Aihe: Kaulan taivutus lämmön avulla?
1
Pentinpuro
14.07.2007 20:34:15

Minulla on Tokain strato, jossa ajan myötä kaula on vääntynyt kuperaksi. Reliefiä ei synny 12-kielilläkään, vaikka kaularauta on niin löysällä, että helisee.

Kyselin aiemmin foorumilla, että mitä tälle voisi tehdä. Lämmön kanssa taivutusta ehdoteltiin. Nyt kysynkin, että onnistuisiko tämä homma kotikonstein?

Ajattelin tehdä yhtenäisen "jigin" otelautapuolelle kakkosnelosen syrjästä kuperaksi höyläämällä ja sahata siihen nauhoille kolot. Toiselle puolelle sitten sopivat palikat ruuvipuristimien kohdalle. Nyt kun ajattelin tätä väännellä moisella viritelmällä - kaularaudan mutteri irti - niin miten tämän lämmön kanssa pitäisi toimia?
Kuinka kuumaa (kuumailmapuhallin käytössä) ja mihin kohti? Kummalle puolelle vai koko kaula lämpimäksi? Kuinka kauan pitää pitää lämpimänä?

Kertokaa ihmiset kokemuksianne moisesta operaatiosta, jos olette tehneet tai muuten vaan tiedätte, niin saan kaulan kondikseen.
Niin no, no niin
T.Urmio
14.07.2007 22:16:20
Itse tein sillä lailla yhden korkkiruuvikaulan kanssa, että tein suurinpiirtein kuvailemasi jigin, pidin saunassa kuukauden ja huoneenlämmössä vähän vajaa toisen mokoman. Kaula tuli suoraksi ja ainakaan korkkiruuville ei vielä ole vääntynyt. Tuona saunomisaikana kävin varovasti kiristelemässä sillointällöin puristimia. Äh, olut tekee nyt selittelystä mahdottoman, palaan asiaan huomenna, kun pääsen töihin krapulaa potemaan.
No ei se mun vika oo
poppamies
15.07.2007 09:53:25

...Kertokaa ihmiset kokemuksianne moisesta operaatiosta, jos olette tehneet tai muuten vaan tiedätte, niin saan kaulan kondikseen.

Eräs tapa voisi olla nauhoittaa otelauta uudestaan. Jotenkin tuntuu että koko ongelma johtuu siitä että nauhaurat on liian tiukat syystä tai toisesta. Vanhat nauhat pois ja sahaat sopivat urat ja nauhoitat uudestaan. Vaikka saisikin lämmöllä taivutettua kaula soittokuntoon niin ei siitä tule hyvä ennenkuin siihen saa kaularaudalle säätövaraa.
G strings are for strippers!
jonep
17.07.2007 19:25:14
Itse kokeilin taivuttaa höyryraudan ja saunan avulla :)

Jostain netistä löytyi ohje, että höyryrauta ainakin kahdelle tai oliko kolmelle pallerolle täydellä höyryllä. 10 - 15 min höyryttelyä otelaudan puolelta ja sen jälkeen kaula puristimilla lankkua vasten puristuksiin. Keskellä kaulaa vanerin pala, jotta kaulan sai taipumaan yli. Höyrytetty kaula lämpimään saunaan puristuksissa, saa ottaa omien löylyjen ajaksi pois, taas takaisin jälkilämpöön. Kaularauta tietenkin löysällä koko homman ajan. Onnistui ainakin tämän kerran, tosin kaula oli niin halpa että riskin saattoi huoletta ottaa.

Puristimien alle kannattaa laittaa myös vanerin palat, jottei jää jälkiä. Höyryttämällä veneentekijät vääntää paksujakin lankkuja.
Mike M. Hiirenloukku
23.09.2008 16:27:56
Nostellaanpa tätä.

Tekaisin hienon jigin kakkosnelosesta ja em. ohjeiden mukaan höyryttelin kaulaa. Sitten tempaisin neljällä ruuvipuristimella jigiä vasten ja vein saunaan. Otin kunnon löylyt ja annoin kaverille kans. Sitten päivä väliä ja lämmitin saunan uudestaan ja luonnollisesti saunoin. Hyvät löylyt oli. Kaula oli kaverina ylälauteilla molempien aktien ajan.
Tänään sitten rohkenin avata puristimet. Kaula oli saanut uutta muotoa, taipui vähän ylikin koveraksi, mikä itse asiassa oli tarkoituskin. Kiristelin hieman kaularautaa ja pistin kaulan kitaraan sekä kielet kiinni. Pitää tässä nyt vähän antaa kapistuksen tasoittua ja aloittaa sitten kaularaudan säätely myöhemmin. Tähän asti kaikki ok.

No mites näin vuotta myöhemmin? Onko pysynyt kuosissa?
That's the spirit - Tuo on pirtua.
Pentinpuro
25.09.2008 07:46:30

Kitara on lähtenyt jo käsistä, mutta niin kauan kun oli minulla, muoto säilyi. Nätti homma. Sopivan jigin tekeminen lie työläintä.
Niin no, no niin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)