Aihe: guitargeek.fi?
1 2 3 4 5 6
Sammakko
24.01.2004 19:29:56

Jukka Orma:

Laitteet
"Kitara on yleensä Stratocaster-tyyppinen tai Höfnerin 50-luvun paksu jazz-kitara. Nykyisin Vegen tekemä Strato, sillä oikeat ovat niin hyvän hintaisia että ne ovat kanissa. Omistan kaikkiaan toistakymmentä kitaraa, joista sähköisiä puolet. Nailonkielisiä ja epämääräisiä kielisoittimia on hirveä läjä: kora, zas, bouzouki jne. Etuasteena minulla on Binson Hifi 30-wattinen, josta yksi signaali lähtee omaan 30 watin päätteeseen, joka menee 2 X 12" –kaappiin. Sen kanssa sarjassa on kytkettävissä omatekemässäni räkissä attenuaattori, johon saa 12" kalvottoman ämyrin keinokuormaksi, jonka lisäksi siinä on kolme 24 voltin lamppua. Siinä on samalla valourut, kun kaikki ovat yhtäaikaa päällä. Kun lyön lujan soinnun, pamahtavat valot päälle. Se on hienon näköistä. Etuasteista lähtee ulos vielä yksi suora signaali 100 W Fender Quad –komboon. Toinen signaali lähtee etuasteesta surffilautajärjestelmiini. Ensimmäisessä on Dallas Arbiter Fuzzface, Electro Harmonicseja: Micro Synthesizer, Hot Tubes ja Goodtron Supertram, jota on modifioitu. Sitten siinä on Electric Misterss ja Trafic EQ, Selmerin Wah, Rolandin volumepedaali. Toisessa surffilaudassa on Mutron 3, Maestron Fuzztime, Selmerin Fuzzwah, Digitechin Echoplus, Doddin Preamp, Bossin Chorus Ensemble, italialainen Qujatone Movingbox ja kolme Logoboxia: Rotoface, Spaceship Flanger ja The Joker. Nämä kaikki menevät Korgin volumepedaaliin, josta signaali jatkaa Maestron Spaceshifteriin ja Rolandin Space Echoon ja sieltä toiseen Fender Quadiin. Eli mulla on kolme ulos-signaalia, joista yksi menee kaikkien vermeiden kautta. Kaksi tulee erilaisten suorien vahvistinten kautta. Kitarasignaali on ensin Binsonin etuvahvistimessa, jonka jälkeen sitä voidaan käsitellä miten halutaan. Panin nämä hiljattain läjään ja ihmettelin, että onpas paketti.
Suomen Vox V810 Valve-Tone -keräilijät & soittajat RY:n jäsen.
Sammakko
24.01.2004 19:30:39

Timo Tarvainen:
Laitteet
"Kolme kpl Stratoja: yksi vuodelta 1965 ja lisäksi korealainen ja kiinalainen Stratocaster. Gibson 340, Takamine akustisia 2 kpl slide-virityksellä (E), Yamaha pacific Tele ja toinen oma tekele vm. –69, joka on verhoiltu Buickin osilla. Slideputkena oli kauan Buickin männäntappi, mutta olen vaihtanut sen kevyempään. Vahvistimena käytän Marshall 45W 50-luvulta KT-66 putkilla, joiden tilalla on nyt EL-34:t. Kaappina vanha Marshall 4:lla 12 tuuman ämyrillä. Lisäksi omistan Leslie 760:n ja Fenderin pienen combon. Polkimia on Boss GT-3, johon olen modifioinut siten, että toisesta linjasta saa puhtaan soundin ja toisesta efektin. Normaalisti käytän Bossin kompressoria ja VOXin Cry Baby pedalia, joka on 60-luvulta. Löytyypä vielä VOXin Tone Bender äänensärkijä, joka on ostettu vuonna -66. Kielet Fender Light, jossa yläkielet 014, 010,008. Virityksenä käytän Eb:tä ja paksuja alakieliä. 60-luvulla ei nimittäin saanut näitä ohuita kielisatseja, vaan yleensä kieliä siirrettiin yhdellä "alas" ja ylä-E-kieleksi laitetiin Mandoliinin A-kieli. Siinä oli sormet verillä ennenkuin tajusi, että tavallisella satsilla ei pysty venyttelemään niinkuin jenkkihemmot tekivät.
Plektra on aina ollut medium, mutta minun soittotyylissä plektra on vain osa soundia, ehkä suurin osa tulee kynsistä. =(slowhand). Soittoni poikkeaa jazz-soitosta oleellisesti: lyön aina yhteen suuntaan paitsi kompatessa. Toisin kuin B.B.King, lyön yleensä alhaalta ylös. Kielen harmoonisten osutta voi paremmin hallita näin päin. Vasemman käden vibra on myös tärkeä osa soundia, siinä seurailen BB.Kingin ja Jimi Hendrixin kartoittamaa tietä. Tällä hetkellä projektinani on Stratojen viilaaminen, sillä tavoitteenani on kehittää ihan uusi vaihto-osa, jolla soundi paranee huimasti."
Sammakko
24.01.2004 19:31:32

Ben Granfelt:

Laitteet
"Käytän Engelin vahvistimia: Engel Savage –nuppi, joita minulla on kaksi kappaletta, on päävahvistimeni. Sitten minulla on Engel Screamer –kombo, jota käytän pikkukeikoilla. Pedaaleina on Voodoo Labin Microvibe ja Rocktave. Sitten mulla on Roger Meyerin Voodoo Bass, Boss DDL5 ja Wah Wah. Kaikki pedaalini ovat parillisia: räkissä ja pedalboardissa. Tällä hetkellä käytän joensuulaisia Duck Customs –kitaroita. He ovat tehneet minulle Ben Granfelt –mallin, jossa on yksi Humbucker ja kaksi yksikelaista, normaali kampi. Guildin akustisia pari kappaletta. Sitten minulla on japanilainen Squier ja ´63 Strato lainassa kaverilta. Omistan myös USA- ja Japani Vintage Stratocasterit, joissa on Floyd Roset. Melkein kaikissa, paitsi ´63 Stratossa on Humbucker ja kaksi yksikelaista, jotka ovat Seymor Duncanin Jeff Beck-malli, joka on lempparini. Duckeissa on 0.10-46, muissa 11-48. Ja hei, onhan mulla Les Paul Standard vm. 1991, jossa on 11-setti. Käytän normaaliviritystä ja käytän 0.96 plektra."
Sammakko
24.01.2004 19:32:05

Otra Romppanen:

Laitteet
"Hankin hiljattain Line 6 Podin. Tein sillä Murheen laakson kitarat. Soitin Peaveyn Renow-vahvistimella, mutta se kuitenkin hajosi viime syksynä, kun punkkarit hajoittivat sen. Soitan Charvellin peruskitaralla, joka on pelkistetty: siinä on vain yksi mikrofoni, mutta sillä on hyvä soittaa. Mielisoittimeni on kuitenkin Stratocaster. Olen omistanut niitä vuosien varrella useita. En käytä polkimia. Mitä vähemmän omistan tavaraa, sitä vähemmän on hukattavaa. Ratt-särkijä on tosin mainittava. Mana Manan kitaravallit ovat syntyneet yhteistyössä äänittäjä Ari Hämäläisen kanssa. Käytin vahvistimina Peaveyta ja Mesa Boogieta. Mukana oli myös Jouni Mömmön soittamia kitaroita, joita kutsuimme tuulikitaraksi. Se koostui erilaisista palasista. Siinä oli melko ohut, ritinän kaltainen soundi Rolandin ja choruksen kautta soitettuna. Toinen kitara oli soitettu Ratt-särkijän kautta. Sitten tuplasin omat komppini. Lisäsimme myös kommenttikitaroita, jotka lisäsivät teemoja komppasivat. Sen jälkeen lisättiin varsinaiset lead-kitarat, jotka nekin kommentoivat ja varioivat teemoja. Livenä käytämme kolmea, jopa viittä kitaristia."
Sammakko
24.01.2004 19:32:28

Erik Valkama:

Laitteet
"Pääsoittiminani ovat Stratocasterit ´62 ja ´63. Omistan myös Gibson 335 vuosimallia 1976 ja Nationalin vuosimallia –35. Styrkkareina käytän 60-luvun Fendereitä tai saman vuosikymmenen Marshalleita. Pääkeikkavahvistimena on Vibro Reverb vuodelta 1965 ja Super Reverb vuodelta 1966 ja Marshall Bluesbreaker, joko 1966 tai 1965. Polkimena on Tube Screamer ´88 ja Buddan Wahia. Studiossa on kaikenlaisia muita: esimerkiksi Big Muff on melko kova, joka tulee pian keikkasettiin mukaan. Kielinä käytän 13-58 –settiä. En pysty venyttämään ohuilla kielillä. Käytän Eb-virettä. Natikassa on avoin A ja Gibsonissa avoin G. Plektrat ova 1 mm."
Sammakko
24.01.2004 19:32:54

Jarno Mällinen:

Laitteet
"Gibson Les Paul, joka on muistaakseni vuodelta 1989. Se on toiminut hyvin. Vahvistimena on HH 100-wattinen transistorikombo. Sen soundi on näkkileipää kuivempi. Soitan sillä livenä, mutta levyillä käytän vanhaa Marshallia, jota lainaan. En omista yhtään efektiä. Kitarasooloina soitan sellaisia ääniä, jotka erottuvat – eli mahdollisimman räikeitä. Käytän kymppisatsia ja 60 mm plektraa."
Sammakko
24.01.2004 19:33:32

Heikki Silvennoinen:

Laitteet:
"Mulla on kaksi pääkitaraa: Matti Nevalaisen Flying Finn Custom ja Fernandez EMG-mikityksellä. Timo Mustosen akustinen kitara. Tämä on keikkasettini. Marshallin JCM 800-nuppi, Marshallin kaappi 4x25". Matchless 2x12" –kombo, jota käytän stereona Marshallin kanssa. Pedaaleina käytän Matrixin viritysmittaria, Bossin octaveria, Bossin superoverdrivea, Ibanezin Tube Screameria, VOXin wahwah-pedaalia, Toddin stereokoorus ja Korgin lesliesimulaattori. Sitten mulla on muuntaja, joka on erään oululaisen rakentajan tekemä, en nyt muista hänen nimeään. Käytän 10- ja 12-settejä. Käytän Dunlopin karheapintaisia heavyplektroja."
Sammakko
24.01.2004 19:34:06

Peter Lerche:

Laitteet
"Pyhä kolminaisuus: PRS Hollow Body, Juha Ruokangas Duke (Les Paul –tyyppinen kitara, olen ylpeä sen kaulamikistä, sillä olen ollut suunnittelemassa sitä. Nyt on Les Paul –kaulamikki joka on kuulas ja lämmin). Warmoth-stratocaster, jossa on Lassi Ukkosen suunnittelema mikki- ja sähkösysteemi. Hän on tehnyt myös vahvistimistoni. Siellä on pari esiastetta, joista Dumble Overdrive Special 100 w on keikkakäytössäni. Mielivahvistimiini kuuluu Lassin tekemä a-luokan päättellä ja hyvillä esiasteilla varustettu erittäin lämmin ja hieno, hehkuva vahvistin. Kovaäänisinä käytän 1 x 12,5 suljettua mallia, joita olen itse modifioinut. Mielielementtini on Fane Meduusa, joka on toistokäyrältään suurin piirtein samanlainen kuin Celestion Vintage, mutta siitä puuttuu Celestionin pikkunyppylä 2,8 kilossa – se on lämpimämpi. Efektoinnista käytän särömaailmaani niin, että siinä on 2 säröä päällekkäin ja vahvistimesta väännän yleensä hengittävän perussärön, joka muistuttaa AC/DC- tai Hendrix –säröä. Saan sen esisäröllä loikkaamaan isoon sellosäröön. Särööni kuulu Fulldrive 2 ja Carl Martin fuzz. Jälkimmäinen on uusi hankinta ja se on aivan ihana. Sähkökitaroissani on 11-setti. Akustisena pääkitarani on Lowden, karvalakkimalli mutta erinomainen soitettava. Kaikissa kitaroissani on koverrettu e1-e3 nauhojen välistä puuta pois, koska pidän siitä. Se juontaa juurensa siihen, että haluan venyttää tarkemmin – pääsen nuottiin paremmin. Olen tutkinut intialaista metodiikkaa kitaran kanssa, joten se on siihen välttämätöntä. Omistan myös Intiasta ostetun konetamburan, jonka viritän d- tai cis-vireeseen. Plektrana käytän 014 tai 016, joista olen leikannut reunasta palan pois niin että peukalonivel pääsee liikkumaan. Käytän normaalivirityksiä, tosin joskus ala-e viritetään d:hen. Joskus viritän koko kitaran eb:hen ja alin cis:iin. Viihdyn paljon kitaran kanssa. Soitan muutaman tunnin päivässä."
Sammakko
24.01.2004 19:35:02

Riku Mattila:

Laitteet
"Pääasiassa Kari Niemisen valmistamia Versoul- ja custom-kitaroita. Yksi –71 Fender Telecaster ja 12-kielinen Fender Electric XII -sähkiksissä Fender/Gretsch-tyylinen soundi. Nykyään soittelen enimmäkseen akustisia Versoul-kitaroita omaksi iloksi. Koska en tällä hetkellä keikkaile, en myöskään omista tehovahvistimia. Äänittelen kitaroita miten sattuu erilaisia reittejä signaalia kuljettaen, suoraan linjaan (SansAmp/Zoom/AmpFarm), pikkuvahvistimia Fender VibroChamp 70-luvulta ja Gibson Explorer vm. -63 käyttäen, kaikkia käsillä olevia nappuloita ja laatikoita väännellen ja käännellen. Peruskielisetti 012-058, slidekitaroissa 013-060 -standardivire, slidessä G, A, D, äänityksissä mitä sattuu. Plektroina kolmionmuotoisia violetinvärisiä Dunlop-merkkisiä."
-K-
24.01.2004 20:49:32
*bump*

Nicolen Olli Ketola soittaa ESP Kirk Hammet-signaturekitaralla (varalla on Stratocasteri) POD Pro:hon, jota ohjailee Roland FC-200 midilaudalla. PODista menee sitten stereosignaali pöytään, ja lisäksi lavalla olevaan Marshall JCM 900-nuppiin, jonka kaappi vielä yleensä mikitetään.

Korjaus kitarapuoleen, eipä ole hammetti ESP:tä nähnytkään eli se on kyllä LTD KH-502, muistaakseni. Se strato on SSS floikka ja vihreä, ilmeisesti deluxe plus.
Ei suotta elämys.
-K-
24.01.2004 21:39:57
niinpä taitaa ollakin...mutta eikös tuo LTD ole halpisversio kyseisestä hammet-mallista, vai olenko aivan metsässä?

On. KH-2 mallin halpaversio. Aikoinaan ollilla on kuulemma ollut tuo aito KH-2
Ei suotta elämys.
Exhausted
28.01.2004 12:48:46

ei kuolla vielä... 8)

CMX:n Janne Halmkrona käyttää suht harvinaista silverburst-väristä Les Paul Customia (samanlaista kuin Toolin Adam Jones!) ja H&K Triamp-vahvistinta. Rasiolla taas on joku oudonnäköinen kitara (joku varmaan tietää mikä) ja jokin Marshallin nuppi. Kumpikin käyttää jonku verran efektejä, ainakin wahin ja flangerin bongasin parin viikon takaiselta RMJ-taltioinnilta...näistäkin varmasti on jollain tarkempaa tietoa
Pyronius
28.01.2004 18:33:26 (muokattu 28.01.2004 18:34:38)

Tuo Rasion kitara on Kari Niemisen eli Versoul tyypin tekemä. Rasio on itse sen suunnittellut, siinä on täsmälleen sama kaula kuin Gibsonin ES-335:a. Kitara on nimeltään Belsebub ja sen piirrustukset poltettiin heti kitaran valmistumisen jälkeen.

EDIT: Nuppina JCM-900 ja kaappina 1960 Celestionin Vintage 30:llä
PoLFus
28.01.2004 18:45:00

Heikki Silvennoinen:

Laitteet:
"Timo Mustosen akustinen kitara."

Arvaapas, kuka asuu "melkein" naapurissa (3km). Tunnen kaverin jotenkin. Olin viime vuonna hänen kitaranrakennuskurssillaan. Oon nähny muutamia hänen tekemiä kitaroita WOU!
~ 7ender $tratocaster ~
Swan
28.01.2004 18:51:37
Heikki Silvennoinen:

Marshallin kaappi 4x25"

On tuossa kyllä roudaamista. :o
Sinulla ei ole mitään kiirettä, ellet satu soitamaan kitaraa.
Skebaristi
28.01.2004 19:21:14

Sentenced - Sami Tenkula

Laney VH100R
4x12 Marshall
Boss GT5
Dunlop Cry baby
Gibson Les Paul Studio EMG 81 tallamikillä
"Älä koskaan soita niin nopeasti kuin pystyt, opettele soittamaan niin nopeasti ettei tarvitse soittaa niin nopeasti kuin pystyy"
Kapane
28.01.2004 22:19:20

Nyt menee kyllä viimeisetkin bisteet kun jätkät listaa metallimiehiä ja mä heitän nää, mutta

Mats Takila/Rohto
Fender Stratocaster (japan) 1981
Boss TU-2
cry baby
Yamaha da80?

Niko Nurminen/Rohto
Fender Telecaster (useita malleja)
Mesa/boogie Studio.22
Pedaaleita aina vaihtuva määrä.
Raha on ku fyrkkaa
Dumb
29.01.2004 01:03:43

ei kuolla vielä... 8)

No ei todellakaan! Tässä ketjussa on niin paljon hyvää juttua monesti kysyttävästä aiheesta, joten ei tämän soisi kuolla pois.

CMX:n Janne Halmkrona...

Kyseinen herra muuten omistaa kai edelleenkin vaaleansinisen Fender Jag-Stangin ja se pölyttyy hänellä käyttämättömänä. On kuulemma myymässä sitä jos joku ostaa pois. Eli siinä vinkkiä kaikille Jag-Stangista kiinnostuneille!
fx
29.01.2004 17:53:28
No nyt tietty ihan klassikko:

Pete Walli
Kitarana Gibson Les Paul goldtop, hiottu maalit pois.
Vahvistimina Marshall SLP plexi ja JCM800 + marshallin 30w kombo.
Efekteinä Big Muff deluxe, Ibanez Delay, Small Stone, Dod flanger, Ibanez Tubescreamer, Bossin Octave, Cry baby wah ja MXR stereo chorus

tässä kaikki mitä meikäläinen on täältä ja muista foorumeista löytänyt ja kerännyt. Jos jollain on korjattavaa/lisättävää odotan mielenkiinnolla mitä muita laitteita walli käytti...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)