluan mä. Tarjoa!
poppamies
24.09.2005 20:29:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpoin ja paras on kovettimella kyyditetty akryyli autolakka ruiskulla. Kotioloissa taas siistein ja helpoiten siklattava ja hiottava on huonekalusellulosalakka, oliko se nyt Dicco 1460.
 
Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY*
Lökis
25.09.2005 11:12:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve
 
Katsokaas tälläistä saittia: www.kalastus.com, kohtaa rakentelu ja viritys. Etsikää keskusteluita lakoista. Moni käyttää yksikomponenttista polyuretaaniista valmistettua betonilakkaa LV-1. On kirkas ja kova. Sopii myös puulle.
 
Fasec
25.09.2005 14:11:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En viitsinyt aloittaa uutta topikkia ja vastaavaa ei löytynyt, joten esitän asiani tässä.
 
Elikkä haluaisin saada seuraavaan projektiini vastaavanlaisen pinnan kuin Gibsonin/Epiphonen Gothic-sarjoissa. Minulle on kuitenkin epäselvää, minkälaista maalia ja lakkaa pitäisi käyttää? Oletan että maalina toimisi ihan perinteinen mattamusta, mutta tuo lakka arveluttaa. Itselleni on myös epäselvää matta- ja satiinipintojen ero ja olisi mieluisaa, jos joku osaisi näistäkin valistaa.
 
Tässä myös kuva halutusta lopputuloksesta:
http://namm.harmony-central.com/SNA … Epiphone/PR/Goth-Les-Paul-large.jpg
 
Fisher
28.09.2005 21:12:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mjaa'a, itse olen tässä parina viime päivänä viimeistellyt vanhaa kitaraprojektiani, siitä jäi nimittäin lakkaus kesken.
Tota Kiva kalustelakkaa olen siihen pistänyt pensselillä ja helekutin hyvää jälkeä on tullut. Plussaa vielä siitä että lakka on vesiohenteinen ja siksipä olenkin lakannut kitaraa keittiössä, se ei nimittäin haise melkein miltään.
 
Lopuksi vedän Mastonin kirkaslakkapurkin päälle.
 
jarmos
29.09.2005 07:56:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mjaa'a, itse olen tässä parina viime päivänä viimeistellyt vanhaa kitaraprojektiani, siitä jäi nimittäin lakkaus kesken.
Tota Kiva kalustelakkaa olen siihen pistänyt pensselillä ja helekutin hyvää jälkeä on tullut. Plussaa vielä siitä että lakka on vesiohenteinen ja siksipä olenkin lakannut kitaraa keittiössä, se ei nimittäin haise melkein miltään.
 
Lopuksi vedän Mastonin kirkaslakkapurkin päälle.

 
Totanoin, testaappa ensteks johonkin palikkaan tuota Mastonin vetämistä vesiohenteisen päälle, ihan niinku varmuuden vuoksi, voipi käydä köpelösti.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Fisher
29.09.2005 10:34:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totanoin, testaappa ensteks johonkin palikkaan tuota Mastonin vetämistä vesiohenteisen päälle, ihan niinku varmuuden vuoksi, voipi käydä köpelösti.
 
Siinä alla oli Mastonin lakat kun pistin Kivat päälle, tosin ne oli kuivunu jo pari kk. Pitääpä tänään testata.
 
Mike M. Hiirenloukku
29.09.2005 10:56:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siinä alla oli Mastonin lakat kun pistin Kivat päälle, tosin ne oli kuivunu jo pari kk. Pitääpä tänään testata.
 
"Ärhäkämmän" päälle voi laittaa "ei niin ärhäkkää", mutta toisin päin käy hassusti...
 
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Waris
16.08.2007 08:57:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vanha ketju mutta otsikko täsmää. Kysymys:
 
Ajattelin hieman "tuunailla" huvikseni vanhaa bassonruikulaa ja samalla tutustua soittimen sielunelämään enemmänkin. Tällä hetkellä soittimessa on maali- ja lakkapinta, sellainen kiiltävä ja lakkamainen. Tarkoitus olisi poistaa nykyiset lakat ja maalit ja laittaa päälle petsiä. Pitääkö bodya tämän jälkeen vielä lakata? Jos kyllä, niin millä lakalla (ja onko jotain erityistekniikkaa) saisi pinnan puuntuntuiseksi?
 
Omassa nykyisessä bassossa (Yamaha RGX270, Natural Satin) on oikein mukavantuntuinen puupinta. On sitä käsitelty muttei lakan "nihkeydestä" ole tietoakaan. Sellaista havittelisin.
 
Sgoyafton!
Numb
16.08.2007 10:13:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko se sitten vaha?
 
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Waris
16.08.2007 17:18:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko se sitten vaha?
 
Mitäs vahaa ja minkä verran tässä olisi paras vaihtoehto?
 
Sgoyafton!
varakeef
20.08.2007 15:04:41 (muokattu 23.08.2007 22:04:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus olisi rääpiä vanhasta itsetehdystä telestä maalit pois... Lopuksi heittää joku kiva kukkakuosi (Marimekon unikko?) päälle Fenderin Pink-paisley/Blue-flower tyyliin...
 
No nythän päästäänkin aiheeseen. Koska kukaan ei vieläkään ole pyrkinyt myymään paisley-teleään minulle, tulin viime yönä tilanneeksi vaaleanpunervaa paisley-lahjapaperia... Kansasista.
 
Seuraavaksi hankin jostain rakennussarjan ja alan nikertää itselleni Burton-teleä.
 
Noh, siis asiaan:
 
1. Nyt tämä paisley-paperi tulisi liimata teleaihion pintaan. Mutta minkälaisella liimalla se tulisi suorittaa?
 
2. Body pitäisi myös maalata pinkiksi. Ajattelin käyttää jotain valmisautomaalia, Biltemasta, Motonetistä tms. Spray-pullosta ajattelin suihkia. Lienee kohtuullisen hyvä idea, kuten faqista luin?
 
3. Sitten tämä komeus tulisi lakata, hioa, lakata, hioa ... ja kiillottaa. Jossain suositeltiin shellakka-kerroksia paperin päälle, mutta olisiko anteeksiantamatonta käyttääkin suoraan purkista mitälie kirkaslakkaa purkista, siis sitä mitä automaalin kaveriksi suositellaan? Olisi kiva, ettei tulisi hioneeksi epähuomiossa kuviota pois.
 
4. Simppelinä olisi homma tarkoitus pitää. En ole käsityöihmisiä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «