Aihe: Ran Guitars kokemuksia itse kitaroista
1 2 3 4 523 24 25 26 2734 35 36 37 38
McNulty
09.08.2007 18:58:27
No näin minäkin näkisin. Jos tilaan customin laukulla, niin kyllä vain haluan. että se laukkukin on virheetön kun tuote tulee minulle.

Sama juttu.

Ilmeisesti se hintalappu sallii virheitä ja "ihmeellisyyksiä". Eli kun kyseessä on vain 1600-2000e custom-soitin, niin se saa tulla ilman laukkuja, väärillä lapakulmilla mitä on specsattu, väärillä talloilla jne. Sitten sitä selitellään toisenlaisilla ihmeellisyyksillä, suvaitaan ja jopa sallitaan.

a) Jos minä speksaan omaan custom-soittimeen Jacksonin kaulan sen kaulakulmalla ja lavalla, niin silloinhan siinä on kyseinen oltava. Ei selittelyksi riitä että "no kun olen tottunut tekemään eri tavalla ja toi mun raaka-aine ei vaan pysty!" Kyseisestä puutteesta tulee rakentajan ainakin informoida maksavaa asiakasta. Tuotehan ei silloin ole sellainen mikä on tilattu. Lukekaa lisää kauppalaista ja kuluttajansuojasta.

b) Kitara odottaa rakentajan verstaalla tasan niin kauan kuin sille laukku löytyy, mikäli sellainen kuuluu diiliin. Sitä ei elmukelmuteta ja lähetetä ympäri Eurooppaa sormet ristissä toivoen, ettei mitään tapahdu. Kuten aikaisemmin sanoin, nämähän ovat niitä oppimaksuja joita RAN nyt valitettavasti joutuu makseleen "omasta pussista". Ok, tähän yhteen yksilöön ei tullut mitään kuljetuksessa, mutta mitäpä jos se olisi ollut rahtarilla pinon päällimmäisenä ja tippunut sieltä kaula edellä pakun lattialle? Todennäköisyys tälle on täysin sama, kuin sille että kitara tulee ehjänä. Kuka haluaa riskeerata oman custom-tuotteensa vaikka se hinku päästä hipelöimään sitä on suuri? Hyvä kova laukku on helkkarin hyvä "henkivakuutus" kitaralle ja täten mielestäni absoluuttinen edellytys kitaran roudaamiselle, etenkin tällaisissa rahtaritouhuissa. Eipä ne staratkaan kitaroitaan kuskaile ilman kunnollisia Flightcase-ratkaisuja... jostain sekin varmaan kertoo, vai ovatko he kaikki väärässä ja flightcase-valmistajan markkinoinnin uhreja?

Ilmeisesti siis virheet annetaan helpommin anteeksi kun hintalapussa on sopiva numero. Olisi mielenkiintoista tietää mikä se maaginen raja on, milloin kitara on sen hintainen ettei omien speksausten laiminlyönti enää haittaa, tai että milloin kitaran pitää olla viimeisintä pilkkua myöten "just eikä melkein".
Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin!
H.Corruption
10.08.2007 01:50:10
Sama juttu.

Ilmeisesti se hintalappu sallii virheitä ja "ihmeellisyyksiä". Eli kun kyseessä on vain 1600-2000e custom-soitin, niin se saa tulla ilman laukkuja, väärillä lapakulmilla mitä on specsattu, väärillä talloilla jne. Sitten sitä selitellään toisenlaisilla ihmeellisyyksillä, suvaitaan ja jopa sallitaan.

a) Jos minä speksaan omaan custom-soittimeen Jacksonin kaulan sen kaulakulmalla ja lavalla, niin silloinhan siinä on kyseinen oltava. Ei selittelyksi riitä että "no kun olen tottunut tekemään eri tavalla ja toi mun raaka-aine ei vaan pysty!" Kyseisestä puutteesta tulee rakentajan ainakin informoida maksavaa asiakasta. Tuotehan ei silloin ole sellainen mikä on tilattu. Lukekaa lisää kauppalaista ja kuluttajansuojasta.

Eipä taida kukaan täällä kirjoittaneista Ranin tilaajista speksanneet kaulaa samalla tavalla kuin Ben. Ainoat lapaspeksaukset ovat tainneet olla niitä Jackson-style headstock, mikä ei speksaa kaulaa mitenkään lapakulmasta puhumattakaan. Varmaan tulee juuri sellainen kaula jos sen vaan speksaa kunnolla.

b) Kitara odottaa rakentajan verstaalla tasan niin kauan kuin sille laukku löytyy, mikäli sellainen kuuluu diiliin. Sitä ei elmukelmuteta ja lähetetä ympäri Eurooppaa sormet ristissä toivoen, ettei mitään tapahdu. Kuten aikaisemmin sanoin, nämähän ovat niitä oppimaksuja joita RAN nyt valitettavasti joutuu makseleen "omasta pussista". Ok, tähän yhteen yksilöön ei tullut mitään kuljetuksessa, mutta mitäpä jos se olisi ollut rahtarilla pinon päällimmäisenä ja tippunut sieltä kaula edellä pakun lattialle? Todennäköisyys tälle on täysin sama, kuin sille että kitara tulee ehjänä. Kuka haluaa riskeerata oman custom-tuotteensa vaikka se hinku päästä hipelöimään sitä on suuri? Hyvä kova laukku on helkkarin hyvä "henkivakuutus" kitaralle ja täten mielestäni absoluuttinen edellytys kitaran roudaamiselle, etenkin tällaisissa rahtaritouhuissa. Eipä ne staratkaan kitaroitaan kuskaile ilman kunnollisia Flightcase-ratkaisuja... jostain sekin varmaan kertoo, vai ovatko he kaikki väärässä ja flightcase-valmistajan markkinoinnin uhreja?

Ilmeisesti siis virheet annetaan helpommin anteeksi kun hintalapussa on sopiva numero. Olisi mielenkiintoista tietää mikä se maaginen raja on, milloin kitara on sen hintainen ettei omien speksausten laiminlyönti enää haittaa, tai että milloin kitaran pitää olla viimeisintä pilkkua myöten "just eikä melkein".

Omalle kohdalle osui tuo väärä tremolo, jonka jälkipelin Ran hoiti ihan mallikkaasti. Olisin tietysti voinut odottaa uutta kitaraa, mutta tullut kitara oli tehty niin hyvin spekseihin etten nähnyt siinä olevan mitään mieltä.

Kuten aikaisemmin sanoin, kannattaa speksata tarkkaan virheiden välttämiseksi. Samoin tarkistaa että kaikki on tullut ymmärretyksi molemminpuolin oikein.
Ben_D
10.08.2007 03:42:19 (muokattu 10.08.2007 03:47:25)

Eipä taida kukaan täällä kirjoittaneista Ranin tilaajista speksanneet kaulaa samalla tavalla kuin Ben. Ainoat lapaspeksaukset ovat tainneet olla niitä Jackson-style headstock, mikä ei speksaa kaulaa mitenkään lapakulmasta puhumattakaan. Varmaan tulee juuri sellainen kaula jos sen vaan speksaa kunnolla.

Omalle kohdalle osui tuo väärä tremolo, jonka jälkipelin Ran hoiti ihan mallikkaasti. Olisin tietysti voinut odottaa uutta kitaraa, mutta tullut kitara oli tehty niin hyvin spekseihin etten nähnyt siinä olevan mitään mieltä.

Kuten aikaisemmin sanoin, kannattaa speksata tarkkaan virheiden välttämiseksi. Samoin tarkistaa että kaikki on tullut ymmärretyksi molemminpuolin oikein.

Nimenomaan..jos Custom soitinta lähdetään teettämään niin se pitää speksata mahdollisimman tarkasti jokaista yksityiskohtaa myöden. Ei se ole mitään speksaamista, että "mä haluisin siihen niinq sellasen Jackson kaulan ja lavan ja silleen"...kyllähän ne luonnollisesti Jacksonilla sellasen tekee, mutta muille pajoille tarvii kertoa, mitä esim. se Jackson kaula tarkoittaa.

Mä itse ostin Biltemasta profiilikampa nimisen työkalun, jolla otin KV-2 Jacksonista kaulaprofiilin mitat 3 ja 12 nauhoilta. Skannasin ne koneelle ja lähetin Ranille...ja kas kummaa....kaulasta tuli samanlainen kun mun KV-2:ssa. Samoin tein bodyn kanssa...lähetin bodysta tarkat mitat...hipheijjaa...body saman kokoinen kun Jackson KV-2:ssa. Mun Custom Ran KV menee nätisti Jacksonin muotoiltuun laukkuun joten job done.

Tässä esimerkki mun kaulan speksausesta:

3. nauha -> http://cs.helsinki.fi/u/jhentila/3_fret.jpg
12. nauha -> http://cs.helsinki.fi/u/jhentila/12_fret.jpg

Bodyn speksaaminen esimerkki:

http://cs.helsinki.fi/u/jhentila/KV-2_2.JPG

Ei kauheen vaikee homma toteuttaa, mutta selventää kummasti. Itseasiassa Dariusz huomasi typon jossain mun bodyn kuvista ja virhe korjattiin...olisko ollut pitkän sivun mitoissa kirjoitusvirhe...40cm oli 30cm tai jotain tällasta.

Jos ei omista USA Jacksonia niin varmasti joku tältä palstalta tai Jackson Guitar Palacen foorumilta on halukas auttamaan Jacksonmittojen ja speksien kanssa. TARKKUUS ennenkaikkea eikä mitään sinnepäin speksejä. Ei ne siellä Custom pajoissa ole mitään ajatustenlukijoita.
http://www.myspace.com/fiercemetal
balzary
10.08.2007 08:30:18

Mun mielestä tossa case-episodissa ei menny mitään pieleen. Tilaajalta kysyttiin, haluaako kitaran nopeammin _hyvin_ pakattuna. Pakkaus oli kuvauksen perusteella niin tuhti, että ajaa aivan täysin hyvän casen asian. Mun mielestä.
villeh
10.08.2007 09:49:20

Mun mielestä tossa case-episodissa ei menny mitään pieleen. Tilaajalta kysyttiin, haluaako kitaran nopeammin _hyvin_ pakattuna. Pakkaus oli kuvauksen perusteella niin tuhti, että ajaa aivan täysin hyvän casen asian. Mun mielestä.

Joo turha siitä mun paketti ratkaisusta on teidän vaahdota, kuten sanottu eroa on paketoimisella ja PAKETOIMISELLA niin kuin selitin. Jos tuo olisis pakan pääältä tippunut niin ei olisi vahinkoa tullut, paskempi on sellainen keissi missä keppi pääsee likkumaan.

Itse speksasin kaulan profiilin ibanezin JPM-1:sen mukaan kun se on mun käteen holy grail ja lopputulos on justiin eikä melekeen.
www.psychemic.com
Laupias Tuoni
10.08.2007 10:47:26

Kyllä mä speksasin hyvin tarkkaan kaulan mitat ja profiilin ja tulos olikin toivottu. Lapa oli spekseissä juurikin vain tuo "Jackson-style", mutta ei mulla ole ollut lapakulmasta johtuvia ongelmia.
flattopguitar
10.08.2007 11:03:12
Jos lähettää arvokkaan kitaran kuriiripostin kautta ilman laukkua, niin leikkii kyllä tulella. Jos ei tiedä totuutta, niin voi sen hyvin kuvitella, kun miettii että päivittäin kuriien kautta kulkee tuhansia paketteja. Kun niitä siirretään käsivoimin paikasta toiseen, niin niitä ei kanneta vaan ne heitetään eteenpäin. Lisäksi paketteja pinotaan toistensa päälle, joten jos saa kuplamuovissa olevansa kitaransa päälle satoja kiloja massaa, joka vielä liikkuu ja tärisee kuljetuksen aikana, niin vaatii hyvää tuuria ettei mitään tapahdu matkan aikana.
H.Corruption
10.08.2007 13:57:39
Kyllä mä speksasin hyvin tarkkaan kaulan mitat ja profiilin ja tulos olikin toivottu. Lapa oli spekseissä juurikin vain tuo "Jackson-style", mutta ei mulla ole ollut lapakulmasta johtuvia ongelmia.

En muista mut sulla tais olla kiinteätallainen Ran. Floikallisessa kitarassa ylälukko aiheuttaa hieman viritysongelmia jos lapakulma on pieni eikä lapaan ole laitettu kieltenpaininta esim. ESP:n tapaan.
Laupias Tuoni
10.08.2007 14:07:03

En muista mut sulla tais olla kiinteätallainen Ran. Floikallisessa kitarassa ylälukko aiheuttaa hieman viritysongelmia jos lapakulma on pieni eikä lapaan ole laitettu kieltenpaininta esim. ESP:n tapaan.

Joo, kiinteätallainen tuo on.
_oSKu_
10.08.2007 14:22:22
Tässä on nyt nostettu kauhea haloo kitaran lähettämisestä ilman laukkua ja kuinka on yhtä todennäköistä että kitara on säpäleinä kuin ehjänä jos sen ilman laukkua lähettää. Mulle on tullut Saksasta ilman kovaa laukkua kolme (3) kitaraa ja jokainen niistä on ollut ihan täydessä iskussa Suomeen saapuessaan. Ilmeisesti mulla on hemmetin hyvä mäihä.

Mites te kauhistelijat, montako teille ulkomailta tullutta kitaraa on ollut hajalla?

Ai niin. Ehkä ~2000e soittimet hajoaa helpommin matkalla kuin alle tonnin instrumengit.
"Strato on kyl niinku lapio. Sillä lapioidaan turvetta."
McNulty
11.08.2007 15:22:25
Tässä on nyt nostettu kauhea haloo kitaran lähettämisestä ilman laukkua ja kuinka on yhtä todennäköistä että kitara on säpäleinä kuin ehjänä jos sen ilman laukkua lähettää. Mulle on tullut Saksasta ilman kovaa laukkua kolme (3) kitaraa ja jokainen niistä on ollut ihan täydessä iskussa Suomeen saapuessaan. Ilmeisesti mulla on hemmetin hyvä mäihä.

Mites te kauhistelijat, montako teille ulkomailta tullutta kitaraa on ollut hajalla?

Ai niin. Ehkä ~2000e soittimet hajoaa helpommin matkalla kuin alle tonnin instrumengit.

Ulkomailta ne on kaikki tainnut tulla tähän asti. Oman one-off Gibson LP Customin toin kyllä Jenkeistä ihan kovassa laukussa. Samoin kovassa laukussa on tullut Gibson Explorer ja LP Standardikin... niin ja tuo japsi-Charveli on saapunut myös Charvelin harmaan kovan laukun kera.

Ei ole yksikään näistä hajonnut ja hyvä niin. Mitä yritit todistaa?
Dunga
11.08.2007 16:04:51 (muokattu 11.08.2007 16:05:47)

Mitä yrität sanoa, etteivät keissittömät kitarat ota helposti vahinkoa jos sulle on tullut kolme ehjää? Mieti montako tekijää kitaran kuljetukseen liittyy, ei siinä tarvi kuin yhden pienen virheen ja kitara ottaa damagea.

Ihan kuin se olisi sulta jotenkin pois, tai ärsyttäisi sua jos joku haluaa olla varovainen kitaransa kanssa. Joku roti sentään. Näsäviisastelun voi jättää poiskin...
"Rocket engines burning fuel so fast - Up into the night sky they blast"
J.RA
11.08.2007 21:56:31
Nyt tuli kuvia omasta. Kattokaas omakuvasta. Näyttää kyllä ihan siltä miltä pitääkin!
-Sellasta se vaan on-
McNulty
11.08.2007 22:37:47
Nyt tuli kuvia omasta. Kattokaas omakuvasta. Näyttää kyllä ihan siltä miltä pitääkin!

Nätti peli vaikka vasurit näyttääkin aina omaan silmään "omituisilta". Onnea vain perheen kasvattamisesta.
_oSKu_
12.08.2007 00:59:43
Ei toki ollut tarkoitus suututtaa ketään tai valittaa varovaisuudesta.

Mitäkö haluan sanoa? Haluan sanoa että mun mielestä kitaran voi lähettää turvassa myös ilman kovaa laukkua, kunhan sen pakkaa hyvin. Mulle tulleet kitarat on ollut paketoitu niin hyvin ettei ole edes tarvinnut jännittää että onkohan se kitara ehjä siellä sisällä.

Sen sijaan kun ostin Podin ja sille laudan Saksan eBaystä, oli ne pakattu uskomattoman huonosti. Pelkkä pahvilaatikko, ja molemmat pääsivät heilumaan sen sisällä. Kuitenkin molemmat saapuivat täysin kunnossa, mikä ihmetyttää vähän kun täältä lukee kivoja kauhutarinoita pakettien ballistisista käyristä.

Tottakai kuljetusfirma voi mokata homman, eikä mikään paketointi tai kova laukku tietenkään suojaa kaikelta, jos oikeen pahasti käy. Tulee tietysti mieleen se Ben_D:n Ran, jonka siivet hajosi laukusta huolimatta. Kolmen ehjän kitaran ja muun tavaran saavuttua vaan tuntuu että nämä on aika marginaalitapauksia.

Viimeisin vastaanotettu paketti oli tuo Laney, joka niin ikään tuli käytettynä Saksasta. Lähetys tuli UPS:n kautta, mutta se tuotiin mulle kotiovelle jollain jääkaappiautolla. Siis tavaratila oli tarkoitettu kylmänä pidettävien elintarvikkeiden kuljettamiseen, ja jääkaappiefekti oli myös toiminnassa, koska vahvistin oli aivan kylmä kun sen sain käsiini. Kauhistelin vaan että mitähän kitarat olisi tykänneet jos olisivat tulleet samanlaisella.
"Strato on kyl niinku lapio. Sillä lapioidaan turvetta."
McNulty
12.08.2007 02:48:20 (muokattu 12.08.2007 02:50:59)
Viimeisin vastaanotettu paketti oli tuo Laney, joka niin ikään tuli käytettynä Saksasta. Lähetys tuli UPS:n kautta, mutta se tuotiin mulle kotiovelle jollain jääkaappiautolla. Siis tavaratila oli tarkoitettu kylmänä pidettävien elintarvikkeiden kuljettamiseen, ja jääkaappiefekti oli myös toiminnassa, koska vahvistin oli aivan kylmä kun sen sain käsiini. Kauhistelin vaan että mitähän kitarat olisi tykänneet jos olisivat tulleet samanlaisella.

Ihan vain varmistukseksi... näyttihän se Lanikka yhtä räjähtäneeltä lähtiessä Saksasta? :) Joo, eihän laukku kaikelta suojaa... voihan sekin jäädä ydinsodan keskelle tai katujyrän alle tai muuta vastaavaa. Se kuitenkin pienentää riskiä juurikin näiden paiskovien, duuniinsa kyllästyneiden pakettirahtarien kohdalla. Minusta vain sellainen 70-300e sijoitus on halpa suoja ja turva omalle arvosoittimelle.
H.Corruption
12.08.2007 03:23:32
Mitä väliä sillä on tuleeko kitara vaikka Alkon paperipussissa, kunhan se tulee ehjänä perille. Eiköhän toi asia ole jo loppuun käsitelty, kun juttu tuntuu menevän turhanpäiväseks jankkaamiseks ja yhä kauemmas itse aiheesta.
Ben_D
12.08.2007 03:47:46

Eiköhän toi asia ole jo loppuun käsitelty, kun juttu tuntuu menevän turhanpäiväseks jankkaamiseks ja yhä kauemmas itse aiheesta.

Niin....jos on kokemuksia Ran kitaroista niin kertokaa, mutta perustakaa vaikka oma ketju, joka käsittelee kitaran postittamissa pussissa, kassissa, ilman kassia tai pussia.
http://www.myspace.com/fiercemetal
Painajaismainen
13.08.2007 08:48:38
Ran taitaa olla halvin näistä Custom-pajoista jotka tekevät hyvää jälkeä??

7-kielinen Flygari... mmm... ;)
Line6 Spider, Boss Metalzone ja ESP LTD MMV. Pyhä kolminaisuus. ;)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)