Aihe: Vielä kerran yritystoiminnan järkevyydestä
1 2 3
CaptainC
07.08.2007 12:49:37
Yhdistys ei nyt tässä tapauksessa passaa, koska toki on aikomuksena kasvattaa firman toimintaa mahdollisuuksien mukaan. Ja toimintaa on toivottavasti tiedossa myös muulla, kuin puhtaan bänditoiminnan saralla.

Aika monelta taholta on nyt kuulunut sellaista, että ns. "nappikaupan" takia ei yritystä kannata perustaa. Olisi kyllä mukavaa kuulla vielä perustelujakin. Aika moni yritys on kuitenkin aloittanut melko pienestä. Mun mielestä jokin sellainen asia, että onko varaa palkata kirjanpitäjä tai ei, ei ole kovin olennainen tässä pohdinnassa.

Vielä tuli sellainen mieleen, että jos maksan bändin jäsenille palkkaa vaikkapa jostain keikasta niin olenko silloin "työnantajana" sidoksissa muusikoiden työehtosopimuksen minimiliksaan?
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Ukko
07.08.2007 16:24:56

. Mun mielestä jokin sellainen asia, että onko varaa palkata kirjanpitäjä tai ei, ei ole kovin olennainen tässä pohdinnassa.

Yritysmaailman kolme faktaa. Kolminkertaiset vakuudet, kaksinkertainen kirjanpito ja yksinkertainen kirjanpitäjä :)
M.Paisley
08.08.2007 09:37:35

Esimerkiksi levyn painamisesta saa kai ALV:it pois. Levyt myytyäsi voit voitoilla ostat vaikka PA:t, nekin Y-tunnuksella ALV:iita kai? Voit kirjotella laskua keikkapaikoille ja maksaa itsellesi päivärahaa ja kilometrikorvausta ja nautiskella yhdistystoiminnan ihanuudesta.

Eipä se arvonlisävelvollisuus muutu mitenkään oli kyseessä sitten Oy, Ky, toiminimi tai vaikka ABCDÖY. Jos toiminimesi liikevaihto tilikaudessa(vuodessa) on alle 8500€, niin sinun ei tarvitse ilmoittautua ALV-velvolliseksi. Eli maksat kaikista menoistasi normaalit ALVit, mutta sinun ei tarvitse välittää tulojen yhteydessä niistä. Jos haluat ostamasi palvelut ALVeitta, niin olet velvollinen ilmoittamaan kuukausittain tulojesi ALV osuudet verottajalle( LUE helvetin työlästä).

PRH:n sivuilta löytyy hyviä neuvoja lomakkeiden täyttämiseen ja muihinkin asioihin:
http://www.ytj.fi/1631/1612/1650

Tietääkö kukaan muuten, miten nyt todellisuudessa noitten päivärahojen ja kilometrikorvausten kanssa on? Verottajan kantahan muuttui tässä n. vuosi takaperin. Eli jos haluaa maksaa esim keikkaliksoja kilometrikorvauksina ja päivärahoina, niin itse pääomatuloakin pitäisi olla joku tietty summa. En muista nyt tarkkaan summaa. Kuitenkin esimerkiksi yhdistyksen ja jotkut yrityksetkin maksavat kylmästi vielä palkkiot päivärahoina ja kilometreinä. Olisi mukava tietää miten asiat oikeasti ovat, tai siis todellisuudessa. Verottajaltahan saisi heidän mielipiteensä.

Yritysmaailman kolme faktaa. Kolminkertaiset vakuudet, kaksinkertainen kirjanpito ja yksinkertainen kirjanpitäjä :)

Onneksi jos on ammatinharjoittajana(yksityinen elinkeinonharjoittaja) niin sekä yksinkertainen kirjanpitäjä että -pito riittävät.

Itse laitoin juuri Y3 lomakkeen postiin, toimialana levyjen julkaisutoiminta, keikkamyynti, DJ-palvelut ja artistipalvelut. Vaikka toiminta on aika nappikauppaa, niin mielummin hoidan asiat oikein, että ei tule jälkivääntöä verosedän kanssa.
Circusfolkilta debyyttipitkäsoitto lokakuun lopussa.
Simo78
08.08.2007 09:57:54
Mun mielestä jokin sellainen asia, että onko varaa palkata kirjanpitäjä tai ei, ei ole kovin olennainen tässä pohdinnassa.

Tossa kun on vanhempien yritystoimintaa sivusta ja ei niin sivusta seurannut, niin ilman kunnollista kirjanpitäjää olisivat saattaneet kerran jos toisenkin olla kusessa. Tietenkin eri asia, kun firma tuottaa ihan oikeaa tuloa, mutta samat periaatteet ne on pienemmässäkin toiminnassa. Helposti ne menee firman ja omat rahat sekaisin. Eli mistä pitää mitäkin maksuja(eläke, verot) maksaa, jos siis meinaat palkkoja maksella firman nimissä. Ei noille ammattilaisille ihan tyhjästä makseta...
reos
08.08.2007 09:58:24
Eipä se arvonlisävelvollisuus muutu mitenkään oli kyseessä sitten Oy, Ky, toiminimi tai vaikka ABCDÖY. Jos toiminimesi liikevaihto tilikaudessa(vuodessa) on alle 8500€, niin sinun ei tarvitse ilmoittautua ALV-velvolliseksi. Eli maksat kaikista menoistasi normaalit ALVit, mutta sinun ei tarvitse välittää tulojen yhteydessä niistä. Jos haluat ostamasi palvelut ALVeitta, niin olet velvollinen ilmoittamaan kuukausittain tulojesi ALV osuudet verottajalle( LUE helvetin työlästä).

Mites toi Ry, siitä koitin puhua. Jos yhdistyksen saisi kikkailtua yleishyödylliseksi, niin ei olis kauheesti verovelvollisuutta.

Tietääkö kukaan muuten, miten nyt todellisuudessa noitten päivärahojen ja kilometrikorvausten kanssa on? Verottajan kantahan muuttui tässä n. vuosi takaperin. Eli jos haluaa maksaa esim keikkaliksoja kilometrikorvauksina ja päivärahoina, niin itse pääomatuloakin pitäisi olla joku tietty summa. En muista nyt tarkkaan summaa. Kuitenkin esimerkiksi yhdistyksen ja jotkut yrityksetkin maksavat kylmästi vielä palkkiot päivärahoina ja kilometreinä. Olisi mukava tietää miten asiat oikeasti ovat, tai siis todellisuudessa. Verottajaltahan saisi heidän mielipiteensä.

Käsittääkseni yhdistysten kohdalla päivärahat ja km-korvaukset skulaa viel ihan laillisestikkin.

PRH:n sivuilta löytyy hyviä neuvoja lomakkeiden täyttämiseen ja muihinkin asioihin:
http://www.ytj.fi/1631/1612/1650

Minäpä menen sinne seuraavaks. Ei jaksa foorumeilla tahia, paree lukee ja koittaa, sit selviää.
M.Paisley
08.08.2007 10:21:05

Tossa kun on vanhempien yritystoimintaa sivusta ja ei niin sivusta seurannut, niin ilman kunnollista kirjanpitäjää olisivat saattaneet kerran jos toisenkin olla kusessa. Tietenkin eri asia, kun firma tuottaa ihan oikeaa tuloa, mutta samat periaatteet ne on pienemmässäkin toiminnassa. Helposti ne menee firman ja omat rahat sekaisin. Eli mistä pitää mitäkin maksuja(eläke, verot) maksaa, jos siis meinaat palkkoja maksella firman nimissä. Ei noille ammattilaisille ihan tyhjästä makseta...

Onhan tuossa asiaa. Itsellä on onneksi lähipiirissä muutama tietävä henkilö, joilta saa tarvittaessa konsultaatiota. Tuo omien ja firman rahojen sekaisin meneminen on todella hyvä pointti.
Circusfolkilta debyyttipitkäsoitto lokakuun lopussa.
Conrad Lant
08.08.2007 11:30:27

Jos haluat ostamasi palvelut ALVeitta, niin olet velvollinen ilmoittamaan kuukausittain tulojesi ALV osuudet verottajalle( LUE helvetin työlästä).

Laiska (kuten allekirjoittanut) ostaa tämänkin palvelun kirjanpitäjältään. Eli itse vien vain kaikki lähetettävät laskut ja kuitit ostoksista kerran kuussa selvitykseen ja tilitoimisto hoitaa alv-ilmoituksen a. verottajalle, jotta tietävät kuinka paljon odottaa ja b. allekirjoittaneelle, jotta tiedän kuinka paljon pitää tilittää (tai niissä harvoissa tapauksissa kun on tullut maksettua alvia enemmän kuin laskutettua niin tiedon siitä että ko. kuun negatiivinen saldo siirretään seuraavalle kuulle).
No one prayed for Sodom Osta levy
uruttaja
09.08.2007 14:00:46 (muokattu 09.08.2007 14:38:44)
Toiminimen pitäisi verottajan ja virallisten tahojen mielestä tuoda toimeentulo: so. toiminimen pitäisi tuottaa sulle järkevä minimipalkka, muussa tapauksessa arvelevat sun pimittävän tuloja ja mätkivät arvioverot päälle - niistä toki saa sitten valittaa.

Toiminimen perustettuasi olet yrittäjä, eli sosiaaliturva- ja eläkemaksut tulevat maksettaviksesi.

Yrittäjän karenssi päästä työttömyystukeen kiinni on jotain aivan naurettavaa. Firman lopetettuasi saattaa mennä kaksi vuotta ennen kuin olet taas tukikelpoinen.

Yrityksen vähennykset ja palkansaajan vähennykset kyllä ovat kaksi eri asiaa. Yrityksen hankinnat vähennetään yrityksen voitosta kolmen vuoden kuoletusajan puitteissa, palkansaajan vähennykset taas lasketaan niin että palkansaajan verotettavasta palkkatulosta vähennetään hankintojen hinta ja jäljelle jääneelle ummalle lasketaan veroprosentti jolla koko palkkatulo verotetaan.

Epäilen, kannattaako muutaman omakustannelevyn ja julisteiden takia pistää firmaa pystyyn, paitsi jos ne ovat todella, todella kalliita julisteita
;-).

Tässäpä Kivi olikin spekuloinut sen miksi ei kannata.

Jotenkin minullekin on syntynyt myös käsitys, että yritystoiminta olisi taikasana siihen, että vähennykset menisivät paremmin läpi verottajalle. No sehän ei välttämättä pidä paikkaansa. Kyllä ammattiin liittyvät tulonhankkimiskulut saa vähentää palkansaajanakin.

Yritysten verotarkastukset ovat verrattain harvinaisia, joten senkin takia saattaa syntyä käsitys, että kaikki kulut menisivät läpi.

Yritystoiminnan tarkoitus lienee kuitenkin tulojen hankkiminen, pääasia lienee voiton maksimointi , ei niinkään vähennysten?

Yritystoiminta on kannattavaa ja yritys kannattaa perustaa, silloin kun on oikeasti kysymys yritystoiminnasta. Palkka- ja osinkotulojen sopivalla jaksottamisella pääsee merkittäviin veroetuihin.

Yritystoiminnan aloittaminen on niin ikään perusteltua, kun vaikkapa bändin toiminta muuttuu monialayrittämiseksi ja siitä yritystoiminnasta saadaan elanto.

Muu lienee pelkää puuhastelua ja aiheuttaa ruuhkaa PRH:een. Muutamat keikat voi laskuttaa tilitoimistojen kautta jne. Pääsee paljon helpommalla.

EDIT: Vielä kerran, koettakaa nyt älytä, että voit tehdä duunia joko yrittäjänä (Y-tunnuksin) tai työntekijänä (verokortilla)

Suora lainaus Keikkatyöläisen sosiaaliturvaoppaasta:

"Työn tekeminen freelancerina ei ratkaise sitä onko kyse työsuhteesta tai yrittäjyydestä,vaan freelance-työtä voi tehdä kummassakin muodossa....Laki voi määritellä saman henkilön eri tilanteissa eri tavoin. RAjatapauksissa voi käydä jopa niin, ettet kuulu viranomaisten silmissä kummankään määritelmän, et palkkatyöntekijän etkä yrittäjän, piiriin.
masterhat
14.08.2007 02:09:27
Mä kelailin alkaa yrittäjäksi joskus 5-7 vuoden päästä, nyt alkaa markkinoinnin, juridiikan ja liiketalouden opinnot, jonka jälkeen duunissa pääoman keräämistä ja sit joku kaunis päivä pienimuotoinen yritys pystyyn. Oon jo muutaman vuoden haaveillut yrittäjyydestä, mutta vielä tuntuu ettei resurssit riitä.

onkos täällä muuten kuinka paljon yrittäjiä? muutenkin olisi mukava kuulla neuvoja jne. yrittäjyyteen liittyvistä asioista. Tokihan tämä on melko pitkän tähtäimen suunnitelma, mutta ajoissa on hyvä aloittaa..

Musiikkiin liittyvää yritystä ei tule, mutta ajattelin nyt postata kuitenkin kun yrittäjyys alasta riippumatta kiinnostaa
Snails against humanity
CaptainC
14.08.2007 11:50:54
Toi osuuskunta kävis periaatteessa muuten, mutta eipä taideta saada kasaan tarvittavaa porukkaa. Myöskin sitten jatkossa, jos toiminta laajenee, voi olla parempi olla ihan itsekseen - mä siinä kuitenkin varmaan ainoana niitä hommia teen.

Kiitos kaikille mielipiteistä! Olen menossa ylihuomenna TE-keskuksen yritysneuvontaan - siellä selviää varmaan monta asiaa.
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
BenGlenton
14.08.2007 16:28:45
Kiitos kaikille mielipiteistä! Olen menossa ylihuomenna TE-keskuksen yritysneuvontaan - siellä selviää varmaan monta asiaa.

Kirjoittele ihmeessä mitä viisaammat siellä neuvoivat, kun olet käynyt juttusilla.
tan tan taa
uruttaja
14.08.2007 17:13:38
Toi osuuskunta kävis periaatteessa muuten, mutta eipä taideta saada kasaan tarvittavaa porukkaa. Myöskin sitten jatkossa, jos toiminta laajenee, voi olla parempi olla ihan itsekseen - mä siinä kuitenkin varmaan ainoana niitä hommia teen.

Pyydä myös liikeideallesi liiketoiminta-analyysi, havaitsette sen onko liikeyrityksen perustaminen ylipäätään järkevää.

TE-keskusten konsultit tekevät liiketoiminta-analyysin ilmaiseksi.
CaptainC
15.08.2007 11:36:11
Mun on kyllä aika vaikea nähdä, miten yrityksen perustamisen kannattavuuden voisi luotettavasti analysoida etukäteen. Varmasti suuntaa-antava juttu, mutta eihän tuollainen analyysi voi mitenkään ennustaa esim. musajuttujen suosiota.

Jos vaikkapa Poets Of The Fall olisi aikanaan ollut perustamassa firmaa omakustanteensa julkaisua varten, niin olisiko liiketoiminta-analyysi kertonut, että "ilman muuta - rahaa tulee ovista ja ikkunoista"...Samoin vaikkapa audiotuotannon puolella on mahdotonta etukäteen tietää, tuleeko niitä asiakkaita vai ei. Eiköhän noi perustukin aika lailla siihen, että mä itse arvaan + kerron paljonko asiakkaita olisi tulossa?

Olisi varmaan aika monta firmaa jäänyt perustamatta, jos olisi täysin luotettu tollaisiin instrumentteihin.

Ei sillä, ettei siitä tosiaan hyötyä voi olla, ja teettäähän voi!
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
Rumba-Ali
15.08.2007 15:13:28

Mun on kyllä aika vaikea nähdä, miten yrityksen perustamisen kannattavuuden voisi luotettavasti analysoida etukäteen. Varmasti suuntaa-antava juttu, mutta eihän tuollainen analyysi voi mitenkään ennustaa esim. musajuttujen suosiota.

Jos vaikkapa Poets Of The Fall olisi aikanaan ollut perustamassa firmaa omakustanteensa julkaisua varten, niin olisiko liiketoiminta-analyysi kertonut, että "ilman muuta - rahaa tulee ovista ja ikkunoista"...Samoin vaikkapa audiotuotannon puolella on mahdotonta etukäteen tietää, tuleeko niitä asiakkaita vai ei. Eiköhän noi perustukin aika lailla siihen, että mä itse arvaan + kerron paljonko asiakkaita olisi tulossa?

Olisi varmaan aika monta firmaa jäänyt perustamatta, jos olisi täysin luotettu tollaisiin instrumentteihin.

Ei sillä, ettei siitä tosiaan hyötyä voi olla, ja teettäähän voi!

Lähinnähän noissa T&E-keskusen teettämissä analyyseissä tarkastellaan, onko potentiaalisella yrittäjällä oikeita resursseja alkaa yrittäjäksi. Samoin tarkastellaan, onko ko. kandidaatti liikentteessä jalat maassa vai aikooko samontein vallata koko stratosfäärin. Näitäkin löytyy.

Itse olen kerran käynyt tuon läpi ja kyllä sieltä ihan hyvääkin asiaa tulee. Tulevaisuuttahan ei kukaan oikeasti voi ennustaa, mutta tyhmänrohkeat viritykset on joskus ihan syytäkin ampua alas, ennenkuin kenellekään sattuu leukaan.
Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön.
rintapek
15.08.2007 15:51:19

Mun on kyllä aika vaikea nähdä, miten yrityksen perustamisen kannattavuuden voisi luotettavasti analysoida etukäteen.

Niin no, ei noita Citymarketteja ja Mäkdonaldseja ihan arpomalla paikoilleen pystytetä.
One kind of music only - the good kind
uruttaja
16.08.2007 11:19:54
Lähinnähän noissa T&E-keskusen teettämissä analyyseissä tarkastellaan, onko potentiaalisella yrittäjällä oikeita resursseja alkaa yrittäjäksi. Samoin tarkastellaan, onko ko. kandidaatti liikentteessä jalat maassa vai aikooko samontein vallata koko stratosfäärin. Näitäkin löytyy.

Itse olen kerran käynyt tuon läpi ja kyllä sieltä ihan hyvääkin asiaa tulee. Tulevaisuuttahan ei kukaan oikeasti voi ennustaa, mutta tyhmänrohkeat viritykset on joskus ihan syytäkin ampua alas, ennenkuin kenellekään sattuu leukaan.

Juuri näin. Pakastimien myymistä Grönlannin pohjoisrannikon ainutlaatuisille markkinoille, The Trio Paksupäiden maailmanvalloituskiertueen taustafirma tms. jäävät ehkä perustamatt,vaikka usko aiheeseen olisi kuinka kristallinkirkas.

Yritysmaailmassa voidaan aika tarkkaankin ennustaa tulevaisuutta, sitä kutsutaan budjetoinniksi. Asiansa osaavilla yrityksillä tuo homma toimii erittäin tarkkaan.

Totta on että osa menestystarinoista perustuu vain yrittäjän omaan missioon.

Näitä yrittämis-threadeja lukiessa en voi välttyä ajatukselta, että suuri osa tänne kirjoittajista miettii sitä, miten yhden satunnaisen keikan voi laskuttaa firman kautta tai pystyykö firman tuloksesta vähentämään t-paidan. Tuolla liikeidealla ei ole yhtään mitään järkeä, eikä sillä kannata päätään vaivata.
Rumba-Ali
16.08.2007 11:33:25

TE-keskusten konsultit tekevät liiketoiminta-analyysin ilmaiseksi.

Minä kyllä muuten jouduin maksamaan siitä. Muistaakseni 80€. (Pro Start)
Ken esileikkiin ryhtyy, Barbie sen kestäköön.
CaptainC
16.08.2007 12:06:25
Niin no, ei noita Citymarketteja ja Mäkdonaldseja ihan arpomalla paikoilleen pystytetä.

No tietenkin etukäteisanalyysi toimii hyvin tällaisten yritysten kohdalla, kun potentiaalisten asiakkaiden määrä ym. on aika luotettavasti laskettavissa.
Ovelaa popfolkkia!:
CaptainCougar
100% omaperäisyyttä:
Prusikoukku
uruttaja
16.08.2007 12:13:02
Minä kyllä muuten jouduin maksamaan siitä. Muistaakseni 80€. (Pro Start)

Mun liiketoiminta-analyysista on aikaa 5 vuotta. Niin se maailma muuttuu.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)