Aihe: Alternate vaii economy picking?
1 2 3
Sutela
15.08.2007 23:01:20 (muokattu 15.08.2007 23:06:20)
Ei sellaisia vain yksinkertaisesti voi soittaa millään muulla tavalla.

Mulla on koneella video jossa Gilbertti opettaa drill songin soolon ja siinä yhessä kohassa kuvataan vain plekukättä ku se soittaa hitaasti sen ja alternatella meni muistaakseni kokonaan. En jaksa nyt tarkistaa.

Alternate on se suosituin mulla, mutta käsittelen jokaista arpeggiota, likkiä tai riffiä yksilönä, joissa kaikissa on oma soittotapa

Joo näin mullakin. Ihan mikä sopii parhaiten mihinkin likkiin.
Jzci
15.08.2007 23:30:41

Lähinnä tämä jäi ihmetyttämään. Tarvitsee katsoa vain yhden pätkän, jossa äijä soittaa jotain lurittelusooloa ja johan löytyy.

Et taida olla tietoinen siitä mitä economy picking tarkoittaa?

Ei sellaisia vain yksinkertaisesti voi soittaa millään muulla tavalla.

Sori jos sun maailma nyt kaatuu, mutta kyllä pystyy. Sattuupa olemaan vielä se yleisin tyyli.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
BigPapa
15.08.2007 23:47:36 (muokattu 15.08.2007 23:47:50)

Nytpä haluaisin kovasti tietää alternaten ja economyn eron, koska molemmissa näyttää noiden parin esimerkin perusteella liikkuvan plektra alas ja ylös ....
The real danger is not in longhairs or Rock'n'roll, but in thumbsuckers.
mrfixit
15.08.2007 23:52:23 (muokattu 15.08.2007 23:55:09)
Et taida olla tietoinen siitä mitä economy picking tarkoittaa?

Ei itselläni ainakaan ole mitään epäselvyyttä asiasta. Edellisessä viestissäni oleva video ei kyllä jätä mitään arvailun varaan. Katsoisit itsekin.

Sori jos sun maailma nyt kaatuu, mutta kyllä pystyy. Sattuupa olemaan vielä se yleisin tyyli.

Miten itse soitat esimerkiksi tällaisen juoksutuksen:

|------------------------------
|---------------------7--8--9-
|-----------4--5--6-----------
|-1--2--3---------------------

Eli mitkä nuotit up ja mitkä down?
BigPapa
15.08.2007 23:54:32 (muokattu 16.08.2007 00:29:18)

1,3,5,7,9 down ja muut up

Onks tää mitä tyylii Gilpulta koska pidän tästä...

http://www.youtube.com/watch?v=o9QL0Jkb_GU
Jzci
16.08.2007 00:01:10

Ei itselläni ainakaan ole mitään epäselvyyttä asiasta. Edellisessä viestissäni oleva video ei kyllä jätä mitään arvailun varaan. Katsoisit itsekin.

Itseasiassa katsoin. Sen takia lähinnä ihmettelenkin että miten väität esim. Paul Gilbertin käyttävän economy pickingiä vaikka selvästikin tiedät mitä se tarkoittaa? Ja mistähän kohtaa tuota Petruccin videoa löysit economy pickingiä?

Perus vuoronäppäilyllä, eli siis D,U,D,U,D,U,D,U,D?
Jzci
16.08.2007 00:03:12

Nytpä haluaisin kovasti tietää alternaten ja economyn eron, koska molemmissa näyttää noiden parin esimerkin perusteella liikkuvan plektra alas ja ylös ....

Pähkinänkuoressa tuo olisi näin että economyssä siirrytään kieleltä toiselle kahdella peräkkäisellä alas- tai ylöslyönnillä. Alternatessa taas plektra liikkuu koko ajan vuorotellen alas ja ylös eikä missään vaiheessa tule kahta perättäistä iskua samaan suuntaan.
mrfixit
16.08.2007 00:07:26
Pähkinänkuoressa tuo olisi näin että economyssä siirrytään kieleltä toiselle kahdella peräkkäisellä alas- tai ylöslyönnillä. Alternatessa taas plektra liikkuu koko ajan vuorotellen alas ja ylös eikä missään vaiheessa tule kahta perättäistä iskua samaan suuntaan.

Näinpä. Ja jos tuosta minun postaamasta Petruccin videosta ei economy pickingiä löydä on jo tosi sokea. Ei kukaan Petruccin tasoinen kitaristi käytä pelkästään alternatea, koska se on vaikeampaa ja kaiken lisäksi vielä typerää.
toxic
16.08.2007 00:08:17
Eikös se Gilbert itse sanonut jossain haastattelussa käyttävänsä economya?
mrfixit
16.08.2007 00:08:36

Eiköhän se ole ihan itsestäänkin selvää.
BigPapa
16.08.2007 00:16:15 (muokattu 16.08.2007 00:19:31)

Mikäli en ole sokea niin täassä on ihan selkeesti alternate

http://www.youtube.com/watch?v=mw_B7nzWdH4

ja monessa muussakin Gilbertin jutussa...

http://www.youtube.com/watch?v=r2Gf … i1IQdo&mode=related&search=
InYourFace90
16.08.2007 00:20:02
No hohhoh. Voisin sanoa perehtyneeni esim. Gilbertin tekniikkaan sen verran tarkasti että voin 100% varmuudella sanoa että mies ei economy pickingiä käytä juuri ikinä. Kaikenlisäksi Gilberthän on vielä erittäin tunnettu nimenomaan erittäin kovasta ALTERNATE picking tekniikastaan.

Itse yhdyn tähän.
Up The Irons!
Kampela77
16.08.2007 08:25:05
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
JS
16.08.2007 09:22:07

Hoh, jos tuollaisen haastattelun kaivat jostakin, niin tarjoan pullakahvit. Ja niin, alternate ei ole mitenkään ratkaisevasti vaikeampaa ja sitäpä valtaosa starboista vaikuttaa käyttävän, sweeppejä lukuunottamatta, pikatuissa tilujutuissa.
Do you the Devil's work >-)))> #20 - Hevijuntti #313 "hevi on junttimusaa!!! junteista ei ole idolsiksi!!!" "No Commands!!!"
ommil
16.08.2007 09:57:08
Lähti nyt vähän käsistä taas vaihteeks tää topikki mutta ei kai se mitään ? :P
Tosta mitä lukasin noita teiän juttuja, niin uskon että gilbert on kova vetään alternatea, ja että jos mies soittaa sillon tällön jotain kipaleita economyllä niin se on myös ymmärrettävää. Ei kai se pakosti sitä meinaa että hän on economylle omistautunu. Eiköhän kaikki kitaristit välillä joskus jotain juttuja soita normaalilinjastaan poiketen. "sori jos oon väärässä " mutta näin mä nään tän jutun, Mutta joo .. :)
oiva tumpeloinen
16.08.2007 11:24:34
http://www.youtube.com/watch?v=DSlR90VEKlY

Tässäpä vaikka Petruccilta esimerkki. Jos sweeppejä ei lasketa niin ihan selvästi sieltä sitä economya löytyy. Economy pickinghän on myös alternate pickingiä.

Mun mielestä tuossa 12 sekunnin kohdalla tulee se aika oleellinen "economy" pikkaus. Siellä on muuallakin paljon esimerkkejä samanlaisesta pikkauksesta.

Ihan selvyyden vuoksi esimerkki economy pickingistä: http://www.youtube.com/watch?v=vHUSZD5RAQ4

Mä luulen olevani hyvinkin perillä noista tekniikkaeroista.

Lähti nyt vähän käsistä taas vaihteeks tää topikki mutta ei kai se mitään ? :P
Tosta mitä lukasin noita teiän juttuja, niin uskon että gilbert on kova vetään alternatea, ja että jos mies soittaa sillon tällön jotain kipaleita economyllä niin se on myös ymmärrettävää. Ei kai se pakosti sitä meinaa että hän on economylle omistautunu. Eiköhän kaikki kitaristit välillä joskus jotain juttuja soita normaalilinjastaan poiketen. "sori jos oon väärässä " mutta näin mä nään tän jutun, Mutta joo .. :)

Tottakai eri tekniikoita käytetään tilanteen mukaan. Niiden ideahan on tukea toisiaan, ei korvata toista. On vain aika debiili väitös, ettei kukaan käytä alternatea, jos ei itse sillä pysty soittamaan.
Herra Rapu
16.08.2007 11:46:10 (muokattu 16.08.2007 12:17:30)

Mun mielestä tuossa 12 sekunnin kohdalla tulee se aika oleellinen "economy" pikkaus. Siellä on muuallakin paljon esimerkkejä samanlaisesta pikkauksesta.

E: Hankin lainausmerkkirillit.
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Kampela77
16.08.2007 12:04:21
Pitää vissiin hankkia rillit, koska eiköhän käsi tuossa juoksutuksessa tee koko ajan edestakaista liikettä?

Ainoot sweep-jutut tulee ton soolon loppupuolella.

Siinä oli selkeästi sarkastiset lainausmerkit economy-sanan ympärillä.
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Herra Rapu
16.08.2007 12:18:16

Siinä oli selkeästi sarkastiset lainausmerkit economy-sanan ympärillä.

Pitäs vissii pysyy poies täältä ku menee itse kukin jo sekasin näissä termiviidakoissa. :)
Ykösellä purkkiin!
FAT = MOTION
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)