Radiuksen tekeminen 2min -;) Kanttiputsilla? Sillä tulee kyllä vauhdikkaasti. Aletaanko ottamaan aikaa ja pietään talvella suuret radiuksentekokisat. Voittajalle kaikki kisoissa valmistetut otelaudat:) Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
How many string bass players does it take to change a light bulb?
None; the piano player can do that with his left hand. |
Teijo K. 08.08.2007 22:28:30 | |
---|
Mulla ei ainakaan oikeastaan tuo edullisuus ole se pääasia, vaan uusien asioiden opiskeleminen, varastosta löytyvän puumateriaalin käyttö jne. Kiksit saan siitä, kun keksin omaperäisen idean soittimen toteuttamiseen ja saan sen vielä valmiiksi joskus ja että lopputulos voi vielä yllättää minut positiivisesti. Ok, olen mä nyt tekemässä myös ihan standardi-lp:tä, tässä projektissa on hyvä opetella kaulakulman tekoa, reunalistoja yms. sellaista mitä en ole vielä tehnyt aikaisemmin. Kierrätystavaran käyttö soittimissa ei minusta ole ainakaan mitenkään halpamaisempaa toimintaa kuin esim. ostaa kaikki kalliilla kaupasta. Uskottavuutta en kaipaa pätkääkään, kunhan homma on vain hauskaa. Mitä tulee sitten tinaan, niin nämä osat mä kyllä teen itse (omistan hiekkavalumuotin ja muut rensselit tuota toimintaa varten)! Miulla on kanssa tosi korkea kierrätysaste aina ollut. Puutavaraa olen dyykannut puusepänliikkeen roskiksesta jne. :) Siis toki olen tiennyt miten niitä puita on aiemmin pidetty jne. mutta kuitenkin. Vanhoja muitten käytöstä poistamia mikkejä, talloja ja virikoneita olen keräillyt. Niistä vain bassoa kasaan. Melkein voin todeta, että jokainen tekemäni basso on alle 250€ budjetilla tehty. Suurin osa vielä vähemmällä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
jarmos 08.08.2007 23:34:23 | |
---|
Kanttiputsilla? Sillä tulee kyllä vauhdikkaasti. Aletaanko ottamaan aikaa ja pietään talvella suuret radiuksentekokisat. Voittajalle kaikki kisoissa valmistetut otelaudat:) eiku, nauhahiomakoneella... Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
samantien 09.08.2007 00:20:02 | |
---|
oon duunannu semmosen pitkän, kunnollisen hiomapalikan, jossa oikea radius. sillä lähtee ripeästi. ensin enimmät nauhahiomakoneella ja sillä sitten loput. siinä ei kauaa nokka tuhise.. eikä kannatakaan.. varsinki eeben alkaa aivastuttaan, jos sitä pölyä menee nenään. Juzzu "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" |
Mike M. Hiirenloukku 09.08.2007 09:07:24 | |
---|
varsinki eeben alkaa aivastuttaan, jos sitä pölyä menee nenään. Muistetaanpas ne hengityssuojaimet kun työstetään kovia puita. Niistä nimittäin tulee niin pirun pientä pölyä että siinä on keuhkorakkulat ihmeissään. Jos sitten vähän aihetta sivutenkin... Sahailin tuossa yks päivä uria 2 EUR sahallani minkä löysin eräästä halpahallista (pieni hieman rautasahaa muistuttava saha) niin eikö siitä 2 uraa ennen loppua napsahtanu terä poikki... (napsahti). Jotenkin minä tykkään tehdä otelaudat aihiosta itse mittaamalla ja sahaamalla ja kaikkea mahdollista tekemällä. Toisaalta vasta yksi lauta on ikinä tehtykään "normaaleilla" mitoilla, joten ainakin neljä eri sahausalustaa olisi pitänyt jo olla. Kumpi sitten tulisi halvemmaksi :o) That's the spirit - Tuo on pirtua. |
jukkasil 09.08.2007 09:43:25 (muokattu 09.08.2007 09:43:47) | |
---|
Jotenkin minä tykkään tehdä otelaudat aihiosta itse mittaamalla ja sahaamalla ja kaikkea mahdollista tekemällä. Toisaalta vasta yksi lauta on ikinä tehtykään "normaaleilla" mitoilla, joten ainakin neljä eri sahausalustaa olisi pitänyt jo olla. Kumpi sitten tulisi halvemmaksi :o) Just tuo erilaisten skaalojen kokeilu minullakin on tässä itsesaahaamisen tavoittelun taustalla + erilaisten hieman poikkeavienkin otelautamateriaalien kokeilu (omenapuu, afrikkalaiset kovat puut, pyökki jne.) Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/ |
samantien 09.08.2007 10:10:44 | |
---|
joo mulla olis kans haaveena tehdä kitaraan otelauta mikrointevalleilla tässä jossain välissä. Juzzu "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" |
Numb 09.08.2007 10:22:16 | |
---|
Kaverit väänsivät sellaisen, jossa on tuplamäärä nauhoja, eli 1/4 sävelaskeleet. On aikamoinen väline... :) Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
samantien 09.08.2007 10:23:07 | |
---|
Kaverit väänsivät sellaisen, jossa on tuplamäärä nauhoja, eli 1/4 sävelaskeleet. On aikamoinen väline... :) tuossa on ideaa!! hallittua epävireisyyttä! Juzzu "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" |
jukkasil 09.08.2007 12:23:47 | |
---|
Kaverit väänsivät sellaisen, jossa on tuplamäärä nauhoja, eli 1/4 sävelaskeleet. On aikamoinen väline... :) Erittäin hyvä idea! Miten he sen tekivät, löivätkö johonkin valmiiseen skaalaan (esim. fenkun) tuplamäärän nauhoja, vai oliko heillä joku oma skaala/perusnauhojen määrä, jotta yksittäisten nauhojen väli 1/4 sävelaskelilla on vielä soittokelpoinen? Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/ |
Numb 09.08.2007 12:57:09 | |
---|
En ollut siinä rakennusprosessissa mukana, mutta lauta on itsetekoinen. Lähellä tavallista skaalaa. Nauhojen määrää en muista, mutta kyllä ne viimeiset nauhat olivat melkein kiinni toisissaan :) Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
Teijo K. 09.08.2007 14:54:29 | |
---|
eiku, nauhahiomakoneella... Sori, en ajatellut että tuo kanttiputsi saattaa olla joku pienen alueen murre ilmaus. Mutta joo, samaa asiaa tarkoittaa. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
arppah8 09.08.2007 21:23:36 | |
---|
Kaverit väänsivät sellaisen, jossa on tuplamäärä nauhoja, eli 1/4 sävelaskeleet. On aikamoinen väline... :) Täähän on vanha juttu. TNTn Ronni LeTekro veteli tuollaisella jo 80-90-lukujen taitteessa;) I rather be a jerk than being hip like you. |
Numb 10.08.2007 08:38:00 | |
---|
Täähän on vanha juttu. TNTn Ronni LeTekro veteli tuollaisella jo 80-90-lukujen taitteessa;) Kyllä minä kans veikkaan, että on noita maailmalla väsätty :) Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Juzzu 10.08.2007 08:44:21 | |
---|
Kyllä minä kans veikkaan, että on noita maailmalla väsätty :) Steve Vaillakin muistaakseni joku tuollainen oli, mutta taisi kehua että aika epeli se on soitettavaksi. Eli vissiin taisi jäädä kokeiluksi. Jos nyt yhtään oikein muistan. |
Numb 10.08.2007 08:58:00 | |
---|
Olen samaa mieltä Steve Vain kanssa soitettavuudesta... Vaikka Vailla se voikin olla soittotekniikan puutteista kiinni tietenkin. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
samantien 10.08.2007 10:17:01 | |
---|
Olen samaa mieltä Steve Vain kanssa soitettavuudesta... Vaikka Vailla se voikin olla soittotekniikan puutteista kiinni tietenkin. plussa napsahti. joo.. vai vois mennä kotiinsa treenaamaan. mutta ihan oikeasti. ne jotka ei ole perehtyny asiaan, kannattaa käydä tsekkaamassa vaikka tuolta http://microtones.com/ sieltä löytyy linkki, jossa on ääninäytteitä catler brosin crash landing levyltä. mielenkiintoista! Juzzu "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" |
arppah8 10.08.2007 10:29:06 (muokattu 10.08.2007 10:30:54) | |
---|
Steve Vaillakin muistaakseni joku tuollainen oli, mutta taisi kehua että aika epeli se on soitettavaksi. Eli vissiin taisi jäädä kokeiluksi. Jos nyt yhtään oikein muistan. Vaihan kehitteli joskus sen oman "Xavian"-skaalansa, jossa oktaavi on jaettu 16 (puoli?)sävelaskeleeseen. En tiä, omistaako vieläkään tolle skaalalle tehtyä kitaraa. Sex&religion- levyn Down deep into the pain- biisistä löytyy ton skaalan käyttöä synalla toteutettuna. Johan noita mikrotonaalisia otelautoja käsiteltiin 90-luvun alun Guitar Playerissä, ois hauska päästä testaamaan joskus. Villin näköisiä nauhaviidakoita. plussa napsahti. joo.. vai vois mennä kotiinsa treenaamaan. Salaa diggaat. Oot kuitennii vienyt puljusta sen Vai-paffikuvankin kotios;) I rather be a jerk than being hip like you. |
samantien 10.08.2007 11:33:22 | |
---|
Salaa diggaat. Oot kuitennii vienyt puljusta sen Vai-paffikuvankin kotios;) joo.. se on mun unikaveri. Juzzu "haista paska. mistä tiiät? ootko soittanu? NÄttää hyvältä, muute iha pasnoja?" |
Juzzu 10.08.2007 12:31:59 | |
---|
Sex&religion- levyn Down deep into the pain- biisistä löytyy ton skaalan käyttöä synalla toteutettuna. Hieno levy, tuli nuorena miehenä kuunneltua tuota kosolti. Ikään kuin tuolta ajalta juontaa juuret myös tuohon mun tekeillä olevaan JEMcaster-rojektiin - johon pitäiski sahata uusi ura 1.nauhalle, muut olisikin jo.... |