Aihe: kyselyä kaappien refleksi putkista
1
Kefiiri
15.08.2007 22:05:09 (muokattu 15.08.2007 22:06:24)
onko pakko olla refleksi putkia jos tekee ite kaapit tai voiko olla vaan pelkkä reikä?

Putkia käytetään vissiin siks että saataisiin sama soundi pienemmällä kaapilla. Jos ei ole putkea, vaan pelkkä reikä, joutuu toosasta tekemään hieman isomman jotta matalimmat äänet toistuisivat hyvin.

Putken pituuden ja halkaisijan pitää olla sopiva suhteessa elementin ominaisuuksiin, muuten koko tötteröstä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä.
M.Hanski
16.08.2007 09:35:01 (muokattu 16.08.2007 09:37:46)
onko pakko olla refleksi putkia jos tekee ite kaapit tai voiko olla vaan pelkkä reikä?

Voi olla pelkkä reikä, jolloin putken efektiivinen pituus on reiän halkaisija kerrottuna 0,85:lla (lähde: High Performance Loudspeakers, 5th Edition, s.144).

Kotelon mitoittaminen valitsemillesi elementeille hoituupi vaikkapa WinISD:llä:
http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisdpro
tauranen
16.08.2007 22:12:58
Ja voihan kaappi olla myös suljettu ja/tai reikä voi olla myös muunkin mallinen kuin pyöreä. Tosin kun näitä metodeja käytettiin 60- ja 70-luvuilla perustana oli
enemmän MUTU-tuntuma kuin laskutikku.

Itse olen suunnitellut kanssa muutaman kaapin tekemistä. Katselin elementit ja laskin kaapien koot (1x15, 4x12 jne) ja refleksi putkien pituudet ym. Nyt olen vahvasti kallistumassa umpinaisen kaapin tekemisees (taannun takaisin 60-70-luvun taitteeseen).

Kiinnostaisi lähinnä tehdä 4x12 kaappi mallia Hiwatt tai Marshall 70-luvulla. Tosin piirrustuksia niihin löytyy aika huonosti.

Itsellä on ainakin tällä hetkellä periaate että mitä isompi kaappi sen parempi, kun Carlsbro TC100 ei pysy ihan pienien kaappien päällä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)