Lonesome 08.08.2007 10:45:22 | |
---|
Muistaakseni Giba on tehnyt LP:tä myös volutella. En sitten tiedä, eivätkö menneet kaupaksi vai mikä oli. Mojo kai kärsi... Fox? Olihan noita volute-kauloja 70-luvun lopulla ja oon v. -81 Les Paulissa sellaisen myös nähnyt. Omassa v. -79 Sg:ssä on myös volute ja kaula kolmesta pitkittäisestä palasta, johon lavassa on lisätty siivut sivuille. Kun on näistä Gibsonien lapa-ongelmista lueskellut, niin olen "herännyt" tuota volutea ja kolmipala-kaulaa arvostamaan. Mun SG oli about 20 vuotta aivan väärän mallisessa laukussa, mutta mitään ei ole sattunut... Fox varmaan kertoo tarkemmat faktat. :) "Rock 'n' Roll's a loser's game,
it mesmerises and I can't explain,
The reasons for the sights and the sounds"
Ballad Of Mott The Hoople/Ian Hunter |
Les Fender 08.08.2007 11:41:37 | |
---|
Jep, Gibsonin "kirous" on se että asiakkaat vaativat lepansa "oikeilla" spekseillä. Kaikista kestävin kaula mitä Gibsonin lespossa on: http://www.tiptop.se/multiimages/DSCN7158_NECK_BACK_40.JPG kolmipala vaahtera volutella, pirun kauniskin vielä. Tykkään kyllä omasta '72 -kolmepala mahonki, volutella. "Living is easy with eyes closed!" |
Numb 08.08.2007 11:43:58 | |
---|
Kyllä minä ainakin olisin vallan ilahtunut, jos LP:n kaulassa olisi volute. On meinaan aivan kauhian fragiilin näköinenkin jo se lavan seutu. Toisaalta, eipähän tule jätettyä kitaraa nojailemaan rennosti minnekään. Stratomalleja minulla onkin kaatuillut niin naamalleen kuin seljälleenkin sen verran, että tietää olla LP:tä jättämättä... Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
fox 08.08.2007 11:47:24 | |
---|
Muistaakseni Giba on tehnyt LP:tä myös volutella. En sitten tiedä, eivätkö menneet kaupaksi vai mikä oli. Mojo kai kärsi... Fox? "SpiderPig does what SpiderPig does.." Eli sitä saa mitä tilaa, juurikin ostavan yleisön pyynnöstä ja markkinoiden paineessa tuo nimeltämainitsematon tehdas "palasi vintage-linjalle" 80-luvun alkupuolella. Pikkuhiljaa, niinkuin Lonesome kertoili, tuossa 81-82 oli volutet kadonneet kaikista kitaroista ja laminoitu 3-palainen vaahterakaula (joissain tosiaan vielä lavan sivuilla "lisäpalikat" muuttui mahonkiseksi. Juu, kyllä, jopa Les Paul-mallit oli tuolloin vaahterakaulalla, ja sellastahan eräs hra Wylde ykköskeppinänsä piti. Vaahteraa löytyy myös tuon aikakauden ES:seistä, sekä malliston muista kitaroista, taitaa olla nuo arvokkaammat SG:t niitä mahonkikauloja vaan, tilauskitarat toki poislukien. Itsehän oon kovin aina pitänyt vaahterakaulasta volutella. 8) |
Les Fender 08.08.2007 11:49:38 | |
---|
Kyllä minä ainakin olisin vallan ilahtunut, jos LP:n kaulassa olisi volute. Kyllä noita 70-luvun pauleja on ihan hyvin saatavilla. Hinnat ei ainakaan vielä ole pompsahtaneet Fenderin lailla pilviin. Onhan niissä varmasti huonojakin yksiöitä, mutta hyviä löytyy myös. "Living is easy with eyes closed!" |
fox 08.08.2007 11:53:26 | |
---|
Kyllä minä ainakin olisin vallan ilahtunut, jos LP:n kaulassa olisi volute. On meinaan aivan kauhian fragiilin näköinenkin jo se lavan seutu. Koskee toki ihan samalla lailla myös kaikkia lapakulmallisia LP-tyyppisiä ja vastaavia kitaroita, ei tuo Giban mahonki oo yhtään sen heikompaa kuin xxxx-tehtaan näköiskitarassa käyttämä. Heikkouden torjumiseksi tuota mahonkipuun sahaustapaa on Giballa koitettu yhdessä raaka-aineen toimittavien pikkusahojen kanssa kehitellä, ja kyllä sen huomaa, jos katsoo tarkasti syitten suuntaa. Mutta itse ongelmaa ei poista tuo, se on totta. Kun muutenkin tuohon rakenteelliseen ongelmakohtaan jyrsäistään vielä kaularaudan potero, niin se rupee olemaan jo siinä. Eräissä lapakulmalla varustetuissa muun mallisissa kitaroissa heikennetään vielä tuota paikkaa lukkosatulan läpipulteilla... ;) |
Numb 08.08.2007 11:54:18 (muokattu 08.08.2007 11:54:46) | |
---|
Kyllä noita 70-luvun pauleja on ihan hyvin saatavilla. Enempi niinko sen LP:n, joka minulla jo on... Joskus koettelin cherry sb sandwichia, eikä se kyllä ollut yhtään hyvä. Jotenkin eloton peli. Eipä minulla silloin olisi ollut rahaakaan, vaikka edukas olikin. Eivät ollet kasarilla muodissa. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
fox 08.08.2007 11:58:34 (muokattu 08.08.2007 11:59:39) | |
---|
Enempi niinko sen LP:n, joka minulla jo on... Joskus koettelin cherry sb sandwichia, eikä se kyllä ollut yhtään hyvä. Jotenkin eloton peli. Eipä minulla silloin olisi ollut rahaakaan, vaikka edukas olikin. Eivät ollet kasarilla muodissa. Niinku ei moni muukaan nykyään arvostettu kitara..eilen kuuntelin yhen tutun avautumista Tampereen Rocktorilla, kun oli silloin joskus myyny Iba Artist Steve Miller-modelin toosi halfalla.. eikä ilahtunut, vaikka lohdutin ettei nykyään moista enää alta kiloeuron saa.. ;) Ai niin, se itse pointti pyyhkiytyi.. noissa Iboisaa on 3-palavaahterakaula, volutella ja Giban 60s profiililla... 8) |
Numb 08.08.2007 12:01:23 | |
---|
No joo, en minä sitä kyseistä yksilöä olisi ostanut kuitenkaan, kun se oli huono. Mutta vieläkin harmittaa se TV Yellow Special, joka meni ohi silloin kasarilla... Olisiko sillä ollut hintaa 3500 mk. Erittäin hieno soitin oli kyseessä. Mutta kun ei ollut rahaa, niin ei ollut rahaa :( Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
fox 08.08.2007 12:03:01 | |
---|
No joo, en minä sitä kyseistä yksilöä olisi ostanut kuitenkaan, kun se oli huono. Mutta vieläkin harmittaa se TV Yellow Special, joka meni ohi silloin kasarilla... Olisiko sillä ollut hintaa 3500 mk. Erittäin hieno soitin oli kyseessä. Mutta kun ei ollut rahaa, niin ei ollut rahaa :( TV Yellow on GT:n kaltainen, ei oo sillee kiva.. *lohduttaa* (tähän jotain makuasioista) |
bliikki 09.08.2007 13:34:55 (muokattu 09.08.2007 13:36:08) | |
---|
Kitaran nähtyään heitti hinta-arvioks 400-500e. Että näin. EDIT: Jos halutaan näkymätön, niin pitää kuulemma koko kaula ja jopa bodykin pintakäsitellä uusiks. "Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?" |
KurtCobain 09.08.2007 13:38:45 | |
---|
Kitaran nähtyään heitti hinta-arvioks 400-500e. Että näin. EDIT: Jos halutaan näkymätön, niin pitää kuulemma koko kaula ja jopa bodykin pintakäsitellä uusiks. Siis tollasen korjaaminen 400e-500e? Rahastusta sanon minä. Sille Les paulille kävi sama homma ja tuo kustansi sen 100e. Mut jos se haluu sellaseks et sitä halkeemaa ei nää niin sit on 400e. "Sun hiuksethan näyttää ihan mopilta" -Yks Kaveri |
|
bliikki 09.08.2007 13:45:57 | |
---|
Siis kyse on nimenomaan siitä, että siitä tehdään täysin näkymätön. "Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?" |
Eemil 09.08.2007 13:57:50 | |
---|
Kitaran nähtyään heitti hinta-arvioks 400-500e. Että näin. EDIT: Jos halutaan näkymätön, niin pitää kuulemma koko kaula ja jopa bodykin pintakäsitellä uusiks. Kannattaako koko hiton kitaraa pintakäsitellä jonkun pienen ehkä näkyvän sauman takia? Enpä usko. Ajan patinassa sekin sauma kuluu eikä sitä paljoa huomaa sieltä. Ja mitä väliä jos huomaa? Kaikki sen tietää että nuo lespat menee sieltä paskaksi. :) Helvetinmoiset kustannukset kyllä. En maksaisi koskaan vaikka olisi miljoona rahaa. Vapaa kieli ja seuraavan kielen 8 ääni pitää päristä samaan, eli tuuttiin tää tehtiin...
Samoin vapaa ja toisekielen 20ääni tuuttiin tää tehtiin. -k.sln
K100#2 |
ballfish 09.08.2007 13:59:03 | |
---|
En maksaisi koskaan vaikka olisi miljoona rahaa. Etpä. *köh* "Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek |
McNulty 09.08.2007 14:13:42 (muokattu 09.08.2007 14:15:32) | |
---|
kyllä, LP-foorumilla oli yhdessä ketjussa aihetta kuvaava kuva. http://i144.photobucket.com/albums/ … tLg21boyXkJrhXJU--5lEzjD3UdA030.jpg Ei pidä ihan paikkaansa. Mulla on LP Standardissa kaularaudan säätöruuvi ihan otelaudan alla, heti siinä. Kyllä se kaula on kohtalaisen vahva, mutta tokihan sen rikkoutumista avustaa 6 kielen aiheuttama vetovoima. Eräs MacG(yver) laskeskeli että noin 5kg/kieli... Tuossa valkoisessa CS:ssa onkin 70-luvun tyyliin volute. Exploreria en ole vielä kerennyt kurkkaan kaularaudan osalta... on tullut vain soiteltua kun kaula on suora ja soundaa hyvältä. Suosittelen että aloittaja korjauttaa LP:n lavan siten, että pieni sauma jää näkyviin. Samalla tavoin se oli Wallin Peten Deluxekin fiksattu ja hyvin sillä soitto soi ja kävi. Ja meni muuten kaupaksi välittömästi, vaikka olikin lapaa fiksattu. Ei muuta kuin pari hittilevyä vääntään lapa-poikki-LP:llä niin kyl se siitä :) Tottakai olen järjissäni - pienet äänet sanovat niin! |
bliikki 09.08.2007 14:18:25 | |
---|
Ajattelin, että jos vakuutus korvaa hyvin, niin pistetään vimpan päälle ja otetaan custom-maali jos kerta koko vehje pitää maalata uudestaan kuitenkin ;) Jos ei korvauksia juuri tipu, niin sitten otetaan halvemmalla remontilla. Ilmottelen Harrille jahka jotain kuuluu vakuutusyhtiöstä. "Mun äiti ei ostanu mulle uutta kitaraa ku se sano et mun soitto kuulostaa kauheelta. Mut eiks aika moni muuki tee virheitä ku soittaa Mayhemii?" |
Arabian Lauri 09.08.2007 14:18:37 | |
---|
Kitaran nähtyään heitti hinta-arvioks 400-500e. Että näin. EDIT: Jos halutaan näkymätön, niin pitää kuulemma koko kaula ja jopa bodykin pintakäsitellä uusiks. Joo nyt alkaa mennä hinta/hyötysuhde överiksi. Siis eihän tossa nyt kannata kuin korkeintaan se kaulan kohta josta se halkeama on, käsitellä uudelleen. Kaula kuitenkin kuluu ajan saatossa ja sitä käsiteltyä kohtaa on sitten aina vaikeampi erottaa. Jos myyt kitaran joskus eteenpäin, niin hyviin tapoihin kuitenkin kuuluu että kerrot kaulan olleen rikki, joten ei sitä piilottelu kannata. Kunhan tulee toiminnallisella tasolla kuntoon eikä ole aivan törkeästi tehty... Kitaroissa arvet on vain komistus, kunhan muuten on ehjää! "Some people are like Slinkies... not really good for anything, but you
still can't help but smile when you see one tumble down the stairs." |
charvette 09.08.2007 14:29:11 | |
---|
Korvaako kotivakuutus tällaisen vahingon ja millä ehdoilla tai missä tapauksessa? |