Aihe: Miten micro-tiltin kiristäminen/löysääminen vaikuttaa?
1
Jimi the Weatherball
07.08.2007 23:52:45
Niin, eli oonko oikeessa ku oon ymmärtäny että se muuttaa basson kaulan kulmaa suhteessa bodyyn?

Mun bassossa on nimittäin sellanen ongelma, että en saa actionia säädettyä riittävän matalaks ilman että kielet rämisis nauhoihin. Ja ne rämisee koko kaulan alueelta(keskeltä ehkä vähemmän), eli mun käsittääkseni reliefin pitäis olla jota kuinkin kohdallaan, vaiko eikö?

Varsinainen kysymys on siis, että voiko micro-tiltin säätämisellä vaikuttaa actionin korkeuteen, ja jos voi niin miten?
"Olen Liskokingi, siispä voin tehdä ihan mitä vaan..."
okabass
08.08.2007 04:58:39 (muokattu 08.08.2007 05:22:51)
Niin, eli oonko oikeessa ku oon ymmärtäny että se muuttaa basson kaulan kulmaa suhteessa bodyyn?

Olet.

Mun bassossa on nimittäin sellanen ongelma, että en saa actionia säädettyä riittävän matalaks ilman että kielet rämisis nauhoihin. Ja ne rämisee koko kaulan alueelta(keskeltä ehkä vähemmän), eli mun käsittääkseni reliefin pitäis olla jota kuinkin kohdallaan, vaiko eikö?

Ei voi mitenkään sanoa näkemättä.
Kielten korkeus sekä satulassa, että tallassa, relief, kaulan ja rungon kulma, soittotatsi ja kielten paksuus muodostavat "yhtälön", jolla trimmataan basson action -tai tatsi- kullekkin soittajalle sopivaksi. Lisäksi tulee vielä mikkien korkeus.

Varsinainen kysymys on siis, että voiko micro-tiltin säätämisellä vaikuttaa actionin korkeuteen, ja jos voi niin miten?

Kts. edellinen. Käytä hieman mielikuvitusta: jos kulma on nolla (=kaula ja runko samansuuntaiset) -tai jopa "negatiivinen"- action on tuolta osin matala. Jos kulma on päinvastaiseen suuntaan (kaula "poispäin" itsestä), action on korkea. Piirros selventäisi, näitä on hankala selostaa sanoin.

Kuten sanoin: hyvä action on yhdistelmä noita ed. mainittuja. Suosittelen googlettamista (mm. 7enderin tilt neck ym.ohjeet), jonkun alan kirjan hankkimista tai kanteleen viemistä huoltoon.

Toivottavasti selvitti asiaa.

(Saapa nähdä paukkuuko tänään jäähyä; jos vaikka jäi pari välimerkkiä uupumaan tai ei tullut käytettyä täydellistä kirjakieltä.)
Nyt JÄÄHYLLÄ , koska poistin kaksi vastaustani! Jipii.
Basismi
09.08.2007 11:55:24 (muokattu 09.08.2007 11:56:21)
Mun bassossa on nimittäin sellanen ongelma, että en saa actionia säädettyä riittävän matalaks ilman että kielet rämisis nauhoihin.

Noin siinä lopulta käy kun tarpeeksi laskee. Jos ongelma on bassokohtainen, eli jollain toisella bassolla saat kielet alemmaksi rämisemättä, sun kirveessä on huonosti tehty nauhojen tasaus. Kannattaa ainakin näyttää korjaajalle, ellet innostu itse käden töihin.

Mikrotiltillä voi vaikuttaa äksöniin, jos tallasta loppuu säätövara.
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Wailey
09.08.2007 12:52:17 (muokattu 09.08.2007 12:54:06)

Jos haluaa mahdollisimman kevyen soittotatsin (kielet matalalla), kannattaa mukautua siihen että kielet voivat rämistä. Tälle ei mahda oikeastaan mitään. Pieni räminä ei ainakaan itseäni haittaa koska se ei kuulu vahvarin läpi soitettaessa.

Eri asia on sitten jos räminä sammuttaa kielen soinnin tms, sitten ei muuta ku kieliä korkeammalle vaikka kuinka ottas päähän.
|| devilhorn.org || zombideathmetal.com ||
hollstro
09.08.2007 14:34:08

Mie oon aina ihmetellyt miten jengi ei tajua mitä tapahtuu kielille jos kaulan kulmaa säätää, miten hienovire pannan kohdalleen, miten kaularaudan löysäämien vaikuttaa kaulan kulmaan jne. Tuo on samaa luokkaa olevaa asiaa virittimen kääntämisen kanssa. Kokeilemalla ne asiat selviää.

Kerran olin Levytykussa kun basisti toi Ibanezin TKO:n sinne ja sanoi että hienovire ei ole e-kielellä kohdallaan, voisko ne laitaa? Kysyin myyjältä että onko tuo tosissaan. Myyjä sanoi että et arvaakaan kuinka usein tätä tapahtuu. Uusavuttomuus on toki muidenkin kuin basistien vitsaus, mutta haloo, järki käteen!
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
rmac
09.08.2007 14:46:36
...Kerran olin Levytykussa kun basisti toi Ibanezin TKO:n sinne ja sanoi että hienovire ei ole e-kielellä kohdallaan, voisko ne laitaa? Kysyin myyjältä että onko tuo tosissaan. Myyjä sanoi että et arvaakaan kuinka usein tätä tapahtuu. Uusavuttomuus on toki muidenkin kuin basistien vitsaus, mutta haloo, järki käteen!

Ai se olit sie joka sen myyjän kaa jutteli.
J.Hollström
09.08.2007 14:50:10
Mie oon aina ihmetellyt miten jengi ei tajua mitä tapahtuu kielille jos kaulan kulmaa säätää, miten hienovire pannan kohdalleen, miten kaularaudan löysäämien vaikuttaa kaulan kulmaan jne.

Itekkin myönnän että joskus nuorempana tuli säädätettyä kitarat ja bassot kavereilla, jotka sen homman haltsasi. Eli silkkaa laiskuuttahan se oli ettei ite alkanut noita tekemään. Kantsii vaan rohkeesti kokeilla ja ruuvailla noita juttuja, tekemällä oppii.
That's it, but not shit.
Jimi the Weatherball
09.08.2007 15:34:55
Mie oon aina ihmetellyt miten jengi ei tajua mitä tapahtuu kielille jos kaulan kulmaa säätää, miten hienovire pannan kohdalleen, miten kaularaudan löysäämien vaikuttaa kaulan kulmaan jne. Tuo on samaa luokkaa olevaa asiaa virittimen kääntämisen kanssa. Kokeilemalla ne asiat selviää.

Tottahan se on, että kokeilemalla asiat selviää. Silti en esimerkiksi kosketa hellan levyä kädellä selvittääkseni onko se kuuma vai ei. Tää on vähä sama juttu: parempi kysyä ja varmistaa ku vetää kaula paskaks vaan koska kaikkea pitää kokeilla.

Mietin tätä juttua vaan koska huomasin että mulla on ehkä vähä turhan korkee action, joten säädin kielten korkeuden sellakseks mikä on Fenderin bassoille suositus. Soitto helpottui, mutta räminä lisääntyi. Ja kun mun bassossa on toi ihme micro-tiltti niin ajattelin, että ehkä sillä saa kaulan(ja näin actionin) hyvään kondikseen.
"Olen Liskokingi, siispä voin tehdä ihan mitä vaan..."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)