Torniojaws 19.07.2007 07:22:45 (muokattu 19.07.2007 07:33:51) | |
---|
Itse kun soitan esim. seiskalla jotain E-kielen voimasointujuttuja (E: tai no, oikeastaan tuo taitaa dempata lähes aina), demppaan B-kielen keskisormella ja otteet etusormella, nimettömällä ja pikkurillillä. Hiukan korkeammalle menevissä jutuissa soitan niin, että kämmensyrjä demppaa B:tä/E:tä. Esim. tällaisissa riffeissä: G: |--------------------------------------------------------------| D: |--------------------------------------------------------------| A: |---------9999----10101010----9999-----------------------------| E: |-----7777----7777--------7777----1010101099991313131312121212-| B: |-0000----------------------------8-8-8-8-77771111111110101010-| tai E: |-------------------------------------------------- B: |-------------------------------------------------- G: |-------------------------------------------------- D: |-------------888899998888------------------------- jatkuu alla A: |---------7777------------8888--------888811111111- E: |-00006666--------------------10101010------------- B: |-------------------------------------------------- D: |-------------10101010111111111010101088887777------| A: |-999912121212--------------------------------9999--| E: |---------------------------------------------------| B: |---------------------------------------------------|
|
dbasteroid 31.07.2007 23:51:32 | |
---|
Taidettiin ensimmäisessä viestissä kysellä kielten sammuttamisesta ei demppaamisesta... Ensinnäkin jos olet ihan vasta-alkaja älä huoli moisista kyllä ne sieltä tulee. Yleisesti mitä pidemmälle edistyt sitä vähemmän käytät avosointuja. Itse vaihtelen tuota peukun asentoa koko ajan soittaessa (minkäs teet jos hendrix:illä olet aloittanut soittamisen). Joskus soitan barret barreina joskus taas peukku-tavalla. Itse kyllä sanoisin että kannattaa opetella pitämään peukku siellä otelaudan takana. Itse sammuttaminenhan tapahtuu barre soinnuissa joko otelautakättä nostamalla tai painamalla kovasti plektrakäsi kieliin jolloin sointi loppuu. Jos taas ylimääräiset kielet soivat (esim. vitossoinnuissa tai sooloissa) on kaksi mahdollisuutta. Joko opettelet hyvän plektrakäden tarkkuuden (siis opettele, kehittyy ajan myötä), eli soitat vain niitä kieli mitä pitää tai vaimennat ylimääräisten kielten soinnin otelautakädellä. Uskon että "hyvillä" kitaristeilla on molemmat käytössä. Itseäni en pro-kitaristeihin lue mutta näin se itselläni käytännössä menee (pitää soittaa ja laulaa samaan aikaan ja kitara jää vähemmälle huomiolle jolloin rytmisoitossa plektra tekniikka kärsii) eli esim vitossoinnun jonka pohjasävel on a-kielellä. Otan otteen etusormi a-kieli, nimetön d-kieli ja pikkurilli g-kieli. Avoimen matalimman e-kielen sammutan keskisormella ja b ja e-kielet sammutan pikkurillillä ehkä lähinnä b-kielen koska en niin paljon hudi. Ajan myötä nuo asiat parantuvat joten älä turhaa stressaa vaan soitavaan! |
Torniojaws 01.08.2007 07:12:24 | |
---|
Taidettiin ensimmäisessä viestissä kysellä kielten sammuttamisesta ei demppaamisesta... Siitä ainakin itse puhun. Eli kuinka sammutan (demppaaminen on synonyymi, mutta sen merkitys on enemmän siirtynyt tarkoittamaan palm mutea) matalat kielet rämisemästä kun soitan keskikielten sahauksia. |
Mikaelo 01.08.2007 10:03:42 | |
---|
Ylä-asteen musiikinopettaja uhkasi muinoin antaa jälki-istuntoa jos näkee peukun otelaudalla :) In a world gone mad, only a lunatic is truly insane. -Homer Simpson ,Romantikkoitkijät #41 |
Torniojaws 01.08.2007 10:28:00 | |
---|
Ylä-asteen musiikinopettaja uhkasi muinoin antaa jälki-istuntoa jos näkee peukun otelaudalla :) Hendrix ei olisi varmaan saanut edes arvosanaa musiikista :D |
psalmat 01.08.2007 11:30:58 | |
---|
Ehkä klassisessa kitaroinnissa. Joissain hommissa vaan tuon peukun käyttäminen on suorastaan välttämätöntä. Totta, mutta kaiken sen muun soittaminen on helpompaa niin että peukalo on kunnolla otelaudan takana, jos sattuu olemaan lyhyemmät sormet, vaikutuksen huomaa melko hyvins. Sormet yltää paljon paremmin ja nopeammin, myös demppaamaan niitä ylimääräisiä kieliä. :) Itse sammuttelen ylimääräisiä kieliä sillä mikä vapaana on, välillä komppikädellä ja välillä taas otekäden vapailla sormilla. Kun opettelen uutta kappaletta, pyrin kuitenkin aina siihen, että ottaisin otteet aina niin, ettei tarvitse demppailla jos vain mahdollista. Näin jälkeenpäin olen ihan iloinen, että kukaan natsi kitaramaikka ei pakottanut häntä tuohon raivostuttavaan "klassiseen tyyliin", olisi jäänyt moni homma tekemättä. Totta, kuuntelin Hendrixin levyjä pitkästä aikaa vähän aikaa sitten TV:stä tulleen dokkarielokuvan jälkeen ja kyllähän ne levyt aika mielenkiintosta kuunneltavaa on, kuuntelipa levyä tai kitaraa. Ja Jimihän opetteli soittamisen itse. |
blackorwhite 02.08.2007 17:52:45 | |
---|
Meikä sammuttaa aina otelautakäden peukalolla, vaikka mulla on lyhyet sormet. Alussa se oli tosi vaikeeta ja tuntu uskomattoman hankalalta tehä se, mut nykyään ei enää mitään hämminkiä asiassa. Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä. |
Krice 02.08.2007 22:53:17 | |
---|
Meikä sammuttaa aina otelautakäden peukalolla, vaikka mulla on lyhyet sormet. Kädessä on myös neljä muuta sormea, joita voi käyttää sammuttamiseen. Mielestäni pikkusormella on kätevintä sammuttaa, koska sillä voi dempata kieliä hieman samalla tavalla kuin plektrakäden kämmensyrjällä. "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
Juska2000 13.08.2007 20:14:12 | |
---|
Mitenkäs muuten sammutatte kielet tuossa Guns 'n' Rosesin Sweet child o' minen alkuintrossa (jos joku sitä soittelee), otelautakäden etusormella vai plekukäden peukalolla/muilla sormilla? http://youtube.com/watch?v=de82WpEEQuw&mode=related&search= Tuossa on video jossa sälli pitää etusormeaan neljän alimman kielen päällä. |
Torniojaws 13.08.2007 20:20:01 | |
---|
Mitenkäs muuten sammutatte kielet tuossa Guns 'n' Rosesin Sweet child o' minen alkuintrossa (jos joku sitä soittelee), otelautakäden etusormella vai plekukäden peukalolla/muilla sormilla? No, tappingilla kun soitan sitä niin pääosa sammutuksesta on otelautakäden etusormella. Muutamassa riffin kohdassa taas otelautakäden keskisormella. |
biibob 13.08.2007 20:21:22 | |
---|
Mitenkäs muuten sammutatte kielet tuossa Guns 'n' Rosesin Sweet child o' minen alkuintrossa (jos joku sitä soittelee), otelautakäden etusormella vai plekukäden peukalolla/muilla sormilla? http://youtube.com/watch?v=de82WpEEQuw&mode=related&search= Tuossa on video jossa sälli pitää etusormeaan neljän alimman kielen päällä. Piti ihan kokeilla tuossa itse. Ja ei siihen kyllä muuta järkevää tietä ole, kuin otelautakädellä. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |
En taaskaan jaksanut lueskella kaikkia, mutta sanoisin tähän omakohtaisen kokemuksen, että mitä pitemmälle harjoitat soittoasi niin nuo virheäänet häviää (suorastaan itsestään). Huomaat sen sitten vain joskus. Mutta tietenkin voihan harjoitellakin(suositeltavaa). Itse en käytä juuri koskaan peukaloa vaan vapailla sormilla tai plekukädellä. Powereissä esim. C:ssä helposti soi juuri tuo E-kieli, joten tähän kannattaa opetella että pitää keskisormea(otelauta käden) E-kielen päällä demppaamassa sitä. Joo serkkuni opettaja todella opetti hänelle, että peukalo ei saisi näkyä. Ja suosittelen että vaihtaa opettajaa, jos ei opettaja tajua, että jokainen soittaa, miten tykkää. Ja tuo että peukku ei näy on TÄYSIN MAHDOTONTA. http://youtube.com/watch?v=LAGfIFjpGqw Tuossa (huono) esimerkki peukalon käytöstä. |
biibob 13.08.2007 22:59:02 | |
---|
Itseänikin yritettiin opettaa aikoinaan konservatorioissa ja ties missä soittamaan nimenomaan niin, ettei peukalo näkyisi otelaudan yli. No olin kuitenkin hieman itsepäinen (onneksi), ja loppujen lopuksi peukalo on nykyään jopa todella iso osa soittoa. Oikeastaan itse näkisin aasian jopa siten, että kyllähän se peukalokin on sormi, joka helposti yltää soittamaan kahta matalinta kieltä. Ja tavallaan se on kuitenkin yksi 5. sormi otelaudalle lisää. eli sen käytöstä on jopa hyötyä. Tosin jos peukalo heikentää muiden otelauta-sormien työskentelyä, niin silloin peukalon käyttö ei ole suotavaa (yleensä tämä on varmasti se syy, miksi opettajat pyrkivät alussa olevia kitaristeja pyrkimään eroon peukalosta). Sanotaanko näin, että kumpikaan ei sinällään ole väärä tekniikka. Molemmilla tavoilla selviää aivan mainiosti. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." |