Aihe: Nopeutta lisää, ilman pikkurilliä
1 2
Bookkeeper
13.08.2007 00:45:38 (muokattu 13.08.2007 00:46:22)
Voi se toki olla tuota samaa kategoriaa kuin tuo kielijuttukin. Kukaan muu perheenjäsen ei tosin tähän pystynyt. Olisi kiva tietää tosiaan onko mulla joku ainutlaatuinen/erittäin harvinainen ominaisuus.

Minulla myös :-)

Kyllä tuo kitaransoittoon liittyy, oikealla kädellä ei onnaa...
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Bookkeeper
13.08.2007 00:51:07
Miksi mulla on ihan semmoinen mielikuva, että olisin jostain joskus lukenut tuon fysikaalisesti mahdottomaksi. Pikkurilliä koukistamalla taitaa aina nimetönkin taittua. Toisin päin niin ei käy. Mä kokeilin ainakin itse tuota, ja jos pidän nimettömän toisella kädellä suorana, en millään saa taitettua pikkurilliä. Sitten kun nimetön on koukussa, pikkurilli kyllä toimii itsenäisesti. Toistakymmentä vuotta mä olen kitaraa hinkannut, ja pikkurilliä käytän soitossa aktiivisesti, ettei sen siitä ainakaan pitäisi olla kiinni. Tai sitten mulla on jokin fysiologinen ongelma. =)

Muistaakseni nimetön ja pikkusormi oli kiinni samassa...hmm. Miten se nyt menikään? :-)

Itse asiassa, vasemmalla kädellä nimen omaan pikkusormen taivuttaminen on helppoa. Keskisormi lienee vaikein. Onnistuu kyllä, mutta edellyttää hieman keskittymistä.
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
kid ego
13.08.2007 01:08:56
Tabitin tässä muutaman harjoituksen mitä olen itse soitellut. Ja koska itse niitä soitan, ne ovat maailman parhaita.

1)

|------------------------------------------1-3-2-4-5-3-4-2----------------------------------------------------------|
|----------------------------------1-3-2-4-----------------5-3-4-2--------------------------------------------------|
|--------------------------1-3-2-4---------------------------------5-3-4-2------------------------------------------|
|------------------1-3-2-4-------------------------------------------------5-3-4-2----------------------------------| ...
|----------1-3-2-4-----------------------------------------------------------------5-3-4-2-----------------3-5-4-6--|
|--1-3-2-4---------------------------------------------------------------------------------5-3-4-2-3-5-4-6----------|

2)

|--------------------------------------------------------------1-4-2-4-3-4-5-2-4-2-3-2--------------------------|
|--------------------------------------------------1-4-2-4-3-4-------------------------5-2-4-2-3-2--------------|
|--------------------------------------1-4-2-4-3-4-------------------------------------------------5-2-4-2-3-2--|
|--------------------------1-4-2-4-3-4--------------------------------------------------------------------------| ...
|--------------1-4-2-4-3-4--------------------------------------------------------------------------------------|
|--1-4-2-4-3-4--------------------------------------------------------------------------------------------------|

3)

|----------4-5-6-7-8-7-6-5------------------7-8-9-10-11-10-9-8----------------------10-11-12-13-14-13-12-11--------------|
|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
|--4-5-6-7-----------------8-7-6-5-7-8-9-10--------------------11-10-9-8-10-11-12-13------------------------14-13-12-11--|
|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|

4)

|--7-6-5-4-------------------------------------------------3-4-5-6--|
|----------8-7-6-5---------------------------------4-5-6-7----------|
|------------------8-7-6-5-----------------4-5-6-7------------------|
|--------------------------9-8-7-6-5-6-7-8--------------------------|
|-------------------------------------------------------------------|
|-------------------------------------------------------------------|

5) Trillejä eli nopeita hammer-oneja ja pull-offeja. Soita vaikka 10 sekunnin kestoisia trillejä.

5. nauhaväli = etusormi
6. nauhaväli = keskisormi
7. nauhaväli = nimetön
8. nauhaväli = pikkurilli

|--5tr6--5tr7--5tr8--6tr7--6tr8--7tr8--|
|--------------------------------------|

6) käytä vain etusormea ja pikkurilliä.

|--13p12-14p12-15p12-16p12-17p12-16p12-15p12-14p12-13p12--|
|---------------------------------------------------------|

7)

|------------------------------------------------------------------------|
|--------4-5-7-------7-9-11-12-11-9--------9-7-5-------5-4-2-------------|
|--2-4-5-------5-7-9----------------10-9-7-------7-5-4-------4-2-1-2~~~--|

8) Kvintoleita eli viiden ryppäitä. Pikkurillillä soitettavat merkattu x-merkillä.

x        x     x        x     x        x     x        x     x        x

|--14h15p14p12-----------------------------------------------------------------------|
|--------------15-14h15p14p12--------------------------------------------------------|
|-----------------------------14-12h14p12p11-----------------------------------------|
|--------------------------------------------14-12h14p12p11--------------------------|
|-----------------------------------------------------------14-12h14p12p10-----------|
|--------------------------------------------------------------------------14-10~~~--|
"Saatana opetti minua."
overdoze
13.08.2007 10:12:15 (muokattu 13.08.2007 10:15:34)

Nuo trilliharjoitukset ovat yleensä melko pateviä vahvistamaan vasenta. Kannattaa tehdä noita trillejä (eli toista hammer-on ja pull-off:ia kahden eri sävelen välillä mahdollisimman nopeasti) kaikilla mahdollisilla sormituksilla eli:
1-2, 1-3, 1-4
2-3, 2-4
3-4
Tee trilli tasaisella nopeudella aluksi hitaasti. Lisää nopeutta ajan kuluessa. Yritä myös tehdä samaa trilliä melko pitkään, ja lepuuta/heiluttele kättä, kun rupeaa sattumaan liikaa. Esim. nuo 2-3, 2-4, 3-4 -sormitukset ovat aluksi melko hankalia, mutta jo muutaman harjoituskerran jälkeen huomaat kuinka hommat kehittyvät. Ja tarkoitus ei ole välttämättä päästä järkyttäviin nopeuksiin. Huomaat pikkurillin kehityksen, joka näkyy muissa soittamissasi jutuissa sitten.
Pyri myös soittamaan harjoitusta eri puolilta kaulaa ja kaikilla kielillä. Tämän tyyppisten harjoitusten tarkoitus on siis täsmäharjoittaa sormivoimaa, pikkurilliä ja muitakin tietysti. Harjoitus on tylsä kuin mikä, mutta sitäkin tehokkaampi. Eipä se tekniikka ikinä missään lajissa kehity tekemällä vain kivoja harjoituksia. Niitä ei-kivoja harjoituksia tekemällä kuitenkin kaiken soittaminen helpottuu.
Ja mitä tulee tuohon ketjun aloittajan kommenttiin alternate-pikkauksesta, niin se nyt vaan on opeteltava, jos mielii plektralla tehdä oikeasti jotain. Tietysti kukin päättää itse mitä soittaa.
oiva tumpeloinen
13.08.2007 10:27:46
Hmm....

tein hieman empiiristä "lisätutkimusta" tuon taipumisen suhteen. Jos koukistan pikkurilliä sormet suorana (jos joku nyt ymmärtää, mitä tarkoitan), niin näköjään se onnistuu ilman ongelmia nimettömän pysyessä suorana. Jos taas koukistan sormea kohti kämmentä, niin nimetön näyttää koukistuvan väkisin (jos sitä pitää kiinni, niin ei ylin taive pikkurillissä käänny). Eli itselläni näyttäisi olevan jonkinlainen "lukko" liittyen pikkurillin ensimmäiseen niveleen. Ja ainakin mun tekniikalla pikkurilli taipuu myös ensimmäisestä nivelestä jonkin verran kitaraa soittaessa (taitaapi kaikilla taipua "normaalilla" tekniikalla), joten en pysty pikkurilliä siinä hallitsemaan täysin ilman nimettömän reagoimista. Tämä koko roska tuli mieleen siis tuosta Kricen postista.

..ja jollain tasolla ainakin siis muistin väärin lukemani aiheesta. =)
Antti1
13.08.2007 16:33:42
Ja tähän lisäksi kysyisin miten saisin pikkurillin suoraksi muitten sormien kanssa

Aktiivisella treenaamisella, tarkkailulla, keskittymisellä sekä pitkäjänteisyydellä. Kyllä se pikkurilli pikkusen huitelee noilla isoilla nimilläkin, eli ei se kovin monilla siinä samassa nipussa kokoajan pysy.
OSTAKAA 10U KELLUVA HUIPPURÄKKI EDULLISESTI!
Numb
13.08.2007 18:49:15 (muokattu 13.08.2007 18:49:45)

Kyllä se pikkurilli vain siellä heiluu kun soittaa, mutta se ei ole tärkeää. Vaan tärkeää on se, että pikkurilli on siellä missä sen pitää olla silloin kun sen pitää olla siellä.

Ja joo, pysytään nyt ihan kitaran otelaudalla vain.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
M!Xu
13.08.2007 21:57:50

Mäki tein "lisätutkimuksia" ton taipumisen suhteen... ja nyt alko vituttaa, oikealla kädellä (plektra kädellä) pystyn koukistamaan pikkurillin ilman että nimetön liikkuisi... mutta vasemmassa kädessä, jossa se olisi hyvä olla, en saa sitä menemään koukkuun ollenkaan kun nimetön on suorassa :(

Ja tähän lisäksi kysyisin miten saisin pikkurillin suoraksi muitten sormien kanssa kun soitan kitaraa, kun soitan eka pikkurillillä jonkun ääneen ja sitten nimettömällä ja sitten taas pikkurillillä jne. niin pikkurilli menee siinä välissä aina koukkuun

Siis, en nyt tainnut ihan käsittää... Onko kyse siis jostain vammasta vai onko pikkurilli muutevaan vino?

Edellisiä viestejä toistaakseni: treenillä se varmaan, jos ei ole mitään ns. rakenteellista vikaa kädessä.

Ps. Django Reinhardt veivasi jatsia vaan kahdella sormella, sillä oli pikkurilli ja nimetön mennyt jonkinsortin palo-onnettomuudessa (?), ja aika hyvin veivasi muuten. Eli ei se välttämättä siihen kaadu. Pitää soveltaa, jos ei muuten..
pöö
InYourFace90
13.08.2007 22:01:09
Ps. Django Reinhardt veivasi jatsia vaan kahdella sormella, sillä oli pikkurilli ja nimetön mennyt jonkinsortin palo-onnettomuudessa (?), ja aika hyvin veivasi muuten. Eli ei se välttämättä siihen kaadu. Pitää soveltaa, jos ei muuten..

Ja nopeasti muuten tiluttikin!
Up The Irons!
probus
15.08.2007 13:49:47
Pitipä itsekin kokeilla, ja kuulun ryhmään joka ei saa viimeistä niveltä taivutettua jos nimetön on suorassa. Täysin samanlainen käytös kummallakin kädellä. Hassun tuntuista kyllä, kas kun en ole aiemmin huomannut.

Mäki tein "lisätutkimuksia" ton taipumisen suhteen... ja nyt alko vituttaa, oikealla kädellä (plektra kädellä) pystyn koukistamaan pikkurillin ilman että nimetön liikkuisi... mutta vasemmassa kädessä, jossa se olisi hyvä olla, en saa sitä menemään koukkuun ollenkaan kun nimetön on suorassa :(

Ei kai tuosta liene mitään haittaa, itse en ainakaan muista nähneeni yhtään soittajaa joka soittaisi sormet suorana.

Ja tähän lisäksi kysyisin miten saisin pikkurillin suoraksi muitten sormien kanssa kun soitan kitaraa, kun soitan eka pikkurillillä jonkun ääneen ja sitten nimettömällä ja sitten taas pikkurillillä jne. niin pikkurilli menee siinä välissä aina koukkuun

Mikäli oikein ymmärsin, niin sinulla on ongelmana se, että pikkurilli ei mene suoraksi? Vaikka tuo itseltäni onnistuukin vaivattomasti, niin miksi se pitäisi saada suoraksi soittaessa?
Räkkipeli
15.08.2007 22:55:25 (muokattu 15.08.2007 22:55:45)
.....on se Petruccikin näyttänyt vuosien saatossa vähän hartioita saaneen...

Tai Zakk Wylde! '

:----------------------)

Tarkoitan vain, että kannattaa treenata monipuolisesti. Oli kyse sitten punttisalista tai kitaransoitosta.

Tästä vois antaa plussan, mutta empäs anna kun tämä pitäisi jokaisen tietää.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
kfignb7564
16.08.2007 12:30:11
En tiedä, onko tästä aloittajalle apua, mutta tässä on ehkä sopiva kohta kertoa kaikille kitaristeille kerran keksimäni vasemman käden harjoitus - on sen kyllä joku muukin varmaan keksinyt, mutta ei ole missään tullut vastaan. Itse huomasin tämän, kun loukkasin vasemman käden keskisormen ja silti oli pakko tehdä yksi keikka: Koittakaapa silloin tällöin soittotreenissä soittaa tuttuja sooloja, melodioita, riffejä tms. niin, että jätätte yhden vasemman käden sormen kokonaan käyttämättä. Esimerkiksi siis joku tuttu soolo läpi niin, että ette käytäkään ollenkaan etusormea, käytätte vain nimetöntä ja pikkurilliä jne. Ainakin itselleni jo pelkkää ukko nooaa oli vaikea soittaa vain nimettömällä ja pikkurillillä.
blackorwhite
16.08.2007 12:44:17
Se voi hyvinkin olla, että mä muistan väärin tai sitten se voi olla vähän samaan tapaan geneettinen ominaisuus kuin vaikkapa kielen rullalle saaminen. Mutta mä en tosiaan saa pikkurilliä koukistettua, jos pidän nimettömän suorana toisella kädellä. =)

Et muista väärin. Muistat aivan oikein, koska minäkin sen muistan.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
blackorwhite
16.08.2007 12:46:37 (muokattu 16.08.2007 12:50:17)
Minäkin kokeilin tuota ja tapahtui jotain aika hassua. Muuten toimii hyvin, mutta viimeinen nivel ei taivu mihinkään jos nimetön on suorana. Outoa.. E: oikeassa kädessä ei taivu kuin rystysestä. Kädetkin on eripariset hermotuksen osalta..

Mulla sama juttu vasemmassa kädessä. Oikeassa kädessä nimetön pysyy suorana mut ei kuitenkaan samassa kulmassa ku muut sormet.

EDIT: Vielä tähän loppuun, että minun mielestäni tämä asia ei liity sormien itsenäisyyteen millään tavalla soittaessa kitaraa.
blackorwhite
16.08.2007 12:47:19
Muistaakseni nimetön ja pikkusormi oli kiinni samassa...hmm. Miten se nyt menikään? :-)

Meni niin, että samassa hermossa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)