Aihe: Korvalla plokkailu.. 1 | |
---|---|
![]() 12.08.2007 16:47:49 | |
Topi Sorsakoski-Haavoittuneet Sanokaapas että keneltä onnistuu intron korvakuulolta opettelelu? Itse pidän tuota taitoa perusteena jo pitkän linjan soittamiselle ja tämän taidon omaksuva saa olla ylpeä saavutuksestaan. Itselläni onnistuu kyllä sointujen plokkailu joistakin kappaleistä, mutta melodian haku tuottaakin jo hankaluuksia. Ja sitten sellainen, että jos viitsii joku laittaa tuon tabulatuurit tuohan keskustelun jatkoksi. Ja oletteko törmännyt kyseisen miehen tuotoksien nuottikirjaan. Täytyy katsoa löytyisikö kirjastosta. | |
![]() 12.08.2007 16:49:47 | |
Ihan se hyvä taito. Ookkos kattonu tota: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=125795&co=30 Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..."
Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!" | |
![]() 12.08.2007 19:02:31 | |
Topi Sorsakoski-Haavoittuneet Sanokaapas että keneltä onnistuu intron korvakuulolta opettelelu? Itse pidän tuota taitoa perusteena jo pitkän linjan soittamiselle ja tämän taidon omaksuva saa olla ylpeä saavutuksestaan. Itselläni onnistuu kyllä sointujen plokkailu joistakin kappaleistä, mutta melodian haku tuottaakin jo hankaluuksia. Ja sitten sellainen, että jos viitsii joku laittaa tuon tabulatuurit tuohan keskustelun jatkoksi. Ja oletteko törmännyt kyseisen miehen tuotoksien nuottikirjaan. Täytyy katsoa löytyisikö kirjastosta. mulla on juuri niinpäin että melodiat löytyy mutta en välttämättä erota duurisointua mollista. | |
![]() 12.08.2007 19:10:00 (muokattu 12.08.2007 19:12:56) | |
mulla on juuri niinpäin että melodiat löytyy mutta en välttämättä erota duurisointua mollista. Sama ongelma: oikeastaan heti kun soi enmmän kuin yksi ääni kerralla, on plokkailu minulle erittäin haastavaa... Toisaalta pystyn aika hyvin perinteisiä rokki/blues-sooloja plokkailemaan, kunhan mitään ultranopeita likkejä ei tule vastaan. Ja aiheeseenhan tämä ei liittynyt yhtään, avauduinpa vaan. "The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse." | |
![]() 12.08.2007 19:10:56 | |
Sama ongelma: oikeastaan heti kun soi enmmän kuin yksi ääni kerralla, on plokkailu minulle erittäin haastavaa... Toisaalta pystyn aika hyvin perinteisiä rokki/blues-sooloja plokkailemaan, kunhan mitän ultranopeita likkejä ei tule vastaan. Ja aiheeseenhan tämä ei liittynyt yhtään, avauduinpa vaan. Sama mullakin Up to Eleven!! | |
![]() 12.08.2007 19:12:13 | |
Sama ongelma: oikeastaan heti kun soi enmmän kuin yksi ääni kerralla, on plokkailu minulle erittäin haastavaa... Toisaalta pystyn aika hyvin perinteisiä rokki/blues-sooloja plokkailemaan, kunhan mitän ultranopeita likkejä ei tule vastaan. Ja aiheeseenhan tämä ei liittynyt yhtään, avauduinpa vaan. Ear Master Prolla voi hyvin opetella tunnistaan eri sointutyyppejä. | |
![]() 12.08.2007 19:13:30 | |
mulla on juuri niinpäin että melodiat löytyy mutta en välttämättä erota duurisointua mollista. Ehdottoman hyvä treeni tässä vaiheessa on alkaa tutkia intervalleja. Silloin, kuin pystyt plokkailemaan melodioita, se on merkki siitä, että yksittäiset sävelet ovat hallussa jokseenkin. Seuraava askel kannattaa suunnata intervalleja kohti. Eli intervallihan muodostaa aina jonkunlaisen harmonian. Intervalli muodostuu aina kahdesta yhtäaikaa soivasta sävelestä. Ekana suosittelisin ottamaan selvää perusintervalleista, joita on 8kpl. Priimi, sekuntti, terssi, kvartti, kvintti, seksti, septimi ja oktaavi. En ala tässä sen pidemmälle selittämään näitä asioita, koska musiikin teoria puolelta löytyy muistaakseni FAQina todella kattava kirjoitus aiheeseen liittyen. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että terssi ( 3. sävel) kertoo aina onko kyseessä duuri vai molli. Eli on olemassa suuri terssi (duuri), pieni terssi (molli). Sitten kun on intervallit hallussa, niin seuraavaksi voikin laajentaa sitten kuulon treenausta sointuihin jne... Toisaalta ei kaikesta treenauksesta ole pakko mitään treeniohjelmaa väsätä (imo sellainen on aika tylsää, viakka voikin olla hyödyllistä). Eli kyllä se korva kehittyy koko ajan, kun vain kuuntelee ja soittaa ja soittaa ja kuuntelee... "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." | |
![]() 12.08.2007 20:20:31 | |
Ehdottoman hyvä treeni tässä vaiheessa on alkaa tutkia intervalleja. Silloin, kuin pystyt plokkailemaan melodioita, se on merkki siitä, että yksittäiset sävelet ovat hallussa jokseenkin. Seuraava askel kannattaa suunnata intervalleja kohti. Eli intervallihan muodostaa aina jonkunlaisen harmonian. Intervalli muodostuu aina kahdesta yhtäaikaa soivasta sävelestä. Ekana suosittelisin ottamaan selvää perusintervalleista, joita on 8kpl. Priimi, sekuntti, terssi, kvartti, kvintti, seksti, septimi ja oktaavi. En ala tässä sen pidemmälle selittämään näitä asioita, koska musiikin teoria puolelta löytyy muistaakseni FAQina todella kattava kirjoitus aiheeseen liittyen. Sen verran voin kuitenkin sanoa, että terssi ( 3. sävel) kertoo aina onko kyseessä duuri vai molli. Eli on olemassa suuri terssi (duuri), pieni terssi (molli). Tuttua asiaa kyllä. Ehkä vähän liioittelin mutta tänään juuri kaveri soitti pianolla sointuja kun mainostin etten välttämättä erota duuria ja mollia niin olisinko yhen tai 2 viidestä sanonu väärin. Mutta asia ei oo mulle mikään päivän selvä. Vitossointuriffit on helppo plokkailla mutta jos alan esimerkiks miettiin että mites se työmiehen lauantai meni niin ei oikeen löydy sointuja. | |
![]() 12.08.2007 20:47:26 | |
No nyt mentiin kyllä vähän yli:) Jos saitte kuvan, että jos kaveri soittelee vieressä ja mä sanelen sille perässä niin eipä onnistu:) Mutta tämmöiset helpot 3-4 soinnun kappaleet saattavat "tuurilla" osuakin:) Sitten kun erottaa esim. Gmaj7 vaikka G:stä jne. Sitten on asia hallussa. Huono esimerkki mutta ymmärrätte asian. | |
![]() 12.08.2007 21:08:34 | |
No nyt mentiin kyllä vähän yli:) Jos saitte kuvan, että jos kaveri soittelee vieressä ja mä sanelen sille perässä niin eipä onnistu:) Mutta tämmöiset helpot 3-4 soinnun kappaleet saattavat "tuurilla" osuakin:) Sitten kun erottaa esim. Gmaj7 vaikka G:stä jne. Sitten on asia hallussa. Huono esimerkki mutta ymmärrätte asian. Sanelinkin vain onko duuri vai molli. | |
![]() 12.08.2007 21:17:30 | |
Vitossointuriffit on helppo plokkailla mutta jos alan esimerkiks miettiin että mites se työmiehen lauantai meni niin ei oikeen löydy sointuja. Aika sattumaa, että blokkailin työmiehen lauantain soinnut ja melodian just muutama päivä sitten. Vinkki jolla pääset alkuun: Kertosäkeen kolme ekaa sointua on C, D ja G. Ja yleensä sointukuluissa kannattaa hakee aluks se nuotti, joka määrää onko kyseessä E vai F jne. http://www.kolumbus.fi/tommi_s/sisallys.html Tuolta sivustolta voi alkaa noita sointukulkuja tunnistamaan ensin ihan perus I, IV ja V asteista ja siitä sitten pikkuhiljaa edetä. | |
![]() 18.08.2007 21:42:30 | |
Itse olen ny alkanut korvakuulolta soittamaan (olen soittanut 2 vuotta), todella helppoja riffejä nyt olen alkanut vääntämään korvakuulolta kuten Peer Güntin I don't wanna be a rock n' roll star ja Wake me up ja Hanoi Rocksin Fashionin introa.. | |
![]() 19.08.2007 00:25:07 | |
Plokatkaas vaikka yks biisi joltai jazz-saksofonistilta. Se voi tuottaa tuskaa, mutta lopussa kiitos seisoo. =) There are no wrong notes | |
![]() 19.08.2007 00:30:12 | |
Plokatkaas vaikka yks biisi joltai jazz-saksofonistilta. Se voi tuottaa tuskaa, mutta lopussa kiitos seisoo. =) Jos yksinkertaisten melodioiden plokkaus ei suju, niin ei varmaan kannattane lähteä tuollaisia yrittämään? Mennään aika kovaa vauhtia perse edellä puuhun sillä tavalla. Myöhemmin se ei ole ollenkaan huono juttu. Melodioiden plokkaamisessa auttaa aika paljon ne paljon haukutut skaalat. Opettelemalla niiden rakenteet ja varsinkin sen, miltä ne kuulostaa, on aika helppo löytää sopiva skaala, mistä melodiat menee. Sen jälkeen ei niiden löytäminen ole enään mikään ongelma. Näin siis kärjistettynä.... | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)