Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Putkien vaihtoedessä
1 2 3
mrJCM
14.08.2007 17:18:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juup, mulla on marshall jcm 800 2205(ei re-issue) ja putkien vaihto olisi edessä. Onkohan kellään noista eri putkista kokemuksia? esim. mesan tai electro harmonix, millaisia eroja niissä on? Ja onko kellään tietoa millaisilla putkilla saisi soundiin lisää gainia?
 
oiva tumpeloinen
14.08.2007 17:35:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa leimaa muiden putkia. Sieltä siis tulee ihan niitä samoja EH:n ja muidne putkia, ainoastaan Mesan leima kyljessä, hinta hintalapussa ja "takuu" laadusta. Ei sen puoleen, Mesan putki ei mieelstänni ole huono, mutta se on kovin kallis.
 
Putkien suosittelussa on vähän semmoinen huono puoli, että niiden ero on toisiinsa nähden kovin usein hienosäätöä, ja ne pitäisi vähän kokeilla itse tietääkseen niiden eron. Jos gainia kaipaa, niin yhdeksi kokeiluputkeksi kannattanee ottaa Tung-Sol 12AX7 etuseen.
 
Tumppi38
14.08.2007 17:52:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juup, mulla on marshall jcm 800 2205(ei re-issue) ja putkien vaihto olisi edessä. Onkohan kellään noista eri putkista kokemuksia? esim. mesan tai electro harmonix, millaisia eroja niissä on? Ja onko kellään tietoa millaisilla putkilla saisi soundiin lisää gainia?
 
Vaari suosittelee JJ:n putkia Uraltonelta . . . On siellä kalliimpiakin mutta noi nyt on ainakin hyviä.
 
"Non omnes, qui citharam habent, citharoedi sunt" - "Eivät kaikki, joilla on kitara, ole kitaristeja"
Chemo
14.08.2007 18:00:33 (muokattu 14.08.2007 18:00:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaari suosittelee JJ:n putkia Uraltonelta . . . On siellä kalliimpiakin mutta noi nyt on ainakin hyviä.
 
Mäkin oon tykännyt noista. Mulla on sekä etu- että pääteasteputket JJ:tä omassa 2553-Jubileessani tällä hetkellä.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
oiva tumpeloinen
14.08.2007 19:13:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JJ:n putkissa on semmoinen juttu, että ne eivät ole kaikista kirkkaimpia putkia, joten ne eivät välttämättä kaikkeen ole hyvät. Sama homma tietenkin kaikissa (esim. mielestäni melkeinpä niiden vastakohdassa EH:ssa) putkissa, joilla on selvästi johonkin "ääripäähän" muokkaava soundi. Mulla on itselläkin etusessa tällä hetkellä JJ:n ECC803S-putkia Tung Solien rinnalla, ja hyvin toimivat. Pointtina tässä, kuten aiemmassakin on, että putkilla on jotain eroja, ja niitä on aika vaikea selittää kirjallisesti. Ne pitäisi melkeinpä itse kuulla.
 
Marsun päätteessä mulla on muistaakseni jotkut Svetlanan putket, mitkä eivät ole yhtään pöllömmät. Muistaakseni ne putket ovat näitä:
 
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=17
 
Putkiremppaa suunnitellessa muuten kannattaa rohkeasti laittaa mailia Uraltonelle. Ainoa ongelma, mikä itselläni on siellä ollut, on ollut se, että putket piti postitse toimittaa, vaikka ajelen siitä putiikin ohi jatkuvasti. Eli ongelmia ei siis käytännössä ole ollenkaan. Kysyessä taas Mikko vastaa erittäin asiallisesti ja antaa myös hyvin ohjeita halvempien putkien osalta, eikä todellakaan yritä tyrkyttää vain kalliimpia putkia varaston perältä pois.
 
Alpertti
14.08.2007 20:12:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juup, mulla on marshall jcm 800 2205(ei re-issue) ja putkien vaihto olisi edessä. Onkohan kellään noista eri putkista kokemuksia? esim. mesan tai electro harmonix, millaisia eroja niissä on? Ja onko kellään tietoa millaisilla putkilla saisi soundiin lisää gainia?
 
Lisää gainia TungSollilla:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=677
 
Päätteeseen ehdottaisin:
http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=17
 
maxillaris
14.08.2007 22:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Svetlana / SED 12AX7 = 14.50€/kpl
JJ ECC83S = 8.50€/kpl
Tung-Sol = 13.50€/kpl
EH 12AX7EH = 7.50€/kpl
JJ 6L6 GC = sovitettu nelikko 76,00€
JJ EL 34L = sovitettu nelikko 61,60€
Svetlana / SED EL34 80,00€ sovitettu nelikko
 
www.ajansavel.fi
 
LaXu
14.08.2007 22:44:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tykkään kovasti Svetlanan päättäriputkista ja saman lafkan etuasteputki on oiva valinta V1:n. Jos sen kaveriksi pistää vielä vaikka muutaman JJ ECC83S (joka siis on eri malli kuin ECC803S) niin soundista saa melko tasapainoisen. JJ:n etuasteputkista pelkkänään en ole tykännyt.
pekurides
14.08.2007 23:25:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tykkään kovasti Svetlanan päättäriputkista ja saman lafkan etuasteputki on oiva valinta V1:n. Jos sen kaveriksi pistää vielä vaikka muutaman JJ ECC83S (joka siis on eri malli kuin ECC803S) niin soundista saa melko tasapainoisen. JJ:n etuasteputkista pelkkänään en ole tykännyt.
 
hmm. minä tasen olen yrittänyt kahta uudenuutta svetlanan etusputkea tarjota joka reikään mitä nupista löytyy mutta aina vaan ne vanhat JJ:t ja Tung-solit niiden tilalle jo seuraavana päivänä ilmestyy!!! (nyt ovat VHT2150 päätteen drivereinä)
 
En oikein ymmärrä mikä niistä svetlanoista niin hyviä tekee?
Ainakin Framuksessa tuntuvat kylmiltä ja värittömiltä... hiukan marsumainen saundi:)
 
Komppia siihen että ei pelkästään JJ:tä tai muutakaan etuasteeseen
(menee liian scuupatuksi ja tunkkaiseksimuhjubassoksi), itse todennut että Tung-sol + JJ hyvä yhdistelmä, ns.paikkaavat toisiansa:)
 
Päätteeseen kehun EL34 tilalle KT77. Jyrää täysii!!
 
Tunteella päin vittua.
LaXu
15.08.2007 01:05:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hmm. minä tasen olen yrittänyt kahta uudenuutta svetlanan etusputkea tarjota joka reikään mitä nupista löytyy mutta aina vaan ne vanhat JJ:t ja Tung-solit niiden tilalle jo seuraavana päivänä ilmestyy!!! (nyt ovat VHT2150 päätteen drivereinä)
 
En oikein ymmärrä mikä niistä svetlanoista niin hyviä tekee?
Ainakin Framuksessa tuntuvat kylmiltä ja värittömiltä... hiukan marsumainen saundi:)

 
Makuasioitahan nämä. Minusta tuo Svetlana V1:ssa antaa lisää heleyttä puhtaisiin ja yleensäkin erottelevuutta soundiin. Juurikin puhtaisiin ja pikkurosoihin tuntuu toimivan parhaiten. Tosin tää mun Diezel on luonnostaan suht tummasoundinen vahvari joten kenties se tasapainottaa sitä.
pekurides
15.08.2007 01:46:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Makuasioitahan nämä. Minusta tuo Svetlana V1:ssa antaa lisää heleyttä puhtaisiin ja yleensäkin erottelevuutta soundiin. Juurikin puhtaisiin ja pikkurosoihin tuntuu toimivan parhaiten. Tosin tää mun Diezel on luonnostaan suht tummasoundinen vahvari joten kenties se tasapainottaa sitä.
 
Niimpä. Erottelevuutta kyllä niistä löytyi ja jonkinlaista ilmavuutta ja sekä aika tanakka/tiukka botne mutta kun itse enempi isoa särövallia harrastan niin taitaapi se tung-solien ja JJ.n suurempi gain sekä pullea alakerta sitten viehättää enemmän.
 
Niin ja tuo Framus Cobra taas osaa olla olla liiankin kirkas peli jollei sitä treble/presence osastoa laita reilusti kuriin:)
 
No ompa ainakin eri päiville omat putket fiiliksen mukaan...
 
ps. kokeilkaapa heittää yksi n.o.s mullard 12at7 jonkun ei gain asteen 12ax7 tilalle jos haluatte hunajaistasamettia riipivän lasimurskan tilalle:) eivät ole edes kovin kalliita!
 
Tunteella päin vittua.
kid ego
15.08.2007 08:53:04 (muokattu 15.08.2007 08:53:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänikin on putket menossa vaihtoon ja vähän jännittää että mikä siellä on vikana. Teho- ja sitä kautta volatason laskeminen viittaa etuasteeseen ja styrkkarin hurina pääteasteeseen. Jos pitää kaikki vaihtaa, ei ole halpaa kun nuo päättärit pitää huollon kautta laitattaa kuntoon...
 
"Saatana opetti minua."
oiva tumpeloinen
15.08.2007 10:02:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellänikin on putket menossa vaihtoon ja vähän jännittää että mikä siellä on vikana. Teho- ja sitä kautta volatason laskeminen viittaa etuasteeseen ja styrkkarin hurina pääteasteeseen. Jos pitää kaikki vaihtaa, ei ole halpaa kun nuo päättärit pitää huollon kautta laitattaa kuntoon...
 
Mä en suorilta keksi, miksi nuo mainitsemasi syyt viittaisivat juuri mainitsemiisi paikkoihin. Jos etuasteen putket vetävät viimeisiään, niin volatason lisäksi gainit putoaa aika reilusti. Pääteasteen putkilla taas se päätteen kompressio pienenee/volataso laskee. Molemmissa tapauksissahan se volataso saattaa heitellä edestakaisin. Etuasteputket myös hurisevat lopussa. Eli noilla tiedoilla vika voi olla ihan kummassa päässä tahansa. Tietenkin, jos olet ehdottomasti ne viat paikallistanut jompaankumpaan....
 
Jos sua pelottaa se biasoinnin hinta, niin ei kannata. Se on jotain parin kympin luokkaa. Uraltone taisi ottaa siitä 15-20 euroa aikanaan, mutta en tiedä, ottavatko he vieläkään koneita "huoltoon". Vaihdatin sielllä aikoinaan päätteeseen putket (4xEL34 ja olikohan 4x12ax7). Biasointeineen (stereopääte, eli tuplabiasointi) hintaa taisi tulla jotain 120 euron pintaan.
 
kid ego
15.08.2007 10:20:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en suorilta keksi, miksi nuo mainitsemasi syyt viittaisivat juuri mainitsemiisi paikkoihin. Jos etuasteen putket vetävät viimeisiään, niin volatason lisäksi gainit putoaa aika reilusti. Pääteasteen putkilla taas se päätteen kompressio pienenee/volataso laskee. Molemmissa tapauksissahan se volataso saattaa heitellä edestakaisin. Etuasteputket myös hurisevat lopussa. Eli noilla tiedoilla vika voi olla ihan kummassa päässä tahansa. Tietenkin, jos olet ehdottomasti ne viat paikallistanut jompaankumpaan....
 
Powertonen manuaalia lueskelin ja siellä oli esimerkkejä että mikä ongelma mistäkin johtuu. En ole paikallistanut vikaa. Putket on joka tapauksessa kaikki niin vanhoja että ihan hyvin voisin pistää kaikki vaihtoon.
 
Jos sua pelottaa se biasoinnin hinta, niin ei kannata. Se on jotain parin kympin luokkaa. Uraltone taisi ottaa siitä 15-20 euroa aikanaan, mutta en tiedä, ottavatko he vieläkään koneita "huoltoon". Vaihdatin sielllä aikoinaan päätteeseen putket (4xEL34 ja olikohan 4x12ax7). Biasointeineen (stereopääte, eli tuplabiasointi) hintaa taisi tulla jotain 120 euron pintaan.
 
Jees mä sainkin eilen muutaman puhelinnumeron mihin olisi nyt tarkoitus soitella.
 
Uraltonen sivujen mukaan tekevät taas.
 
"Esimerkkejä hinnoista:
-Tuntiveloitus 45-65e/tunti, johtuen työn luonteesta. Isommista töistä voidaan neuvotella kimppahinta.
-Biasointi 25e, jos putket ostetaan meiltä, 35e jos putket muualta. Tämä koskee biasointeja vahvistimiin joissa on toimiva bias säätö. Biasoinnit joissa pitää vaihtaa osia tai asentaa trimmeri tms veloitetaan tuntipalkan mukaan."
 
Powertonessa ei ainakaan JuSun mukaan ole semmoista näkyvää biasointisysteemiä, mutta itse en tajua niistä mitään. Meni sitten tuolla perusmaksulla tai tuntitaksalla niin pakkohan tuo on vissiin huollattaa kuitenkin.
 
"Saatana opetti minua."
JuSu
15.08.2007 10:26:23 (muokattu 15.08.2007 10:27:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Powertonessa ei ainakaan JuSun mukaan ole semmoista näkyvää biasointisysteemiä, mutta itse en tajua niistä mitään
 
Tarkennusta... Joissain harvoissa vehkeissä on takapaneelissa liittimet tms, joista voidaan yleismittarilla mitata biasin säätöön tarvittavat arvot, sekä tietty säätötrimmeri. Tällöin ei biasia säädettäessä tarvitse avata koteloa.
 
Useimmissa vahvistimissa trimmeri/trimmerit ovat kuitenkin kotelon sisällä. Ja asiansa osaava kyllä tietää heti, mistä pisteistä pitää mitata ja mitä arvoja, kun minäkin olen kahdessa eri vahvistimessa sen osannut pähkäillä.
 
JuSu
 
EDIT: Niin, jotta pakka sekottuisi kunnolla... Eli eihän kaikissa vahvistimissa edes ole noita bias-trimmereitä. Mutta Powertonessa on.
 
"Lukemattomista internetin keskustelupalstoista ja verkkopäiväkirjoista voidaan aukottomasti päätellä, että melkoinen osa ihmisistä on, psykologian termistöä lainatakseni, niin saatanan tyhmää sakkia."
LaXu
15.08.2007 13:08:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps. kokeilkaapa heittää yksi n.o.s mullard 12at7 jonkun ei gain asteen 12ax7 tilalle jos haluatte hunajaistasamettia riipivän lasimurskan tilalle:) eivät ole edes kovin kalliita!
 
Tää on mulla seuraava operaatio, joskin gain stagen tilalle. Tahtoo Diezelin kakkoskanavasta gainia pois ja mielellään reilusti. Tällä hetkellä mulla on siinä gaini jossain välillä 0-klo 10 ja tuossa kympin tienoilla on jo melkoiset high gain tilusäröt kehissä. Onneksi V2 putki on käytössä pelkästään kakkoskanavalla. Mulla on tällä hetkellä siinä Groove Tubes 12AX7M "Mullard" jossa tuntuisi olevan hiukkasen vähemmän gainia kuin muissa 12AX7 putkissa, mutta kokeilin Diezelin kaiun 12AT7 putkea V2:ssa ja tuli kummasti enemmän säätövaraa.
 
Valitettavasti Uraltonella ei sattunut tuossa viikko sitten olemaan yhtään Mullardin 12AT7 putkea varastossa. Pitääköhän tässä lähteä esim. Watford Valvesilta tilaamaan. Mitäs muita putkikauppoja operoi Euroopassa? :(
pekurides
15.08.2007 21:10:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on mulla seuraava operaatio, joskin gain stagen tilalle. Tahtoo Diezelin kakkoskanavasta gainia pois ja mielellään reilusti. Tällä hetkellä mulla on siinä gaini jossain välillä 0-klo 10 ja tuossa kympin tienoilla on jo melkoiset high gain tilusäröt kehissä. Onneksi V2 putki on käytössä pelkästään kakkoskanavalla. Mulla on tällä hetkellä siinä Groove Tubes 12AX7M "Mullard" jossa tuntuisi olevan hiukkasen vähemmän gainia kuin muissa 12AX7 putkissa, mutta kokeilin Diezelin kaiun 12AT7 putkea V2:ssa ja tuli kummasti enemmän säätövaraa.
 
Valitettavasti Uraltonella ei sattunut tuossa viikko sitten olemaan yhtään Mullardin 12AT7 putkea varastossa. Pitääköhän tässä lähteä esim. Watford Valvesilta tilaamaan. Mitäs muita putkikauppoja operoi Euroopassa? :(

 
Custom soundsilla pitäs olla nuita kanssa , oli vissii pari euroo kalliimmat ku uralilla mutta eipä tarvi eurooppaa asti lähteä:)
 
Nii, aika kivasti nuo mullardia varmankin sulle toimivat kun itsellekin tuli muikea hymy huulille kun gain-asteilla kevytrosobluussia vetelin:) tekivät highgain vaffarista melkein vintagen ja pehmeäälämpöä löytysi lisää!
 
Tuosta GT mullard kopiosta kaksipiippuisia kokemuksia:
Kun ensin löin vaffariin kiinni tuon V1 paikalle totesin minuutin jälkeen että minähän en enää mihinkään JJ:n tai tung-soliin rahojani tuhlaa!
pelkästään näitä Gt:tä tästälähin hommaan!!
 
Eli pirun hyvä saundi aluksi, mutta noin 2kk päästä rupesin ihmettelemään että mikähän on kun kuulostaa vähän paskalta koko vahvistin ja kokeeksi heitin vanhan JJ:n tuubin GT:n tilelle ja Perskeles kun alkoi taas rokki soimaan!!
 
..... sama kuullut muualtakin että käyttöikä kovasti vaihtelee.... valitettavasti!
 
Tunteella päin vittua.
LaXu
15.08.2007 22:50:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Custom soundsilla pitäs olla nuita kanssa , oli vissii pari euroo kalliimmat ku uralilla mutta eipä tarvi eurooppaa asti lähteä:)
 
Kiitos tiedosta, pitääpä sinne kilauttaa huomenna!
 
Nii, aika kivasti nuo mullardia varmankin sulle toimivat kun itsellekin tuli muikea hymy huulille kun gain-asteilla kevytrosobluussia vetelin:) tekivät highgain vaffarista melkein vintagen ja pehmeäälämpöä löytysi lisää!
 
Joo, mä yritän tehdä tosta Einsteinin kakkoskanavasta vaihtoehtosen rytmikanavan, josta saa samalla tosi muikeat soolosoundit. Nythän vahvarissa ykköskanava on joko puhdas, rokkisärö tai hevisärö riippuen siitä mikä moodi on valittuna. Toisin sanoen jos haluu rokkisäröt ja puhtaat niin tulee asiaa kitaran volapotikalle. Näin ollen olisi kiva, kun kakkoskanavasta saisi tiputettua gainit sopivan alhaalle rokkirytmeihin ja sitten vaikka volapotikkaa ylöspäin kääntämällä saisi soolosäröt esiin.
 
Tuosta GT mullard kopiosta kaksipiippuisia kokemuksia...
 
Joo, samaa olen minäkin lueskellut. Hyvin on tähän asti kestänyt, mutta saas nähä.
hullu_ukko
15.08.2007 23:04:35 (muokattu 15.08.2007 23:05:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitäisi ehkä vaihtaa Valvekingiin putket.. Tung-Sol nyt ainakin tulee varmasti, mutta sitten pitäisi vielä saada lisää sitä hyökkäävyyttä yläpäähän ja mielellään ehkä vähän selkeyttä mataliin taajuuksiin.. Mitä lähdetään suosittelemaan?
 
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
Dr. Muff
16.08.2007 07:28:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En oikein ymmärrä mikä niistä svetlanoista niin hyviä tekee?
Ainakin Framuksessa tuntuvat kylmiltä ja värittömiltä... hiukan marsumainen saundi:)

 
Noi päästää hyvin läpi vahvistimen ominaissoundin, that's it.
 
Selkeys ja toisto laajalla taajuusalueella. Tosi selkeä alakerta ja yläpää tuntuisi ulottuvan ylemmäs. JJt tuntuvat Svetlanoiden rinnalla kiusallisen mutaisilta ja tunkkaisilta. Ei noi kauhean kaukana ole soundillisesti nos putkista, laadusta en osaa sanoa mitään.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «