Aihe: kannattaisiko hommata Saksasta?
1 2
Arttu90
13.08.2007 21:04:11
Morjes!

Olen lähdössä ensi kuussa Saksaan, mietin että kannattaisiko ostaa sieltä kitara ja tuoda mukanani Suomeen. Vai tuleeko tuo yhtään halvemmaksi kuin tilata thomannilta? Ja jos tulee niin minkä verran?
hullu_ukko
13.08.2007 21:07:40
Morjes!

Olen lähdössä ensi kuussa Saksaan, mietin että kannattaisiko ostaa sieltä kitara ja tuoda mukanani Suomeen. Vai tuleeko tuo yhtään halvemmaksi kuin tilata thomannilta? Ja jos tulee niin minkä verran?

Postimaksun verran. Tinkimään pystyy ehkä, en tiedä millainen käytäntö heillä on sen suhteen.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
Hanok
13.08.2007 21:10:53
Postimaksun verran. Tinkimään pystyy ehkä, en tiedä millainen käytäntö heillä on sen suhteen.

Nettitilaamiseen verrattuna etuna on tietysti, että pääsee testaamaan kitaran ennen ostopäätöstä.

Monia musalaitteita saa kuitenkin Suomesta jopa halvemmalla kuin Saksan nettikaupoista. Kannattaa siis tehdä lista kiinnostavista malleista ja selvittää suomalaisten liikkeiden hinnat ennen lähtöä. Jos osuu hyvä kitara ja hinta kohdalle niin ei muuta kuin kaupoille.
Twinkle
13.08.2007 21:36:13

Thomannin oikeassa liikkeessä pystyy tinkimään samalla tavalla kuin suomalaisissa firmoissa jos osaa paikallista kieltä. Säästöä tulee siis sen verran kuin osaamista on.
kimurantti1
14.08.2007 00:52:25
Jos vaan saat kitaran halvemmalla kuin Suomesta, niin mikä ettei. Kokeilematta en kitaraa ikinä ostaisi, mutta kun kerran paikan päälle pääset. Onhan Saksassa aivan eri tavalla valikoimaa kuin täällä Suomessa, saattaapi jopa päästä muutamista eri yksilöistä valitsemaan mielestään parhaan.
januszian
14.08.2007 01:09:55 (muokattu 14.08.2007 01:10:49)

Kyllä melkein mitä vaan saa ainakin samaan hintaan ellei halvemmallakin kuin Suomesta mitä noita on kattellut. Thomannin "lomake"hinnoissa ainakaan ei ole YHTÄÄN tinkivaraa.
http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
Joees
14.08.2007 01:15:38
Kyllä melkein mitä vaan saa ainakin samaan hintaan ellei halvemmallakin kuin Suomesta mitä noita on kattellut. Thomannin "lomake"hinnoissa ainakaan ei ole YHTÄÄN tinkivaraa.

Jepu jepu. Kun kuitenkin mahikset on, niin kannattaa käydä testaamassa. Luulen ma jotta siellä on hitusen enemmän tarjontaa. Ja luulen ma myös jotta sieltä voipi löytää oikein muikeitakin yksilöitä. Joista toki voi maksaa hitusen enemmänkin.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
AH3
14.08.2007 01:55:52
Jos ostat suoraan Thomannilta, niin säästät hiukan myös Alveissa. Olisiko jotain 6% ? Saksassa, kun tuo Alv. on vähän kevyempi, kuin meillä.
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
kivi
14.08.2007 02:02:15
Jos ostat suoraan Thomannilta, niin säästät hiukan myös Alveissa. Olisiko jotain 6% ? Saksassa, kun tuo Alv. on vähän kevyempi, kuin meillä.

Saksan ALV on 16%, suomen 22%, mutta Thomann myy niin paljon suomeen, että suomalaisille asiakkaille alv on heilläkin 22%. Toki paikan päälle mennessä ALV tippuu saksan standardiin.

Mistäs tuo tieto on, ettei ole tinkivaraa? Saksalaiset ovat kauppiaskansaa, ja heidän kanssaan tinkiminen on taitolaji, he kun ovat sitä jo tuhansia vuosia harastaneet, mutta saman verran pojoja siellä saa hinnasta pois kuin suomenkin kaupoissa jos osaa tinkiä. Jos ei osaa, ei kyllä hintakaan tipu, pelkkä ruinaaminen ei riitä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Twinkle
14.08.2007 02:36:36

Mistäs tuo tieto on, ettei ole tinkivaraa? Saksalaiset ovat kauppiaskansaa, ja heidän kanssaan tinkiminen on taitolaji, he kun ovat sitä jo tuhansia vuosia harastaneet, mutta saman verran pojoja siellä saa hinnasta pois kuin suomenkin kaupoissa jos osaa tinkiä. Jos ei osaa, ei kyllä hintakaan tipu, pelkkä ruinaaminen ei riitä.

Joku on onnistuneesti tinkinyt jos on thomanniaan soittanut, mutta netissä tinkiminen on yleisesti ottaen hieman vaikeaa. Niinkuin sanottua, kauppa se thomannikin on ja se nyt ei sanottavasti eroa suomalaisesta vastineesta, siellä pätee samat konstit kuin kaikkialla muuallakin. Jos treppendorfiin lähtee turistina paikan päälle mulkoilemaan niin kyllä se hinta laskee jos vain osaa pyytää eikä tartte aina edes osata.

Saksalaiset on kyllä kauppamiehiä siinä, että ne osaa myymisen meiningin ihan eri tavalla kuin pahansisuinen suomalainen joka sylkee tiskin yli asiakkaan niskaan. Tämä siis karrikoituna tietty, on suomessakin niitä joille asiakaspalvelu merkkaa jotakin.
GuitarManiac32
14.08.2007 07:52:34
Ja jos myyjänä on vanhempi mies/nainen, hän ei mahdollisesti puhu englantiakaan, joten saksan kielen taitaminen on suotavaa. Nuoremmat kyllä puhuvat, usein kuitenkin hieman vaikeaselkoisesti saksalaisella korostuksella. Useissa paikoissa oli itselläni hankaluuksia juuri kielen takia, mutta onneksi saksalainen tyttöystäväni hoiti puhumisen silloin. Muuten oli kyllä erittäin ystävällistä porukkaa. Näin ainakin Leipzigin alueella... en tiedä miten asiat muussa osassa Saksaa on.
Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922
apuri
14.08.2007 09:32:01
Saksan ALV on 16%, suomen 22%

Saksan alv nousi vuoden alusta ja on nyt 19%
januszian
14.08.2007 13:50:47

- Onhan tuota yritetty puhelimitsekin. Ja mun mielestä nuo on kyllä ihan Suomalaisia nuo Thomannin Suomen asiakaspalvelun henkilöt.

Mutta lähinnä se että kun lomakkeella tilaat tavaraa niin eipä siihen paljon auta sanoa että "mä haluun tän sitten halvemmalla ku mitä tossa lukee." :)
http://www.myspace.com/solnic & http://koti.welho.com/jpappila/
pnorman
14.08.2007 13:57:39
- Onhan tuota yritetty puhelimitsekin. Ja mun mielestä nuo on kyllä ihan Suomalaisia nuo Thomannin Suomen asiakaspalvelun henkilöt.

Mutta lähinnä se että kun lomakkeella tilaat tavaraa niin eipä siihen paljon auta sanoa että "mä haluun tän sitten halvemmalla ku mitä tossa lukee." :)

Kyllä ite olen saanut jonkin verran alennusta vehkeistä kun olen soittamalla tehnyt tilausta. Ei helposti, mutta kuitenkin. Asiaa helpottanee että myyntiveijareiden kanssa on tullut vuosien mittaan tullut heiteltyä sähköpostia vähän asian vierestäkin ja tilattua tavaraa ihan liikaakin.

Nythän siellä onkin koko suomenkielinen myyntitiimi vaihtunut :-(
Arttu90
14.08.2007 19:39:11
Eli mainittavaa säästöä eis siis tulisi? Siis muuta kuin että tuo alvi tippuisi 22% 16% ??
hullu_ukko
14.08.2007 19:48:10 (muokattu 14.08.2007 19:48:36)
Eli mainittavaa säästöä eis siis tulisi? Siis muuta kuin että tuo alvi tippuisi 22% 16% ??

Alv. olisi kyllä 19% tämän ketjun infon perusteella. Osa merkeistä näyttäisi kyllä olevan järjestään halvempia tuolla Saksassa, kuten nyt vaikkapa kitarapalstan tabu eli Gibson(tämäkin nyt lähinnä tiettyjen mallien kohdalla). Saksassa esim. mustat G-pajan explorerit maksavat noiden nettikauppojen sivuilla n.990-1000€ kun taas paras Suomessa saamani tarjous on ollut jotain 1100-1200€:n luokkaa.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | Ushimir kekittyi vain nopeuteen... no nykyään hän saa itselleen epä miellyttävät (ei tyytyväinen) 18 nuottia sekunnissa (sweep). -Ushimir
tuffkong
14.08.2007 21:36:50
Hieman OT, mutta käydessäni Hampurissa musaliikkeessä niin huomasin että seinät oli täynnä kaikkea vanhaa ja siistiä vintage kamaa mitä ei olla suomessa varmaan ikinä nähtykään. Harmi vain että itse paikan omistaja ei ollut paikalla ja omistajan vaimo ei englantia puhunut. Että tosiaan käytettyjä helmiä löytyy, tosin kokemusta kertyi vain yhden putiikin verran.
Tärkeitä maailmassa on DÄGÄ. DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ DÄGÄ
pnorman
15.08.2007 08:24:40

Kannattaa varmaan joka tapauksessa tsekata paikan päällä, jos mahdollisuus on...
kivi
15.08.2007 09:06:52 (muokattu 15.08.2007 09:07:41)

Hm. Jos tarkoitus on ostaa joku sellainen tavallinen ja uusi japanialainen tai vaikka amerikkalainen kitara, niin ei varmaan kannata haaskata matka-aikaa soitinkauppoihin. Halvan tarjouksen löytää vain säännöllisellä kentän seuraamisella, ja ajan kanssa. Ihan tää meidän Suomi on kansainvälisesti ajatellen varsin kilpailukykyinen kitaramaa, jossa tarjonta on hyvä ja hinnat yleisesti ottaen halvahkot.

Sen sijaan kaikkea vanhaa ja hienoa saattaa Saksasta löytääkin helpommin. Isossa maassa on isot markkinat. Varsinkin 1950- ja 60-lukujen saksalaiset vintagekitarat ja nauhakaiut ovat sitä kamaa mitä mä haen. Saksa on mulle tuttu matkailumaa, ja useimmissa isoissa kaupungeissa on tullut soitinkauppoja ja kirppareita koluttua. Viikon päästä muuten olen taas Berliinissä, mistä matka jatkuu kohti Müncheniä. Katotaan, mitä näkyy, tosin rahaahan ei koskaan ole...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)