Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Rummut: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Heel-Toe
1 2 3
toba
09.08.2007 22:12:35 (muokattu 09.08.2007 22:13:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, eli yleistä keskustelua täällä todella vähän puhutusta heel-toe tekniikasta. Kokemuksia, treenausvinkkejä, ja soveltamisvinkkejä muihin raajoihin.
 
Ite olen ruvennut nyt aktiivisesti treenaamaan, ja se on kyllä mielenkiintoinen treenattava varsinkin kun "alkukankeudesta" pääsee. Muita saman tekniikan käyttäjiä tai hyväksi/huonoksi todenneita?
 
henkiluu
10.08.2007 18:43:06 (muokattu 10.08.2007 18:43:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tätä olen itse kanssa yrittänyt treenailla tässä parhaani mukaan, enkä edes tiennyt että tällä tekniikalla on joku nimikin (kiitos nyt tiedän mistä puhun), ennenkun katoin netistä. ja jotenkin tuo nyt sujuu. Ja on siitä ollu paljon hyötyä hyötyä ihan bändin kanssa rokkia soitellessa.
 
-ph
Tarre
10.08.2007 18:46:00 (muokattu 10.08.2007 18:47:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Selittäisikö joku ihan pohjia myöten, mikä se on? Mä en oo vieläkään tajunnut, vaikka siihen aina silloin tällöin törmää alan lehdissä... :(
 
E: Niin no voisin varmaan itsekin tuosta jotain tietoa haeskella, mutta saa silti antaa selityksen, jos jaksaa.
 
Ovi saranoillaan kääntyilee, Taisto vuoteellansa.
Arpakuutio
10.08.2007 20:09:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen huomannu et mun jalka on varmaa liian suuri tämmösee.. Liu'utus tekniikka kunniaan!
 
Rölölölölölö.. :D
toba
11.08.2007 00:00:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heel-Toe siis tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että vuoronperään kantapäällä ja päkijällä polkastaessa nuija tekee kaksi perättäistä iskua kalvoon, jalkapöytä tekee siis aaltomaisen liikkeen.. Tekniikkaa voi hyvin soveltaa tuplabasaroimiseen jolloin molemmilla jaloilla tehdään sama peräkkäin.
 
Ongelmana on saada soitto kuulostamaan perinteiseltä tuplabasaroimiselta, mutta sekin on hoidettavissa oikealla ja ahkeralla treenaamisella. Mm. Northerin Heikki Saari käyttää kyseistä tekniikkaa, eikä muuten erota että polkeeko jannu singleiskuja vai tuplia :)
 
toba
11.08.2007 00:01:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen huomannu et mun jalka on varmaa liian suuri tämmösee.. Liu'utus tekniikka kunniaan!
 
Väärä vastaus. Jalka ei ole liian suuri, vaan teikäläisellä väärä tyyli.
 
jazzmies
12.08.2007 23:07:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heel-Toe siis tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että vuoronperään kantapäällä ja päkijällä polkastaessa nuija tekee kaksi perättäistä iskua kalvoon, jalkapöytä tekee siis aaltomaisen liikkeen..
 
Kysymyksessähän on siis "aikuisten oikeasti" bebop-rumpaleiden käyttämä hi-hatin polkemistekniikka. Miksei bassariakin voi polkea kyseisellä tavalla, jos pedaalina on The Duallist, mutta muutoin lentäen olisi jo perillä eli vaikeaksi menee.
 
Amatöörit eivät oikeasti nauti musiikista ammattilaisia enempää - amatöörit eivät vain oikeasti osaa soittaa.
karipv
13.08.2007 11:48:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Heel-Toe siis tarkoittaa nimensä mukaisesti sitä, että vuoronperään kantapäällä ja päkijällä polkastaessa nuija tekee kaksi perättäistä iskua kalvoon, jalkapöytä tekee siis aaltomaisen liikkeen.. Tekniikkaa voi hyvin soveltaa tuplabasaroimiseen jolloin molemmilla jaloilla tehdään sama peräkkäin."
 
No tuota tuota...miksi sitä sovelletaan tuplabassaroimiseen? Saako siitä jotain selkeää etua? Tai miksi sitä ylipäätään sovelletaan edes sinkkupedaaliin, jos tuplabassarilla pääsee kuitenkin helpommalla?
 
Youni
13.08.2007 12:38:34 (muokattu 13.08.2007 12:49:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heeltoe-tekniikallahan kantapää pysäytetään heelplateen, samalla myös jalkapöytä pysähtyy. Tämä saa aikaan sen, että nuija käy kalvossa, kunhan footboard on vaan säädetty tarpeeksi kaltevaksi. Toinen isku tehdään sitten päkiällä. Elikkä tekniikka on enemmänkin toe-toe hämäävästä nimestään huolimatta. Tässä tekniikassa jalan koolla ei ole väliä, koska kantapään voi pysäyttää myös lattiaan ja pitää siis jalkaa taaempana. Video selittäisi, mutta en löydä sitä pätkää mistään, jakaja on poistanut sen...
 
Itse taas käytän tekniikkaa, jossa kantapää oikeasti osuu sinne footboardin tyveen. Tällekin on oma nimensä ameriikan englannissa, mutta ei pysty muistamaan. Ehjä resokalvo vaan tuottaa vähän ongelmia tällä hetkellä ja bändin setissä sattuu olemaan yksi amen beat-kohta. :D Kyllä se menee tiettyyn tempoon asti ilman turhia ghosteja ja kehitystä tapahtuu. Hautaamaan kun on tottunut, niin nyt sitten edestään löytää, minkä taakseen on jättänyt.
 
Ja tuosta hyödyllisyydestä. Heeltoen kun handlaa tuplilla, niin johan lähtee kaikki metallin alalajit. Kyllähän ihan normitekniikallakin lähtee, mutta heeltoella saa ne kaksi iskua verrattain pienemmällä vaivalla. Sinkulla heeltoe taas mahdollistaa mukavien basarijuttujen soittamisen luopumatta haikan pedaalista. Miksei muillakin tekniikoilla, mutta heeltoella liike on pienempi. Tekniikoita on siis monia, tämä on vain yksi. Mikään tekniikka ei ole ehdoton eikä yksi sovi kaikille.
 
E:
Nyt kun tutkin vähän videoita, niin tuosta tekniikasta on tosiaan pari versiota. Jotkut sanovat tuota minun käyttämääni tekniikkaa heeltoeksi. Itse olen ymmärtänyt, että heeltoessa kantapää ei oikeastaan osu footboardiin, vaan heelplateen tai lattiaan. Eipä tuolla nimellä nyt merkitystä ole, tekniikoita on tosiaan monia.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Tapasko
13.08.2007 13:41:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon treenannu tota heel toeta jo vuoden päivät ja nyt se menee jo todella hyvin. Ensimmäiset pari viikkoo on tuskalliset kun tuntuu että ei se jalka mahu siihen polkimelle kun ketjut repii varpaat irti ja tekniikan soveltaminen jo perusbeattiinki tuntuu jo pään rajäyttävältä:D.
 
Päätin opetella tämän tekniikan, koska en ole mikään huippunopea single päräyttelijä ja tuplasarjan aloittaminen tuottaa todella suuria vaikeuksia, koska jalkanu ikään kuin jähmettyvät:D Heel toe on paljon vaikempaa kuin single taputtelu mutta kun alkukankeudesta pääsee se on todella mukava katsella miten kavereitten suut loksahtelee auki kun päräyttää kunnon basso settiä ja kun iskuja tulee kaks kertaa vähemmän ja kaks kertaa nopeemmin säästyy myös paljon energiaa kun singleiskuina soitettaessa. Parhaiten tähän tekniikkaan soveltuu pitkä pöytäiset pedaalit(ei mitkään hintaluokka 50-200€ vaan siitä ylöspäin) kuten iron cobrat joilla soittelen ite tai eliminaattorit tai vastaavat. Bassorummun vireysnäyttelee myös suurta roolia pompun saamisessa kalvosta takaisin.
 
Ite kun poljeen heel toeta tiputan vaan kantapääni pedaalille aivan feetboardin ja heelboardin rajamailla ja annan lopun jalkani tippua rennosti koko pedaalille josta lähtee sitten toinen isku ja toisella jalalla sama ja niin juttu se lähee pikkuhiljaa pyörimään ja sillä lähtee niin dream theatteri kuin muutkin nopeutta ja kestävyyttä vaativat biisitkin.
 
Suosittelen tätä tekniikkaa kaikki hidasjalkaisille rumpaleille joilla on onkelmia tuplien kanssa. varaa paljon kärsivällisyyttä ja aikaa tekniikan harjoitteluun niin kohta olet kylän nopein rumpali :)
 
PS. Mahdollisesti videoo tulossa tulevaisuudessa youtubeen jossa vedän jonkun biisin missä käytän tota kyseistä tekniikkaa.
 
Youni
13.08.2007 13:55:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tosiaan tuolla tekniikalla, jolla jalka pysäytetään kantapäällä, ei footboardin pituus niinkään vaikuta. Sen voi laskea plussaksi.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Mr. Morrow
13.08.2007 21:20:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensimmäinen kirjoitus piiiiiiitkään aikaan (toivottavasti olis edes jotain hyötyä..):
 
http://www.drumheads.org/docs/tips/heeltoevids/index.cfm#
 
Kiitos ja anteeksi.
 
Mulla on laaja musiikkimaku - Kaikki hevi käy!
toba
14.08.2007 00:16:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meikällä ei sitä ongelmaa tule ettäkö varpaat osuis jonnekki ketjuun tai johonki, vaan pikemminki se että kompit pitää soveltaa uusiks ja samantie meinaa käsien kans mennä sekasin. Ja tottakai myös se että nopeemmin soitettaessa nuijat ei iske kunnolla. Mut näähän on näitä treenausjuttuja. Anyway oon harjoitellut sitä nyt sillein että alotan aina 16-osilla jostain tyyliin 100bpm:stä ja muutaman minuutin poljen ja sitten nostan aina tempoa pikkuhiljaa ylöspäin, näin luulisi pidemmällä aikavälillä saavan hyvän pohjatyön tehtyä, ettei käy sitä korttitalon romahtamis -ilmiötä, heh. Kyllähän näissä hommissa joskus kärsivällisyys katoaa :/
 
J. Cool
14.08.2007 02:54:46 (muokattu 14.08.2007 03:08:40)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kaipa mäki voisin omat juttuni kertoa. mun polkaisutekniikan kokeilu alkoi tuolla heel-toe:lla, siten, että koko jalka on pedaalilla. kantapää tyvessä ja varpaat kärjessä. Sellanen perusmittanen spedu. Kaikki toimi hyvin siihen asti, et jalka kasvoi ohi. Enhän mä silloin muuta keksiny. oliskohan ollu markkuliini, joka opetti mulle slaidauksen. en ollu vuottakaan soittanu rumpuja eli tästä on tovi aikaa... Slaidaamalla oon vedelly tuplia ja triploja (vika isku päkiällä vetämällä jalka taaksepäin) Soitin pitkään sukilla, mut on ruvennu kyllästyttää ainanen säätäminen, ja usein pitää soittaa muiden speduilla. Oon täs vuosien varrella katellu sellasia kenkiä, joilla osaisin soittaa tupla- ja triplapolkaisun mut eipä oikeen löytyny. jonkunnäköisten kokeiluiden jälkeen päädyin aasiasta mukaan poimittuun puma-pariin. siin on kyl sellanen nihkee pinta, joka estää liukumista. mulla ei oo vieläkään mitään axis longboardeja tai muita sellasia, joilla voi liu'utella vaikka pujottelumonoa. kokeilin treenata jonkun verran slideä kengillä, mut joudun käyttään hippasen lihasta pomppaamaan pedaalin pinnasta liukumista varten. Sukilla ei tarvinu käyttää lihasta yhtään, eli vaik 280 tempon sambaa koko ilta ja ainoo väsynyt lihas oli takareisi. Kenkien kans triplapolkaisu on jäänyt, ja voisin kuvitella et pikatempolaukka ottais enemmän lihaksille. toisaalta, pari kuukautta kenkätreenauksen jälkeen ei oikeastaan kaipaa noita juttuja. nyt on tukevampi tatsi, parempi kontrolli, laajempi dynamiikka. plus et lihaksella avitettuna tuplapolkasun saa mihin tempoon vaan. vanhalla tyylillä tempoa ei pystyny kauheesti kontrolloimaan. Mitä enemmän polkasu tulee lihaksilla, sitä parempi kontrolli on esim aksenttiin. Jalois pätee sama show ku käsissä. Tarttee treenata lihasta. Itse oon huomannu aika hyväksi treeniksi soittaa "taivas lyö tulta" levyn kans sinkkuspedulla. kokeilkaapa. Ei oo lainkaan mahdotonta, mut ainakin alkuun melko raskasta.
 
Tuplapolkasu on makee kun voi käyttää haikkaa samalla. tuplaspedulla tosin saa jysymmät soundit. Näistä kikkailuista kun jauhetaan Jojo Mayer näytti mulle singaporessa, miten se tekee sen yhen jalan tukutukuttelun (http://uk.youtube.com/watch?v=DZ8RryfF_ek). kun tota vähän funtsii, niin sehän päihittää tuplat ja triplat ja heeltoet mennen tullen. on kontrolli tehdä mitä vaan. rupesin reenailee sitä ku palasin suomeen. Sanonpa vaan, et siinä on vaan aika sairaasti hommaa. nyt on alla n. parin kuukautta on/off-treenailua. Soitan vieläkin nopeemmin yhdellä jalalla ja paremmilla soundeilla tasasta rollia käyttäen pelkkää lihasta ja yksittäisiä iskuja. eli ei oo toistaseks mitään käyttöä. mut se taitaa olla ihan reenimääräkysymys. ehkäpä joskus voi vaikka hevikeikalleki lähteä ilman tuplaspedua...
Deino
14.08.2007 14:05:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsekin käytän tuota slide-tekniikkaa. Tai itseasiassa se on tullut ihan luonnostaan.
 
Tapasko
15.08.2007 12:36:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aluksi vaikeuksia saaha jalka pysymään pois ketjuilta koka en meinannut saada kunnon ääntä bassorummusta kantapäällä joten pidin jalkaani hieman ylempänä pedaalilla jolloin varpaat hipoi ketjuja.
 
Kun vähän harjaannuin ja sain kunnon iskun kantapäällä niin laskin jalkaani hieman alemmaksi jolloin ketju ei enää haitannut.
 
Ja mun jalat ei ole ihan pienet räpylät. jalan koko on 44
 
Youni
16.08.2007 18:42:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli aluksi vaikeuksia saaha jalka pysymään pois ketjuilta koka en meinannut saada kunnon ääntä bassorummusta kantapäällä joten pidin jalkaani hieman ylempänä pedaalilla jolloin varpaat hipoi ketjuja.
 
Kun vähän harjaannuin ja sain kunnon iskun kantapäällä niin laskin jalkaani hieman alemmaksi jolloin ketju ei enää haitannut.
 
Ja mun jalat ei ole ihan pienet räpylät. jalan koko on 44

 
Vähän sama homma, jalan koko on sama. Vaatii tosiaan vähän totuttelua tuo kantapään käyttö.
 
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
Klooni
16.08.2007 20:55:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän heel-toe suinkaan tarkoita sitä että ensimmäinen isku tehdään pelkästään kantapäällä, eli ei sellaista "keinuvaa" liikettä tarvitse välttämättä tehdä.
Itse teen ensimmäisen polkaisun abouttis koko jalalla ja nostossa polkaisen päkiällä ... kuullostaa ehkä hassulta mutta tarvittava liike on todella pieni ja ihan luonnollinen .... ja ei en varmasti laita videota :-)
 
toba
17.08.2007 23:34:22
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kertokaa ny jumaliste tosta slide-tekniikasta enemmän?
 
J. Cool
18.08.2007 23:10:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kertokaa ny jumaliste tosta slide-tekniikasta enemmän?
 
istu penkille normaalisti. sukkasillee vois olla kätevin. pidä jalka pohjasta polveen asti niin rentona ku osaat ja nosta jalkaa vähän, sillee et nilkka on ihan löysä. Tässä päkiän pitäis olla kantapäätä selkeesti alempana. Jos nyt tiputat jalan maahan niin ensin tumpsahtaa päkiä alas, sitten kantapää.
 
Sit tehdään tällanen ihan pieni muutos. Eli sama show muuten, mut kun päkiä tippuu alas, niin slaidaa sitä lattian pintaa pitkin eteenpäin. Siten, että kantapää tippuu melkein samaan kohtaan, johon päkiäkin tippui. tässä on lähtökohta, josta voit lähtä kokeilee samaa pedaalin kans. Kulmat voi vähän vaihdella. jotku istuu korkeemmalla. jotkut polkee koko homman enemmän ylhäältä alas, toiset hieman enemmän vaakasuunnassa. eli pitäis saada tuplapolkaisu. varsinaisesti kantapäätä ei ehkä niinkään käytetä. se toinen osuma tulee jostain päkiän ja kantapään välimaastosta. Itse tiputan päkiän ns optimaaliseen polkaisukohtaan (jota käyttäisin yksittäiseen iskuun) ja siitä liukuu vähän eteenpäin. täst löytyy varmaan miljoona videoo youtubesta. Ei oo mikään vaikea juttu. Aluks voi tuntuu hankalalta, kun jalkaa ei osaa rentouttaa oikealla tavalla, mut äkkiä sen oppii. päällystä vaik pedaali alkuun maalarinteipillä niin kitka vähenee ja liukuminen helpottuu.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «